Resa utan pass?!

JAg har inte läst tråden men bara så att alla vet.

Jag reste till Grekland i somras utan pass. Jag försökte fixa ett hos arlanda polisen men de sa att det inte behövdes inom schengen/EU, däremot kan resebolaget och ev hotellet vilja ha pass.

JAg hade alltså inget pass och hade inga problem.
 
När man tappat bort en pryl och sedan köper en ny likadan hittar man i regel den gamla. :fakta
Så beställ ett nytt pass nu direkCt!!1

Vattentätt, funkar varje gång!

Vet inte riktigt hur du körade då om de tog så lång tid. Kollade upp de lite snabbt med ViaMichelin men som sagt beror ju lite på rutten de var lite glädje timmar både plus och minus om man jämför mellan 20 tim och 41tim (nonstop)

It's all good.. :tummenupp

Sånadär räknar sällan med blockmongon i trafiken. Fifan vad man blir irriterad när söndagsbilister lyckas klogga igen en trefilig (!) motorväg för folk som har lite överseende med de fånigt låga hastighetsbegränsningarna på vissa ställen.

Eller de som ska lägga sig 10km/h under vid fartkamerorna :mad:


Ume-Skellefte är ett praktexempel på när de inte tänkt till när de placerat ett myller av kameror. Är ju livsfarligt att köra om med solskyddet nere!
 
Last edited:
Var på kick off till barcelona förra året och dit var det inga problem för en tjej här på jobbet.
Enligt passkontrollen på arlanda var det lugnt med bara KK.
Dock inte i barcelona när vi skulle tillbaka, de har inte samma regler som i Svea rike och det vart ett jävla tjaffsande innan hon kom ombord :)
 
Var på kick off till barcelona förra året och dit var det inga problem för en tjej här på jobbet.
Enligt passkontrollen på arlanda var det lugnt med bara KK.
Dock inte i barcelona när vi skulle tillbaka, de har inte samma regler som i Svea rike och det vart ett jävla tjaffsande innan hon kom ombord :)

Det ÄR samma regler inom hela Schengen-området, EU-anpassade körkort gäller men som sagt, Svenska körkortet är inte helt EU-anpassat.
 
Jag har inte haft problem med att visa min legitimation med SiS-märkning(?). Flög till Prag. Dock har jag med mig mitt pass också om så önskas.
 
Myndigheter har sina regler, flygbolag/hotell m.m. har sina.

Det finns ingen rutinmässig passkontroll vid resa inom Schengenområdet, alltså behöver man inte uppvisa pass/nationellt ID vid inresa i de olika länderna. Däremot kan man bli föremål för en inre utlänningskontroll, alternativt att något av Schengenländerna temporärt har pass- eller nationellt ID-tvång under en tidsperiod pga olika anledningar (t.ex. fotbolls-... VM? EM? som gick i Tyskland, har jag för mig). Då krävs det att man kan uppvisa vilket medborgarskap man har.

Man tar alltså en kalkylerad risk när man reser utan pass eller nID.

Som redan nämnts i tråden så visar våra svenska körkort en enda sak - att man har behörighet att framföra viss/a fordonstyp/er i Sverige. Inget annat.

Jag har tipsat om det i en tidigare tråd om samma sak (den jag postade länken till) och det är att skaffa ett nationellt ID. Samma storlek som körkort, bankkort m.m. och passar därför alldeles utmärkt i plånbok/korthållare eller dyl. 400 kr genom 5 år = 80 kr/året.


Edit: Stavfel :rolleyes:
 
Last edited:
Jag har tipsat om det i en tidigare tråd om samma sak (den jag postade länken till) och det är att skaffa ett nationellt ID. Samma storlek som körkort, bankkort m.m. och passar därför alldeles utmärkt i plånbok/korthållare eller dyl. 400 kr genom 5 år = 80 kr/året.
Skaffar men det hos Polisen? Blir isf till att göra det. Smidigt är bra!
 
Ska bara meddela att allt gick helt utan nágra problem! :tummenupp

Nár jag gick fram till incheckningen la jag bara fram mitt kk och boardingpass och stállde upp váskan pá bandet fór vágning precis som vanligt. Hon tittade pá det som med alla andra och ónskade mej bara en trevlig resa. Jag gick vidare till safetykontrollen och dár upprepades samma procedur utan att nán ens lyfte ett ógonbryn.
Sá dramatiskt blev det... ;)

:pustarut
 
  • Gilla
Reaktioner: ft
Ska bara meddela att allt gick helt utan nágra problem! :tummenupp

Nár jag gick fram till incheckningen la jag bara fram mitt kk och boardingpass och stállde upp váskan pá bandet fór vágning precis som vanligt. Hon tittade pá det som med alla andra och ónskade mej bara en trevlig resa. Jag gick vidare till safetykontrollen och dár upprepades samma procedur utan att nán ens lyfte ett ógonbryn.
Sá dramatiskt blev det... ;)

:pustarut

Ja, men du ska ju resa hem också (antar jag)... :gnissla
 
20 timmar är nog en aning tidsoptimistiskt... Jag har just kört bil hem från Alicante. Visserligen lite söderut från Barcelona, men det tog exakt 41 timmar UTAN någon rast för att sova. Fy f-n vilken resa :död

Jo, jag drömmde nog upp rätt hög snitthastighet, men kan ha missat en del ändå. Möjligt är det dock. :näsblod
 
Ska bara meddela att allt gick helt utan nágra problem! :tummenupp
:tummenupp:banana:fyllisar:brinnerup:hej

Reserapport avkrävs som kompensation för det arbete SH Passkonsult AB lagt ner. Med bilder och tips på ställen att besöka. Funderar på att trippa ner dit om ett tag!

Enligt passkontrollen på arlanda var det lugnt med bara KK.

Och inga papper alls? Skall han/hon intyga att man är den man är då? :va
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top