Husaberg förgasare, munstycken och nålar

När jag bänkade min 04'a (644-motorn) med helakra och lätt portad topp så behövdes endast en femma större huvudmunstycke, 160 -> 165, och justering av soppaskruven. Kommer inte ihåg riktigt hur många varv den var på dock.

Har du kollat så allt håller tätt som det ska? Tätningsmassa vid utblåset mot krökarna? Sluter gummina tätt mot förgasaren? Är ventilerna rätt justerade?


Allt är översynat nyligen men, När hojen "skjuter" eld / flamor etc, Så får den för mycket soppa eller??
 
Trottelstopp

Jag hade oturen att åka dit på en flygande besiktning.. Polisen påpekade att min Husa i det skicket som den är nu inte överensstämmer med de registrerade uppgifterna. Så min fråga är nu, kan jag "fuskstrypa" den med en trottelstopp inför kommande registreringsbesiktning? Det var ingen jätteinvestering, 7 spänn fick jag ge för det hela. Någon som har erfarenhet av detta? :)
 
tjenare

har en liten fråga, har bestyckat om min 650 2002 som är konv till fcr 41, hojen går kalas på tomgång o lite över det, men när man kommer över det så börjar hon svart ryka lite o elda i avgassystemet,, tänkte sänka nålen 2 hack, då borde man gå i soppa ? eller går man upp ?

daniel ///



har filmat lite så ta en titt så förstår ni vad jag menar

http://www.youtube.com/watch?v=hD0NVWohvgY
 
Last edited:
Nålen

Om dy fysiskt flyttar nålen nedåt så lyfts trotteln (mer luftinsug) i förhållande till mängden bränsle. Spontant så lätt det som om den tvekade utöver att gå orent. Det borde vara ett steg i rätt riktning, nästa steg är att se över huvudmunstyckena.
 
Hannes. Ta bort denna tråd som sticky. Inget relevant har hänt på över ett år.
 
Konvertering till FCR39 på min FE501-03 vad krävs? någon som har någon guide eller liknande?
vad ör det som sitter på vänster sida å en FCR39 med några slangar mm, är det någon varmchoke? hur ska slangarna gå? hittar inget på Sudoco om det!

tack tack
 
Hannes. Ta bort denna tråd som sticky. Inget relevant har hänt på över ett år.

Varför skulle den tas bort bara för det inte skrivits ngt nytt ?
Informationen är juh högst relevant för dem som fortfarande åker förgasar motorer.
Att den är kvar som sticky ser jag som självklart.
Lätt för alla att hitta.

mvh
 
Konvertering till FCR39 på min FE501-03 vad krävs? någon som har någon guide eller liknande?
vad ör det som sitter på vänster sida å en FCR39 med några slangar mm, är det någon varmchoke? hur ska slangarna gå? hittar inget på Sudoco om det!

tack tack

Det beror på vilken version av FCR. På V sida sitter choke och varmstart samt TPS. En del MX åkare vill ha varmstarten uppdragen på styret men personligen slipper jag den helst.
 
FS 650 (628) -06... Bestyckning: 190 huvud, 42 lågfart, OBDTR-nål...
 

Bifogat

  • 2011-07-23 20.14.17.jpg
    2011-07-23 20.14.17.jpg
    230.6 KB · Visningar: 383
Husa FS650e -08 med Akra helsystem.
45 lågfart, 160 main, OBEKR och clipset näst längst ner på nålen.
Lågfartsnålen 3/4 från botten.

Powerweelar lätt på 4-5an och kopplar upp den på 6an i hundra.
Skulle dock vilja bänka för att få den perfekt bestyckad.
 
Va för A/F ja la upp bänkpappret... Nu va de polarens hoj som bänkades men motorsetup e identisk på min så ja kör vidare som de e... Tycker dock att stiftet e liiiiiite ljust, på båda... Clipset sitter ett hack under mitten vill ja minnas...
 
tjaba !

monterade öppet filter på min husa 650 2002 med fcr41 . nu verkar den baktända när jag slår av på gasen . rev fuggen idag och kollade satt 38 i lågfartsmunstycke. hur mycket brukar man behöva gå upp när man monterat filter ? har en 42 liggandes som jag kan pröva med .

daniel///
 
Bra tråd. Alla verkar åka 650 dock ;) Ska bli intressant o se hur min 450 går med 380 kittet nu och orginal bestyckning ;)
 
Bra tråd. Alla verkar åka 650 dock ;) Ska bli intressant o se hur min 450 går med 380 kittet nu och orginal bestyckning ;)
Den kommer inte att gå fantastiskt bra med 450 originalbestyckning iallafall.Gissa hur jag vet det:)
 
För att du är gammal och beprövad :P Vad är rekommendationen då?
Det är fem år sedan jag höll på och stökade med mitt 380 kit så vad bestyckningen hamnade på är glömt sedan länge(om jag inte har det uppskrivet någonstans)...En sak jag gjorde var iallafall att sätta dit R&D powerpump(jäklar vad dyra dom blivit)för att enkelt kunna justera accpumpen så att man inte dränker motorn.Det sitter inget leakjet på den Keihin som Husaberg använder.
http://www.karlstrommotor.se/sv/articles/2.2094.890250/emx-rd-power-pump-2
 
Ahh okaj, får se om jag kan googla fram lite storlek på munstycken ;)

Får beställa en sån där Powerpump då, ska iaf beställa lite annat från Karlströms tänkte jag ;)

Edit:
Google sade följande:

178 main
OBDVT needle clip 6th from top
42 pilot
 
Last edited:
Hej jag har en husa 650 03a som jag har satt på ett FP helsystem på:-) nu till den stora frågan. Vad ska jag ha för bestyckning på den?:-) tacksam för all hjälp:-) tack på förhand mvh Nick:-)
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top