Speedmaster, byta munstycke förgasare?

apanihuset

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2018
Hoj
2005 Triumph Speedmaster
Hallå folket,

Har köpt en begagnad triumph speedmaster, (den med förgasare) och enligt förra ägaren så sitter det på nya "slip-on" rör samt ett öppnare luftfilter. Jag frågade om förgasaren vart inställd något för att kompensera luftflödet och det var han inte säker på. (enligt honom satt grejerna på när han köpte hojen). Han hade i alla fall kört hojen runt 600 mil och den verkar fortfarande gå bra i min ägo, startar fint när motorn är kall med choke och varm utan plus att den är jämn på tomgång.

Kan jag på något sätt avgöra om förgasaren måste ställas in utan att behöva skruva isär allt och kika vilka munstycken som sitter i? Alltså min största rädsla är väl att den gått något för varmt ganska länge, kan man se det på något enkelt sätt? Den känns dock väldigt rapp över hela registret och pangar lite lätt när man släpper på gasen snabbt men eftersom jag är nybörjare så vet jag inte riktigt hur "rätt" ska kännas, speciellt på en 13 år gammal hoj.

Olja och bromsvätskor såg rent ut och luftburken rengjorde jag precis utan några större fynd (en geting).

Det finns väl ingen anledning att riva isär förgasarna på en fungerande hoj?
personligen skulle se över stiften! Eventuellt byta? Stiften skvallrar ju lite hur hur en motor mår......Fett/elr torrt
-Innan man börjar skruva bort sig på förgasarna......

Den kan gå för snålt på full gas så du bör byta högfartsmunstycken. Tyvärr är de opålitligt att kolla stiftfärger när man har vacumförgasare stiften hinner blir fel färg då man stänger av tändningen i fart. Vanliga trottelförgasare är inga problem att göra fullgastester. Sätt i 7% större högfart och tuta o kör då kommer den gå bättre och hålla ihop.

Det är bättre att kolla lambda tycker jag.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing