Retta eller hmmm

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Jag har köpt en r1-03 och är helt nybörjare.Har inte ens körkort.Man får mycket komentarer som typ,ÄR DU GALEN?ÄR DU INTE KLOK?Lite trött på att försöka förklara varför jag köpte den som första hoj.Jag ville ha en fin hoj som jag gillar och därför vart det den.Kör man inte med hjärnan så kan man köra ihjäl sig på en vanlig cykel.Men som sakt jag har inte ens kört den så jag ska inte sitta här prata för mycket..

En fråga.Kan man ha hojen ute nu när det inte är så himla kallt?eller tar den skada?

Skada och skada. Hojar tål ju lite vatten men kan även börja rosta till slut. Fågelskit, kattpiss och hojtjuvar är värre. Sen finns det ju det äckligaste klientelet av de alla, de som förstör andras prylar.

Kapell, massa lås och vapen rekommenderas.
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Att Suzuki skulle skriva ett "kontrakt" med det rikspuckot skulle ju iaf få mig att välja bort det märket...

Till TS:

Att köpa sin hoj, framförallt sin första hoj, är knivigt och det sker allt som oftast med enbart hjärtat. Självklart har man haft drömmar om olika modeller av sporthojar och vill givetvis köpa just den hojen. Man vill att folk ska kasta långa blickar efter en när man kör förbi (detta är en myt då alla som inte själva kör sporthoj oftast ogillar dom). De är ju snygga, balla och roliga hojar att äga och köra...

Om sanningen ska fram så är en sporthoj inte speciellt kul i vanlig sansad vardagskörning på favoritvägen. Man sitter rätt obekvämt, man får slita mer med kurvor pga smalt cliponstyre och långresan är ganska ledsam med kass vindskydd och röv-värk. Att det sedan kostar en halv förmögenhet att få sina få hundra mil varje säsong är en ytterligare del. Om man däremot intresserar sig mestadels tll banan är det en annan femma.

Oftast är mer "normala" hojar trevligare till dessa ändamål (nu menar jag absolut inte kråmhärken!) då man har mer upprätt körställning, bättre komfort både för dig och ev. passagerare samt en mer lättkörd hoj när man inte tar böjar i 200+. Sen får man en vettigare driftskostnad också.

Nu tänker jag absolut inte välja hoj åt dig. Är det en sporthoj du vill ha ska du också köpa en, kör själv en obekväm sporthoj och älskar den. Det jag menar är att döm inte ut alternativen direkt utan testa lite olika typer.

Men jag tycker en R1:a är en jäkla dussinhoj, det gör jag.

Har ducati producerat hojar i 11st-serier? För hur annars försvarar du att du själv inte kör dussinhoj? Och jo, Ghåsrider har visst ett avtal, det kan du inte veta sådeså! :krama
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Har ducati producerat hojar i 11st-serier? För hur annars försvarar du att du själv inte kör dussinhoj? Och jo, Ghåsrider har visst ett avtal, det kan du inte veta sådeså! :krama

Puss på dig med! :krama

Jag vet, det är för jävligt att Ducati blivit en dussinhoj, valde en ovanlig ofta hatat modell, för att skilja mig från mängden dock. Men lugn lugn, siktar på en Bimota. Men med min sketna lön hejar jag först på dig körandes på den typ 2023. Hav tålamod med mig broder! :tungan

Sen om gåjstjäjder hade ett avtal hade jag inte skrivit att det var eller inte var. Utom OM det var. Stor skillnad serru. Men världen har gått så jävla utför det senaste så snart kör väl han Bimota med.... :huvet
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Puss på dig med! :krama

Jag vet, det är för jävligt att Ducati blivit en dussinhoj, valde en ovanlig ofta hatat modell, för att skilja mig från mängden dock. Men lugn lugn, siktar på en Bimota. Men med min sketna lön hejar jag först på dig körandes på den typ 2023. Hav tålamod med mig broder! :tungan

Sen om gåjstjäjder hade ett avtal hade jag inte skrivit att det var eller inte var. Utom OM det var. Stor skillnad serru. Men världen har gått så jävla utför det senaste så snart kör väl han Bimota med.... :huvet

Haha klockrent
 

Smagatusk

Guest
Alltså, skall du köra bana med den typ bogan eller bUlten så bör du ha en R1. Har för mig att potatoes-mc enbart kör med sånna hojar. Har hört att Ghostrider kör suzuki, men han har kontrakt med dem, han hade järna kört R1 har han sagt i PM

Jaså, GhostRider... Raksträckegurun? Att han vill köra R1 gör att jag skiter ännu mer fullt och komligt i den pajasen.

Jag har köpt en r1-03 och är helt nybörjare.Har inte ens körkort.Man får mycket komentarer som typ,ÄR DU GALEN?ÄR DU INTE KLOK?Lite trött på att försöka förklara varför jag köpte den som första hoj.Jag ville ha en fin hoj som jag gillar och därför vart det den.Kör man inte med hjärnan så kan man köra ihjäl sig på en vanlig cykel.Men som sakt jag har inte ens kört den så jag ska inte sitta här prata för mycket..

En fråga.Kan man ha hojen ute nu när det inte är så himla kallt?eller tar den skada?

Du kan ju alltid le den till din lokala korvalua och sitta i skinnställ med oskrapade knäpuckar i 4 timmar och snaska på samma korv.
 
Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Prova sitt o kläm och känn, de har olika karaktärer olika hojar, men ungerfär samma skit allt, mest en smaksak vad märket på tanken är:)Men försök att få tag i så mycket möjlig hoj för pengarna:tummenupp Och tänk oxå att de är bättre att betala ett par tusen till för hojen och få en med nya däck, nyservad, nytt drivpaket etc, för att få en "bra " och problemfri start i din blivande mc körning framöver:tummenupp
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Palla åka runt på en R1 - är väl mest dussin av alla hojar. Alla vet vad en R1 är liksom.

Man kan köpa en Aprilia Moto 6.5. Den känner nog ingen till...

Aprilia006.jpg


En R1 SP är nog allt annat än ett dussinhoj. Det är nog en av de hojar som pöbeln inte har råd att unna sig hur som helst och bara det placerar den jävligt högt på listan över alternativ. Vad prestandan och kompetensen beträffar är just R1 på intet sätt en dussinhoj. R1 platsar på översta hyllan bland sporthojar den sakan är det ingen diskussion om...vilket kanske förklarar dess popularitet.

Den skulle funka utnmärkt som första hoj tycker jag. Alla klotar inte det första de gör när de fått lappen.

Problemet idag är att det finns så mycket "ickedussin hojar" att de har blivit ...dussinhojar.
 
Last edited:

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Haha jag gillar dina inlägg Mr.WRX men det viktigaste kan väl inte vara att köra något som "inte pöbeln har råd att unna sig". Den finns mycket dyr skit och tvärtom.

MV Agusta F4 tycker jag inte man ser ofta på vägarna. Kanske ett alternativ om man vill ha något udda. Dyrare och inte så pålitlig som en japs men snabb och så vacker att man får tårar i ögonen.

Förstår inte rikitg uttalande om GR ovan. Den som riskerar liv och lem på det där sättet har iallafall min respekt. Han verkar för övrigt vara en av få svenskar (förutom Dr.Alban och Dolph) som tyskarna här verkar känna till.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Haha jag gillar dina inlägg Mr.WRX men det viktigaste kan väl inte vara att köra något som "inte pöbeln har råd att unna sig". Den finns mycket dyr skit och tvärtom.

MV Agusta F4 tycker jag inte man ser ofta på vägarna. Kanske ett alternativ om man vill ha något udda. Dyrare och inte så pålitlig som en japs men snabb och så vacker att man får tårar i ögonen.

Förstår inte rikitg uttalande om GR ovan. Den som riskerar liv och lem på det där sättet har iallafall min respekt. Han verkar för övrigt vara en av få svenskar (förutom Dr.Alban och Dolph) som tyskarna här verkar känna till.

Fast lite viktigt är det och kan "alla" inte unna sig - blir det inte så vanligt. Dyrt och dåligt ska det vara i all ära, men en R1SP är en lagom dyr och jävligt bra hoj och skulle jag börja köra Japanskt, skulle den stå överst på min lista iaf. Vi pimpar alla våra hojar för att de ska vara annorlunda, för att vi vill göra statement och skilja oss från mängden. Jag vill påstå att en R1 SP är ett utmärkt sätt att skilja sig från mängden och ändå ha en grymt kompetent hoj. Du får rejs kvalitet om du är ute efter det och najs posör faktor om det skulle istället vara det som får dig att ticka. Gillar du båda dimensioner har SP´n så det räcker !
 

speedfreak404

Touring Fantast
Gick med
20 May 2009
Ort
Mellansverige
Hoj
;)
Du kanske är körvan vad vet jag.. men att få en R1 på 175 Hästar det första man får prova på.. Det bådar inte bra..

R1:an är hemskt cool men i den prisklassen finns det ju andra häftiga maskiner med..

Ja det vill säga om du gillar ljudet lika mycket som designen :)
 

Raginaharjar

Fan ska man skriva här då??
Gick med
19 May 2008
Ort
Västerås
Hoj
CRF450 -02
Du kanske är körvan vad vet jag.. men att få en R1 på 175 Hästar det första man får prova på.. Det bådar inte bra..

R1:an är hemskt cool men i den prisklassen finns det ju andra häftiga maskiner med..

Ja det vill säga om du gillar ljudet lika mycket som designen :)

Är ju "bara" 150 kusar i -03:eek:rna. Tur att de e en sån, hade det varit en hunnrasjuttifämhästars hade det gått åt helvete direkt... :rolleyes:

Köpte själv med hjärtat, R1 som första hoj. Har mkt med personlig mognad att göra hur man kör. Hade man som jag gått och drömt om en R1:a sen man är 17-18 så köper man inte en 50 hästars Virago bara för att det är förnuftigt när man väl köper hoj 10 år senare.
 

Twism84

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2010
Ort
Norrtälje
Hoj
R1
en jäävla massa svar :tummenupp

min första tanke var inte att ha den som banhoj men klart som fan man måste köra bana ibland(skulle va jävligt kul att testa)... pinsamt när man aldrig kört bana men nån gång måste ju alltid bli den första :yoparty
hade inte tänkt lägga ner speciellt mkt stålingar på den första säg 40-50k
årsmod nån stans mellan 00-04... vilken riskokare det en blir...
någon skrev att dom inte är sköna att köra om man inte kör bana etc...
säkert sant men sport måste det vara...
kanske värt att kliva ner i kubik och desto mer körvana man får destå mer kan man kliva upp kubik....
 

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Mosta Hill Sweden
Hoj
har 2 hjul
Mr F&F in da house:
Man kan köpa en Aprilia Moto 6.5. Den känner nog ingen till..


Äntligen har även du fattat design, coolare moppe från Starck får man leta efter, synd att Aprilia inte nappade på 990 versionen....

DP says: Retta!?!?! Inte för mig tack, inte ens den där med Öhlins....
 

speedfreak404

Touring Fantast
Gick med
20 May 2009
Ort
Mellansverige
Hoj
;)
Är ju "bara" 150 kusar i -03:eek:rna. Tur att de e en sån, hade det varit en hunnrasjuttifämhästars hade det gått åt helvete direkt... :rolleyes:

Köpte själv med hjärtat, R1 som första hoj. Har mkt med personlig mognad att göra hur man kör. Hade man som jag gått och drömt om en R1:a sen man är 17-18 så köper man inte en 50 hästars Virago bara för att det är förnuftigt när man väl köper hoj 10 år senare.

Ja är det vad man verkligen drömmer om så ska man såklart skaffa det..

Den första hojen som jag ville ha var en svart sporthoj och en GSX-F som jag snart ska skaffa uppfyller ju det kravet så jag blir nog väldigt nöjd när jag väl får den !..

Har alltid velat åka i helt svart ställ o ha helt svart mc... :)
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Köpte själv en R1 som första hoj, och gjorde det för att jag tyckte den var den snyggaste och coolaste hojen på marknaden ;) Skulle inte vilja byta bort den mot någon annan hoj, förutom kanske nån årsmodell nyare iofs...

Men med facit i hand, så utnyttjar jag ju inte kapaciteten för 5 öre. Det är nog med all säkerhet inte den bästa hojen att lära sig köra på, men däremot har du jävulskt roligt medans du lär dig :D

Effektmässigt är det grymt overkill att köpa en sån hoj som 1a hoj, men det beror ju på vad du är ute efter. En jävligt snygg hoj, så köp den du tycker är snyggast. Är du ute efter en hoj som du vill lära dig ordentligt att köra på, så är nog inte R1 eller annan "värsting" det allra lättaste. Kanske cbr 600f eller typ sv650 mer lämpligt? Vad vet jag, still rookie på området, men det var iallafall mina 2 cent.

Lycka till! :)
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Fast lite viktigt är det och kan "alla" inte unna sig - blir det inte så vanligt. Dyrt och dåligt ska det vara i all ära, men en R1SP är en lagom dyr och jävligt bra hoj och skulle jag börja köra Japanskt, skulle den stå överst på min lista iaf. Vi pimpar alla våra hojar för att de ska vara annorlunda, för att vi vill göra statement och skilja oss från mängden. Jag vill påstå att en R1 SP är ett utmärkt sätt att skilja sig från mängden och ändå ha en grymt kompetent hoj. Du får rejs kvalitet om du är ute efter det och najs posör faktor om det skulle istället vara det som får dig att ticka. Gillar du båda dimensioner har SP´n så det räcker !

Vad är speciellt med en R1 Sp förutom namnet? Annan fjädring, och andra chassiekomponenter gör den knappt märkbart bättre än en vanlig R1, iallafall om man ser till priset.

Det är bara posörfaktorn.

MV Agusta däremot är en riktig vacker hoj :)
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top