Retta eller hmmm

1wheeldrive

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
2007 KTM 990 Superduke
Nej, det är redan avhandlat, bevisat och klubbat att denna är:

k1.jpg

herregud, mina ögon, det bränner i näthinnan! :död

edit: stavfel
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Varför välja hoj efter andra? Då skulle ju varenda jävel åka runt på skithojar som vanligtvis ingen annan vill ha bara för att dom vill vara "unika".. Jäjä, skit samma. Hojjen blir ju inte mindre rolig bara för att många har likadana. Och om så är fallet får man väl ta och bygga om sin hoj då.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Vad är speciellt med en R1 Sp förutom namnet? Annan fjädring, och andra chassiekomponenter gör den knappt märkbart bättre än en vanlig R1, iallafall om man ser till priset.

Det är bara posörfaktorn.

MV Agusta däremot är en riktig vacker hoj :)


Nu avhandlade tråden just R1, annars..varför nöja sig med Agusta om det finns 1098R osv...

Det är lite som att säga att det är bara marginell skillnad mellan en 1098S och 1098R. Den är en handfull som produceras och det är en hel del annat än det du nämnde som skilje den från massproducerad R1. Det handlar inte om en standard R1 med lite kul lullul på utan om en kort serie specialutvecklade hojar. Det är väl under 1000 som har tillverkats för homologiseringens skull.


Inget fel på Agustan, men frågan är om den ska bara anses vara annorlunda, mer exotisk osv enbart för att det är ett litet och udda märke med förmodligen svindyra delar och relatvit kass service spridning? I vilket fall som helst lär killen få väldigt mycket mer hoj för pengar om han köper sig en R1SP än en Agusta av motsvarande årsmodell.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Fasen vad härligt det är med alla R1-hatare. Ska jag vara ärlig så är det den sporthoj man ser minst av i Sthlm i alla fall. Gixxers och bläjdar dräller det av. Och även om den vore vanlig så vad spelar det för roll. Bra hoj helt enkelt lite beroende på årsmodell och en pionjär som lite format bilden av hur hojarna ser ut och uppträder i dag.

Men så klart finns det andra hojar och samtliga har sin för och nackdelar. GSXR1000 03-04 är en väldigt helgjuten hoj till exempel utan större saker att klaga på.

Själv blir det en R1-09 i vår. För att jag behöver den.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Fasen vad härligt det är med alla R1-hatare. Ska jag vara ärlig så är det den sporthoj man ser minst av i Sthlm i alla fall. Gixxers och bläjdar dräller det av.

Jag håller med.. Tycker det är förvånansvärt lite R1or ute på vägarna.
Visst, man ser dem ju, men det känns som att t ex gsxr är betydligt vanligare.

Sen tycker jag personligen att det är helt oviktigt vad andra kör för nåt. Man ska se till att ha en hoj som man själv trivs med samt tycker är kul att köra!

Kör många andra en likadan så är det ett kvitto på att nånting är bra med hojen.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Kör många andra en likadan så är det ett kvitto på att nånting är bra med hojen.

Där delar vi inte uppfattning. Själv anser jag människan är flockdjur som oftast går på vad andra säger/anser vara bäst/tuffast/smartast/snyggast etc. Detta gäller förstås inte bara hojar utan allt annat också.

Att kunna rannsaka sig själv genom att komma fram till vad man behöver och vill ha utan att lyssna på "stora massan" är en egenskap som jag beundrar. Hade gjort att alla sådana här trådar skulle bli onödiga. (No offence till TS.)
 

JOTAck

Kommer våren snart?
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Trivsamma trivsamma T
Hoj
Laverda Jota 1980, Kawasaki ZZR1400 2006
Äsh va fan..som nybörjare får man lite slack och med en sådan Räka kan man också stå och posera vid den lokala korvmojen med stor framgång. Grejen är att i säkert 80% (kanske 90%) av fallen kör folk omkring på hojar vars potential utnyttjas till hela 20% eller så (hur man nu mäter det). Varför då inte göra bort sig med stil liksom ?

Den här håller fan Ducati klass när det gäller utstrålning och känsla. Skulle inte skämmas för att ställa den bredvid min CF pimpade SF eller 1098a...lätt !:tummenupp

Ekonomim måste få lida pin, om man ska kunna vara fin !

Blir det för dyrt att försäkra eller tröttnar man på idiotiska körställingar kan man ...göra den kliniskt ren och ställa den i vardagsrummet under en blå spot som en "installation" !



Fast om killen är nybörjar blir han omkörd även om han kör Zephyr eller annat junk...av gubbar på både BMW och 1098:eek:r. Kör man en sån där SP kan man åtm ge sken av att man gav farbrorn på BMW´n en brake :D och "lät gubbe glädjas på gamla dar" .

Fazer är ju fin...alt kan man måla om en ER6 i krutröksblå. Den är förnuftig och man skäms inte ens när en gammal gumma kör om en på en Piaggio.


Men vad fan, snacka inte skit om zephyr, dom är ju skitsnygga, i alla fall om det är ekerhjul på dom..... nej, eller jo det är dom. hur som en sån där SP lär ju åtminstone hålla värdet hyfsat till skillnad mot en vanlig r! förlåt r1
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Där delar vi inte uppfattning. Själv anser jag människan är flockdjur som oftast går på vad andra säger/anser vara bäst/tuffast/smartast/snyggast etc. Detta gäller förstås inte bara hojar utan allt annat också.

Att kunna rannsaka sig själv genom att komma fram till vad man behöver och vill ha utan att lyssna på "stora massan" är en egenskap som jag beundrar. Hade gjort att alla sådana här trådar skulle bli onödiga. (No offence till TS.)

Har du jävligt rätt i -- rannsakade mig själv sen åkte jag snabbt och köpte mig en R1:a :tummenupp

Edit: hmmm kan man få begravas med sin Retta :va
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Har du jävligt rätt i -- rannsakade mig själv sen åkte jag snabbt och köpte mig en R1:a :tummenupp

Edit: hmmm kan man få begravas med sin Retta :va

Funkar givetvis åt det hållet också. ;)

Angående begravningen är jag osäker, du får kanske fixa en gemensam kremering när du känner att slutet närmar sig... :D

bsb-oulton-fire.jpg
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Alltså, skall du köra bana med den typ bogan eller bUlten så bör du ha en R1. Har för mig att potatoes-mc enbart kör med sånna hojar. Har hört att Ghostrider kör suzuki, men han har kontrakt med dem, han hade järna kört R1 har han sagt i PM

Det var det dummaste jag hört på länge... Vad är det du har tagit som inte jag får smaka av? :va
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top