Norge-resa 2025

Motorn går fint men det sägs att o-ringarna torkar ut, blir hårda och krymper snabbare av etanolen. Gamla o-ringar har läckt förr. De kanske åldras snabbare med etanol.
Jag har blivit rekommenderad att endast köra 98 i förgasarhojar.
Sen är det många som klagar på att 95 E10 är en skitsoppa. Om det mer beror på sämre lagringsbarhet eller om det är flera andra faktorer vet jag inte.
Jag kan inte tänka mig att det är ett stort problem om du kör E10 under en (förhållandevis kort) resa, även om det skulle vara några veckor. Kör i E5 när du hittar hem igen så blir det bra, och framförallt inte några längre stilleståndstider typ vinteruppehåll med E10 i tank eller förgasare.

Mina gamla enstånkor har jag företrädelsevis kört på 95, blandat med 98 ibland, och sett till att haft 98 när dom ska stå still länge. Har fungerat bra.

När E10 kom för några år sedan fanns det listor på vilka motorcyklar som gick att köra på bränslet utan att ta skada.
Generellt var det ok med insprutning. E5 för förgasarhojar. Nu är det väl inte alla som har en O-ring runt nålventilsätet? Min Kawa 750 twin -82 har en O-ring där. De var hårda och spröda och gick av när jag försökte ta loss dom. Endast E5 för de färska o-ringarna.

Det kanske inte är någon stor grej.

Idag passade jag på att tanka när jag hittade 98. Första gången endast 7 liter och senast 6 liter. (23,64 norska kronor.) Onödigt kanske. Men man betalar vid pump och jag har ingen tankväska så det onödiga kvittar eller så har jag igen det senare. Om tre år. Eller tio. Inte hela världen att riva bort förgasarna på en twin.

KLEn ska köras hela vintern så inga långa uppehåll. Stockholmsvintrarna är här för att stanna.

Juldagen -24.
IMG_1188.jpeg
Det ljusa där bakom hojen är gammal snö.

Trollstigen var inte stängd när jag kollade Google maps. I verkligheten är den det.
Åndalsnes var överstruket på skyltarna när jag åkt av färjan.
Jag dubbelkollade med en bilbärgarkille, jo stängd pga alla ras. Men du kan ta väg 650 och åka runt.
Helt perfekt!

IMG_1883.jpeg
IMG_1884.jpeg
🙂🙂🙂

Norge, det blir aldrig fel. 👍

Trollstigen var inte stängd när jag kollade Google maps. I verkligheten är den det.
Åndalsnes var överstruket på skyltarna när jag åkt av färjan.
Jag dubbelkollade med en bilbärgarkille, jo stängd pga alla ras. Men du kan ta väg 650 och åka runt.
Helt perfekt!

View attachment 516734
View attachment 516735
🙂🙂🙂

Norge, det blir aldrig fel. 👍
Rekommenderar "Visit Norway" istället för Google, det ger mer korrekta uppdateringar när det gäller vägstatusen:

Rekommenderar "Visit Norway" istället för Google, det ger mer korrekta uppdateringar när det gäller vägstatusen:
Tack,
Jo jag visste att den var stängt men den såg öppen ut när jag kollade. Hade ingen plan.
Jag kollade igen senare idag och visst är den stängd även på Google maps om man zoomar in Trollstigen. Och i valet mellan att åka ner en fjärde gång eller att åka 650an runt så var det ingen besvikelse, tvärtom.
Jag var slarvig bara.

Nu har jag planer på Trondheim igen. Kollar min papperskarta och var jag redan varit. Inte så kinkigt var jag hamnar egentligen. Jag är ju där jag vill vara.
Trondheim via kusten. Å inte tappa topboxen denna gång.

IMG_0443.jpeg
Den topboxen är lagad nu ifall det skulle bli lite Kawasaki z750 LTD Twin 1982-touring i sommar.

Jag var i Norge för några veckor sedan. Jag tankade 98 oktan hos Esso i Valle vid väg 9. Var nyss in Essos hemsida över mackar i Norge. Klickar man på macken i Valle finns bara 95 oktan märkligt. Jag läste nånstans att många Esso mackar i Norge har 98 oktan. Jag har tankat på många Circle K i Norge. Har aldrig funnits 98 oktan.

Jag var i Norge för några veckor sedan. Jag tankade 98 oktan hos Esso i Valle vid väg 9. Var nyss in Essos hemsida över mackar i Norge. Klickar man på macken i Valle finns bara 95 oktan märkligt. Jag läste nånstans att många Esso mackar i Norge har 98 oktan. Jag har tankat på många Circle K i Norge. Har aldrig funnits 98 oktan.
Det var inte bättre bensinpris förr, i alla fall inte 2023.
IMG_0430.jpeg

På Esso i Stryn kostade 98 oktan 23,93.
Shell här i Åndalsnes hade också 98. Kollade inte vad det kostade. De skyltar om till st1 och skippar 98.

Det var inte bättre bensinpris förr, i alla fall inte 2023.
View attachment 516776

På Esso i Stryn kostade 98 oktan 23,93.
Shell här i Åndalsnes hade också 98. Kollade inte vad det kostade. De skyltar om till st1 och skippar 98.
Jag kollade nyss Esson Stryn på Essos hemsida, Dom skyltar med att dom har 98 oktan. Glömmer aldrig tankar 98 oktan på en mack I Enköping. Killen på andra sidan tankar 95 oktan i sin mc. Han påpekar för mig att man kan tanka 95oktan. Mitt svar: tankar inte pissbensin i min mc, han vart tyst.

Annars är denna sida säkrast att använda sig av.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon