Resa långt med hojen??

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag hade blåst på 230 mil löser man med en övernattning. Jag gillar å andra sidan att pusha gränserna och se vad jag klarar av. Funderar på att köra ironbutt.

70 mil tycker jag ändå inte låter så farligt. Då hinner du ta en längre middag, ett par glas och sova 8 timmar.

Såg nu att det handlade om en bolt 950. Att tanka så ofta suger verkligen. Inget vindskydd suger ännu mer. Har du lite jävlar anamma i dig är det inga konstigheter. Är du bekväm av dig och inte van vid kyla/regn/träsmak kan det bli tufft. Bra hörselskydd rekommenderas.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jisses vad mycket packning du har! Jag har BMWs miniväskor, en packrulle med tältet och en tankväska med småsaker, och då campar jag ändå, och har med mig tält, sovsäck, kudde, liggunderlag, civila kläder, skor, någon bok, mat, gaskök, regnoverall mm. Jag saknar aldrig något, och brukar använda det mesta jag har med mig, utom nödprylarna då.
Jo fast många har mer ändå.
Första året, 1982, till Venedig så delade jag tält med en kompis. Jag sov på tältgolvet. All packning i tankväskan, lilla Elefantenboy. Regnhandskarna mellan mätare och kåpan.

Kompisen med tältet hade en GS1000G, kardan stora elefantenboy tankväskan, största Krauserväskorna som fanns då.
Hojen vägde väl dubbelt mot min Kawa 750-4 med resp packning.

Senast i Norge så vägde min packning 36 kg inkl väskor och topbox.

Något av det som kanske skiljer våra packningar:
Tremanstältet väger 5 kg. 30 sekunders.
Liggunderlaget är Biltemas självuppblåsande.
Packsäck med liggunderlaget och sovsäck.
En ihopfällbar stol från Stadium.
Ett hemmagjort bord som passar i topboxen.
Rätt stort gasolkök med två gasflaskor.
Kokkärl aluminium
Överdragsstövlar och handskar utöver regnställ.
Kaffetermos 0,7 L
Bestick från bestickslådan hemma.
Kedjespray!
Mat, frystorkat, soppa på burk, bröd, fem 0,5 liters PET-flaskor med vatten, 3-4 öl, ost på tub, kaffe.
Pannlampa
Ombyte för en vecka, duschhandduk
Två uppblåsbara kuddar.
Punkalagning och verktyg utöver hojens, inget användes.



IMG_3487.jpeg
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Regnkläder, visa kort, försäkrings papper, ett par ombyte av underkläder och en gps. För kortare resor funkar telefon helt ok, men ute i ingenstans utan telefon täckning kan det bli lite drygt, adventurous routing funktion som garmin har är också väldigt underhållande. Boka hotell med hotels.com när du känner det är dags o stanna. Kör du själv är det ingen som pressar dig med o köra 10 eller 100 mil per dag. Bara kör. Behöver du något på vägen är det bara o handla. Du lär veta till nästa gång vad du gillar o inte gillar, så setup förändras över tid. Se till att hoj är servad o i bra skick innan du börjar, resten löser sig. Just do it. 20 mil är ok, en bensträckare per timme kan vara rätt skönt och ger marginal o inte köra torr. Jag föredrar heltäckande hjälm för långa etapper. Kör med en shark evo one 2, så har möjlighet o ha som öppen eller akvarium, men om jag skulle välja en så är det integral som gäller. Jag var ute för 2 veckor sedan, gjorde 560 mil på 9 dagar med en väldigt lös plan på destination och dagsetapper, för någon som är ute på sin första tur skulle jag räkna ungefär hälften av det för o få ett bekvämt genomsnitt och inte behöva stressa. Jag hade 3 dagar som var långsamma med mkt turistande och dyl, och 3 som var lite längre. Mao, räkna en vecka ner och en vecka hem och du har marginal att stanna till och göra precis vad du vill på vägen.
 
Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Ett tips är att ha mer än 1 kort med sig och att de kommer från olika banker. Det har hänt att någon bank får it strul då står man utan soppa vid en mack.
Jag har tex Swedbank och tank kortet är Mastercard på cirkel-k som går genom SEB
Sen tar jag alltid ut lite euro så har kontanter
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Vet att du skrivit "regnkläder" men glöm inte regnöverdrag till stövlar och handskar. Man tröttnar rätt snabbt på att köra med blöta händer och fötter.

Vidare tycker jag att det känns onödigt att mata 70 mil om dagen. Det kan säkert gå utan större bekymmer om du väljer de rakaste och största vägarna, men hur kul är det?
Jag tror att det är bättre att ha ett mål i tid istället för i sträcka. Att du t.ex. siktar på att vara rullande mellan 09:00-18:00, och så får det bli som det blir med kilometrarna. Och glöm inte att det absolut inte är något fel att ta en kortare dag eller två om man känner att kropp och sinne inte riktigt är på topp.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Hej.
Jag har sammanlagt kört hoj runt 100mil i hela mitt liv och är ganska ny i mc världen.
Men nu till sommar tänkte jag åka med min Custom hoj 230mil enkel väg genom EU ända ner till Grekland. Semester 4v ska jag utnyttja till resan dit och tillbaka.
Vad kan ni rekommendera att man ska ta med sig? Integralhjäm eller en öppenhjälm med visir som är lättare för nacken då jag har båda, men tänker mest för regn. Har absolut ingen erfarenhet av att köra i regnet. Jag tänkte boka hotell i Danmark, Tjeckien och sen Ungern med parkeringsplats som ett måste.
Har köpt regnställ, vattentäta väskor, tankväska. Laddare till mobilen kopplat till batteriet. Powerbank ifall...
Vad mer, någon tips? ??

Kort= hur skulle ni planera resa av 230mil > och 230 < tillbaka.
Baserat på "effektiv körning" (läs IronButt) i många av de länder du kommer köra igenom har jag en del tips:

1: Ta med reservbränsle. 1 liter räcker långt.
Varför? Det kan ta ohyggligt mycket kraft och tid att leta bensinstation. Att du VET att du har en liter till ger en svårslagen trygghet och du kan fokusera på upplevelsen snarare än att leta bensinstationer...
Sök på bränsleflaska så får du en del förslag på sånt som kan passa. Både i plast och aluminium.

2: Kör mot ett planerat mål.
Varför? Att leta sovplats, hotell osv. kan ta ohyggligt mycket kraft och tid.
Att VETA var du ska sova nästa natt sparar på krafterna.
När du lämnar en sovplats vet du var du ska sova nästa gång.
Jag menar INTE att du ska detalplanera hela rutten då det kan leda till att du stressar sönder dig i onödan och lägger en massa tid på sånt som kommer hända om flera dagar.
Planera en dag framåt. Det räcker.

Du ser mönstret va? SPARA ENERGI!!

3: Röven...

Håll torrt och ventilerat!
Jag kör numera med kulsits och ventilerade brallor så långt möjligt.
Minns en resa där jag i Frankrike köpte ett paket tjocka dambindor!
Jag hade så ont, hade suttit med svettiga underkläder i alltför många dagar och helt enkelt fått trycksår...
2-3 tjocka dambindor i kalsingarna var en välsignelse: Absorberade fukten och var mjukt som siden mot min plågade r*v.
Sittsår kan alltså, enligt min erfarenhet, orsakas av så små saker som svett och sömmar i kalsingarna.
Men sånt där lär du dig med tiden. Lyssna på kroppen, stanna och åtgärda i tid så blir det aldrig något problem.


4: Fokusera på resan.
Sociala medier och resedagböcker är skitkul...men när du reser ska du fokusera på RESAN.
Ta bilder, skapa minnen, men vänta med att skriva om det tills du kommer hem.
Spara energi, lev i nuet.
Alla därhemma (och vi på forumet) kan vänta.
Ge ett livstecken till dom därhemma 1-2 gånger per dag bara. En bild, en rad. Det räcker.


5: Vägen eller målet?
Är det RESAN som är det viktiga eller är det MÅLET som är det viktiga?

Om du planerar för RESAN:
Undvik motorväg men glöm att komma till Grekland.
Du kan se Grekland lite som "en kruka guld vid regnbågens slut", men du vet innerst inne att det är ett orealistiskt mål.

Om du planerar för MÅLET:
Mata motorväg, sov, mata motorväg osv.

6: Resvägen:
Om man matar in Malmö och Aten i Google maps får man det här förslaget:
1688364573919.png

Jag har kört i samtliga länder utom Normakedonien och Grekland och har följande kommentarer och ändringar:


Färja Trelleborg Rostock.
Ta kvällsfärjan en helg, kom fram till Tyskland utvilad och på lördag/söndag är det inte så mycket trafik. Semestern startar direkt i Tyskland!

Dag 1: Rostock - Prag, lite knappt 60 mil.
Status: Lättkörd väg, huvudsakligen aptråkig motorväg men det är effektivt att mata mil. Prag kan vara lite av ett kaos men det hanterar du!
1688365158409.png

Dag 2: Prag, en stad där du lätt spenderar en dag. Vila upp dig efter de första 60 milen, ta en öl eller tre och beskåda gamla stan.
Du har nu kört en "Långdag" och har fått en känsla för hur det funkar. Fira att du inte är i ett grannland till Sverige längre. Du har nu tagit dig längre ut i Europa än de flesta motorcyklister gör på en livstid!!

Dag 3: Starta tidigt så slipper du morgonrusningen i Prag.
Sikta mot någon av badorterna vid Balaton, inte så långt söder om Budapest. Du var ju just i Prag, att se även Budapest är lite överkurs, bättre med variation.
1688365175832.png
Status: Sista biten kan vara lite småseg, en del småvägar om du inte kör motorväg till Budapest och sedan viker av söderut. Men motorvägar såg du ju nog av i Tyskland och Tjeckien, inte sant?

Dag 4: Sol och bad vid Balaton, kanske en liten utflykt i närområdet för att proviantera på någon lokal stormarknad.

Dag 5: Balaton - Timisoara, ca 40 mil om man kör mindre vägar.
Du skrev att du planerar att köra via EU-länder och då är ju Serbien utelsutet. Även om Novi Sad är en trevlig stad så förstår jag ditt val att hålla dig i EU.
Enklare då man inte behöver tänka så mycket på gröna kort, registreringshandlingar, passkontroller osv.
1688365429023.png
Status: Håll dig till de mindre vägarna så blir det här en upplevelse.
Motorväg är sig ju likt genom hela Europa men den här trakten, ja hela Ungern faktiskt är väldigt trivsam!

Dag 6-> Nu har du kommit in i rytmen så valet är ditt. :)


Planeringen:
Om du kollar på Google Maps så ser du ganska så snart hur vägarna är.
Här tillexempel, 67 km/tim i snitt enligt kartan...så räkna med att du kanske har "lite drygt EUmoped snitthastighet":
1688367071579.png

Du kan ju jämföra med en delsträcka i Sverige där kartprogrammet påstår att man kan köra med 96 km/tim i snitt...
1688367174525.png

Vad jag vill säga:
Planera inte för hårda dagsetapper. Bättre att stryka en vilodag än att pressa sig för mycket och inte komma fram.
Och planera inte för mycket i detalj.
Sätt ett mål och 1, max 2 delmål för varje dag. Det räcker gott.



Lite kortfattat om länderna och hur jag upplever kör-klimatet:
Danmark: Som Sverige.
Tyskland: Bättre än Sverige. Mer disciplinerat men lite högre hastigheter.
Tjeckien: Lite hårdare än Sverige. Man måste "ta plats", men det är ändå rimligt att köra.
Slovakien: Se Tjeckien.
Ungern: Se Tjeckien.
Rumänien: Agressivt, nästan lika illa som Polen. Kör med förhöjd vaksamhet!
Bulgarien: Lite mjukare än Rumänien men kräver ändå vaksamhet.


Slutligen:
Det viktigaste är inte att du kommer till Grekland; Det viktaste är att du kommer iväg!
Spelar liksom ingen roll om du kommer hela vägen eller om du ger upp efter tre dagar i ösregn och 20 mil om dagen.
Den som gjort en resa har alltid något att berätta, och då är bättre förberedd inför nästa resa.

Bara ett önskemål:
Pressa dig inte så hårt att det blir en (1) resa och sedan aldrig mer.
Hojresor är kul, underbara och fulla av upplevelser.
Men det är också påfrestande och potentiellt fyllda av faror.
Kör varligt, ta dig tid.
Kommer du inte till Aten den här gången, då gör du det nästa gång. Eller nästnästa.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Brutalt bra inlägg!

Jag slapp skriva något, håller helt enkelt med. Glömde du Polen? Europas farligaste trafikkultur. Man skippar gärna Polen av den anledningen. Möjligen skulle jag välja Budapest före Prag. Allt är en smaksak.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Nu har jag hört allt på SH, Tena Lady på långresa så man inte får ont i stjärten. Nu tror jag faktiskt att SH är komplett. :rofl Och vad är en "elefantenboy tankväska"? Låter som något Fetich Führer kommit på:


Bra tips i tråden!

Sagts innan men tål att sägas igen, packa inte för mycket grejer. Jag reser mycket, både på hoj och utan, och har lärt mig genom åren hur lite jag faktiskt behöver.

MEN! Snåla inte för hårt - som tur är kör du ju hoj och behöver inte minimalistpacka allt. Sov bra, ät bra, drick bra.

Framförallt kläder packar många alldeles för mycket av. Hemma är vi vana vid att ta en ny t-shirt varje dag, det behöver man inte på hojresa. En t-shirt räcker en vecka lätt, den är ju ändå bara på några timmar per dag, när man är nymummad och fin. :)

Och som sagts innan, testa en ordentlig tur hemma (minst en tank) med den packning och de kläder du tänkt köra i. Bättre att upptäcka det som inte funkar hemma än halvvägs på resan.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Baserat på "effektiv körning" (läs IronButt) i många av de länder du kommer köra igenom har jag en del tips:

1: Ta med reservbränsle. 1 liter räcker långt.
Varför? Det kan ta ohyggligt mycket kraft och tid att leta bensinstation. Att du VET att du har en liter till ger en svårslagen trygghet och du kan fokusera på upplevelsen snarare än att leta bensinstationer...
Sök på bränsleflaska så får du en del förslag på sånt som kan passa. Både i plast och aluminium.

2: Kör mot ett planerat mål.
Varför? Att leta sovplats, hotell osv. kan ta ohyggligt mycket kraft och tid.
Att VETA var du ska sova nästa natt sparar på krafterna.
När du lämnar en sovplats vet du var du ska sova nästa gång.
Jag menar INTE att du ska detalplanera hela rutten då det kan leda till att du stressar sönder dig i onödan och lägger en massa tid på sånt som kommer hända om flera dagar.
Planera en dag framåt. Det räcker.

Du ser mönstret va? SPARA ENERGI!!

3: Röven...

Håll torrt och ventilerat!
Jag kör numera med kulsits och ventilerade brallor så långt möjligt.
Minns en resa där jag i Frankrike köpte ett paket tjocka dambindor!
Jag hade så ont, hade suttit med svettiga underkläder i alltför många dagar och helt enkelt fått trycksår...
2-3 tjocka dambindor i kalsingarna var en välsignelse: Absorberade fukten och var mjukt som siden mot min plågade r*v.
Sittsår kan alltså, enligt min erfarenhet, orsakas av så små saker som svett och sömmar i kalsingarna.
Men sånt där lär du dig med tiden. Lyssna på kroppen, stanna och åtgärda i tid så blir det aldrig något problem.


4: Fokusera på resan.
Sociala medier och resedagböcker är skitkul...men när du reser ska du fokusera på RESAN.
Ta bilder, skapa minnen, men vänta med att skriva om det tills du kommer hem.
Spara energi, lev i nuet.
Alla därhemma (och vi på forumet) kan vänta.
Ge ett livstecken till dom därhemma 1-2 gånger per dag bara. En bild, en rad. Det räcker.


5: Vägen eller målet?
Är det RESAN som är det viktiga eller är det MÅLET som är det viktiga?

Om du planerar för RESAN:
Undvik motorväg men glöm att komma till Grekland.
Du kan se Grekland lite som "en kruka guld vid regnbågens slut", men du vet innerst inne att det är ett orealistiskt mål.

Om du planerar för MÅLET:
Mata motorväg, sov, mata motorväg osv.

6: Resvägen:
Om man matar in Malmö och Aten i Google maps får man det här förslaget:
View attachment 486205

Jag har kört i samtliga länder utom Normakedonien och Grekland och har följande kommentarer och ändringar:


Färja Trelleborg Rostock.
Ta kvällsfärjan en helg, kom fram till Tyskland utvilad och på lördag/söndag är det inte så mycket trafik. Semestern startar direkt i Tyskland!

Dag 1: Rostock - Prag, lite knappt 60 mil.
Status: Lättkörd väg, huvudsakligen aptråkig motorväg men det är effektivt att mata mil. Prag kan vara lite av ett kaos men det hanterar du!
View attachment 486206

Dag 2: Prag, en stad där du lätt spenderar en dag. Vila upp dig efter de första 60 milen, ta en öl eller tre och beskåda gamla stan.
Du har nu kört en "Långdag" och har fått en känsla för hur det funkar. Fira att du inte är i ett grannland till Sverige längre. Du har nu tagit dig längre ut i Europa än de flesta motorcyklister gör på en livstid!!

Dag 3: Starta tidigt så slipper du morgonrusningen i Prag.
Sikta mot någon av badorterna vid Balaton, inte så långt söder om Budapest. Du var ju just i Prag, att se även Budapest är lite överkurs, bättre med variation.
View attachment 486207
Status: Sista biten kan vara lite småseg, en del småvägar om du inte kör motorväg till Budapest och sedan viker av söderut. Men motorvägar såg du ju nog av i Tyskland och Tjeckien, inte sant?

Dag 4: Sol och bad vid Balaton, kanske en liten utflykt i närområdet för att proviantera på någon lokal stormarknad.

Dag 5: Balaton - Timisoara, ca 40 mil om man kör mindre vägar.
Du skrev att du planerar att köra via EU-länder och då är ju Serbien utelsutet. Även om Novi Sad är en trevlig stad så förstår jag ditt val att hålla dig i EU.
Enklare då man inte behöver tänka så mycket på gröna kort, registreringshandlingar, passkontroller osv.
View attachment 486209
Status: Håll dig till de mindre vägarna så blir det här en upplevelse.
Motorväg är sig ju likt genom hela Europa men den här trakten, ja hela Ungern faktiskt är väldigt trivsam!

Dag 6-> Nu har du kommit in i rytmen så valet är ditt. :)


Planeringen:
Om du kollar på Google Maps så ser du ganska så snart hur vägarna är.
Här tillexempel, 67 km/tim i snitt enligt kartan...så räkna med att du kanske har "lite drygt EUmoped snitthastighet":
View attachment 486211

Du kan ju jämföra med en delsträcka i Sverige där kartprogrammet påstår att man kan köra med 96 km/tim i snitt...
View attachment 486212

Vad jag vill säga:
Planera inte för hårda dagsetapper. Bättre att stryka en vilodag än att pressa sig för mycket och inte komma fram.
Och planera inte för mycket i detalj.
Sätt ett mål och 1, max 2 delmål för varje dag. Det räcker gott.



Lite kortfattat om länderna och hur jag upplever kör-klimatet:
Danmark: Som Sverige.
Tyskland: Bättre än Sverige. Mer disciplinerat men lite högre hastigheter.
Tjeckien: Lite hårdare än Sverige. Man måste "ta plats", men det är ändå rimligt att köra.
Slovakien: Se Tjeckien.
Ungern: Se Tjeckien.
Rumänien: Agressivt, nästan lika illa som Polen. Kör med förhöjd vaksamhet!
Bulgarien: Lite mjukare än Rumänien men kräver ändå vaksamhet.


Slutligen:
Det viktigaste är inte att du kommer till Grekland; Det viktaste är att du kommer iväg!
Spelar liksom ingen roll om du kommer hela vägen eller om du ger upp efter tre dagar i ösregn och 20 mil om dagen.
Den som gjort en resa har alltid något att berätta, och då är bättre förberedd inför nästa resa.

Bara ett önskemål:
Pressa dig inte så hårt att det blir en (1) resa och sedan aldrig mer.
Hojresor är kul, underbara och fulla av upplevelser.
Men det är också påfrestande och potentiellt fyllda av faror.
Kör varligt, ta dig tid.
Kommer du inte till Aten den här gången, då gör du det nästa gång. Eller nästnästa.
Bra info och erfarenheter. Jag skjuter in mina som ligger mellan Ironbutt och Aten på en Bolt.

1. Soppan. Som jag skrev, mackarna ligger inte alltid med 20 mils mellanrum. Dina 20+20 mil kanske blir två tankningar vid 15 mil för att inte soppan räcker annars. Bara 30 mil istället för 40. Sen tillkommer kafferast, lunch, glass… Nöjer man sig med fika och lunch på mackar så är det ok. Annars blir det ytterligare stopp. Glömde att pissa? Du röker väl inte?! :D
(Berlin-Gdansk, två snabba tankstopp, inget kaffe, inget pissande. Hann med färjan.)

Två liter räcker ännu längre än en. :) Du kör väl på 95. 98 finns inte på alla mackar i Sverige. Som sagt. Bra att ha extra soppa med.

2. Leta sovplats. Jag bokar aldrig något i förväg. Stressande. Då måste jag ju ta mig dit. Tältar ju helst men det kan bli hotell också. Runt 17 eller vid tankning så kan jag kolla hur det ser ut om en timme framåt.
Åkte i regn en gång från Alperna in i München. Det var skyltat till ett hotell. Åkte dit. Bra skyltat. Ville inte blöta ner telefonen för alternativ.
Står i repan och droppar. Får rum. Går ut två gånger till hojen för att hämta blöt packning. Fyller på på regnstället varje gång. Blött spår in till repan, till hissen, korridoren och innanför dörren. Sen var jag tvungen att leta upp en hojparkering i något grannkvarter och slänga på kapellet. Blev bra trots allt.

I Warszawa stämde ju inte appen med verkligheten. Testade fem campingar. Ingen existerade, två var någon annan form av boende. Försökte fulcampa, åkte grusväg i mörkret. Fegade ur. Banjomusik? Vände, hittade en äng. I ljuset såg en massa vitt. Toapapper och bindor. Nej tack. Åker motorvägen igen. Det ska finnas motell/hotell utmed. Ett var abonnerat för bröllopsgäster, ett hade slutat hyra ut rum, endast mat och öl, ett var stängt med bara ett gatlykta utanför på jätteparkeringen. Klockan närmade sig 21,30. Det var mörkt. Ok. Jag kör hela natten. Eller, jag kör tills det löser sig. En halvtimme senare dyker ett öppet hotell upp. Skulle just stänga. Om det blir Polen igen så ser jag till att blåsa igenom landet samma dag.

3. Röven.
Jag läste att TDMen har bra sadel både för förare och passagerare. Inte sant. Jag har haft jäkligt ont och längtat efter rödljus så man får ställa sig upp. Att stå på fotpinnarna vägrar jag.
Att sträcka fram ett ben i taget i farten hjälper. Liite. Att vinkla underkroppen i ändlägena dvs på pungen, typ, eller svanskotan. Sitta på en skinka i taget funkar lite. Det som funkar bäst är att lyfta på häcken en cm eller två för att öka blodcirkulationen. Tårna på fotpinnarna och hälarna på fotpinnsplattorna är skönt på transportsträckor.
Denna träsmak går snabbt över när man tankar, och fikar i svårare fall.
Några sår eller andra problem har inte jag haft. Många 8-10 timmarspass. Inte maniskt utan för att jag gillar att köra. Det mesta kan jag se från hojen. Fontana di Trevi t ex var ett undantag. Vägar och vyer tack.
Äter sällan lunch men ståfika med macka från topboxen är guld.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
4. Fokusera på resan? Tja men det finns tid när hojen är parkerad för dagen.
Min första tripp var en massa postande på fejan i TDM-gruppen, min vägg, sms till en polare, Messenger till mina barn och här på SH. 1000 mil, 42 dagar. Havet till höger från Danmark till norra Spanien, Madrid, Gibraltar vidare till Livorno sedan Rom och San Marino och Rimini. Hem via Berlin och Gdansk.

Senaste trippen bara några bilder här och några mms. Tid finns. Norge är inte så exotiskt eller creddigt kanske men jag gillar Norge som fan och det är huvudsaken. Vi borde ingå union igen.

Håll oss gärna uppdaterade :)

5. Resan eller målet? Ja det växlar ju under dagen till och med. Minns en del finfina motorvägar i Alperna och mördande tråkiga och blåsiga motorvägar genom Polen eller mellan Picos de Europa och Madrid. Eller Uppsalavägen. Eller Stockholm - Västerås alt Eskilstuna.

Det är alltid roligt att komma fram till sina mål man satt upp tycker jag. Och delmålen om man har sådana. Foton ger inte vyer rättvisa. Inget nytt. Men drönarfilmer visar något man själv inte kan se när man är där. Fint på youtube. Jag vill inte ha någon drönare. Eller gopro. Fast, ibland orkar jag inte stanna och ta upp mobilen igen. Det kunde underlätta att ta bilder ur en film. Men jag har bilder så det räcker. Och minnen.

6. Resvägen, ja. Åker man själv så är det enkelt. Inte olika viljor och kompromisser.
Du har ju fått tips. Har aldrig varit i Grekland. Det går ju färjor från södra Italien. Kanske ett alternativ för hemresan.

När det gäller trafiken utomlands så har jag inga problem alls. På tusenmilatrippen så hände ingenting alls. En kvinna åkte in i en rondell när jag trodde hon skulle stanna. Jag gjorde inget med broms eller motorbroms. Knappt ett jaha.
I Tyskland i höstas var det en brud som drog rätt igenom rondellen framför mig. Det var dumt. Utöver det, nada. Italienare vill fortfarande ligga nära och köra om i tid och otid. Kan vara störande.
I Paris håller bilisterna sig i sina filer. Inget vimsande och vinglande. Hojar och skotrar kör snabbt mellan bilarna. Jäkligt snabbt. Såpass att jag lämnar plats efter att ha gasat på . Inte min hemmabana.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Nu har jag hört allt på SH, Tena Lady på långresa så man inte får ont i stjärten. Nu tror jag faktiskt att SH är komplett. :rofl Och vad är en "elefantenboy tankväska"? Låter som något Fetich Führer kommit på:
Den rätta tankväskan på 80-talet.
Läderrem runt styrhuvudet och en runt tanken i bakkant. Man fick skära ut ett hål för tanklocket i botten. Bottendelen satt med remmarna och ett blixtlås till överdelen. Så upp med blixtlåset, vik tankväskan bakåt på sadeln och öppna tanklocket.

Jag slängde min i en städning för några år sedan. Dumt. Det var ju bara skumgummit mot tanken som torkat sönder.

Regnstället från Rukka låg vikt under flärpen. Fick inte plats under.

IMG_0424.jpeg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Apropå långa distanser. För några år sen handlade jag lite mat på vägen hem från jobbet, och eftersom jag cyklade så hade jag cykelkläder på mig. Ett par kom fram och frågade lite nervöst om jag cyklade, för dom hade tänkt cykla genom Europa och ville fråga om råd. Självklart ställer man upp på det. Dom hade tänkt cykla 2 mil om dagen, dvs 2 dagar till Södertälje, 25 dagar till Göteborg och 30 till Malmö. Jag gav lite generella tips och backade långsamt. Jag tror inte att dom riktigt förstod att dom skulle behöva hela sommarhalvåret ToR norra delarna av kontinenten. Och varför bara cykla knappa timmen varje dag, om man nu ska ut på just cykelsemester? :va

70 mil om dagen är i andra ändan av skalan, det blir inget annat än hojkörning då, och det övergår snabbt till ren transport med mycket stress för att hinna fram snarare än trevlig semester. Visst, man kan mata motorväg, men hur kul är det med 5-6h motorväg om dagen? Då är ju tåg mycket roligare.

Jag fick in ett par på jobbet som var på väg ner att cykla vänern runt, dom tyckte det var lugnt för dom hade cyklat vättern runt några gånger innan.

Jo, men dom hade inte cyklat vättern runt flera dagar i rad tidigare...

När det känns som att sadeln sitter kvar i arshlet när man kliver upp ur sängen för dag två, då ser man inte fram emot dag tre...
 

GsBiker

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2023
Hoj
Yamaha Bolt 950r
Tack Tack för alla svar!

Jag ska försöka svara till alla på en och samma gång. I varje post har jag hittat något som jag inte hade susning om. Som sagt, jag har rest mycket genom EU Tyskland, Schweiz, via alperna Italien, Croatien, Serbien, Rumänien ända ner till Grekland med bilen så själva resan är inget nytt för mig. Men hoj är helt annan sak. Två hjul är inte som fyra där man kan i nödläge sova i baksätet.
Kontanter ja det är ett måste. Det har hänt en gång det med kortet att den strulade då jag inte kunde tanka i Malmö. ? fick vänta på bensinstation i cirka 6timmar för att banken skulle reglera det. (Samtalet kostade på den tiden)
Btw, regnhandskar har jag glömt totalt (beställde nyss) gasolvärmare, 5lit.dunk reserv med. Men jag tänkte inte campa så blir inget tält. Vill sova bra och bekvämt på ett hotellrum och därifrån kommer sj. tanken med körning på 70mil till första etappen.

Bolten drar 0.4/10mil med senaste körning utan väskor. Så tänkte jag 10lit/2ookm ~ med packning kanske?? Vet inte få testa under närmaste 2 (ev3)veckor... Men, om den drar mer än så, så kommer jag att avbryta resan för jag tänker inte köra cirka 13mil tanka. 14mil tanka det blir tröttsamt. Helt enkelt fel typ av motorcykel som första hoj.

Det blir säkert skoj... längtar...

Tack Björn F. Tack DieselSverige för Era inlägg. Kommer längre fram med kort, det blir säkert några. ?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack Tack för alla svar!

Jag ska försöka svara till alla på en och samma gång. I varje post har jag hittat något som jag inte hade susning om. Som sagt, jag har rest mycket genom EU Tyskland, Schweiz, via alperna Italien, Croatien, Serbien, Rumänien ända ner till Grekland med bilen så själva resan är inget nytt för mig. Men hoj är helt annan sak. Två hjul är inte som fyra där man kan i nödläge sova i baksätet.
Kontanter ja det är ett måste. Det har hänt en gång det med kortet att den strulade då jag inte kunde tanka i Malmö. ? fick vänta på bensinstation i cirka 6timmar för att banken skulle reglera det. (Samtalet kostade på den tiden)
Btw, regnhandskar har jag glömt totalt (beställde nyss) gasolvärmare, 5lit.dunk reserv med. Men jag tänkte inte campa så blir inget tält. Vill sova bra och bekvämt på ett hotellrum och därifrån kommer sj. tanken med körning på 70mil till första etappen.

Bolten drar 0.4/10mil med senaste körning utan väskor. Så tänkte jag 10lit/2ookm ~ med packning kanske?? Vet inte få testa under närmaste 2 (ev3)veckor... Men, om den drar mer än så, så kommer jag att avbryta resan för jag tänker inte köra cirka 13mil tanka. 14mil tanka det blir tröttsamt. Helt enkelt fel typ av motorcykel som första hoj.

Det blir säkert skoj... längtar...

Tack Björn F. Tack DieselSverige för Era inlägg. Kommer längre fram med kort, det blir säkert några. ?
Och du, glöm inte att ha skoj! :hihi
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Känns som jag haft halva bohaget med mig på mina resor. "Käk", laptop(jobbat på kvällen), 3-manstält etc etc etc och......öl måste man ju köpa också varje dag. Allt ryms bara man har ett vettigt system att packa och framför allt, det ska vara ett enkelt sätt att få på allt. :)

Att det kan bli fel på grejjor kan man aldrig säkra upp sig mot. Garderar man upp sig på nåt så går väl nåt annat sönder. Det finns ju bärgningsförsäkringar.

Packat dito även om det så varit på en 50cc moped. Dock, tung last har visserligen straffats med att man fått i alperna kliva av och knuffa emellanåt.

För övrigt så.....farligaste landet att resa i är helt klart Sverige.
 

Bifogat

  • 180721-5.JPG
    180721-5.JPG
    395.8 KB · Visningar: 24

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Nu har jag hört allt på SH, Tena Lady på långresa så man inte får ont i stjärten. Nu tror jag faktiskt att SH är komplett. :rofl Och vad är en "elefantenboy tankväska"? Låter som något Fetich Führer kommit på:


Bra tips i tråden!

Sagts innan men tål att sägas igen, packa inte för mycket grejer. Jag reser mycket, både på hoj och utan, och har lärt mig genom åren hur lite jag faktiskt behöver.

MEN! Snåla inte för hårt - som tur är kör du ju hoj och behöver inte minimalistpacka allt. Sov bra, ät bra, drick bra.

Framförallt kläder packar många alldeles för mycket av. Hemma är vi vana vid att ta en ny t-shirt varje dag, det behöver man inte på hojresa. En t-shirt räcker en vecka lätt, den är ju ändå bara på några timmar per dag, när man är nymummad och fin. :)

Och som sagts innan, testa en ordentlig tur hemma (minst en tank) med den packning och de kläder du tänkt köra i. Bättre att upptäcka det som inte funkar hemma än halvvägs på resan.
Just angående kläder så håller jag inte med om att en t-shirt räcker en vecka. Kör man när det är varmt (och TS söker sig till länder där det kan bli varmt på riktigt) så kommer man högst troligt svettas MYCKET. Rätt osoft att ta på sig en svettluktande och svettfuktig T-shirt (om den inte hunnit torka helt under natten) dag tre eller fyra. Jag skulle rekommendera åtminstone 5-6 ombyten t-shirt/strumpor/kallingar. Man vill ju gärna ha något fräscht när man.
 

NPGA

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jul 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Scrambler 1100
Just angående kläder så håller jag inte med om att en t-shirt räcker en vecka. Kör man när det är varmt (och TS söker sig till länder där det kan bli varmt på riktigt) så kommer man högst troligt svettas MYCKET. Rätt osoft att ta på sig en svettluktande och svettfuktig T-shirt (om den inte hunnit torka helt under natten) dag tre eller fyra. Jag skulle rekommendera åtminstone 5-6 ombyten t-shirt/strumpor/kallingar. Man vill ju gärna ha något fräscht när man.
T-shirt i bomull är ju bland det vidrigaste man kan ha närmast kroppen om man är svettig. Det finns betydligt trevligare kläder i merinoull eller bambufiber mm. De kan man lätt ha flera dagar och de torkar snabbt om man vill tvätta. Det gäller såklart strumpor och kallingar oxå.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Just angående kläder så håller jag inte med om att en t-shirt räcker en vecka. Kör man när det är varmt (och TS söker sig till länder där det kan bli varmt på riktigt) så kommer man högst troligt svettas MYCKET. Rätt osoft att ta på sig en svettluktande och svettfuktig T-shirt (om den inte hunnit torka helt under natten) dag tre eller fyra. Jag skulle rekommendera åtminstone 5-6 ombyten t-shirt/strumpor/kallingar. Man vill ju gärna ha något fräscht när man.
Kan säga att min skyddsväst inte precis luktade hallontårta efter någon vecka i drygt 30-gradig värme. :zpy
Ibland får man bita ihop och köra med sunkig tröja och spara de fräscha till stunderna då man vistas i civiliserade områden.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Undertröja i ull/bambu så klarar man sig länge.

Bomull är helt förbjudet i alla kläder man avser att ha på sig utomhus…
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top