Return of the Blobs

Jag har ättit sjukt onyttigt hela livet och ni som träfffat mig kan nog inte kalla mig överviktigt :hihi

Däremot försöker jag äta nyttigare nu för att få ut mer av tränningen men hittils blir jag bara ännu mindre..

2803249 Jag är bearnaise-missbrukare jag med...

F.ö. är panerad mat som rödstpätta eller schnitzel bland det onyttigaste man kan äta på en lunchrestaurang. Det sitter kopiösa mängder fett i paneringen. Det komiska är att väldigt många gluffsar i sig med god apptit med kommentarer som:
- "Jag försöker tänka på vikten så jag tar inte så mycket remouladsås!"

Man vill skrika åt dem:
- "...nämen åh, så duktig man kan vara! Fattar du inte att det är ett halvt smörpaket i paneringen ditt djävla fetto?!" :mad:

.....sen skrapar man upp den sista klicken sås med en bit panerad rödspätta själv och tar en sista tugga av det vita brödet med ett tjockt lager smör.
En annan smart grej är folk som tar light läsk till plus menyn för dom tänker på vikten...

Last edited:
Jag har ättit sjukt onyttigt hela livet

Ja, men så har ditt liv inte pågått så väldigt länge heller. Det är inte alls ovanligt att man kan äta "vad man vill" som ung utan att gå upp ett kilo. Särskillt inte om man är en halvdampig, hyperaktiv tonåring med rusande testosteronnivåer...

Tyvär är "vi" smala som kunnat äta vad vi vill undantaget som bekräftar regeln. Själv la jag inte på mig ett kilo förän jag fyllde 25. Under ett år åt jag MINST 4 påsar snacks i veckan och åt 9 av 10 luncher på snabbmatsrestauranger. Jag hade dessutom ett stillasittande jobb. Jag gick upp 1,5kg på det året.

Skelle jag leva så nu skulle jag nog gå upp en sissådär 10kg

En annan smart grej är folk som tar light läsk till plus menyn för dom tänker på vikten...

Jo, lightläsk och +5 pommes är ju hål i huvudet. Däremot har McD förbättrat sin mat betydligt. En Big Mac är faktiskt relativt nyttig och om man dricker mineralvatten istället för socker-cola och skippar pommes, till förmån för morötter eller en sån där liten sallad, är det faktiskt en riktigt bra måltid.

Last edited:
Vill ni skratta eller gråta och förfäras så kan ni titta på England och Jamie Olivers försök med skolmaten där.

Till dig som skippar lunchen för en semla senare under dagen, ät lunch ändå. Det är mycket bättre för blodsockret.

På tal om blodsocker ja, undrar någon över engelska apatiska barn med damp-aktiga symptom? Ja jösses!

Ät var tredje timma för jämt blodsocker säger någon, men då kommer tandläkaren och ta dig! :näsblod

Vill ni skratta eller gråta och förfäras så kan ni titta på England och Jamie Olivers försök med skolmaten där.

Han har väl lyckats relativt bra?! De engelska skolköken har ju fått ökade anslag och en hel del regler och direktiv har ändrats i syfte att förbättra maten sedan hans kampanj började...

Vi borde göra samma sak i skolan, se över skolmaten.

1. Förbjud läsk och godisförsäljning i skolan.

2. Minst fyra timmars fysisk aktivitet i veckan för ALLA skolelever. Dessutom måste denna fysiska aktivitet bli mer genomtänkt. Innebandy och fotboll passar tyvär inte alla utan är en starkt bidragande orsak till att så många, främst tjejer, slutar att delta i skolidrotten. Fler alternativ helt enkelt. Testosteronstinna tonårsgrabbar som älskar att fäktas med innebandyklubbor får inte bli normen. Det är heller inte i denna grupp som riskerar att passiviseras.

3. Se över skolmaten och inse värdet i att barnen får i sig nyttig mat som gör att de orkar igenom en hel skoldag. Ett alternativ skulle kunna vara att man serverade nån smörgås och ett glas mjölk på eftermiddagen till alla.

4. Höjd moms på färdigmat som är onyttig. Sänkt moms på nyttiga motsvarigheter.

Bror duktig yada yada yada jag kan det här blablabla.
Den högre för fetto-mackans pizza och den lägre för korvgubbes nyttiga pizza.
Lyssna på mig, se vad mycket ord om nyttig mat jag kan skriva.
"Markus 400grams frysta FettoPizza med dubbla lager Mozarella och Halalkött"
Å vad jag är duktig på näringslära, värsta nutritionist typ. Blablabla.

För de som haft förmånen att frottera sig med mig verkar dina insínuationer främmande, jag är inte bara vacker, snabbtänkt, framgångsrik och rolig - jag har även en atletisk kropp som skulle få de flesta simmare, friidrottare eller gymnaster att bli gröna av avund.

Jag bor i något som skulle kunna ses som en ganska utsatt förort. De få vanliga restaurangerna har även de riktigt risiga menyer med typ plankstek som storsäljare...

fy fan

Mass bra förslag...

Jo, han har lyckats mycket bra! Det jag menade var barnens och deras föräldras kommentarer och motarbetanden, bland annat att föräldrar langar pizza till skolgårdarna för att han "Förstör för deras barn..."

Vem skriver ned den här trådens andemening i en motion och skickar till de som bestämmer uppe i den stora staden på östkusten?

jag vet inte va ni tycker, men jag tycker iaf att folk i sverige har blivit smalare dom senaste 3-4 åren, för 3-4 år sen tyckte jag situationen va helt annorlunda, men nu ser dom flesta normala ut tycker jag. jag tror folk är mer medvetna idag och bryr sej mer om sitt utseende än dom gjorde förr. sen det här med arbetslöshet och kostnader mm, sverige har bara hälften så hög arbetslöshet som resten av europa hörde jag på radion igår, så vi ligger på + ändå så att säga, hur feta människor än blir.

jag vet inte va ni tycker, men jag tycker iaf att folk i sverige har blivit smalare dom senaste 3-4 åren, för 3-4 år sen tyckte jag situationen va helt annorlunda, men nu ser dom flesta normala ut tycker jag. jag tror folk är mer medvetna idag och bryr sej mer om sitt utseende än dom gjorde förr. sen det här med arbetslöshet och kostnader mm, sverige har bara hälften så hög arbetslöshet som resten av europa hörde jag på radion igår, så vi ligger på + ändå så att säga, hur feta människor än blir.

Jag tror vi upplever omvärlden olika beroende på var vi själva befinner oss i livet.
Dessutom så blir ju uppfattningen om vad som är "normalt" ganska snabbt färgat av vad som är "vanligast". Så det kan ju vara så att folk blivit tjockare men vad du uppfattar som tjockt har förskjutits...

Faktum är ju att genomsnittsvikten har fortsatt konstant uppåt. Skolsköterskor, värnpliktsverket och en rad andra instanser som har en konstant genomströming säger ju samma sak...

Däremot har väl vi möjligen fått en större splittring mellan "tjockisar" och "smalisar". Från att ha haft en jämnfet befolkning har vi nu istället fått ett läger med Hälsotalibaner och ett läger med FlottFettisar...

jag har också hört att folk blir tyngre (men även längre om jag inte minns fel) kan det inte bero på att folk tränar mer, så dom lägger på sej lite extra vikt?

jag tycker man borde skilja på vikt och vikt när dom lägger fram statistiken man borde ta med om personen är tjock o överviktig eller bara vältränad och "överviktig".

jag har också hört att folk blir tyngre (men även längre om jag inte minns fel) kan det inte bero på att folk tränar mer, så dom lägger på sej lite extra vikt?

jag tycker man borde skilja på vikt och vikt när dom lägger fram statistiken man borde ta med om personen är tjock o överviktig eller bara vältränad och "överviktig".

Ja, självklart bör man ta hänsyn till ev. muskelmassa men jag tror tyvär inte bilden blir så väldigt mycket ljusare om vi skull ersätta t.ex. BMI med ett begrepp som tar hänsyn till detta... Rapporterna om att vi svenskar blir svagare duggar ju tätt de med..

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg