Sen tror jag också att många saknar den riktiga viljan att göra något åt det, det är så lätt att äta gott och se på tv
Precis, i det flesta fall så är det just så.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Sen tror jag också att många saknar den riktiga viljan att göra något åt det, det är så lätt att äta gott och se på tv
Eftersom skattehöjningar ska få bort farliga motorcyklister så borde skattehöjningar för fetton och dålig mat få samma effekt.
Höjd moms på socker och fett är väl ett bra alternativ.
Själv är jag rasande på all "inget-socker-mat" som är fullt med cancerframkallande sötningsmedel.
Ge mig socker i min saft! Det är mängden socker/fett vi äter i dag som det är fel på inte ingredienserna i sig.
låter som en bra ide det där med olika momssatser baserat på matens nyttighet. problemet är väl att ingen politiker vågar riskera politiskt självmord genom att ta upp förslaget.
Precis, i det flesta fall så är det just så.
Höjd moms på socker och fett är väl ett bra alternativ.
.
nu känns det mest som det är ett sandlåde försvar.
- Rör inte vårat fett!
sen tror jag också att många saknar den riktiga viljan att göra något åt det, det är så lätt att äta gott och se på tv
Strösocker och matolja skall självfallet INTE prishöjas.... Jag snackar färdigmat. Billys Pan Pizza, Gorbyz, Karins Lasagne o.s.v.
Ska du gå hem och baka lantbröd skall du självfallet inte straffskattas för att margarin innehåller mycket fett.. Råvaror skall inte prisjusteras.
där är en sak som jag inte riktigt förstår? saften, den innehåller ofta lika mycket energi som läsk. jag själv ser ingen anledning att dricka skiten då vanligt vatten med "några droppar" citronextrakt är så mycket godare (iaf när man vant sig av med sockret)
kom precis att tänka på en sak när jag läste det inlägget, de flesta vet ju att billys och gorbyz och liknande är onyttiga, men hur många tänker på att de färdiglagade måltiderna som säljs som "husmanskost" egentligen är en riktigt värdelös måltid som bara bygger på deras mage?
det är det jag menar med politiskt självmord, tvivlar på att så många skulle haka på iden att beskatta tjockismat högre då stora delar av landet kommer att hata dem för det
Jag tror du förenklar för dig om du tror att "viljan" när det gäller mat är samma "vilja" som när vi väljer film i videobutiken eller vilken tröja vi ska ha på oss på dagen.
Vi har instinkter som styr valet av mat som tyvär inte är anpassade efter utbudet.
Vi har dessutom ett belöningssystem inbyggt som ger oss mer tillfredsställelse efter att ha ätit den onyttiga maten än efter att ha ätit det nyttiga alternativet.
men hur många tänker på att de färdiglagade måltiderna som säljs som "husmanskost" egentligen är en riktigt värdelös måltid som bara bygger på deras mage?
klart det är gott ibland, men jag tvivlar på att de som har problem med vikten har diciplinen att hålla sig till endast ett par glas (iaf i början)Jo visst är det också gott, men jag gillar min läsk och min saft med socker i.
Dricker nåt glas eller två då och då vilket ger så pass energi att jag inte blir tjock.
Felet är när folk dricker som damen innan 6x2 liter i veckan.
Återigen, mat med socker och fett är gott och man ska äta gott.
Laga fet och god mat, men ät inte så mycket.
Det där vill jag nog ha riktiga belägg för, gärna länk till vetenskaplig studie. (Skriver det för jag känner en som skrev ett jobb om att det inte är så ohälsosam mat som många tror, säger inte att han hade rätt men blir nyfiken).
Sedan kan man konstatera att den absoluta merparten av svenskarna inte skulle få några stora problem med vikten även om de fortsatte att äta frukost lunch och middag som de gör.
Problemet är snarare all läsk de dricker till samt allt godis och fikabröd de klämmer in därimellan.
självklart så kommer de som är riktigt nere att behöva grymt mycket stöd för att klara det, både statligt (tänker på förslaget om momsen) och från sina nära, någon skrev högre upp i tråden att hemkunskapen måste förbättras, detta är en självklarhet, ta bort diskningslektionerna och lär barnen hur man sköter sina intag.
Ytterst få eftersom husmanskosten från början var oerhört bra mat då folk hade betydligt mer fysiska arbeten...
Sedan kan man konstatera att den absoluta merparten av svenskarna inte skulle få några stora problem med vikten även om de fortsatte att äta frukost lunch och middag som de gör.
Problemet är snarare all läsk de dricker till samt allt godis och fikabröd de klämmer in därimellan.
Som jag nämde är problemet med övervikt störst i de lägre socialklasserna. Det grö ju även att det omgivande stödet är begränsat. Det finns en annan, möjligen mindre sofistikerad matkultur där. Dessutom har man sämre ekonomiska resurser och en hel del stress som ställer till möjligheterna till "bra käk"..
En ganska tydlig effekt av detta är snabbmatsutbudet i "fattiga" respektive "rika områden". Jag bor i något som skulle kunna ses som en ganska utsatt förort. Sånär som på en nyöppnad sushirestaurang finns det INGA hyffsade snabbmatsalternativ eller ens hyffsade restaurangalternativ. Enbart pizza, burgare o.s.v.. De få vanliga restaurangerna har även de riktigt risiga menyer med typ plankstek som storsäljare...
av någon anledning så får jag upp en inre bild av ett gäng småfeta killar sitter och dricker öl och käkar pizza framför tv:en nu kommer fördommarna fram men det är säkert många som umgås så (vet att vi gör så ibland iaf)
Det är inga direkta fördommar utan snarare ett konstaterande att främst grabbar är riktigt dåliga på att äta bra. Även om du går till en relativt bra lunchrestaurang så kommer du se hur folk väljer.
Finns det ett kött och ett fiskalternativ och du skickar dit 100 grabbar och hundra tjejer så kan jag sätta min hoj på att fördelningen i hur de väljer kommer skilja sig avsevärt mllan könen och till det sämre för grabbarna...
Sedan är väl SH ett typexempel på hur män i grupp kan påverka varandra till det sämre. Här anser nog majoriteten att man borde gå i Pride-karnevalens första led, om man väljer fisk eller sallad på en restaurang som serverar en grillbiff med pommes till lunch.
om de har friterad spätta med remoulade och pommes (gissning: onyttigt)
Jag är bearnaise-missbrukare jag med...
F.ö. är panerad mat som rödstpätta eller schnitzel bland det onyttigaste man kan äta på en lunchrestaurang. Det sitter kopiösa mängder fett i paneringen. Det komiska är att väldigt många gluffsar i sig med god apptit med kommentarer som:
- "Jag försöker tänka på vikten så jag tar inte så mycket remouladsås!"
Man vill skrika åt dem:
- "...nämen åh, så duktig man kan vara! Fattar du inte att det är ett halvt smörpaket i paneringen ditt djävla fetto?!"![]()
.....sen skrapar man upp den sista klicken sås med en bit panerad rödspätta själv och tar en sista tugga av det vita brödet med ett tjockt lager smör.
|
|
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”
På MC-mässan i vintras anor... |
|
|
Nisse Hedlund bortgången
Den legendariske motorkonst... |
|
|
En dag på dragstrippen
Efter att ha varit aktiv so... |