Pluto skrev:Ja det kan ju alltid vara givande. Motorn är i mitt fall redan ute. Problemet är ju nu att vi inte riktigt vet hur vi ska gå vidare. Har du kluvit en motor av liknande eller samma typ förut?
Nej, jag har mest gjort lite enklare servicearbeten på min hoj, är långt ifrån en "proffsmek".
Dock tror jag inte att man behöver "klyva" motorn, dvs separera cylinderblocket från resten av motorn. Jag tror att detta kan göras underifrån, dvs genom att lossa på oljetråg, osv. På så sätt slipper man lossa kamkedjan och allt det trasslet.
Jag kollade i min Haynesbok i går och det var lite dåligt med bilder från C-modellen (som vi har), men jag fick uppfattningen att på B-modellen kommer man åt allt underifrån. Någon som VET (ibland är det lite för mycket tro utan att veta på ett forum som detta) bättre får gärna bekräfta eller dementera detta. Jag skall läsa lite mer noggrant i kväll.
Vad jag reagerade lite mot är att det inte verkar vara en regelrätt packning mellan oljetråg och block, utan man måste kladda med "packning på tub" i stället. Bara en detalj.