Retta eller hmmm

Twism84

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2010
Hoj
R1
G-man rekomenderade en tråd som jag kunde
börja läsa i och efter jag läst lite i den blev jag
lite kluven.... Vill ha en r1 dels för att jag alltid
velat haft en men sen oxå för jag vet inte riktigt när
eller om man har råd att byta upp sig på ett bra tag.
Kanske inte är en bra första hoj även om man vet vad
man åker på? Har även haft ett intresse för gsxr...
Någon som kan gemföra dom två för och nackdelar,
köregenskaper etc... Ska man ha en retta eller är det dumt?

Provkör o känn efter. eller rättare ut sagt. kolla försäkringen o provkör sen. surt o prova något man vill ha men inte kan ha råd med. Därför kör jag en hoj från 98:a som har mer pulver än vad jag ändå kan hantera och en försäkring som jag har råd med

En R1 är en väldigt najs hoj för att vara riskokare. Nu är inte jag så bevandrad i Japs hojar men en R1 SP är vad jag skulle köpa om jag inte körde Ducati. Jag såg en krutröksblå och det var fan ingen dussinhoj. Min polares gixxer kändes rätt platt i jämförelse när man tittade på designen, känslan och exklusivitetsfaktorn. Färgen var speciell och hela hojen kändes som om den inte var Japansk. Ofast får man en känsla av massproduktion direkt på t ex Gixxer, men inte där. Hoj handlar ju om så mycket mer än HK och försäkringspremier. Den här gör statement och på en sån har du en en odiskutabelt superkompetent hoj som ändå inte ägs av pöbeln. Den kändes faktiskt mer som en Ducati modell S än ett massproducerat plastförbrukningsvara för en gångs skull. Jag skulle inte tveka.

2006_yzf-r1sv_photo_06_tcm26-781261.jpg

Last edited:
En R1 är en väldigt najs hoj för att vara riskokare. Nu är inte jag så bevandrad i Japs hojar men en R1 SP är vad jag skulle köpa om jag inte körde Ducati. Jag såg en krutröksblå och det var fan ingen dussinhoj. Min polares gixxer kändes rätt platt i jämförelse när man tittade på designen, känslan och exklusivitetsfaktorn. Färgen var speciell och hela hojen kändes som om den inte var Japansk. Ofast får man en känsla av massproduktion direkt på t ex Gixxer, men inte där. Hoj handlar ju om så mycket mer än HK och försäkringspremier. Den här gör statement och på en sån har du en en odiskutabelt superkompetent hoj som ändå inte ägs av pöbeln. Den kändes faktiskt mer som en Ducati modell S än ett massproducerat plastförbrukningsvara för en gångs skull. Jag skulle inte tveka.

du har för mycket pengar
Lite avis är man

Dessutom är det en hoj som man får skämmas extra mycket för, när man inte kan hantera den som nybörjare :tummenupp

du har för mycket pengar
Lite avis är man

Den är inte så dyr tror jag...alltså med tanke på vad man får. Vad kostar en sån ? Såg en 2006:a som körts 100 mil för typ 160k. Du kan säkert få den billigare.

Dessutom är det en hoj som man får skämmas extra mycket för, när man inte kan hantera den som nybörjare :tummenupp

Klart man skäms om man e hjärnsvag och bryr sig så jäkligt om vad andra tycker.

R1 är en kanonfin och bra hoj :tummenupp Vilka årsmodeller är du sugen på? Om det är en lite nyare med garanti kvar du är sugen på så kan det vara värt att veta att serviceintervallerna ligger på 1000 mil. 600 mil på gixxern. Spelar mindre roll om det inte finns någon garanti och man pular själv eller med hjälp av kompisar.

Själv kör jag gixxer, då jag, personligen, tycker just min årsmodell är en av de snyggaste hojarna som gjorts :)

Premierna är lika sjuka oavsett vilken du väljer. Suzuki har märkesförsäkring med lägre premie/horribla självrisker.

Hojägande ska man nog inte blanda in så mycket förnuft i, det slutar med att man har en 600cc fazer på halsen eller nåt.

Känn efter och slå till bara :tummenupp

Lycka till!

Äsh va fan..som nybörjare får man lite slack och med en sådan Räka kan man också stå och posera vid den lokala korvmojen med stor framgång. Grejen är att i säkert 80% (kanske 90%) av fallen kör folk omkring på hojar vars potential utnyttjas till hela 20% eller så (hur man nu mäter det). Varför då inte göra bort sig med stil liksom ?

Den här håller fan Ducati klass när det gäller utstrålning och känsla. Skulle inte skämmas för att ställa den bredvid min CF pimpade SF eller 1098a...lätt !:tummenupp

Ekonomim måste få lida pin, om man ska kunna vara fin !

Blir det för dyrt att försäkra eller tröttnar man på idiotiska körställingar kan man ...göra den kliniskt ren och ställa den i vardagsrummet under en blå spot som en "installation" !

Farligaste med en tuff cool snabb R1a som nybörjare e väl när det kommer nån farbror på en gammal BMW och blåser om dig på krokvägen.

Fast om killen är nybörjar blir han omkörd även om han kör Zephyr eller annat junk...av gubbar på både BMW och 1098:or. Kör man en sån där SP kan man åtm ge sken av att man gav farbrorn på BMW´n en brake :D och "lät gubbe glädjas på gamla dar" .

Fazer är ju fin...alt kan man måla om en ER6 i krutröksblå. Den är förnuftig och man skäms inte ens när en gammal gumma kör om en på en Piaggio.

Last edited:
Alltså, skall du köra bana med den typ bogan eller bUlten så bör du ha en R1. Har för mig att potatoes-mc enbart kör med sånna hojar. Har hört att Ghostrider kör suzuki, men han har kontrakt med dem, han hade järna kört R1 har han sagt i PM

Alltså, skall du köra bana med den typ bogan eller bUlten så bör du ha en R1. Har för mig att potatoes-mc enbart kör med sånna hojar. Har hört att Ghostrider kör suzuki, men han har kontrakt med dem, han hade järna kört R1 har han sagt i PM

Att Suzuki skulle skriva ett "kontrakt" med det rikspuckot skulle ju iaf få mig att välja bort det märket...

Till TS:

Att köpa sin hoj, framförallt sin första hoj, är knivigt och det sker allt som oftast med enbart hjärtat. Självklart har man haft drömmar om olika modeller av sporthojar och vill givetvis köpa just den hojen. Man vill att folk ska kasta långa blickar efter en när man kör förbi (detta är en myt då alla som inte själva kör sporthoj oftast ogillar dom). De är ju snygga, balla och roliga hojar att äga och köra...

Om sanningen ska fram så är en sporthoj inte speciellt kul i vanlig sansad vardagskörning på favoritvägen. Man sitter rätt obekvämt, man får slita mer med kurvor pga smalt cliponstyre och långresan är ganska ledsam med kass vindskydd och röv-värk. Att det sedan kostar en halv förmögenhet att få sina få hundra mil varje säsong är en ytterligare del. Om man däremot intresserar sig mestadels tll banan är det en annan femma.

Oftast är mer "normala" hojar trevligare till dessa ändamål (nu menar jag absolut inte kråmhärken!) då man har mer upprätt körställning, bättre komfort både för dig och ev. passagerare samt en mer lättkörd hoj när man inte tar böjar i 200+. Sen får man en vettigare driftskostnad också.

Nu tänker jag absolut inte välja hoj åt dig. Är det en sporthoj du vill ha ska du också köpa en, kör själv en obekväm sporthoj och älskar den. Det jag menar är att döm inte ut alternativen direkt utan testa lite olika typer.

Men jag tycker en R1:a är en jäkla dussinhoj, det gör jag.

Förstahoj tycker jag inte man ska ha en alltför fin och dyr, jobbigt att stå och gråta när man tappat den eller råkad lägga den i rondellen utanför korvmojen.

iofs kör jag fortfarande runt på "färdigbucklad" hoj då jag inte gillar att behöva vara så rädd om grejerna ;)

vill du absolut ha en R1 så köp en, men börja med en i de lägre prisklasserna :tummenupp sen kanske du kommer vilja byta bort den nästa år mot nåt mer gatanpassat :D

Jag har köpt en r1-03 och är helt nybörjare.Har inte ens körkort.Man får mycket komentarer som typ,ÄR DU GALEN?ÄR DU INTE KLOK?Lite trött på att försöka förklara varför jag köpte den som första hoj.Jag ville ha en fin hoj som jag gillar och därför vart det den.Kör man inte med hjärnan så kan man köra ihjäl sig på en vanlig cykel.Men som sakt jag har inte ens kört den så jag ska inte sitta här prata för mycket..

En fråga.Kan man ha hojen ute nu när det inte är så himla kallt?eller tar den skada?

Jag har köpt en r1-03 och är helt nybörjare.Har inte ens körkort.Man får mycket komentarer som typ,ÄR DU GALEN?ÄR DU INTE KLOK?Lite trött på att försöka förklara varför jag köpte den som första hoj.Jag ville ha en fin hoj som jag gillar och därför vart det den.Kör man inte med hjärnan så kan man köra ihjäl sig på en vanlig cykel.Men som sakt jag har inte ens kört den så jag ska inte sitta här prata för mycket..

En fråga.Kan man ha hojen ute nu när det inte är så himla kallt?eller tar den skada?

Ja du kan ha den ute, de e inte gjorda av glas direkt, om det e minusgrader så dubbelkolla så du har lagom med glykol i kylvattnet bara

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back