Resan mot kortet och hojen jag vill ha

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A, 2004 MH RX50 (moped)
Jag har länge velat ta MC-kort men olika saker har kommit emellan; tre barn, hund, hus, entusiastbilar eller bara en allmän känsla av att det är krångligt och dyrt att ta kortet.
Men en dag i höstas när jag hjälpte grannen med hans Covidprojekt, en Honda CB650C från tidigt 80-tal så upplyste han mig om hur enkelt det faktiskt är att få övningsköra och han erbjöd sig också att bli min handledare. Så innan jag visste ordet av var övningskörningstillstånd och synundersökning fixade!

Återstod då hojen. Jag skulle visserligen få låna hans Honda och han skulle åka på sin Kawasaki Z900, men jag var osäker på hur lång tid det skulle ta att få Hondan körbar och besiktigad, så Blocket scannades med ökande intensitet efter en lämplig cykel.

Jag har alltid gillat Honda Hornet och Suzuki Bandit och fått rådet att de är bra nybörjarcyklar, men eftersom min budget var något begränsad så trodde jag att jag skulle få nöja mig med något annat till att börja med.
Men, som genom ödets försyn, så dök helt plötsligt en annons upp på en Bandit 600 -00 för endast 9500 kr. Dock utan vare sig bild eller telefonnummer, men annonsen var välskriven och annonsörens fullständiga namn stod med så jag tänkte att det kunde vara värt en chansning.
Genom omsorgsfull googling hittade jag till slut ett telefonnummer och köpte hojen osedd. Dagen därpå hängde jag och grannen på släpkärran och åkte upp till Stockholm. Hojen var som beskriven i annonsen, lite skavd på sina ställen men i gott maskinellt skick och med 3800 mil på mätaren. Dessutom nyservad till en kostnad av 8500 kr! :jisses

Vi hann med att övningsköra två gånger, totalt ca 12 mil, innan vintern kom.
Som ni kanske förstått så är jag helt novis på motorcyklar (har bara lekt med bilar fram tills nu), men det är kul att lära sig något nytt! Framförallt så är ju accelerationen tämligen beroendeframkallande, Banditen har ju bara ca 80 hk men än så länge så räcker det mer än väl för att göra mig lätt vettskrämd! ??

Planen framåt är riskettan i början av mars, risktvåan i slutet av april, teoriprovet i juni och uppkörning den 24 augusti. Däremellan så klart så mycket mängdträning som möjligt.

Under vintern har jag moddat hojen så den ser ut ungefär som jag vill ha den. Den var helt original när jag köpte den, så när som på ett par miniblinkers i fram:
IMG_20211005_165956.jpg

Som jag skrev så har jag alltid gillat Banditen, men några saker tycker jag Suzuki kunde gjort annorlunda, bl.a. avseende mängden kromade plastdelar de slängde på.
Det jag har gjort hittills är att foliera kåporna över insuget och infästningen till svingen, plastidippa mätarhusen och strålkastarhuset, byta backspeglar, rensat bakänden och monterat LED-blinkers. Den högra plastkåpan var sprucken (se bilden ovan) så jag köpte en begagnad på eBay. Denna visade sig emellertid vara sprayad mattsvart så den är inte vacker men åtminstone hel.

Ett par motorbågar ropades in på Tradera (det är ju ändå en övningskörningshoj). Dessa var -förstås- kromade, så jag slipade ytan med våtslippapper, grundade med etchprimer och sprayade dem mattsvarta.

Så här ser hojen ut idag:
IMG_20211221_113446.jpg
IMG_20220111_093728.jpg

Med en hugger över bakhjulet och en lite kortare ljuddämpare så tror jag den kommer se ut ganska exakt som jag vill ha den!
 
Last edited:
Kul att läsa.
Men, jag skulle vänta med att byta ljuddämparen till efter uppkörningen om du ska köra upp privat. Alternativt byta tillbaka till original inför provet.
Man ska inte riskera att skapa irritation från början på provdagen.
 
Ja, originaldämparen får sitta på så länge. Om jag klarar uppkörningen så köper jag en ny ljuddämpare för att fira! :D
 
Det finns enda enda svag punkt på GSF600'an, det är stålsvingen som har en benägenhet att spricka runt svetsarna vid svingaxeln mot ramen och stötdämparfästet. Ovanligt iofs, men händer.
 
Kul! Kan relatera till känslan om accelerationen. Minns min första trafiklektion när jag skulle köra ut på en huvudled där det var 70, jag väntade på bilar som om jag satt i min trötta v70 :D. Efter typ någon minut så hintade läraren om att en Hornet hinner ut innan de flesta bilar jag väntat på.
 
Grattis till en stabil evighetsmaskin till hoj, och välkommen in i gemenskapen. Det enda du kommer ångra med att ta kortet är att du väntade så länge.
Jag övningskörde på skola på en uppborrad bandit 600 (750). Trevlig och bekväm maskin.

Ett råd: kör inte fortare än vad du är bekväm med. Det gör mycket ondare är lära sig den svåra vägen på MC än med bil.

Och ett tips i all välmening, om SMC har knix i din närhet så ta med dig din handledare och kör en dag. Det är sjukt lärorikt och ger mer än att köra tio lektioner på körskola vad gäller körteknik. Och det är bra att göra det så tidigt som möjligt i din mc-karriär för att undvika att du lär dig felaktigheter.
 
Det finns enda enda svag punkt på GSF600'an, det är stålsvingen som har en benägenhet att spricka runt svetsarna vid svingaxeln mot ramen och stötdämparfästet. Ovanligt iofs, men händer.
Tack för tipset, ska inspektera svingen vid tillfälle!
Ett råd: kör inte fortare än vad du är bekväm med. Det gör mycket ondare är lära sig den svåra vägen på MC än med bil.

Och ett tips i all välmening, om SMC har knix i din närhet så ta med dig din handledare och kör en dag. Det är sjukt lärorikt och ger mer än att köra tio lektioner på körskola vad gäller körteknik. Och det är bra att göra det så tidigt som möjligt i din mc-karriär för att undvika att du lär dig felaktigheter.
På ett sätt så är jag glad att jag väntade tills nu. Som 38-årig förälder och med 20+ års erfarenhet bakom ratten så känner jag mig betydligt mera riskmedveten nu än vad jag var i 20-årsåldern. Så tro mig, jag tar det lugnt!
Det fina i kråksången är att min granne är SMC-instruktör, så jag har svårt att tänka mig en bättre handledare! Men med det sagt så kommer det förhoppningsvis att bli lite SMC-kurser också vad det lider.
 
På ett sätt så är jag glad att jag väntade tills nu. Som 38-årig förälder och med 20+ års erfarenhet bakom ratten så känner jag mig betydligt mera riskmedveten nu än vad jag var i 20-årsåldern. Så tro mig, jag tar det lugnt!
Det fina i kråksången är att min granne är SMC-instruktör, så jag har svårt att tänka mig en bättre handledare! Men med det sagt så kommer det förhoppningsvis att bli lite SMC-kurser också vad det lider.
Jamen sedär!
Då kommer du nog få gå knix under övningskörningen oavsett. :hihi
 
Snyggt jobbat med hojen!
Tror du kommer få riktigt kul under övningskörningen med din erfarna handledare.
Jag håller själv på och handleder min sons flickvän till A-kort. Hon kör min SR500.
Fantastiskt kul!

Lycka till med kortet! :tummenupp
 
Välkommen till gemenskapen och grattis till en fin hoj! En kompis till mig har en likadan sedan många år. Kommer aldrig att glömma första gången jag körde den på småvägar i Bohuslän - jag blev stormförtjust. En riktig liten pärla.
Lycka till med kortet!
 
Snyggt jobbat med hojen!
Tror du kommer få riktigt kul under övningskörningen med din erfarna handledare.
Jag håller själv på och handleder min sons flickvän till A-kort. Hon kör min SR500.
Fantastiskt kul!

Lycka till med kortet! :tummenupp

Välkommen till gemenskapen och grattis till en fin hoj! En kompis till mig har en likadan sedan många år. Kommer aldrig att glömma första gången jag körde den på småvägar i Bohuslän - jag blev stormförtjust. En riktig liten pärla.
Lycka till med kortet!
Tack ska ni ha!
 
Riskettan avklarad, tillsammans med en massa 18-20-åriga snubbar. Så nu måste jag ta kortet inom fem år för att slippa genomlida det en gång till. ?
 
Vad är detta? En nybörjartråd som inte handlar om trim, kör utan körkort eller att plocka strypningen... Sporthoj är inte vad det brukade ?

skämt åsido, varför vänta med risktvåan? Räcker att du kan hantera hojen. Det är en utbildning, inte ett prov. Kör på bara! Min grabb gjorde båda riskerna samma dag, han hade aldrig ens kört moppe innan och övningskört väldigt lite och har noll motorik ?
 
Som tidigare inlägg verkar vara inne på så håller jag med om att det är uppfriskande med en "nybörjare" som har både konsekvenstänk och behärskning vad gäller inköp av första hojen.
Men det är klart, vi Örebroare är ju lite bättre än resten av befolkningen. ?
 
Vad är detta? En nybörjartråd som inte handlar om trim, kör utan körkort eller att plocka strypningen... Sporthoj är inte vad det brukade ?

skämt åsido, varför vänta med risktvåan? Räcker att du kan hantera hojen. Det är en utbildning, inte ett prov. Kör på bara! Min grabb gjorde båda riskerna samma dag, han hade aldrig ens kört moppe innan och övningskört väldigt lite och har noll motorik ?
För tjugo år sedan hade säkert hela tråden handlat om att köra på bakhjulet utan hjälm förbi polisbilar! :ajjabajja?
Risktvåan är bokad till den 29 april (första lediga tiden som fanns).
Som tidigare inlägg verkar vara inne på så håller jag med om att det är uppfriskande med en "nybörjare" som har både konsekvenstänk och behärskning vad gäller inköp av första hojen.
Men det är klart, vi Örebroare är ju lite bättre än resten av befolkningen. ?
Jag är inflyttad Örebroare (från Falköping och Göteborg ursprungligen), så jag kan bara skylla på personlig mognad! Fast den personliga mognaden kanske har påskyndats av 8 år i gnällbältet? ?
 
Last edited:
Som tidigare inlägg verkar vara inne på så håller jag med om att det är uppfriskande med en "nybörjare" som har både konsekvenstänk och behärskning vad gäller inköp av första hojen.
Men det är klart, vi Örebroare är ju lite bättre än resten av befolkningen. ?
Instämmer. Räcker att man kan gasa, bromsa och växla någorlunda för risk2. Körskolorna rekommenderar att man gör den på slutet men jag gjorde den innan första körlektionen. Körde moppe med manuell växellåda då så grunderna satt ju förvisso.

Fördelen med att göra risk1/2 så fort som möjligt är att man då kan få klart teoriprovet, som sedan är giltigt i ett år. Då är det ”bara” körprovet kvar att fokusera på.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top