Respekterar du gulflaggen

GSXR1100R skrev:
Du som jobbar som funkis har nog sett en del hemska saker, ge gärna lite tips till förarna hur dom skall bete sig vid gulflagg.
Oj o ja det har jag sett... En hel del. Men vad ska man säga? Slår man av lite är det inte alls säkert att den som jagar bakom gör det osv... Jag vet att det är svårt. Bästa tipset är väl att få inte panik och var inte egoistisk. Om det nu går att förstå vad jag menar... Man behöver inte slå av mycket för att hamna på den lite säkrare sidan av förnedring. Men en del som jag sett ligger på 100% (tro mig det syns) skulle jag vilja :kulspruta :machinegu :smasha osv... Fan det är för eran skull vi funkisar är där ju... Sä snälla... Vi skiter inte i er, vi låter aldrig någonting ligga kvar på banan, jag riskerar min hälsa genom att föröka rädda någon annans som inte kan hjälpa sig själv... Så kör för helvete inte på mig för då får ni problem. Om jag fortfarande finns kvar och kan göra något åt det...

stephenj skrev:
Fan vad illa, verkar som en gul flagga inte funkar, har man inget bättre system?! Känns lite 40-tal och vifta med en flagga?!

Så...nu börjar denna tråd balla ur :brinnerup Skulle inte samtalsämnet vara OM vi respekterar gul flagg?

Visst ska vi alla vara rädda om våra funkisar, men herregud ska vi skrämma iväg alla genom att visa filmer på döda funkisar. Det är verkligen psykologiskt gjort...Har det varit några insidenter under modern tid i SE? Eftersom detta alltid är ett så hett ämne. 95% av alla förare respekterar gulflagg, det finns alltid rötägg.

Genom att sänka farten i en kurva från 100 till 95km/h och bromsa 10 meter tidigare än vad jag/ni brukar,räcker för att marginalerna ska vara tillräckligt stora. Svårare än så är det inte...

Chris Ash skrev:
Förare ska under inga omständigheter stanna och hjälpa till ute på banan, det är därför man har funktionärer.
Ja så är det väl, om förarna stannar och kliver av så står det ju ännu mer folk/hojar ivägen på banan, som jag tolkar det ska man lugnt rulla förbi olycksplatsen och vara beredd på rödflagg.

Jo en sak till. När ni rullat förbi en olycksplats som ser knepig ut, räkna med att det är ännu jävligare nästa varv...

Om man ska gå efter regelboken så råder väl stoppförbud på banan? Så vill jag minnas att de sade på licenskursen, d v s att man inte ska stanna efter snabbvänstern för att ta en piss, för att hjälpa någon som ligger och sprattlar ute i gräset eller för att göra övningsstarter i bästa GP-stil. Ofrivilliga stopp är givetvis undantagna. När man ligger på banan och gasar framstår det för mig som självklart att man inte ska stanna.

Teddy skrev:
Om man ska gå efter regelboken så råder väl stoppförbud på banan? Så vill jag minnas att de sade på licenskursen, d v s att man inte ska stanna efter snabbvänstern för att ta en piss, för att hjälpa någon som ligger och sprattlar ute i gräset eller för att göra övningsstarter i bästa GP-stil. Ofrivilliga stopp är givetvis undantagna. När man ligger på banan och gasar framstår det för mig som självklart att man inte ska stanna.

Stillahållen rödflagg betyder omedelbar stopp. Läs regelboken en gång till... :rolleyes:

Det är inte sagt att man ska STANNA om det har hänt något och det är gulflagg. Bara att man kanske borde ta det lite lugnare, ok?

#Olsson# skrev:
Vad betyder gul flagga då? (tävling)
Väntar du dig ett svar på det där? :confused:

Regler vid inlägg
* Citera INTE långa texter.
* Svara inte på din bästa kompis löjliga skämt
* Följ övriga regler
* Obehagliga inlägg leder definitivt till banning
* Sök efter svar innan du frågar!
* Gör ej inlägg när du är / spelar full!

Bollox skrev:
Stillahållen rödflagg betyder omedelbar stopp. Läs regelboken en gång till... :rolleyes:

Det gjorde jag, BARA JAG, på Anderstorp. Det kändes inge vidare att vara den enda som stannade. Jag bara väntade på att bli påkörd och funkisarna titta på mig som om jag var ett ufo.

När det gäller att sakta av vid gulflagg känns det ungefär samma, alltså ganska ensamt. Jag slår ALLTID av rejält (utan att på något sätt slå på en tvärnit eller parkera), dels för att inte det ska finnas risk att köra på någon men också för att funkisarna ska se att jag har uppfattat läget. Varje gång har avståndet till framförvarande ökat, det är inte kul.

Efter att ha sett den där filmsnutten känns det tveksamt om man ska vara funkis i sommar.

Mad Moose skrev:
Det gjorde jag, BARA JAG, på Anderstorp. Det kändes inge vidare att vara den enda som stannade. Jag bara väntade på att bli påkörd och funkisarna titta på mig som om jag var ett ufo.

När det gäller att sakta av vid gulflagg känns det ungefär samma, alltså ganska ensamt. Jag slår ALLTID av rejält (utan att på något sätt slå på en tvärnit eller parkera), dels för att inte det ska finnas risk att köra på någon men också för att funkisarna ska se att jag har uppfattat läget. Varje gång har avståndet till framförvarande ökat, det är inte kul.
Hehe... :rodnar Förra året, slutet på flygrakan va? Bra gjort, minns fadäsen. Funktionären som höll i flaggan hade missat regeländringen... Till hans försvar så var rödflaggen alltid stilla förut...

alltid, tycker heller inte att det är svårt att läsa situationen och sakta ner lite extra vid större crash eller om funkisar är på banan och jobbar.
Tyvärr är det dock lite som moose säger, andra är snabba att dra fördel av det lilla extra andrum man ger funkisarna.
Vi vet ju sen tidigare år att detta sköts dåligt, det beror (enligt mig) på nånn sorts "jag är collaste killen i depån och måste vinna mitt första race till varje pris" mentalitet som bubblat upp de senaste åren.

Bollox skrev:
Väntar du dig ett svar på det där? :confused:

Regler vid inlägg
* Citera INTE långa texter.
* Svara inte på din bästa kompis löjliga skämt
* Följ övriga regler
* Obehagliga inlägg leder definitivt till banning
* Sök efter svar innan du frågar!
* Gör ej inlägg när du är / spelar full!

Ja det gör jag. Jag tyckte tråden var intressant. Och eftersom det händer att folk gör lite olika tyckte jag att det är relevant att jämföra dessa handlingar med de faktiska reglerna i reglementet. Vet du vad reglerna säger om gul flagg?

#Olsson# skrev:
Ja det gör jag. Jag tyckte tråden var intressant. Och eftersom det händer att folk gör lite olika tyckte jag att det är relevant att jämföra dessa handlingar med de faktiska reglerna i reglementet. Vet du vad reglerna säger om gul flagg?
Gul flagga svängande:
Visas minst 2 posteringar före incident. Omkörning absolut förbjuden. Var beredd att stanna. Omkörning förbjuden tills dess grön flagga visas eller nästa postering som inte visar någon flagga passerats.

Eller i smband med en vit flagga även en upplysning om tex tjänstefordon.
Vit flagga + gul flagga svängande:
När fordon stannar skall även den gula flaggan visas. Gula och vita flaggorna skall då visas svängande samtidigt

Chris Ash skrev:
Förare ska under inga omständigheter stanna och hjälpa till ute på banan, det är därför man har funktionärer.

För många år sen när jag tävlade som folkracejunior så gick en bil upp i vallen och rakt över en funktionärspostering, och körde över en kille som blev utsläpad på banan. Jag kom direkt efter och såg detta svänger undan drar på en tvärnit och slänger mej ut ur bilen(gick fort vill jag lova trots sexpunktsbälte och trång burbåge) Kollar så att han är hyfsat okej ("bara" brutna ben) flyttar därefter han utanför banan. Direkt efter som kommer bilarna tillbaka med fullt spett eftersom det inte fanns någon funktionär som kunde gulflagga. Hade jag inte flyttat på han så hade han blivit överkörd eftersom sikten var skymd (bakom ett krön) och förmodligen inte varit med oss idag! S

Summa sumarum. Vaje enskild situation kräver sin lösning. Vilken kan innebära att man som förare stannar och hjälper till!!!!!!

Mv Pär.

P-E skrev:
Han dog inte alls. Filmen fanns på Zatzy.com och där fanns även länk till hans hemsida, alltså funkisen som blev påkörd. Så han lever. :tummenupp

Funkisens sida: http://www.broadsquad.org/rob/turn2.html

Fakta om kraschen: http://www.streetbikeworld.com/forum/forum_posts.asp?TID=1608&PN=2
Jag trodde den ena dog... Hursomhelst är det ett skrämmande scenario.

Sen ursökta, missade din tidigare fråga om man ska stanna, GSXR1100R.
Nej, jag tycker absolut inte att man som förare ska stanna och hjälpa till. Det blir bara värre för oss funkisar, att ha mer att hålla reda på.

Men tanken är god... :tummenupp

Bollox skrev:
Gul flagga svängande:
Visas minst 2 posteringar före incident. Omkörning absolut förbjuden. Var beredd att stanna. Omkörning förbjuden tills dess grön flagga visas eller nästa postering som inte visar någon flagga passerats.

Eller i smband med en vit flagga även en upplysning om tex tjänstefordon.
Vit flagga + gul flagga svängande:
När fordon stannar skall även den gula flaggan visas. Gula och vita flaggorna skall då visas svängande samtidigt

OK. Tack för det :tummenupp

Inget krav på ändring av tempot alltså.

#Olsson# skrev:

Inga problem. Näpp tyvärr inga krav på att man ska sänka tempot, men det är bara för att: Vem ska bedöma tempot du håller vid passering? Hur ska detta kunna bevisas för ev bestraffnings skull?

Det kan alltså vara svårt att kontrollera att den här eventuella regeländringen följs. Man klan bara hoppas på sunt förnuft och medkänsla från förare, inget annat...

#Olsson# skrev:

Jo du måste sänka tempot ordentligt så att du har goda marginaler när du passerar en olycksplats..

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back