Return of the Blobs

Eftersom skattehöjningar ska få bort farliga motorcyklister så borde skattehöjningar för fetton och dålig mat få samma effekt.

Höjd moms på socker och fett är väl ett bra alternativ.
Själv är jag rasande på all "inget-socker-mat" som är fullt med cancerframkallande sötningsmedel.

Ge mig socker i min saft! Det är mängden socker/fett vi äter i dag som det är fel på inte ingredienserna i sig.

där är en sak som jag inte riktigt förstår? saften, den innehåller ofta lika mycket energi som läsk. jag själv ser ingen anledning att dricka skiten då vanligt vatten med "några droppar" citronextrakt är så mycket godare (iaf när man vant sig av med sockret)

låter som en bra ide det där med olika momssatser baserat på matens nyttighet. problemet är väl att ingen politiker vågar riskera politiskt självmord genom att ta upp förslaget.

En första början vore två momssatser. Den högre för fetto-mackans pizza och den lägre för korvgubbes nyttiga pizza.

Alla livsmedel måste ju märkas med näringsinnehåll så att definiera en ny stämpling som ersätter gröna nyckelhålet borde inte vara något problem.
Gröna nyckelhålet är föråldrat då de saknar gränser för salt och socker om jag inte minns fel.

Jag förstår inte varför det vore politiskt självmord?!

Vi har mer nytta av bensin än av Billys Pan Pizza. Bensin straffskattas ju redan idag så varför inte straffa fetto-mat?! De nyttiga alternativen är ju bättre som livsmedel...

Skulle du protestera om de höjde bensinskatten men samtidigt gjorde ett BÄTTRE drivmedel billigare som funkade i alla dina motorer?!

För det är ju det det handlar om. BRA och NYTTIG mat billigare, onyttig mat dyrare.
Jag förstår inte det "politiska självmordet" i ett sådan resonemang.

Det vore en annan sak om jag sa att man skulle höja priset på fet mat utan att det fanns nyttiga alternativ.... Vore det enda alternativet knäckebröd så skulle jag förstå argumenten..

nu känns det mest som det är ett sandlåde försvar.
- Rör inte vårat fett!

Eftersom det finns alternativ vore det som om vi hade bättre och billigare alternativ än bensin och försvarade bensinanvändningen med att det luktar gott.
- Även om det där nya "Drivmedlet" är billigare och bättre än bensin och funkar i alla mina motorer så kräver jag att få köra med bensin som jag alltid gjort. Jag är ju lixom uppväxt med lukten av feta oljeblandningar och bensin efter en tur med skotern och så vill jag ha det även i fortsättningen!"

Höjd moms på socker och fett är väl ett bra alternativ.
.

Strösocker och matolja skall självfallet INTE prishöjas.... Jag snackar färdigmat. Billys Pan Pizza, Gorbyz, Karins Lasagne o.s.v.

Ska du gå hem och baka lantbröd skall du självfallet inte straffskattas för att margarin innehåller mycket fett.. Råvaror skall inte prisjusteras.

nu känns det mest som det är ett sandlåde försvar.
- Rör inte vårat fett!

det är det jag menar med politiskt självmord, tvivlar på att så många skulle haka på iden att beskatta tjockismat högre då stora delar av landet kommer att hata dem för det

sen tror jag också att många saknar den riktiga viljan att göra något åt det, det är så lätt att äta gott och se på tv

Jag tror du förenklar för dig om du tror att "viljan" när det gäller mat är samma "vilja" som när vi väljer film i videobutiken eller vilken tröja vi ska ha på oss på dagen.
Vi har instinkter som styr valet av mat som tyvär inte är anpassade efter utbudet.
Vi har dessutom ett belöningssystem inbyggt som ger oss mer tillfredsställelse efter att ha ätit den onyttiga maten än efter att ha ätit det nyttiga alternativet.

Strösocker och matolja skall självfallet INTE prishöjas.... Jag snackar färdigmat. Billys Pan Pizza, Gorbyz, Karins Lasagne o.s.v.

Ska du gå hem och baka lantbröd skall du självfallet inte straffskattas för att margarin innehåller mycket fett.. Råvaror skall inte prisjusteras.

kom precis att tänka på en sak när jag läste det inlägget, de flesta vet ju att billys och gorbyz och liknande är onyttiga, men hur många tänker på att de färdiglagade måltiderna som säljs som "husmanskost" egentligen är en riktigt värdelös måltid som bara bygger på deras mage?

där är en sak som jag inte riktigt förstår? saften, den innehåller ofta lika mycket energi som läsk. jag själv ser ingen anledning att dricka skiten då vanligt vatten med "några droppar" citronextrakt är så mycket godare (iaf när man vant sig av med sockret)

Jo visst är det också gott, men jag gillar min läsk och min saft med socker i.
Dricker nåt glas eller två då och då vilket ger så pass energi att jag inte blir tjock.

Felet är när folk dricker som damen innan 6x2 liter i veckan.

Återigen, mat med socker och fett är gott och man ska äta gott.

Laga fet och god mat, men ät inte så mycket.

kom precis att tänka på en sak när jag läste det inlägget, de flesta vet ju att billys och gorbyz och liknande är onyttiga, men hur många tänker på att de färdiglagade måltiderna som säljs som "husmanskost" egentligen är en riktigt värdelös måltid som bara bygger på deras mage?

Det där vill jag nog ha riktiga belägg för, gärna länk till vetenskaplig studie. (Skriver det för jag känner en som skrev ett jobb om att det inte är så ohälsosam mat som många tror, säger inte att han hade rätt men blir nyfiken).

det är det jag menar med politiskt självmord, tvivlar på att så många skulle haka på iden att beskatta tjockismat högre då stora delar av landet kommer att hata dem för det

Jag tror att producenterna över en natt skulle växla om och anpassa utbudet efter den nya given. När alla plötsligt slåss på den nya nyttiga marknaden kommer ju smaken bli en konkurensfördel och inom kort kommer de tävla om att göra den godaste nyttiga maten och jag tror få klagar när de nyttiga alternativen är minst lika goda som de onyttiga..

De onyttga alternativen är ju oftast riktigt risiga. Den enda anledningen till att det är "gott" är för att vi är så förbannat primitiva och går i gång på fett och socker (och halvnakna brudar).
Varför tror du annars lunchrestaurangernas mat är så fetdrypande?! Grädsåser och feta paneringar...

När nyttigheten påverkar priset måste de göra maten god på andra sätt. Plötsligt tvingar mand em att använda goda kryddor och råvaror.

Jag tror du förenklar för dig om du tror att "viljan" när det gäller mat är samma "vilja" som när vi väljer film i videobutiken eller vilken tröja vi ska ha på oss på dagen.
Vi har instinkter som styr valet av mat som tyvär inte är anpassade efter utbudet.
Vi har dessutom ett belöningssystem inbyggt som ger oss mer tillfredsställelse efter att ha ätit den onyttiga maten än efter att ha ätit det nyttiga alternativet.

jag jämställer det absolut inte med att välja på det viset, JAG VET hur jobbigt det är att stå mot impulserna att käka dålig mat, hur jobbigt det är att ta sig uppför en neråtspiral och hålla sig på topp.

Pågrund av att jag själv har gjort detta så är jag säker på att alla kan göra det på ett eller anant sätt, självklart så kommer de som är riktigt nere att behöva grymt mycket stöd för att klara det, både statligt (tänker på förslaget om momsen) och från sina nära, någon skrev högre upp i tråden att hemkunskapen måste förbättras, detta är en självklarhet, ta bort diskningslektionerna och lär barnen hur man sköter sina intag.

men hur många tänker på att de färdiglagade måltiderna som säljs som "husmanskost" egentligen är en riktigt värdelös måltid som bara bygger på deras mage?

Ytterst få eftersom husmanskosten från början var oerhört bra mat då folk hade betydligt mer fysiska arbeten...

Sedan kan man konstatera att den absoluta merparten av svenskarna inte skulle få några stora problem med vikten även om de fortsatte att äta frukost lunch och middag som de gör.

Problemet är snarare all läsk de dricker till samt allt godis och fikabröd de klämmer in därimellan.

Jo visst är det också gott, men jag gillar min läsk och min saft med socker i.
Dricker nåt glas eller två då och då vilket ger så pass energi att jag inte blir tjock.

Felet är när folk dricker som damen innan 6x2 liter i veckan.

Återigen, mat med socker och fett är gott och man ska äta gott.

Laga fet och god mat, men ät inte så mycket.

Det där vill jag nog ha riktiga belägg för, gärna länk till vetenskaplig studie. (Skriver det för jag känner en som skrev ett jobb om att det inte är så ohälsosam mat som många tror, säger inte att han hade rätt men blir nyfiken).
klart det är gott ibland, men jag tvivlar på att de som har problem med vikten har diciplinen att hålla sig till endast ett par glas (iaf i början)

kan kolla energimängden i de olika på måndag, dock tänkte jag mest på att det är väl bevisat att när man fryser mat så försvinner det goda näringsinnehållet (är inte insatt i hur och vad)

Sedan kan man konstatera att den absoluta merparten av svenskarna inte skulle få några stora problem med vikten även om de fortsatte att äta frukost lunch och middag som de gör.

Problemet är snarare all läsk de dricker till samt allt godis och fikabröd de klämmer in därimellan.

Inte för att vara taskig mot tidigare inlägg, men detta var nog det bästa hittills.

(antagligen för att det stämmer med mina tankar kring detta :tummenupp )

Antingen massa godis och fika, eller lunch och middag är vad jag brukar köra. Inte både och. Inte så nyttigt kanske, men 1 dag utan lunch utan semla istället dör man inte av.

självklart så kommer de som är riktigt nere att behöva grymt mycket stöd för att klara det, både statligt (tänker på förslaget om momsen) och från sina nära, någon skrev högre upp i tråden att hemkunskapen måste förbättras, detta är en självklarhet, ta bort diskningslektionerna och lär barnen hur man sköter sina intag.

Som jag nämde är problemet med övervikt störst i de lägre socialklasserna. Det grö ju även att det omgivande stödet är begränsat. Det finns en annan, möjligen mindre sofistikerad matkultur där. Dessutom har man sämre ekonomiska resurser och en hel del stress som ställer till möjligheterna till "bra käk"..

En ganska tydlig effekt av detta är snabbmatsutbudet i "fattiga" respektive "rika områden". Jag bor i något som skulle kunna ses som en ganska utsatt förort. Sånär som på en nyöppnad sushirestaurang finns det INGA hyffsade snabbmatsalternativ eller ens hyffsade restaurangalternativ. Enbart pizza, burgare o.s.v.. De få vanliga restaurangerna har även de riktigt risiga menyer med typ plankstek som storsäljare...

Ytterst få eftersom husmanskosten från början var oerhört bra mat då folk hade betydligt mer fysiska arbeten...

vet inte om det framgick att jag menade fryst mat sorry isf.

hmm, jag håller med dig till viss del, dock tror jag att många äter för mycket (inte fel utan för mycket) iaf till frukost och lunch, det blir lätt några bullar extra och så en skopa rostad lök på rostbiffsmackan.

självklart är den stora boven läsk m.m, de flesta måste inse att det inte är bra för dem att dricka läsk till middagen mitt i veckan osv,

Som jag nämde är problemet med övervikt störst i de lägre socialklasserna. Det grö ju även att det omgivande stödet är begränsat. Det finns en annan, möjligen mindre sofistikerad matkultur där. Dessutom har man sämre ekonomiska resurser och en hel del stress som ställer till möjligheterna till "bra käk"..

En ganska tydlig effekt av detta är snabbmatsutbudet i "fattiga" respektive "rika områden". Jag bor i något som skulle kunna ses som en ganska utsatt förort. Sånär som på en nyöppnad sushirestaurang finns det INGA hyffsade snabbmatsalternativ eller ens hyffsade restaurangalternativ. Enbart pizza, burgare o.s.v.. De få vanliga restaurangerna har även de riktigt risiga menyer med typ plankstek som storsäljare...

det stämmer säkert (låter logisk och du sa att de fanns studier som visar på det) jo det är sant, i sämre områden är ju inte fina restauranger direkt överrepresenterade, av någon anledning så får jag upp en inre bild av ett gäng småfeta killar sitter och dricker öl och käkar pizza framför tv:en nu kommer fördommarna fram men det är säkert många som umgås så (vet att vi gör så ibland iaf)

Last edited:
av någon anledning så får jag upp en inre bild av ett gäng småfeta killar sitter och dricker öl och käkar pizza framför tv:en nu kommer fördommarna fram men det är säkert många som umgås så (vet att vi gör så ibland iaf)

Det är inga direkta fördommar utan snarare ett konstaterande att främst grabbar är riktigt dåliga på att äta bra. Även om du går till en relativt bra lunchrestaurang så kommer du se hur folk väljer.
Finns det ett kött och ett fiskalternativ och du skickar dit 100 grabbar och hundra tjejer så kan jag sätta min hoj på att fördelningen i hur de väljer kommer skilja sig avsevärt mllan könen och till det sämre för grabbarna...

Sedan är väl SH ett typexempel på hur män i grupp kan påverka varandra till det sämre. Här anser nog majoriteten att man borde gå i Pride-karnevalens första led, om man väljer fisk eller sallad på en restaurang som serverar en grillbiff med pommes till lunch.

Det är inga direkta fördommar utan snarare ett konstaterande att främst grabbar är riktigt dåliga på att äta bra. Även om du går till en relativt bra lunchrestaurang så kommer du se hur folk väljer.
Finns det ett kött och ett fiskalternativ och du skickar dit 100 grabbar och hundra tjejer så kan jag sätta min hoj på att fördelningen i hur de väljer kommer skilja sig avsevärt mllan könen och till det sämre för grabbarna...

Sedan är väl SH ett typexempel på hur män i grupp kan påverka varandra till det sämre. Här anser nog majoriteten att man borde gå i Pride-karnevalens första led, om man väljer fisk eller sallad på en restaurang som serverar en grillbiff med pommes till lunch.

hehe det låter helt sant, vet själv med mig att enda gången jag äter fisk på restaurang är om de har friterad spätta med remoulade och pommes (gissning: onyttigt) eller om de har gravad lax med potatis och citronsås (gissning: nyttigare än köttet och föregående) annars så är det blodiga biffar med pommes och någon god bearneise.

om de har friterad spätta med remoulade och pommes (gissning: onyttigt)

Jag är bearnaise-missbrukare jag med...

F.ö. är panerad mat som rödstpätta eller schnitzel bland det onyttigaste man kan äta på en lunchrestaurang. Det sitter kopiösa mängder fett i paneringen. Det komiska är att väldigt många gluffsar i sig med god apptit med kommentarer som:
- "Jag försöker tänka på vikten så jag tar inte så mycket remouladsås!"

Man vill skrika åt dem:
- "...nämen åh, så duktig man kan vara! Fattar du inte att det är ett halvt smörpaket i paneringen ditt djävla fetto?!" :mad:

.....sen skrapar man upp den sista klicken sås med en bit panerad rödspätta själv och tar en sista tugga av det vita brödet med ett tjockt lager smör.

Jag är bearnaise-missbrukare jag med...

F.ö. är panerad mat som rödstpätta eller schnitzel bland det onyttigaste man kan äta på en lunchrestaurang. Det sitter kopiösa mängder fett i paneringen. Det komiska är att väldigt många gluffsar i sig med god apptit med kommentarer som:
- "Jag försöker tänka på vikten så jag tar inte så mycket remouladsås!"

Man vill skrika åt dem:
- "...nämen åh, så duktig man kan vara! Fattar du inte att det är ett halvt smörpaket i paneringen ditt djävla fetto?!" :mad:

.....sen skrapar man upp den sista klicken sås med en bit panerad rödspätta själv och tar en sista tugga av det vita brödet med ett tjockt lager smör.

haha känner igen mig där :D annars är det roligt med dem som tar mindre remoulade på sina rostbiffsmackor men sen sveper på hur mycket rostad lök som helst :D:D

men nu har jag käkat min andra tallrik gröt för dagen och ska dricka upp min liter med citronvatten, sen bär det av till gymmet

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg