Husaberg förgasare, munstycken och nålar

Har ett fp system som ska på en husberg med dellorto-förgasare, är det någon som kört med det som vet ungefärlig bestyckning?
 
Ni som har akrapovic helsystem på.
Har ni bara satt på det, bestyckat den och sen kört ?

Eller har ni lämnat in den och kört i bänken med den så dom har mappat den ordentligt ?


Hur ska man göra, vad rekommenderas ?
 
Har en fråga till.

Vad ska ja byta/ändra till mitt acra helsystem.
Vilken nål och läge på clipsen.
Vilka munstycken.

Läste någon om ändring på blandare eller något sådant ?
 
jag har lite problem med min Husa. Den går skit bra när den är kall, men när man har kört ett tag och till exempel när man står vid rödljus eller krypkör så lägger den av. Tomgång går den fint men när man ska gasa så lägger den av direkt. Och efter det är går det knappt att få igång den. När man väl får igång den så kommer de svart rök ur avgasröret när man gasar. Har uppkörning snart och uppskattar ett snabbt svar, vill inte att den lägger av på lågfarts banan som den gör nu:(.

Mvh Ekani
 
Har ett fp system som ska på en husberg med dellorto-förgasare, är det någon som kört med det som vet ungefärlig bestyckning?

Jag har också FP och dollerto. Hade problem för två år sedan och lämnade in den till fastbike.se så nu vet jag inte vilken bestyckning det är. Men du kan få säga till mig vilken bestyckning du kommer fram till för jag får inte igång min med kick nu när det är kallt ute. :D
Brukar dra igång med bil och så fort den är varm så funkar den finemang.

Skall nog plocka ner den till helgen så kan ju dubelkolla vad jag har nu. Påminn mig bara.
 
Jag har också FP och dollerto. Hade problem för två år sedan och lämnade in den till fastbike.se så nu vet jag inte vilken bestyckning det är. Men du kan få säga till mig vilken bestyckning du kommer fram till för jag får inte igång min med kick nu när det är kallt ute. :D
Brukar dra igång med bil och så fort den är varm så funkar den finemang.

Skall nog plocka ner den till helgen så kan ju dubelkolla vad jag har nu. Påminn mig bara.

Jag hittade en rekomendation sen någonstans på nätet, 195 i huvudmunstycke, lågfarten kommer jag inte ihåg riktigt, 45 kanske, är ju ett tag sedan.
Men den gick riktigt bra sen, hörs när man kommer med.
 
Bättre sen än aldrig he he.. På en 02a org motor men slipon och kn filter dellorto kör jag 210!!! org lågfart? Men man kan lägga pyttelite större lågfart om man kör kn! Förmodligen är 45 bra har jag för mig att jag kom fram till för 100 år sedan

Den husan går helt otroligt bra måste jag säga fruktat bra bottendrag och vrid, Väldigt innpad av endast org krökarna och viper slion & kn!! Rek Starkt:tummenupp
 
Är det ff ingen som bänkat sin hoj? Inte en bänkgraf så långt ögat når.

Är det nån som har bänkat med bara Akraslipon och i övrigt org. hoj? Det är där jag står nu och man blir f-n inge klokare av att surfa runt efter info eftersom ALLA verkar ha en egen teori om vilken bestyckning som funkar, men ingen backar upp det med en bänkning!

Har kört helt stock (45/160/1,75 varv ut/nålen på andra från topp) och det har funkat kanon i skogen. Men nu när isen har lagt sig så känns det lite vekt. Pipan blev rätt så blå/lila på ispremiären. Nån med ideér?
Alltså jag har åkt med orginalburken nu, men har ett Akraslipon ligger redo för mont.
 

Bifogat

  • blåpipa.jpg
    blåpipa.jpg
    173.5 KB · Visningar: 303
När KTM 640/625 har haft problem med blåanlöpta krökar på originalsystemet så har det löst sig med att höja nålen ett hack eller två.
Jag är dock osäker på att det räcker som vinterbestyckning.
 
min Husaberg 650 smäller när jag drar av gasen. Tänkte prova & ge den en fetare bränsleblandning, men kan någon här förklara exakt VAR blandskruven sitter på förgasaren och hur mycket den bör skruvas ut till att börja med? 1/6 varv?
 
Pillade lite på blandskruven på min hoj o upptäckte till min förvåning, att tomgången inte gick ner eller började halta när jag skruvade in blandskruven helt....

Skruvade ut den igen och jag hade varit ute o kört ganska hårt med hojen innan.

Så jag gasade för att se så d lät som det "ska" så kom det mörk rök, har inte lagt märkte till det innan men kan d ha med att den var varm att göra?

Kylaren bubblade över lite är tecknet på att den var varm... :o, Tänkte byta till ett mindre lågfart men ska först plocka isär skiten o se vad det är för nåt som sitter i nu...

Tidigare ägaren var väl inte helt haj på det där med hojar.... Stiftet var blött och kolsvart...
 
Last edited:
Har nu varit ute o pillat lite på höjen o jag hade 45 lågfart och 160 i "huvud/högfart"

Ska byta högfarten mot 180 och lågfarten mot 42, Hade en OBEKR nål eller om d nu var rätt skrivet...

Ska man inte byta ut luftmunstyckena när man ändå är igång? hade en på 100 och en på 200, eller ska man skita i dom?
 
Har nu varit ute o pillat lite på höjen o jag hade 45 lågfart och 160 i "huvud/högfart"

Ska byta högfarten mot 180 och lågfarten mot 42, Hade en OBEKR nål eller om d nu var rätt skrivet...

Ska man inte byta ut luftmunstyckena när man ändå är igång? hade en på 100 och en på 200, eller ska man skita i dom?

Ska du gå upp i huvudmunstycke när stiftet är svart?
 
БОБАН;4209968 skrev:
Ska du gå upp i huvudmunstycke när stiftet är svart?

Stiftet var svart pga av lågfarten, misstänkte att den blev vit vid fullgas körning. Återkommer med resultat har inte beställt munstycken än!
 
blåste rengjorde o grejade med förgasaren i helgen och stälde upp nålen (ökade luftintaget) o gav mig ut på vägarna, Resultatet = Ett jäkligt vit stift!, Ska göra en liten service i veckan o ha isär allt igen o återställa nålen o prova igen.
 
blåste rengjorde o grejade med förgasaren i helgen och stälde upp nålen (ökade luftintaget) o gav mig ut på vägarna, Resultatet = Ett jäkligt vit stift!, Ska göra en liten service i veckan o ha isär allt igen o återställa nålen o prova igen.

Gick den dåligt innan? Vad vare som inte stämde...
 
БОБАН;4216035 skrev:
Gick den dåligt innan? Vad vare som inte stämde...

Inte dåligt men inte 100% optimalt, Symptom var bland annat vid gasavslag så smällde han och skruvade blandskruven in fullt utan effekt....
 
Inte dåligt men inte 100% optimalt, Symptom var bland annat vid gasavslag så smällde han och skruvade blandskruven in fullt utan effekt....

Om du skruvade in blandskruven på undersidan av förgasaren, mot cylindern till sett från trotteln, så ströp du bort all soppa på tomgång. Då kommer den att smälla på avslag garanterat! Hur många varv ut var den från början?

Edit: Läste dit tidigare inlägg...

160 main och 45 låg samt OBEKR-nålen på 2'a hacket från toppen är helt orginal ostrypt. Soppaskruven på 1,5 brukar funka, men gärna 1,75-2,0 för att få bort smällar vid avslag. Alternativt gå upp i lågfartsmunstycke lite.

Detta vid helt frisk orginalmotor med rätt ställda ventiler alltså! Har du annan pipa, portat eller dyl så lär man justera efter det.
 
Last edited:
Om du skruvade in blandskruven på undersidan av förgasaren, mot cylindern till sett från trotteln, så ströp du bort all soppa på tomgång. Då kommer den att smälla på avslag garanterat! Hur många varv ut var den från början?

Edit: Läste dit tidigare inlägg...

160 main och 45 låg samt OBEKR-nålen på 2'a hacket från toppen är helt orginal ostrypt. Soppaskruven på 1,5 brukar funka, men gärna 1,75-2,0 för att få bort smällar vid avslag. Alternativt gå upp i lågfartsmunstycke lite.

Detta vid helt frisk orginalmotor med rätt ställda ventiler alltså! Har du annan pipa, portat eller dyl så lär man justera efter det.


Tack för svar, Ska pilla det tillrätta igen :) Har nog den på fjärde från toppen just nu ( har varit riktigt klåfingrig) Lyckades få den att skjuta rejäla flammor ur pipporna så tänkte att han fick "lite" för mycke soppa...

Ska återställa imorgon när jag vaknat... (jobba natt suger)

Har akropovic helsystem, Så kanske borde justeras om lite?
 
Last edited:
Tack för svar, Ska pilla det tillrätta igen :) Har nog den på fjärde från toppen just nu ( har varit riktigt klåfingrig) Lyckades få den att skjuta rejäla flammor ur pipporna så tänkte att han fick "lite" för mycke soppa...

Ska återställa imorgon när jag vaknat... (jobba natt suger)

Har akropovic helsystem, Så kanske borde justeras om lite?

När jag bänkade min 04'a (644-motorn) med helakra och lätt portad topp så behövdes endast en femma större huvudmunstycke, 160 -> 165, och justering av soppaskruven. Kommer inte ihåg riktigt hur många varv den var på dock.

Har du kollat så allt håller tätt som det ska? Tätningsmassa vid utblåset mot krökarna? Sluter gummina tätt mot förgasaren? Är ventilerna rätt justerade?
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top