renovera växellåda. ZX9R Ninja

don_tomazo skrev:
Mkt intressant tråd det här då jag själv lurar på att dela min motor i vinter. Tvåans växel kan ibland fara ur när man vrider på ordentligt. Forstätt att uppdatera med info om renoveringen :tummenupp
Jag såg dig nog i onsdags 13/7 tyresö.
Det ser fan lite kul ut när du wheelar stående och klämmer tanken mellan låren.
He he, som om du skulle sätta på hojen :D
Vem var det som stod upp på sadeln med armarna utsträckta?
Ungarna och tjejen stod i gräset och tyckte att just han höll i hela kvällens show.
 
Säger det igen. Undercutta drevparen. annars så kommer det förmodlingen uppstå problem med urhoppade växlar igen. Lycka till
 
don_tomazo skrev:
HAHAHA tack ska du ha. Jag exprementerar fortfarande lite med bakhjulsåkat så det ser säkrt jävligt dumt ut men visst.. kul är det :D

Han som stod upp.. åkte han på en R104:a? En kompis från Orminge. Duktig kille :tummenupp
Det ser bra ut när du weelar. Du är iallafall mycket säkrare än mig. Det stämmer att det var killen på R1:an. Såg riktigt duktigt ut. :tummenupp
 
Daddy skrev:
Vet du vad det kan kosta? Och vem som kan utföra ett sånt jobb?

Hojar som är tillverkade denna sidan freden i brömsebro har redan en svag cuttning. Jag skulle ALDRIG cutta nya originaldrev för gatbruk. Däremot blir jag lite schekeptisk till att INGET av dreven är kassa, hoppade växlarna ur på den? Gjorde de det så bör något av dreven vara kassa, dubbelkolla det innan du smäller ihop spisen. Köp alltid nya låsringar om du tar bort den från växellåsaxlarna, montera dem på rätt håll och se till att de är vridna så ingen "ände" är "i det fria".

/fredde
 
För att ge ytterligare lite liv åt tråden så kan jag berätta att jag idag har separerat hojen från dess drivkälla.
Det var extremt mycket kablar, slangar och elände :huvet
Hur ska jag få ihop detta igen...?
Fortsättning följer :3freak
 
I dag har jag mekat ytterligare med eländet och tagit bort följande:
Förgasarbrygga, slangar, alla tre sidokåporna på motorn, oljetråg, startmotor, yttre & inre skruvar som sammanfogar blockhalvorna.
Lik förbaskat kan jag inte ta loss undre motorhalvan!
Måste koppling och cylindrar tas bort också ??!
Tips mottages tacksamt!
 
Rutger skrev:
I dag har jag mekat ytterligare med eländet och tagit bort följande:
Förgasarbrygga, slangar, alla tre sidokåporna på motorn, oljetråg, startmotor, yttre & inre skruvar som sammanfogar blockhalvorna.
Lik förbaskat kan jag inte ta loss undre motorhalvan!
Måste koppling och cylindrar tas bort också ??!
Tips mottages tacksamt!
Du behöver INTE ta bort cylindrar.
Om alla skruvar är borta, (även dessa under startmotorn) så skall det bara vara att dela blockhalvorna.
Dock är ju dessa limmade med "packning på tub".
Brorsan och jag bultade lätt med en gummiklubba på den övre halvan samtidigt som vi nästan lyfte motorn i den undre. Tänk nu på att vi hade motorn upp och ner. Därefter fick vi en liten glipa att trycka in en spackelspade som vi lirkade runt hela skarven. Det sista som satt fast ordentligt med en massa sånt här lim var tändmodulsgivaren. Och den tog jag bort helt. Om du inte lyckas så skall jag fixa lite bilder här som kan hjälpa dig. Skrik till bara. :tummenupp
 
Daddy skrev:
Du behöver INTE ta bort cylindrar.
Om alla skruvar är borta, (även dessa under startmotorn) så skall det bara vara att dela blockhalvorna.
Dock är ju dessa limmade med "packning på tub".
Brorsan och jag bultade lätt med en gummiklubba på den övre halvan samtidigt som vi nästan lyfte motorn i den undre. Tänk nu på att vi hade motorn upp och ner. Därefter fick vi en liten glipa att trycka in en spackelspade som vi lirkade runt hela skarven. Det sista som satt fast ordentligt med en massa sånt här lim var tändmodulsgivaren. Och den tog jag bort helt. Om du inte lyckas så skall jag fixa lite bilder här som kan hjälpa dig. Skrik till bara. :tummenupp

Ofta finns det ställen där blockhalvorna sitter ihop, som är "skurna" så att man ska kunna sticka in en bred mejsel e dyl för att tvinga isär de bägge. Packningsklistret kan vara lite jävligt ibland. Själv slet jag som ett djur när jag skulle ha isär gammelmotorn innan jag lite genant hittade en skruv jag missat!!
 
:) ...
Daddy skrev:
Jag såg dig nog i onsdags 13/7 tyresö.
Det ser fan lite kul ut när du wheelar stående och klämmer tanken mellan låren.
He he, som om du skulle sätta på hojen :D
Vem var det som stod upp på sadeln med armarna utsträckta?
Ungarna och tjejen stod i gräset och tyckte att just han höll i hela kvällens show.
 
Har fixat min låda oxå. Bytte 3:ans drev o alla gafflar o undercuttade drevparen. Monterade ett factory pro shit kit oxå så växlarna låser bättre. Inga fler missade växlar. Funkar kanon o kört ca 700 mil.
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top