Resa själv till medelhavet?

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Hoj
FoxP2
Semestern börjar imorgon och ingen av mina polare har pengar eller tid att resa nånstans och nu när det verkar som om att det ska bli lite kallt här hemma tänkte jag att då kan man väl åka iväg nånstans där det är varmt. Vart nånstans skall man åka om man ska åka själv? Jag vill helst åka iväg nånstans och ta det lite lungt och komma bort från verkligheten. Vad rekommenderas?

1 vecka, flyga, går det hyra MC på destination är det ett plus.
Kanske inte det mest spännande, men vi följde med päronen till gran canaria i början på maj.
Vi tog det mest lugnt, men jag var sugen på att hyra en båge och åka upp i bergen ett par dagar. Kommer man bort från stränderna så finns det en del häftig natur att uppleva.

Vädret är ganska olika beroende på var man är på ön, men det är garanterat soligt på sydkusten...

Testa Sicilien, grymma mc och bilvägar, fantastisk mat och riktigt fint badvatten. Själv utgick vi från Taormina och Cefalu förra året. Håller faktiskt på att boka om resan i år fast andra boende. Finns otroligt mycket att se och uppleva på ön. Slå upp Isola Bella, som är en strand nedanför Taormina. Från Cefalu kan du köra "Targa Florio". Tävlingen är sedan länge nerlagd, men vägarna finns kvar och de sträcker sig genom otroligt vackra omgivningar, bytar, nationalpark etc. Vill du uppleva vulkanutbrott på nära håll så ta dig ut till Stromboli. Kort och gott finns det väldigt mycket att se och det är en av anledningarna till att vi tänkte åka tillbaka även i år.

Harmon, var du högt uppe på Stromboli? Jag såg bara de små utbrotten från en båt på havet, och det var inte så spännande.

Mallis är underskattat.

Håll dig borta från turistgettona på syd/orskusten.
Satsa istället på bergen västerut. Riktigt fint!

Vill du ha ytterligare en hobby att lägga massa pengar på,
ta en dykresa ;)

Som nybörjar dykare är Hrugadha el Sham-el-sheik i Egypten rätt bra.

Harmon, var du högt uppe på Stromboli? Jag såg bara de små utbrotten från en båt på havet, och det var inte så spännande.

Såg också utbrotten från en båt på kvällen. Var några "större" utbrott som såg spektakulära ut. Men givetvis borde man ta vandringen upp och se det på nära håll. Man såg ju fotoblixtar från toppens närhet. Det var inte helt enkelt att få ihop båtturerna så vi tog en dagstur med en sådan chartrad båt. Man stannade till på vägen till Stromboli på ytterligare en ö. Där passade jag och min flickvän på att äta lunch och vilken lunch det var! Serverades den bästa fiskrätten på hela resan.

Åker vi ut till öarna igen ska jag försöka ordna så att vi kan ta vandringen upp till vulkanen på Stromboli.

Angående Etna har jag förstått att det är lite av en turistfälla. Räcker att se den på håll. Den är ju synlig från t ex Taormima och andra väderstreck. Inte minst från havet eller flyg.

Dykning ar riktigt schysst! Da traffar man en massa folk ocksa :)
Jag va sjalv pa Ko Tao for tva ar sen, riktigt nice, traffa manga skona manniskor. Varvade dykning med fest och strand, hyrde faktiskt aven en cross en dag o brande runt bland bergen pa on.
Sa varfor inte satsa pa Egypten? Ska va asbra dykning, schyssta strander och sa kanske kolla in pyramiderna?
Annars har jag personligen satt upp ett mal att resa runt lite kring medelhavet (Spanien-Italien-Grekland) pa en kulinarisk resa, dvs budgetera mkt for mat. Allt backpackande med sunkigt kak har fatt mig riktigt sugen pa detta. Kanske roligare om man ar flera iofs, sa man har nagra att supera med:tungan

Hur är det politiska läget i Egypten nu?

inte det bästa, men det är därför Hrugada el Sham-El-Sheik är att föredra.
De mesta oroligheterna pågår i Kairo, så även om pyramiderna o Sphinxen skulle vara kul att se, så skippa dem & Kairo helt o hållet.

Nu var det en 3-4 år sen jag var i Hrugada, var riktigt bra, dök 4dar av 6
en dag drog vi till Luxor & konungarnas dal.
& en dag var vi bara i hotelpoolen m bar o slappade (sista dan innan flyget)
Ett plus med Hrugada var dykcentrat http://www.colona.com/Hurghada/index.aspx som då hade svenska dykguider. Var praktiskt då man var nybörjardykare (och iofs fortfarande är)

Funderar på att ta en dyksemester nu iår faktiskt. Vet bara inte vart jag vill åka

Cypern & Malta ska ha bra dyk i Medelhavet.

Testa Sicilien, grymma mc och bilvägar, fantastisk mat och riktigt fint badvatten. Själv utgick vi från Taormina och Cefalu förra året. Håller faktiskt på att boka om resan i år fast andra boende. Finns otroligt mycket att se och uppleva på ön. Slå upp Isola Bella, som är en strand nedanför Taormina. Från Cefalu kan du köra "Targa Florio". Tävlingen är sedan länge nerlagd, men vägarna finns kvar och de sträcker sig genom otroligt vackra omgivningar, bytar, nationalpark etc. Vill du uppleva vulkanutbrott på nära håll så ta dig ut till Stromboli. Kort och gott finns det väldigt mycket att se och det är en av anledningarna till att vi tänkte åka tillbaka även i år.

Sicilien lät spännande faktiskt. Om man skulle vara sugen på att hyra hoj, har du några tips på hur man går tillväga?

Kanske inte det mest spännande, men vi följde med päronen till gran canaria i början på maj.
Vi tog det mest lugnt, men jag var sugen på att hyra en båge och åka upp i bergen ett par dagar. Kommer man bort från stränderna så finns det en del häftig natur att uppleva.

Vädret är ganska olika beroende på var man är på ön, men det är garanterat soligt på sydkusten...

Varit på Canarias ett par gånger i vinter med jobbet och när jag varit där har jag varit sugen på att åka runt ön men tidsmässigt har det inte funnits tid tyvärr. Canarias är ett alternativ att åka till men det känns ändå "jobbmässigt" att åka dit så inte helt sugen på det =/

Sicilien lät spännande faktiskt. Om man skulle vara sugen på att hyra hoj, har du några tips på hur man går tillväga?

Kan inte hjälpa dig med mc-uthyrningen tyvärr, det är inget jag har personlig erfarenhet av. På sin höjd har jag hyrt scooter. Tror dock inte det är någon omöjlighet att lösa. Rekommenderar dig inte att hyra någon sporthoj utan något man sitter mer upprätt och avslappnat på. Överlag är vägarna bra, men viker man av på mindre vägar kan det vara rätt så nergånget och eftersatt underhåll.

Kolla den här länken: http://www.svmc.se/travel/Resa_utomlands/Ovriga_varlden/
Längst ner fanns den här länken: http://www.sicilymotorent.it/

Bestämmer du dig för Sicilien så återkom med ett PM så kan jag ge lite tips och erfarenheter från resan förra året.

Bangkok är jävligt sjyst, kom själv hem efter en vecka där alldeles nyligen. En lagom storstad som bjuder på både shopping, god mat och trevliga uteställen. Vill du hellre njuta av strandlugnet kan du alltid ta en halvdag till att medelst buss förflytta dig ut till koh samet eller koh samui (exempelvis) där man kan hyra in sig i antingen bungalow eller hotell och bara softa på sandstranden med en bira i näven, badbyxor på underkroppen och sololja på resten. Dessutom går det alldeles ypperligt att hysa sig en honda cub eller motsvarande 125:a och ge sig ut på de pitoreska små grusvägarna och upptäcka de mindre bebyggda delarna av ön. Billigt är det också, så man kan verkligen vräka ut med stålarna och känna sig som en riktigt kunglighet trots att du inte ens gjort av med motsvarande krogkväll hemma:)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park