Resa långt med hojen??

GsBiker

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2023
Hoj
Yamaha Bolt 950r
Hej.
Jag har sammanlagt kört hoj runt 100mil i hela mitt liv och är ganska ny i mc världen.
Men nu till sommar tänkte jag åka med min Custom hoj 230mil enkel väg genom EU ända ner till Grekland. Semester 4v ska jag utnyttja till resan dit och tillbaka.
Vad kan ni rekommendera att man ska ta med sig? Integralhjäm eller en öppenhjälm med visir som är lättare för nacken då jag har båda, men tänker mest för regn. Har absolut ingen erfarenhet av att köra i regnet. Jag tänkte boka hotell i Danmark, Tjeckien och sen Ungern med parkeringsplats som ett måste.
Har köpt regnställ, vattentäta väskor, tankväska. Laddare till mobilen kopplat till batteriet. Powerbank ifall...
Vad mer, någon tips? ??

Kort= hur skulle ni planera resa av 230mil > och 230 < tillbaka.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Boka boende längs vägen med Hotels.com, bookings.com eller AirBnB brukar bli billigast.

Ha målet klart, men resplanen öppen. Dvs. utforska saker längs vägen och ge dig tid att göra det. Sätt inte som mål att ligga och tugga 80 mil om dagen. Sikta på typ 40-50 mil om dagen och stanna till om du hittar något du vill uppleva lite mera. Det finns bra många roliga städer och ställen på vägen ned.

Jag hade kört med intergral, men det gör jag ju iofs alltid för säkerhetens skull.
Däcklagningskitt brukar jag försöka ha med mig. Biltema har ett som funkar. Under förutsättningen att du har ett slanglöst däck kan väl påpekas.

Är Boltsadeln bekväm?
Annars kan ju en AirHawk eller liknande komfortsadel vara en bra investering.

Se till att hojen är i bra skick. Servad och med bra däck.

Glöm inte posta reseberättelse här på SH sen (y)
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Rekommenderar att införskaffa ett vätskesystem för att kontinuerligt få i dig vatten.
Att dricka mycket vid få tillfällen gör bara att du behöver stanna för att kissa.
Rengöringsdukar till visiret.
Utökat verktygskit, man vet aldrig när det behövs.

Skulle planera för till och med kortare sträckor än Wiseguy rekommenderar om du inte tänkt köra motorväg hela resan? Kringelikrok tar mycket längre tid och det är skönt/kul att ha möjlighet för en avstickare eller ett extra stop längs vägen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Glöm inte alla papper som behövs, grönt kort och vad det kan tänkas heta.

Vad behöver man inom Europa?
Inom EU skulle man ju bara behöva ta med sig rena kalsonger och ett ID kort?
Jag har sett folk på Youtube som vanlifear i europa har en hel jävla mapp med papper, dom har IOFS husdjur med sig och reser längre tid
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kapell och hänga över hojen. Kan minska risken att den inte startar pga av fukt i systemet.
Räcker med Biltemas. Ta det största så är det lattast kränga över hojen.
Och kapellet kan kanske minska tråkigt intresse från omgivningen.

Batteriladdare för MC-batteriet.
Lyckats köra slut på batteriet efter den stått utan kapell i ösregn en natt och den vägrade starta.
Blev att ta lokaltrafiken till Biltema för komma vidare. Handla Kapell och Batteriladdare ....
tex
eller liknande på Jula.se
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Oerfaren MC-förare i okänd trafikmiljö:

# HÅLL NERE LÄNGDEN PÅ DAGSETAPPERNA!

Jag undviker att kvantifiera vad någon annan skall köra, men börja med några dagar kring 400 - 500 km och var ärlig mot dig själv när du analyserar vilket skick du var i under körningen.

Kanske kan du sträcka ut dina dagsetapper något, kanske måste du reducera dem.

# Öronproppar är ett måste, oavsett hjälm.

# Glasögon lika så, även med integralhjälm/visir. Anledningen är dels turbulens som kommer irritera dina ögon så du riskerar ögonkatarr.
Men framförallt kommer du att möta regnväder som är så våldsamma att du måste öppna visiret för att få sikt nog att ta dig till en plats du kan stanna säkert.
Glasögon som redan sitter på hjälper dig att ta dig ur trafiken.

# Förbered dig för hetta och var medveten om att den suger musten ur kroppen.
Att klä av sig skyddskläder är inte rätt väg att gå.

# Vätska. Även om du inte färdas i extrem hetta så slukar motorcykelkörning vätska och din omdömesförmåga påverkas när du blir uttorkad.

# Läs på om vilka lagar och regler som gäller i de olika länderna. Speciellt de olika vignettsystemen måste du vara införstådd med. Det kostar halva semesterkassan att göra fel.

# Varför skall du köra genom Danmark?
Är turen en zig-zagande sightseeingtur så må det vara hänt - men frågan är om du kanske inte gapar över för mycket med vändpunkt i Grekland isf...?
Raka spåret ner går via Malmö eller Trelleborg och färja till Trave/Rostock.
Skall du absolut ha med Danmark så titta på överfarten Gedser - Rostock som leder dig mer rätt än Rödby - Puttgarden.


Oerfaren motorcyklist på en möjligen mindre lämplig motorcykeltyp - det finns en del fallgropar, men inget som skall hålla dig kvar hemma.

Ta det vackert, gör en grundplanering som du kan töja och dra i - men planera inte sönder din resa.

Lycka till, ha kul!
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Börja redan nästa vecka med att bara ta en längre runda, vi pratar från full till tom tank.
Försök att inte stanna och ta uppehåll.

Du kommer få en aning om var dina tryckpunkter av sadeln sitter och om det är något som inte fungerar.

Hur mår du efter 3 timmars momentan körning?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Bolten är hur skön somhelst att brumma runt på, men om du ska ligga på motorvägsfart så är vindrutan ett stekhett tips.
Hojen gör visserligen runt 160 original, men redan i 140 känns the fart-wind jobbig på den.
(visst, vindruta på en hoj är ju inte så sexigt men ibland måste man temporärt offra manligheten)
 

NPGA

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jul 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Scrambler 1100
Ta inte med för mycket grejer! Man kan tvätta kläder även utomlands och man kan oxå köpa om det behövs.

Verktyg behöver du bara de du kan använda plus ett punkalagningskit, lite säkringar, eltejp och buntband. Har du spännen i plast på väskorna är det bra att ha några i reserv, finns i friluftsbutiker.

Integralhjälm är klart vettigast. Öronproppar. Ett par glasögon som någon redan tipsat om.

En bit repsnöre är bra om man vill hänga upp blöta kläder på hotellrummet. Och ett hänglås och en lång wire är bra om man vill lämna hjälm och jacka på hojen om man vill slippa bära runt det. Har åkt runt i massor av länder med bara packrulle och tankväska utan att bli bestulen men pass, plånbok, nycklar och mobilen lämnar jag inte utom synhåll.

Ta nattfärjan till Tyskland eller Polen och skippa Danmark, de har inga kul vägar där ändå.

Kolla väderleksrapporten varje morgon och gör en färdplan efter den. Det finns inget vettigt i att tvinga sig upp till nåt alppass i skitväder bara för att man ska ha varit där, dom finns kvar nästa sommar. Märk ut sånt som du är intresserad av på en karta, jag brukar markera intressanta saker i google maps, så kan du lätt se när du planerar om det passar att svänga förbi.

Separera packningen med hjälp av packpåsar, lätt att hålla isär smutsigt och rent och lätt att hitta om man har lite olika färger på dom. Är det dags för bad har man handduk och badbrallor i den blå påsen och regnar det finns regnstället i en röd osv.

Jag har använt booking för hotellbokningar under många resor. Brukar boka när jag tar eftermiddagspaus. Har hittills inte behövt sova i nåt buskage utan bott väldigt billigt och bra.

Regnar det så kör du försiktigt och med god marginal, extra avstånd till framförvarande osv. Känns det helt förjävligt så tar du en paus. Läcker regnstället så köp ett nytt!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kapell och hänga över hojen. Kan minska risken att den inte startar pga av fukt i systemet.
Räcker med Biltemas. Ta det största så är det lattast kränga över hojen.
Och kapellet kan kanske minska tråkigt intresse från omgivningen.

Batteriladdare för MC-batteriet.
Lyckats köra slut på batteriet efter den stått utan kapell i ösregn en natt och den vägrade starta.
Blev att ta lokaltrafiken till Biltema för komma vidare. Handla Kapell och Batteriladdare ....
tex
eller liknande på Jula.se
Och där är en väska fylld... Sen ska man skruva ur batteriet också, och ta in någonstans så att man kan ladda det, om man inte kan flytta uttaget till ett uttag. Och tänk om det regnar när man ska iväg, då finns det ju en del utmaningar med att ladda batteriet, och då lär ju inte hojen starta ändå, om den inte tål vatten.

Så det viktigaste är att serva hojen så att den funkar i alla väder, och se till så att man inte behöver byta olja eller däck mitt i resan, eller för den delen drivpaket. Säkringar är inte dumt, inte för att det går någon ofta, och smäller en så hjälper det inte alltid att bara byta säkring, grundfelet måste åtgärdas, men ibland kan ju en kabel ha skavts sönder, och det lagar man med eltejp innan man byter säkring.

Det är viktigt att ha kläder så att man kan gå runt civilt också, och slippa mc-stövlar mm. Är man lite praktisk så bör såna kläder, framförallt tröja, gå att använda som förstärkningsplagg under skinnstället också.

Du måste tvätta dina kläder under resan, och det finns speciellt resetvättmedel som kräver mindre vatten osv, mycket smidigt när man tvättar i ett tvättställ.

Se till att dra några repor i spöregn här hemma, både för att prova utrustningen, och för att se hur det är att köra i regn, Det tröttar mer än man tror att se dåligt tex, och det är guld värt att kunna se om något läcker. Träna också på att få på dig regnstället snabbt, rätt vad det är så kör man runt en kurva eller ett krön och möts av en vägg av regn, då är det bråttom att få på sig allt. Klura också på hur det ska vara vikt och förberett för att det ska gå fort.

Hur ska du navigera? Karta och road book, eller GPS? Oavsett så bör du vänja dig med att hantera det under körningen. En GPS kan vara lite klurig, så se till att du är rejält kompis med den innan du drar iväg. Planera också in var du ska tanka, även om det inte är som Norrlands inland, så är det inte så dumt att veta var man kan tanka, och vilka mackar man kan hoppa över, så man inte behöver stanna i onödan.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Har du skivbromslås så kan det vara bra att ha en sån där spiralsladd mellan lås och gashandtag. Eller en kapsyl som förra ägaren hade över tändningslås. Skev bromsskiva är trist och sliter på hjullagren.

Extranycklar till hojen kan vara bra. Mer att hålla reda på och oftast är dom där dom andra nycklarna är. Man kan också be någon hemma att skicka ner extranycklarna.

Två betalkort? Om du blir av med ett vad gör du då? Tel för att spärra. Har du det? Kortnumret? Svenska bankomater kunde sno kort ibland. Utomlands? Lite kontanter är bra att ha. I olika valörer.

När du packat allt så är det sällan mycket utrymme över. Så behöver du handla något…
En lagom stor (liten) ryggsäck kan vara guld. Oanvänd så går den nog att spänna fast eller knöla ner.

Åker du i skinnställ så är det helt okej med endast ett tunt underställ under när det blir uppåt 27 grader. Vilket material är en diskussion i sig. Bli brännskador om du vurpar när du kör skitfort. Ventilerade korta sommarhandskar slöare än inga alls.


Det tar några dagar att få hem ett grönt kort. Beställ om du inte gjort det redan.
Regbevis.
Detta tar också några dagar:
891b89217f7dd40f8496532972fe8628.jpg

bcac363b3acdee9ffabd340eab9cee0c.jpg


8c655e36a0878c805693ea928d79bcd1.jpg


Min packning blir lite mindre för varje tripp.
Fast jag campar helst.
 

GsBiker

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2023
Hoj
Yamaha Bolt 950r
Hej och tusen tack för alla svar och tips. Tack!
Jag har bra erfarenhet med bilkörning då har jag kört i 15år här i Sverige samt semestrar utomlands många ggr. Men MC blir det första därför tänkte köra 70mil-natta. 70mil-natta osv med många stopp. Tanken rymmer bara 12 liter och måste tanka varje 20mil slipper man riskera soppatorsk och då kan man villa en stund. (Få man ha extra dunk med bränsle på hojen (gömd isf.))??
Jag är mest orolig för regn och har köpt regnställ, vattentäta väskeöverdrag, kapell... Batteriladdare är köpt, reparationsats däck. Service på hojen gjord, olja samt filter, allt är kontrollerat o klart. ?
Gps blir via telefon Google maps och kommer att sitta i tankväska som är vattentät. Kontanter är uttagna runt 1ooo€ det borde räcka för säkerhets skull..
Bara tutta o köra. Det blir säkert skoj. ?
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag skulle inte klara 70 mil om jag skulle tanka vart 20e mil. Eller 17-18e mil med marginal. Marchfart 130 där det går? Det kommer du att märka om det går eller inte. Resan eller målet? Jag brukar ligga i 130-135 är jag marschar, lågt kåpglas, ganska lågt styre (lägre än original i alla fall) och tankväska.
Jag träffade en kille från Barcelona när vi bytte däck här utanför Stockholm. Han hade varit uppe i Nordkap med sin Royal Enfield. Rutan gav sådana turbulenser att han stoppade ner den i topboxen. Han frågade om jag ville ha den. Tackade nej.
Reservsoppa som du frågade om kan vara bra. Ibland kanske du får tanka redan efter 15 mil eftersom det är gränsfall till nästnästa mack. På autobahn är det böter på soppatorsk. Rastplatser är vanligare är soppamackar. Dunk kan vara bra. Det tar tid att svänga av för att leta mack. Been there.
En gång efter Viaduc Millau hade jag åkt på reserven lite väl långt. Det regnade rejält. Stannade på en rastplats för att navigera i kartappen. Fyra mil till nästa mack. Efter den sju mil. Om denna mack inte finns eller är stängd så är det kört. Vem vill stanna i regnet och hjälpa en blöt hojåkare utan soppadunk? Nu gick det bra och fyllde upp 18,53 i tanken som ska rymma 20 liter. Gamla appen ledde mig till fem campingar i Warszawa som inte fanns, en höger som inte fanns i en viadukt under en järnväg utanför Venedig, två soppamackar i Clearmont-Ferrand som heller inte fanns. 30-31 grader. Samma resa. Ny telefon och Google Maps nu.

Batteriladdare känns onödigt. Två gånger har jag dragit ur batteriet på resa. En gång stängde jag av motorn med knappen, inte tändningsnyckeln. Efter 30 min telefonsamtal klickade startreläet. När nedförsbacke. Rullade igång direkt.
En kväll laddade jag min powerbank från hojbatteriet. Dagen efter klickade startreläet igen. Fick hjälp att rulla igång hojen.
Kapell är bra att ha med. Särskilt om du parkerar utanför hotellet. Jag har kapell med om jag kommer att sova på hotell. Inte annars. Hemma alltid. Skyddar mot sol och klåfingriga (faktiskt, peppar…)

I Bordeaux parkerade jag på trottoaren utanför hotellet. Med kapell och lås.
Dagen efter låg det en omkullsparkad scooter på gatan 15 meter bort. Krossat glas. En langare med arg pitbull höll på med sin jycke. Sex polisbilar och snutar höll på med någon insats i andra änden av torget, mot tågstationen.

I Laredo. Norra kusten i Spanien. Billigt hotell. Parkerar utanför. Lås och kapell efter att ha kånkat in packningen.
Såg det inte först. På andra sidan ligger en polisstation. Kändes bra. Men kapell på.

IMG_2117.jpeg
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Innan du åker iväg. Packa allt på hojen som du tänkt dig och kör i motorvägsfart och med lite plusfart och se hur den beter sig. Sidvind och turbulens från lastbilar kan få hojen att uppföra sig annorlunda än vad du är van vid. Ungefär som att få punka och hojen kan börja wobbla om du lastat galet i vissa hastigheter. Kan vara en ganska otrevlig upplevelse.
Viktfördelningen kan göra stor skillnad så prova innan.
Mobilladdare kan vara god ide att koppla så den styrs av tändningen om du vill slippa urladdat batteri.
Håll hastigheten igenom byar och mindre samhällen om du kör på mindre vägar nere på Balkan. Har polisen radarkontroller så står de nästan uteslutande i skuggan under ett trä i början av en by och så släpp gasen om du inte vill muta dig fram vilket brukar vara halva bötesbeloppet "in cash". Varför jag vet det och hur man gör tänker jag inte gå in på....
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Min packning blir lite mindre för varje tripp.
Fast jag campar helst.
Jisses vad mycket packning du har! Jag har BMWs miniväskor, en packrulle med tältet och en tankväska med småsaker, och då campar jag ändå, och har med mig tält, sovsäck, kudde, liggunderlag, civila kläder, skor, någon bok, mat, gaskök, regnoverall mm. Jag saknar aldrig något, och brukar använda det mesta jag har med mig, utom nödprylarna då.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag är som flera vet inte alls rädd för att köra långt men att utgå från dagsetapper kring 70 mil avrådes tydligt.

Hälften är lagom att börja med, sedan ökar du på efterhand. Säkerheten främst.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hej och tusen tack för alla svar och tips. Tack!
Jag har bra erfarenhet med bilkörning då har jag kört i 15år här i Sverige samt semestrar utomlands många ggr. Men MC blir det första därför tänkte köra 70mil-natta. 70mil-natta osv med många stopp. Tanken rymmer bara 12 liter och måste tanka varje 20mil slipper man riskera soppatorsk och då kan man villa en stund. (Få man ha extra dunk med bränsle på hojen (gömd isf.))??
Jag är mest orolig för regn och har köpt regnställ, vattentäta väskeöverdrag, kapell... Batteriladdare är köpt, reparationsats däck. Service på hojen gjord, olja samt filter, allt är kontrollerat o klart. ?
Gps blir via telefon Google maps och kommer att sitta i tankväska som är vattentät. Kontanter är uttagna runt 1ooo€ det borde räcka för säkerhets skull..
Bara tutta o köra. Det blir säkert skoj. ?
Om du inte har för vana att mata mil så tror jag 70 mil kan ta ut sin rätt efter några nätter. Ge dig själv lite mer utrymme på första resan iaf. Det sliter mer på kroppen att köra hoj än bil med.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Apropå långa distanser. För några år sen handlade jag lite mat på vägen hem från jobbet, och eftersom jag cyklade så hade jag cykelkläder på mig. Ett par kom fram och frågade lite nervöst om jag cyklade, för dom hade tänkt cykla genom Europa och ville fråga om råd. Självklart ställer man upp på det. Dom hade tänkt cykla 2 mil om dagen, dvs 2 dagar till Södertälje, 25 dagar till Göteborg och 30 till Malmö. Jag gav lite generella tips och backade långsamt. Jag tror inte att dom riktigt förstod att dom skulle behöva hela sommarhalvåret ToR norra delarna av kontinenten. Och varför bara cykla knappa timmen varje dag, om man nu ska ut på just cykelsemester? :va

70 mil om dagen är i andra ändan av skalan, det blir inget annat än hojkörning då, och det övergår snabbt till ren transport med mycket stress för att hinna fram snarare än trevlig semester. Visst, man kan mata motorväg, men hur kul är det med 5-6h motorväg om dagen? Då är ju tåg mycket roligare.
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top