renovera växellåda. ZX9R Ninja

Pluto skrev:
Ja det kan ju alltid vara givande. Motorn är i mitt fall redan ute. Problemet är ju nu att vi inte riktigt vet hur vi ska gå vidare. Har du kluvit en motor av liknande eller samma typ förut?

Nej, jag har mest gjort lite enklare servicearbeten på min hoj, är långt ifrån en "proffsmek".

Dock tror jag inte att man behöver "klyva" motorn, dvs separera cylinderblocket från resten av motorn. Jag tror att detta kan göras underifrån, dvs genom att lossa på oljetråg, osv. På så sätt slipper man lossa kamkedjan och allt det trasslet.

Jag kollade i min Haynesbok i går och det var lite dåligt med bilder från C-modellen (som vi har), men jag fick uppfattningen att på B-modellen kommer man åt allt underifrån. Någon som VET (ibland är det lite för mycket tro utan att veta på ett forum som detta) bättre får gärna bekräfta eller dementera detta. Jag skall läsa lite mer noggrant i kväll.
Vad jag reagerade lite mot är att det inte verkar vara en regelrätt packning mellan oljetråg och block, utan man måste kladda med "packning på tub" i stället. Bara en detalj.

Det där fixar du själv! Jag rensade 3:ans drevpar i min hoj för ett tag sedan och trodde också att det skulle vara svårt att fixa, men det var det inte. Har du bara tillgång till en verkstadshandbok (Haynes) och lite logiskt tänkande så löser du det :tummenupp Vänd upp och ner på motorn och sära på blockhalvorna enligt instruktioner i boken så ligger växelaxlarna där. På min hoj (Suzuki) så skulle bara kopplingen och sumpen bort först. Sen är det bara att dela (nästan iaf). Ser ut ungefär som på bilden då med axlarna urplockade. Borde ju inte vara så hemskt stor skillnad mellan olika mc-motorer... Du sparar mycket pengar om du fixar det själv. Jag fick tag på begagnade drev för en tusing, men nya hade kostat ca 2800 kr. Lycka till!

Bifogat

• IMG_006.JPG
    IMG_006.JPG
    72.8 KB · Visningar: 435
Last edited:
lahi skrev:
Det där fixar du själv! Jag rensade 3:ans drevpar i min hoj för ett tag sedan och trodde också att det skulle vara svårt att fixa, men det var det inte. Har du bara tillgång till en verkstadshandbok (Haynes) och lite logiskt tänkande så löser du det :tummenupp Vänd upp och ner på motorn och sära på blockhalvorna enligt instruktioner i boken så ligger växelaxlarna där. På min hoj (Suzuki) så skulle bara kopplingen och sumpen bort först. Sen är det bara att dela (nästan iaf). Ser ut ungefär som på bilden då med axlarna urplockade. Du sparar mycket pengar om du fixar det själv. Jag fick tag på begagnade drev för en tusing, men nya hade kostat ca 2800 kr. Lycka till!

Ja, jag kommer troligtvis att försöka detta på min egen hoj om någon vecka.
Det som behövs ibland är lite puffar i rätt riktning, vilket jag tycker jag har fått idag! :tummenupp

Racercukel skrev:
Okej, jaha....ja det va ju tråkigt, R1:an hade varit ett bättre val tror jag, dom har inga egentliga brister. :tummenupp

Är du heeelt säker på det???? Jag skulle då inte vilja sitta på en r1:a på en semester ner till Italien, jag har gjort det med ninjan o det funkar klockis, sen så har väl r1;an rätt så kass bakram, inte många stoppisar där inte innan bakramen är sne, har du kört nån ninja nåt???? skulle inte tro det!

Det är visst packning mellan tråget och blocket, jag hade ner mitt för ett tag sen, men jag monterade med packning på tub. Klart du ska skruva isär den själv, kör du fast så är det garanterat lättare att få tag i nån som kommer och säger hur det ska va än att få nån att ta åt sig hela jobbet.

Att ZX9 lådorna ska vara dåliga håller jag inte med om för jag har åkt bakhjul med min i flera år, iofs har jag alltid använt koppling osv. men ändå... (nu kommer den garanterat att rasa för att jag skrev det där)

Rigge skrev:
Det är visst packning mellan tråget och blocket, jag hade ner mitt för ett tag sen, men jag monterade med packning på tub. Klart du ska skruva isär den själv, kör du fast så är det garanterat lättare att få tag i nån som kommer och säger hur det ska va än att få nån att ta åt sig hela jobbet.

Japp, du har rätt. Det var mellan övre och undre motorhalvorna man skulle "kladda" med packning på tub, tror jag.
Du har säkert rätt om jobbet också.
Jag får vara noggrann och märka upp varifrån alla skruvar kommer, osv. Det blir det största mekjobbet hittills (för mig), men man får ju se det som en erfarenhet i sig. :)

Rutger skrev:
Japp, du har rätt. Det var mellan övre och undre motorhalvorna man skulle "kladda" med packning på tub, tror jag.
Du har säkert rätt om jobbet också.
Jag får vara noggrann och märka upp varifrån alla skruvar kommer, osv. Det blir det största mekjobbet hittills (för mig), men man får ju se det som en erfarenhet i sig. :)

Skaffa en digitalkamera och ta bilder på ALLT!! Jag rev själv ner en motor på en fyrtakts minicross som 3:ans växel var kass på, det är helt sjukt hur fort man glömmer hur saker ska sitta, eller så är jag extremt glömsk. Hade man haft bilder på allting hade jag spart en hel del tid.

www.buykawasaki.com har sprängskisser på allt. :tummenupp

Rigge skrev:
Skaffa en digitalkamera och ta bilder på ALLT!! Jag rev själv ner en motor på en fyrtakts minicross som 3:ans växel var kass på, det är helt sjukt hur fort man glömmer hur saker ska sitta, eller så är jag extremt glömsk. Hade man haft bilder på allting hade jag spart en hel del tid.

Ok, digitalkamera har jag redan med extra minneskort, några kronor sparade redan där. Tack för tipset, allt skall dokumenteras in i minsta detalj!
Jag skall kolla länken också.

Meka själv!
Jag fixade tvåan på min R1 över en helg.
Motor ur på fredagen, motor isär på lördagen, ihop och i ramen på söndagen. RElativt smärtfritt om man vet ungefär vad som behövs.

Do it.

Mattias skrev:
Meka själv!
Jag fixade tvåan på min R1 över en helg.
Motor ur på fredagen, motor isär på lördagen, ihop och i ramen på söndagen. RElativt smärtfritt om man vet ungefär vad som behövs.

Do it.
Jag vill ha dig där när jag gör det Mattias.
Om du vill ha betalt är det helt OK.
Du behöver bara stå där och ge mig självförtroende, samt peka på vissa skruvar.
Ring mig 070-7780450

Jag har en bekant som lämnade in sin zx9 motor för växellådsrenovering till en erkänt bra kwakverkstad.... dom höll på att gå bet på att få den att funka riktigt.
Vet inte hur många gånger den åkte isär och ihop innan den blev hel.

Tydligen fick dom byta kulissrullen för att få det hela att funka....

Rutger skrev:
Nej, jag har mest gjort lite enklare servicearbeten på min hoj, är långt ifrån en "proffsmek".

Dock tror jag inte att man behöver "klyva" motorn, dvs separera cylinderblocket från resten av motorn. Jag tror att detta kan göras underifrån, dvs genom att lossa på oljetråg, osv. På så sätt slipper man lossa kamkedjan och allt det trasslet.

Jag kollade i min Haynesbok i går och det var lite dåligt med bilder från C-modellen (som vi har), men jag fick uppfattningen att på B-modellen kommer man åt allt underifrån. Någon som VET (ibland är det lite för mycket tro utan att veta på ett forum som detta) bättre får gärna bekräfta eller dementera detta. Jag skall läsa lite mer noggrant i kväll.
Vad jag reagerade lite mot är att det inte verkar vara en regelrätt packning mellan oljetråg och block, utan man måste kladda med "packning på tub" i stället. Bara en detalj.

Jag har också Haynesbok...och det var den som skrämde Daddy. För där står det att man inte ska gå in underfrån utan att man ska plocka bort en himla massa saker. Vi har tagit bort oljetråg och så...så nu ser man växeldreven och så men frågan är vad gör man nu....

Kanske är en god idé att mötas upp och kika lite......kanske man kan få med någon av alla dessa som faktiskt har gjort liknande grejjer och få han att visa/berätta hur man ska göra.

Du kan alltid slå mig en signal på 600 28 21 i fall du vill

jo

Rutger skrev:
Känner igen det till viss del, i bland får man uppfattningen att de (verkstäderna/handlarna) skor sig när man hamnar lite i beroendeställning.

Jag har kollat i min Haynesbok och det är (väldigt) mycket delar som skall plockas isär och sättas ihop. Min cykel har gått nästan 5000 mil nu och är det mer än "bara" ett par drev och en växelförare som är slitna så lär ju notan för bara reservdelarna springa iväg! Sedan tillkommer förstås jobbet...
Detta gör inte heller hojen nyare eller bättre, endast mindre trasig.

Finns det någon marknad för att sälja defekta hojar till ett lägre pris istället?
sättt ut priset du bara

Jag har en motor. Resten av hojen är det sämre med.
Kan kanske säljas för rätt pris.
Bara att dra ett pm om intresse finns

Rutger skrev:
Ok, digitalkamera har jag redan med extra minneskort, några kronor sparade redan där. Tack för tipset, allt skall dokumenteras in i minsta detalj!
Jag skall kolla länken också.

Min första hoj (betydligt simplare konstruktion skall tilläggas) kom i typ fem banankartonger. LEGO för vuxna kan man säga. Tog ett litet tag innan jag kom till skott men satan vad givande det var. Ett HETT tips är att du försöker få tag på en sprängskiss av motorn, en parts-list. Visar alla delarna och hur de sitter, och då kan du börja planera redan innan du river. Finns till alla hojjar (lokala MC-meken använder den för att betälla rätt prylar) Kolla upp om (var) en sådan finns till din hojj och halva slaget är vunnet. Är dock övertygad om att det inte är några problem med Haynes-boken heller. En parts-list är dock ett bra komplement.

Du fixar det garanterat. Se det som läropengar!!!

Finns det verkligen ingen?

Finns det verkligen inte någon som har lust att hjälpa till ett par timmar och dessutom tjäna ett par kronor på det? Finns ju ett antal som verkar ha gjort det och ger sken av att det ska vara ganska så enkelt.

Ingen av er som känner för att bli en räddare i nöden?

Daddy skrev:
Jag vill ha dig där när jag gör det Mattias.
Om du vill ha betalt är det helt OK.
Du behöver bara stå där och ge mig självförtroende, samt peka på vissa skruvar.
Ring mig 070-7780450

Jag har legat med mattias så jag kan komma förbi igen istället och peka på skruvar. Jag vill ha en prinsesstubbe som tack. Ring mig 070-CALLMAN

Pluto skrev:
Finns det verkligen inte någon som har lust att hjälpa till ett par timmar och dessutom tjäna ett par kronor på det? Finns ju ett antal som verkar ha gjort det och ger sken av att det ska vara ganska så enkelt.

Ingen av er som känner för att bli en räddare i nöden?

Tyvärr lite för långt för mig att åka. Är inget ess på att skruva heller, men har totalrenoverat en motor i alla fall, och det ger sig ganska snabbt när man väl sätter igång. Börja skruva och när du stöter på patrull är det bara att vända dig hit!

Pelvan skrev:
Tyvärr lite för långt för mig att åka. Är inget ess på att skruva heller, men har totalrenoverat en motor i alla fall, och det ger sig ganska snabbt när man väl sätter igång. Börja skruva och när du stöter på patrull är det bara att vända dig hit!

Tack pelvan...ja det är ju en bit för dig att åka. Inget ess?? Om du har totalrenoverat en motor så låter du ju grym :)

Annars kanske jag kan lassa in motorn i en bil och köra upp till dig?

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing