Resa utan pass?!

Du har inget att oroa dig för. Funkar perfekt att resa inom EU utan pass!
Gjort det många gånger själv till flera olika länder :tummenupp

Också från polisen.se, paragrafen under den ovan citerade:

"Flygresa inom Schengen med vissa flygbolag, t ex Ryanair.
Vissa flygbolag har som ett villkor i köpet av biljetten att resenären ska visa upp pass eller nationellt id-kort. Det är resenären som måste kontrollera vilka villkor bolaget har."

Jag hoppas verkligen du slipper krångla, men det är bättre att vara försiktig nu och dubbelkolla än att stå där imorgon.

Spanair Center: 0771 400 475

Hotellet då, hotellet! De vill ha passet när man checkar in. :mattias
Och om planet måste nödlanda utanför Schengen, då får man inte gå ur planeten!!!!!!!!!!!111111111111111

Hotellet då, hotellet! De vill ha passet när man checkar in. :mattias
Och om planet måste nödlanda utanför Schengen, då får man inte gå ur planeten!!!!!!!!!!!111111111111111

Hotellet kan ta sig i brasan. :D
Bara jag kommer ner, så kan resten kvitta.

Mañana mañana.... :wiggle

Skulle säga nej då körkortet måste vara stämplat för EEC eller vad det heter... och det är inte våra.

Så se till 1) skaffa bättre ordning på grejer och 2) ett provisoriskt pass. ;)

var ju någon som fick den goda idén att överklaga när körkortet skulle bli giltigt som pass, andra länder har så men inte Sverige, blev en myndighet eller något för lite då.

Du har inget att oroa dig för. Funkar perfekt att resa inom EU utan pass!
Gjort det många gånger själv till flera olika länder :tummenupp

med eller utan flyg? det jag fick till svar var att det går bra så länge man inte ska åka flyg.

Last edited:
Hotellet kan ta sig i brasan. :D
Bara jag kommer ner, så kan resten kvitta.

Mañana mañana.... :wiggle

Är det så går det ju att ta landvägen med. :) (20timmar eller nått iofs...
) På hojjen och gasa bara. :näsblod

Jag är inte flygrädd, min dröm när jag var mindre var faktiskt att bli flykapten. I löve flyga, tycker turbulens är bara roligt.
Speciellt de som blir skitnödiga av mista lilla ryck. :banana

Ursch fy fasen för att flyga! Har inget emot en liten flygkrash, men inlåst i en trång, bullrig och illaluktande torktummlare i 5-6 timmar, fyfan. :zpy

När man tappat bort en pryl och sedan köper en ny likadan hittar man i regel den gamla. :fakta
Så beställ ett nytt pass nu direkCt!!1

Jag är inte flygrädd, min dröm när jag var mindre var faktiskt att bli flykapten. I löve flyga, tycker turbulens är bara roligt.
Speciellt de som blir skitnödiga av mista lilla ryck. :banana

Jag var sån förr. Svimmade av skräck på en SAAB 340. En kollega botade mig och sa att jag var dum.

Jag flög till Nederländerna utan pass förra sommaren. Använde körkortet i kontrollerna på flygplatsen. Hade med mig mitt gamla utgångna pass som backup, men de frågade inte efter det på flygplatserna. Passet fick jag däremot användning för på ett vandrarhem som krävde att man skrev ned sitt passnummer.

Hoppas att det funkar, men det kan tyvär strula om det vill sig illa... S:et på körkortet betecknar bara körkortets nationalitet (ett körkort utfärdat i sverige med andra ord), inte din egen. Och "egentligen" så krävs det en id-handling som uppger din nationalitet när du ska flyga, även inom eu. Men det kan som sagt funka också, har själv personlig erfarenhet av att det funkar ibland. Men du bör vara medveten om att de har rätt att neka dig ombordstigning. Hoppas på det bästa och håller tummarna för dig. Lycklig resa!:tummenupp

Är det så går det ju att ta landvägen med. :) (20timmar eller nått iofs...
) På hojjen och gasa bara. :näsblod

20 timmar är nog en aning tidsoptimistiskt... Jag har just kört bil hem från Alicante. Visserligen lite söderut från Barcelona, men det tog exakt 41 timmar UTAN någon rast för att sova. Fy f-n vilken resa :död

EU-märkt körkort ska funka, dock inte dom svenska EU-körkorten eftersom något ljushuvud kom på att det är krenkande att skriva ut nationaliteten på körkortet.
Kollar man på ett svenskt körkort så står det att det är utfärdat i Sverige men raden för medborgarskap är tom:huvet
Funkar i de flesta fall men stöter man på en paragrafryttare kan det bli problem.

Hoppas det löste sig. Ett tips är att gräva fram passet ett par dagar innan så att man åtminstone kan skaffa ett provisoriskt i tid.

För ca 10 år sedan flög en kompis till min syster. Schweizisk nationalitet på sitt ID kort till Köpenhamn. Förstår än idag inte hur hon lyckades. Hemresan gick lika bra.

Hoppas det löste sig. Ett tips är att gräva fram passet ett par dagar innan så att man åtminstone kan skaffa ett provisoriskt i tid.

För ca 10 år sedan flög en kompis till min syster. Schweizisk nationalitet på sitt ID kort till Köpenhamn. Förstår än idag inte hur hon lyckades. Hemresan gick lika bra.

Det var en chey. :fakta :tuttar

20 timmar är nog en aning tidsoptimistiskt... Jag har just kört bil hem från Alicante. Visserligen lite söderut från Barcelona, men det tog exakt 41 timmar UTAN någon rast för att sova. Fy f-n vilken resa :död

Vet inte riktigt hur du körade då om de tog så lång tid. Kollade upp de lite snabbt med ViaMichelin men som sagt beror ju lite på rutten de var lite glädje timmar både plus och minus om man jämför mellan 20 tim och 41tim (nonstop)

It's all good.. :tummenupp

dunderhonung skrev:
Ska flyga imorgon, kl 07 till Barcelona med Spanair
Sitteru på plane nu elle? Va?va? Svara! Vad är det för skitflyg du åker med, har de inte SH på planet eller?

Trevlig resa :) (hoppas jag :gnissla)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...