Resa långt med hojen??

Nu har jag testat på två 80-milaetapper med liten tank på 10,6 liter och reservdunk.
Jag tankar bara 98 så utbudet är lite sämre.

IMG_0432.jpeg

Här är alla tankningar. Mackar med 98 oktan ligger inte jämnt utspridda med 18 mil mellan varje.

IMG_0448.jpeg
Jag skulle kunna komma 20 mil mellan tankningarna men jag stannar inte och kollar hur långt det är till nästa och nästnästa mack. Jag tankar lite för tidigt men sedan kom det ingen mack på flera mil. Skulle ha blivit soppatorsk och tankning från dunk. Inget flyt i körningen.

Hur det blir på din Bolt får du testa som du sa.

För mig var det inget problem. Tanka går fort. Lite krångel när jag stod på en mack som inte hade 98. Fylla från dunk. Åka tre mil. Tanka hoj och dunk.

Sedan är det skillnad på dina transportsträckor på motorvägar och min mys-touring i Norge.
 
Just angående kläder så håller jag inte med om att en t-shirt räcker en vecka. Kör man när det är varmt (och TS söker sig till länder där det kan bli varmt på riktigt) så kommer man högst troligt svettas MYCKET. Rätt osoft att ta på sig en svettluktande och svettfuktig T-shirt (om den inte hunnit torka helt under natten) dag tre eller fyra. Jag skulle rekommendera åtminstone 5-6 ombyten t-shirt/strumpor/kallingar. Man vill ju gärna ha något fräscht när man.
Jag använder inte (bomulls) t-shirt på hojen, utan bara på kvällen/efter hoj-åkat. Visst, är det svinvarmt så behöver jag kanske en till för just det du menar. Men ofta är det svalt på kvällen ändå. Sen beror det ju på, jag svettas inte så mycket, det vet jag att andra gör, så lite don efter person. Men jag har aldrig mött någon som packat för lite. Tvärtom däremot.... och det gäller inte bara på hojen.

På hojen gäller siden som underställ, det är det hela (ja kallingar då såklart) vid varmt väder.
 
Nu har jag testat på två 80-milaetapper med liten tank på 10,6 liter och reservdunk.
Jag tankar bara 98 så utbudet är lite sämre.

View attachment 486581

Här är alla tankningar. Mackar med 98 oktan ligger inte jämnt utspridda med 18 mil mellan varje.

View attachment 486582
Jag skulle kunna komma 20 mil mellan tankningarna men jag stannar inte och kollar hur långt det är till nästa och nästnästa mack. Jag tankar lite för tidigt men sedan kom det ingen mack på flera mil. Skulle ha blivit soppatorsk och tankning från dunk. Inget flyt i körningen.

Hur det blir på din Bolt får du testa som du sa.

För mig var det inget problem. Tanka går fort. Lite krångel när jag stod på en mack som inte hade 98. Fylla från dunk. Åka tre mil. Tanka hoj och dunk.

Sedan är det skillnad på dina transportsträckor på motorvägar och min mys-touring i Norge.

Det verkar ju gå alldeles utmärkt, du skulle klara dig otroligt bra med elhoj!
 
Det kanske har berörts tidigare, men ett bra goretex-ställ har sparat packutrymme för min del.
Jag slipper ta med regnkläder, och med ett löst foder så kan jag anpassa det efter klimatet.
Sedan har jag två par handskar, ett par luftiga, och ett par goretex om/när det blir regn.
Skönt att slippa stanna när regnskurarna kommer och går, och som sagt var så sparar man lite packutrymme.
 
Det kanske har berörts tidigare, men ett bra goretex-ställ har sparat packutrymme för min del.
Jag slipper ta med regnkläder, och med ett löst foder så kan jag anpassa det efter klimatet.
Sedan har jag två par handskar, ett par luftiga, och ett par goretex om/när det blir regn.
Skönt att slippa stanna när regnskurarna kommer och går, och som sagt var så sparar man lite packutrymme.
Det där med Goretexställ missade jag helt, men det låter smidigt. Inte bara att slippa stanna vid regn, utan just hela processen när regnstället skulle på och supernoggrant slutas hypertätt. ...och fem mil senare känner man likförbannat hur de första iskalla dropparna letar sig ned i grenen.

Men varför säljs textilställen utan puckar?
 
Det där med Goretexställ missade jag helt, men det låter smidigt. Inte bara att slippa stanna vid regn, utan just hela processen när regnstället skulle på och supernoggrant slutas hypertätt. ...och fem mil senare känner man likförbannat hur de första iskalla dropparna letar sig ned i grenen.

Men varför säljs textilställen utan puckar?

För resor är Goretexställ fantastiskt. Kan också kombineras med bra justerbar ventilation. I princip är man väderoberoende.
Jag har ett (inköpt begagnat för marginell summa) BMW Atlantis skinnställ med Goretex och det är otroligt komfortabelt samtidigt som man klarar regn. Dock åker man gärna utan Goretexlagret när det är varmt…

Knäpuckar har man ju bara för att hålla koll på optimal lutningsvinkel. Finns inbyggt i instrumenteringen idag…
 
Regnställ blir en ångbastu om det är åskvärme.
Undrar om de fick sanera rummet på vandrarhemmet i Töckfors efter att brorsan och jag kraschat där -06. Suttit i skinnställ under regnställ och plastpåsar på fötterna i regn och tokhetta ett par dar. Stanken från inte minst fötterna kunde mäta sig med när Mor glömde en gryta med lutfisk i en vrå i källaren som httades framåt sommaren...
Är det inte kallt går det bra att bli lite blöt, bara man har grejer som torkar. Ull håller en behaglig blöt eller torr. Ullstrumpor är ett måste!

Stället bör ha ventilationshål med nät man kan dra igen i kyliga passager. När det är varmt, öppna fickor, blixtlåsen för knäskydden och om en motorcyklist går med gylfen öppen har han/hon inte med nödvändighet glömt den nere utan det behövs luft där luft kan komma in.

Händer bryr jag mig öht inte om att hålla torra längre. Trött på foder som följer med ut pga vatten man haft med sig in på händerna. Gav definitivt upp i Örebro, maj förra året i +4°C. Körde sen 45 mil regn hem i Halvarssons tunna. Dyngsura men fick alltid på dem igen. Nakenhoj och ingen handtagsvärme. Har fördelen att jag ytterst sällan fryser om fingrarna, inte alla förunnat.

Allt är en avvägning. Ventilationsluckor är sånt som kan haka i vid en vurpa men en överhettad förare löper större risk att olyckas...
 
För resor är Goretexställ fantastiskt. Kan också kombineras med bra justerbar ventilation. I princip är man väderoberoende.
Jag har ett (inköpt begagnat för marginell summa) BMW Atlantis skinnställ med Goretex och det är otroligt komfortabelt samtidigt som man klarar regn. Dock åker man gärna utan Goretexlagret när det är varmt…

Knäpuckar har man ju bara för att hålla koll på optimal lutningsvinkel. Finns inbyggt i instrumenteringen idag…
Håller med. Då får det bli ett textilställ för semesterresan och skinnet på hemmaplan. :tummenupp
 
Hej.
Jag har sammanlagt kört hoj runt 100mil i hela mitt liv och är ganska ny i mc världen.
Men nu till sommar tänkte jag åka med min Custom hoj 230mil enkel väg genom EU ända ner till Grekland. Semester 4v ska jag utnyttja till resan dit och tillbaka.
Vad kan ni rekommendera att man ska ta med sig? Integralhjäm eller en öppenhjälm med visir som är lättare för nacken då jag har båda, men tänker mest för regn. Har absolut ingen erfarenhet av att köra i regnet. Jag tänkte boka hotell i Danmark, Tjeckien och sen Ungern med parkeringsplats som ett måste.
Har köpt regnställ, vattentäta väskor, tankväska. Laddare till mobilen kopplat till batteriet. Powerbank ifall...
Vad mer, någon tips? ??

Kort= hur skulle ni planera resa av 230mil > och 230 < tillbaka.
40-50 mil om dagen. inge mer.
 
Håller med de flesta här om att inte köra mer än 40 - 50 mil om dagen. :tummenupp

Jag är motorcyklist och har besvär att köra lika långt i bil som jag med lätthet klarar i sadeln på min motorcykel. Som ovan bilist vet jag det så räkna inte med att du kör på samma vis med motorcykel trots att du är van bilist.

Idag har det regnat och jag hoppas att du körde en 40-milaresa för att känna på! ;)
Med rätt kläder och rätt inställning är det inga problem att köra 40 mil i 4 plus och regn men för den ovane kan det kännas lite jobbigt...

Att pressa gränsen är inte att rekommendera den ovane. Trötthet och/eller ovana med motorcykeln kan göra att den lilla saken för mig och andra erfarna blir en livsfarlig vurpa för dig. Måste naturligtvis inte bli så men du har inget skyddande plåtskal som räddar dig.

Som andra sagt, lägg upp bilder här när du är nere men prioritera resan och din säkerhet framför att skriva här.

Trevlig resa! :)
 
Oerfaren MC-förare i okänd trafikmiljö:

# HÅLL NERE LÄNGDEN PÅ DAGSETAPPERNA!

Jag undviker att kvantifiera vad någon annan skall köra, men börja med några dagar kring 400 - 500 km och var ärlig mot dig själv när du analyserar vilket skick du var i under körningen.
Fast 40-50mil per dag är långt det med.
 
Jag brukar mer tänka i antal timmar istället för mil. 50 mil i Norge kan vara svårt medans på större vägar inget problem. 3 tim förmiddag, stopp för lunch/rast och 4 tim eftermiddag. Inget problem tycker jag. Kan komma väldigt långt eller inte beroende på väg.
 
Det kanske har berörts tidigare, men ett bra goretex-ställ har sparat packutrymme för min del.
Jag slipper ta med regnkläder, och med ett löst foder så kan jag anpassa det efter klimatet.
Sedan har jag två par handskar, ett par luftiga, och ett par goretex om/när det blir regn.
Skönt att slippa stanna när regnskurarna kommer och går, och som sagt var så sparar man lite packutrymme.
Instämmer gällande Goretex. Första sommaren som jag har ett goretexställ och otroligt vad det gör resan enklare när vädret är som det är. Första resan hade jag regnkläder med mig utifall att det här med Goretex är inte att lita på. Körde som längst 6 tim i regn ( riktigt spöregn ) och var torr. Andra resan fick regnkläder stanna hemma.
 
Tack Tack för alla svar!

Jag ska försöka svara till alla på en och samma gång. I varje post har jag hittat något som jag inte hade susning om. Som sagt, jag har rest mycket genom EU Tyskland, Schweiz, via alperna Italien, Croatien, Serbien, Rumänien ända ner till Grekland med bilen så själva resan är inget nytt för mig. Men hoj är helt annan sak. Två hjul är inte som fyra där man kan i nödläge sova i baksätet.
Kontanter ja det är ett måste. Det har hänt en gång det med kortet att den strulade då jag inte kunde tanka i Malmö. ? fick vänta på bensinstation i cirka 6timmar för att banken skulle reglera det. (Samtalet kostade på den tiden)
Btw, regnhandskar har jag glömt totalt (beställde nyss) gasolvärmare, 5lit.dunk reserv med. Men jag tänkte inte campa så blir inget tält. Vill sova bra och bekvämt på ett hotellrum och därifrån kommer sj. tanken med körning på 70mil till första etappen.

Bolten drar 0.4/10mil med senaste körning utan väskor. Så tänkte jag 10lit/2ookm ~ med packning kanske?? Vet inte få testa under närmaste 2 (ev3)veckor... Men, om den drar mer än så, så kommer jag att avbryta resan för jag tänker inte köra cirka 13mil tanka. 14mil tanka det blir tröttsamt. Helt enkelt fel typ av motorcykel som första hoj.

Det blir säkert skoj... längtar...

Tack Björn F. Tack DieselSverige för Era inlägg. Kommer längre fram med kort, det blir säkert några. ?
Man undrar hur det gick. Ts har inte loggat in på läänge.
Fortfarande ute och provkör? Semester i augusti? Regnar för mycket här uppe? Brinner för mycket där nere?
Det kanske blev en bilsemester.
 
Man undrar hur det gick. Ts har inte loggat in på läänge.
Fortfarande ute och provkör? Semester i augusti? Regnar för mycket här uppe? Brinner för mycket där nere?
Det kanske blev en bilsemester.
Exakt, frågorna börja bli så många så man får snart börja skriva ner dom. Man vankar av och an hemma och undrar. Man tittar ut genom fönstret när man hör en MC och undrar....kan det va TS som åkte förbi tro?
 
Jag rekommenderar att man har 2 kort som inte är från samma bank. Händer titt som tätt att någon bank får it stul då är det bra att en chans till.
Och om det behövs, aktivera för köp i land du tänker besöka....
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top