renovera växellåda. ZX9R Ninja

Pluto skrev:
Tack pelvan...ja det är ju en bit för dig att åka. Inget ess?? Om du har totalrenoverat en motor så låter du ju grym :)

Annars kanske jag kan lassa in motorn i en bil och köra upp till dig?

Hehe ja det vore någonting. Har renoverat och satt ihop den "gamle" (finns på bild i min profil) i lägenheten (etta) och min flickvän var måttligt nöjd med att ha den vid fotändan vid sängen. Att vi sedan fick bära ned den från andra våningen var kanske ingen höjdare heller. Jag är förmodligen en av få i alla fall som sparkat igång och varvat en hojj i en lägenhet på andra våningen.

Till saken hör att den motorn i den gamle är så ruskigt mycket simplare uppbyggd än din plastraket, varför jag vill kalla mig novis inom skruvandet fortfarande. Det enda jag lärt mig dock är att man alltid får ihop det för eller senare. Inte bara en gång som man blivit grinig för att man inte fattat hur en del ska sitta, tagit en paus och sedan kommit på det. Du klarar det garanterat!

Jag har själv än ZX9r 98. hade just det problemet du beskriver att trean ej funkar. JAg fixade deta själv hemma i garaget utan några problem.. Så om du behöver hjälp så kan jag fixa det åt dig mot betalning.. säg ett pris och skicka ett pm till mig så kan vi prata sen.

Mvh Andreas

KnoXX skrev:
Jag har själv än ZX9r 98. hade just det problemet du beskriver att trean ej funkar. JAg fixade deta själv hemma i garaget utan några problem.. Så om du behöver hjälp så kan jag fixa det åt dig mot betalning.. säg ett pris och skicka ett pm till mig så kan vi prata sen.

Mvh Andreas

Har du några speciella tips kring detta?
Jag hittade ett inlägg där man skulle montera extra distanser i lådan,
är det något du har gjort?

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=537483&postcount=16

Rutger skrev:
Har du några speciella tips kring detta?
Jag hittade ett inlägg där man skulle montera extra distanser i lådan,
är det något du har gjort?

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=537483&postcount=16

Nej det är inte så jag gjort men jag tänkte göra det tills jag såg att ingreppen på vissa drev va riktigt dåliga. Och för det andra så bör man ju undrecutta dreven i 98 an 0ch 99ans lådor. så jag fick tag på en beg låda från en skrot till en 00. och bytte alla skift gafflar såg över alla dreven. Och pow så smiskade jag ihop den över en kväll. :yoparty

Så mit tips är köp en 00ans låda dom är så mycket bättre undercuttade från fabrik och litte anda små modifieringar som skims eller distanser vad man nu vill kalla det. dom lådorna funkar fin fint se efter bara om du köper så att inte gafflarna är krokiga eller brända och almänt nerslitna.

Behöver du hjälp så är det bara att du hör av dig.

Mvh Andreas.

KnoXX skrev:
Nej det är inte så jag gjort men jag tänkte göra det tills jag såg att ingreppen på vissa drev va riktigt dåliga. Och för det andra så bör man ju undrecutta dreven i 98 an 0ch 99ans lådor. så jag fick tag på en beg låda från en skrot till en 00. och bytte alla skift gafflar såg över alla dreven. Och pow så smiskade jag ihop den över en kväll. :yoparty

Så mit tips är köp en 00ans låda dom är så mycket bättre undercuttade från fabrik och litte anda små modifieringar som skims eller distanser vad man nu vill kalla det. dom lådorna funkar fin fint se efter bara om du köper så att inte gafflarna är krokiga eller brända och almänt nerslitna.

Behöver du hjälp så är det bara att du hör av dig.

Mvh Andreas.

Tack :)
Så en 00:ans låda ("inkromet") och framåt passar alltså direkt i ett 98:ans "motorblock"?
Man behöver alltså inte svarva eller fräsa om någonting?

Nu är skiten delad, och växellådan urplockad.

Veckans skratt går till AVA mc.
Jag ringde dom förra veckan och bad om offert för att lämna in motorn.
Dom återkom till mig igår och sa att det tar 3-4 timmar att bara ta isär motorn.
Men då hade jag och brorsan redan klarat det på 1tim :D

Där gjorde han bort sig lite, lurendrejaren som ringde.

Daddy skrev:
Nu är skiten delad, och växellådan urplockad.

Veckans skratt går till AVA mc.
Jag ringde dom förra veckan och bad om offert för att lämna in motorn.
Dom återkom till mig igår och sa att det tar 3-4 timmar att bara ta isär motorn.
Men då hade jag och brorsan redan klarat det på 1tim :D

Där gjorde han bort sig lite, lurendrejaren som ringde.

MM AVA E Kungar på att ta bra betalt ........
På min hoj pajade 2:ans drev de kunde ej ge ett fast pris på
renovering av lådan. För min hoj var så gamal så att alla skruvar skulle
gå gängpaj och faan och hans moster.

De gav mig ett minimi pris på 25.000:- som kunde stiga till 35-40 loppor.

Jag tog ur motorn själv och frågade vad det skulle kosta då .....
Samma visa 25-35 loppor.

Sedan fick jag tag på en kille som gjorde jobbet för 3000:- och delarna kostade 3000:- så allt som allt 6000:- för nyrenoverad låda......

AVA skall man passa sig för .......
Enda man kan göra där är att fönstershoppa............

Rutger skrev:
Tack :)
Så en 00:ans låda ("inkromet") och framåt passar alltså direkt i ett 98:ans "motorblock"?
Man behöver alltså inte svarva eller fräsa om någonting?

När eller om du får tag på en låda från 00 så se till att du får med tryckstången till koplingen för den är inte lika. det ska vara det ända som behövs. anars så är det bara att lägga i lådan.

Lycka till :yoparty

eisbaer skrev:
Jag har legat med mattias så jag kan komma förbi igen istället och peka på skruvar. Jag vill ha en prinsesstubbe som tack. Ring mig 070-CALLMAN
Det är ngt fel på ditt tel:nr. Jag har provat 3ggr nu och kommer inte fram. :confused:
Sen så undrar jag om du kan ta betalt på något annat sätt än en prinsesstubbe?
Du kan få ligga med mig om du vill.

VAd säger du? :confused: :confused:

OBS OBS OBS: Detta är IRONI, för er som inte fattar.

Pelvan skrev:
Hehe ja det vore någonting. Har renoverat och satt ihop den "gamle" (finns på bild i min profil) i lägenheten (etta) och min flickvän var måttligt nöjd med att ha den vid fotändan vid sängen. Att vi sedan fick bära ned den från andra våningen var kanske ingen höjdare heller. Jag är förmodligen en av få i alla fall som sparkat igång och varvat en hojj i en lägenhet på andra våningen.

Till saken hör att den motorn i den gamle är så ruskigt mycket simplare uppbyggd än din plastraket, varför jag vill kalla mig novis inom skruvandet fortfarande. Det enda jag lärt mig dock är att man alltid får ihop det för eller senare. Inte bara en gång som man blivit grinig för att man inte fattat hur en del ska sitta, tagit en paus och sedan kommit på det. Du klarar det garanterat!

Ha ha...jag kan tänka mig att din flickvän inte var jätteförtjust i att ha ett motorblock att kela med på kvällen. Så de hade ju knappast varit poppis att sprida ut min motor i ettan.

Kan glädja dig (och mig) med att du har rätt i varje fall, att det bara är att köra på. Daddy har nämligen kört på utan mig då jag har jobbat och ändå inte tillför något då jag är glad om jag lyckas spänna kedjan själv. Daddy har med framgån kommit fram till växellådan nu.... ska bara fixa nya delar nu och så ska skiten ihop igen. :)

KnoXX skrev:

Mvh Andreas

Tackar för erbjudanet och det är ju skönt att höra att du gjort samma sak tidigare. Nu verkar det dock som att vi...eller Daddy löser det hela ändå. Men man vet ju aldrig vad som kan gå snett på vägen...

TooL skrev:
MM AVA E Kungar på att ta bra betalt ........
På min hoj pajade 2:ans drev de kunde ej ge ett fast pris på
renovering av lådan. För min hoj var så gamal så att alla skruvar skulle
gå gängpaj och faan och hans moster.

De gav mig ett minimi pris på 25.000:- som kunde stiga till 35-40 loppor.

Jag tog ur motorn själv och frågade vad det skulle kosta då .....
Samma visa 25-35 loppor.

Sedan fick jag tag på en kille som gjorde jobbet för 3000:- och delarna kostade 3000:- så allt som allt 6000:- för nyrenoverad låda......

AVA skall man passa sig för .......
Enda man kan göra där är att fönstershoppa............

Var nog det värsta jag har hört! Vilka dårar de e

haynesboken stämde inte riktigt med R6:an åtminstone...

fota, hålla koll på ALLA skruvar, riktigt verktyg för att kunna dra åt med rätt kraft efteråt... och tålamod är det som behövs ;)

vet inte om jag har tid den här sommaren riktigt, är ju tävling på Gelleråsen snart ;)

//håkan

Uppföljning:

Då jag inte kunde se något uppenbart fel på dreven i lådan så slutade det med att jag och Pluto slängde in hela motorn bak i kombin.
Vi åkte in till mc-varuhuset och sa till att vi ville köpa delarna av dom ifall de bara kunde visa oss vad som var fel i lådan.
Order ges till en SUPERKILLE, trevlig och kunnig meck, att följa med oss ut till bilen och besiktiga lådan.
Han visar oss direkt felen, och vi går in till disken och beställer nya delar för 2200:-.
Delarna väntas komma i slutet av veckan, och då skall vi sätta tänderna i arbetet direkt.

Tack mc-varuhuset :tummenupp

Vad beställde ni då??

Daddy skrev:
Uppföljning:

Då jag inte kunde se något uppenbart fel på dreven i lådan så slutade det med att jag och Pluto slängde in hela motorn bak i kombin.
Vi åkte in till mc-varuhuset och sa till att vi ville köpa delarna av dom ifall de bara kunde visa oss vad som var fel i lådan.
Order ges till en SUPERKILLE, trevlig och kunnig meck, att följa med oss ut till bilen och besiktiga lådan.
Han visar oss direkt felen, och vi går in till disken och beställer nya delar för 2200:-.
Delarna väntas komma i slutet av veckan, och då skall vi sätta tänderna i arbetet direkt.

Daddy skrev:
Uppföljning:

Vad va det för årm av zx9 du hade sa du???... Om det är en 98eller99 glöm för fan inte då att undercutta drevparen... VAd va det för delar ni bestälde????

Det blev 3 nya shiftgafflar, trots att den främre inte var något skadad. Båda bakre var sneda. Den ena väldigt sned.
Sen vart det till att byta spår-rullen som flyttar gafflarna. Där var det stora problemet. En flisa hade hoppat ur i ett av spåren, endast en mm stor, men teknikern sa att det var en STOR skada. (Vi litar på honom).
Dreven var inte nämnvärt skadade på något sätt enl teknikern så dom kommer vi låta vara orörda.
Lite roligt dock att de var i fint skick ändå, trots att hojen gått 5500 mil med en hel del bakhjulsåka. (Kvalitet). :tummenupp

Delarna väntas komma torsd: el fred:
Skall bli spännande att se om detta lagar felet, villket det förväntas göra. Och kul att det inte blev så hiskerligt dyrt ändå om det nu löser sig.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing