Renoverade förgasare - bänkning?

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Nu har jag haft isär alla förgasarna, första gången se lätt hoj. Det är ju inte så komplicerat, det värsta var att få dit gasvajern igen, men det handlar säkert bara om smarta handgrepp.

Jag bytte emulsionrör och nålar, eftersom den gick fett på tomgång och lite till. De var ganska slitna, troligen 15 år gamla.

Nu till frågan, den behöver nog bänkas och bestyckas om eftersom den går lite illa nu.

Vad kostar det normalt med en ombestyckning? Jag har hittat lite olika priser på SH. En bänkning på Beviks kostar 780 SEK, men sen är det väl lite pill att byta munstycken, justera nålhöjd och flottörnivå, kan de se vad som behöver göras direkt efter första körningen?

Att ha en firma att hålla på och byta nålar/munstycken o dyl sringer snabbt iväg i pengar. Några tusen får du räkna med....

Annars så hade jag förhandlat mig till ett bra pris på enskilda bänkningar och justerat själv. Scanna in bränslekurvan och visa upp här så finns där kunnit folk som säger vad som behövs.

Har du originalbestyckning i just nu?

Nu sitter det ett V&H SS + KN filter på. Jag har haft problem med att den har gått fett på lågfart, däravbytet av emulsionsrör och nålar till original. Sen har jag satt i 110 iställer för original 105 munstycken.

Jag har läst att DynoJet inte håller så bra, så jag hade tänkt mig att hålla mig till original så långt det går.

Byter man alltid nålar vid ombestyckning?

Nu så går hojen som den ska och lite till. Dyno jet stage1, KN och slip-on.

Inte så mycket mer hästkrafter men fasen så mycket trevligare att köra, den här gamla häcken erbjuder numer bakhjulsåkning.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026