Rengöra kedjan med biltema motortvätt?

T-sprit är INTE Tändvätska! Varning!
(möjligen menar du bränsle i vissa spritkök)

T-röd (sprit) har INGET med T-gul (tändvätska på petroleumbas) att göra!

Ursäkta min luddighet. :rodnar

Jag pratade mycket riktigt om bränslet till spritkök. T-röd. (som i huvudsak är etanol med s.k. denatureringsmedel)

I vilket fall som helst så hör dylika vätskor inte hemma på en kedja. :)

Last edited:
De absolut bästa är att ta av kedjan.
Tvätta rent de värsta.
Låt sen ligga i fotogenbad riktigt länge o eventuellt byta fotogen en gång extra om de behövs.
Torka av kedjan med överflödigt fotogen och sen sätta på och smörj in väl med rätt kedjefett :D

De absolut bästa är att ta av kedjan.
Tvätta rent de värsta.
Låt sen ligga i fotogenbad riktigt länge o eventuellt byta fotogen en gång extra om de behövs.
Torka av kedjan med överflödigt fotogen och sen sätta på och smörj in väl med rätt kedjefett :D

man skulle kunna tro att en del av er kör med kedjor av guld eller nåt :näsblod

edit: hur många fler mil håller en kedja som är extra pedant med?

Last edited:

Jag undrar det jag med. Jag smörjer på nytt när den känns torr. Tar den slut byter jag drivpaketet. Ser den för djäkla skitig ut så torkar jag bort det värsta och kanske försöker med lite avfettning eller kedjerengöring och sen smörjer jag på nytt. Aldrig i livet att jag skulle orka plocka av kedjan och rengöra den.

Min erfarenhet är att kvaliten på kedjan, körstil och hur sträckt kedja man har är minst lika påverkande. Ta av kedjan för rengöring? noway... fotogen, lampolja, diesel, wd40. Diskborste. Blås snabbt med tryckluft. Kör en sväng och fetta in. Állt som allt tar det en 30 minuter och det gör jag i mitten och slutet på säsongen. därimellan blir det bara lite extra spray var 200mil.

Många tillverkare säger var 50e mil :O

Säger inte att detta sätt är optimalt men imo i förhållandet vad kedjan kostar duger det gott...

Varning smörj för fan inte kedjan blöt eller kall... sett så många göra det... Kasta pärlor åt svin...

Tvätt av kedja bör inte ta mer än en timme om man jobbar på lite. Då gör jag ungefär som oskarpt säger här ovan. Jag tar dock inte bort kedjan från svingen utan jag tar bort bakhjulet och drar sedan runt kedjan i ett tråg med motorolja eller fotogenbad samtidigt som jag gnuggar och tar bort smuts med ett sönderrivet lakan eller dyligt. Jag gör det väl kanske en gång per säsong. (Däcksbyten...) Tvättar samtidigt bort all skit och smuts som finns runt sving mm. Man märker ju väldigt snabbt att kedjan blir gladare. Helt plötsligt har man en mjuk följsam kedja runt svingen och inte en trög kätting.

Fördelen med fotogen och motorolja är ju också att det bildas en tunn oljehinna som stöter bort vatten. Använder man avfettning så blir kedjan "helt naken".

Kom även ihåg att ta bort skyddskåpan runt främre drevet. Kör man med t.ex. kedjevax och lite klibbigare smörjmedel så byggs det snabbt upp ett lager med skit på insidan av skyddskåpan och så har man helt plötsligt 1 dm grus och skit som ständigt trycker på kedjan runt främre drevet. Inte bra...

Har som sagt ej behövt byta på 3100 mil och då är det ändå 145 hk som drar i den med jämna mellanrum. Dreven ser nästan nya ut. :)

OBS. Ifall ni tar av kedjan kom då ihåg att sätta tillbaka den på samma sätt. Vänd den inte avig och bak-o-fram. Då kommer den nämligen att börja slitas mycket fortare.

Bifogar ett par bilder på före och efter tvätt på en TDM900 som fick sig en dylik fotogenbehandling för nån månad sedan. Håll med om att kedjan ser ut att trivas lite mer på bilden till höger? :) (OBS. har dock inte smort in den igen efter tvätten.)

Bifogat

• Smutsigt bakhjul.jpg
    Smutsigt bakhjul.jpg
    226.2 KB · Visningar: 212
  • Rent bakhjul.jpg
    Rent bakhjul.jpg
    107.7 KB · Visningar: 286
Bifogar ett par bilder på före och efter tvätt på en TDM900 som fick sig en dylik fotogenbehandling för nån månad sedan. Håll med om att kedjan ser ut att trivas lite mer på bilden till höger? :) (OBS. har dock inte smort in den igen efter tvätten.)

Så ska det se ut! :tummenupp

Min erfarenhet är att kvaliten på kedjan, körstil och hur sträckt kedja man har är minst lika påverkande.

...och effekt förstås. Kör man touring med touringhoj kanske kedjan håller flera tusen mil i alla fall och de flesta hinner väl med max ett drivpaketsbyte under sitt ägande.

På 250-racern som inte har ryckutjämnare så kör man dessutom med lätta kedjor utan o-ringar, då får man ut ungefär 50-150 mil ur dem innan de är utslitna. Under den tiden rengör vi (med fotogen) och smörjer noggrant för att en racer alltid ska vara kliniskt ren och med full effekt ut till hjulet. :)

jag har tänkt att installera en kedjesmörjare på bettan.
och den tillför vanlig motorolja, som inte sitter som kedjeklistret, så den slungas lättare av och i sin tur tar med sig en del utav skiten som sätter sig på kedjan.
fast det är vad jag läst på hemsidan: hur bra det funkar praktiskt vet jag inte
:crash

Jag som trodde att "Cracktorn" var Turning Torso i Malmö där rikemansbarnen sitter och boffar på :D

Antar att du syftar på en permanent installation?

haft ett par polare som kört med såna. Varit hyggligt nöjda så är du nöjd med lite extravikt, monteringstid och inte rädd för lite svart stänk så go for it ;)

jag har tänkt att installera en kedjesmörjare på bettan.
och den tillför vanlig motorolja, som inte sitter som kedjeklistret, så den slungas lättare av och i sin tur tar med sig en del utav skiten som sätter sig på kedjan.
fast det är vad jag läst på hemsidan: hur bra det funkar praktiskt vet jag inte
:crash

Kör man med nitad kedja så är det lite jobbigare att ta av den då den måste klyvas. Torkar hellre av den lite lätt vid smörjning om det känns som det behövs och byter drivpaket lite oftare än strular med att ta av kedjan.

Får se om det blir något noggrannare rengjort under vinterförvaringen, dock lär den fortfarande inte bli klyvd.

Som jag sa...
Läs texten!! :7peta

Det gäller inte bara gå upp på morgonen broder!
Det gäller att vakna oxå ;)

haha, har inte läst allt i detalj, eller jo men det tjatas mest om o-ringar och annat och jag såg inga miltal :D

klockan är 15 och jag har inte vaknat än(inget kaffe ännu) men jag har fått på ett nytt däck på hojen :näsblod

Så ska det se ut! :tummenupp

vad har den där hojen gått igenom för mirakelkur?:confused:

Häller man bara på fotogen(utan att tända på) och så blir bakdrev etc. så rent?

Last edited:
Tändvätska.
Efter en stunds F&U, eg. något lätt salongsberusad.., insåg jag att lampolja och tändvätska är exakt samma sak. Åtminstone enligt innehållsförteckningen.
Men lampolja kan kosta en tia mer per flaska.
Den enda uppenbara skillnaden är att det är olika typer av korkar på flaskorna.

Möjligheten finns att det finns olika ingredienser som inte står med på
innehållsförteckningen.

Har inte provat ännu, men är bra sugen. Det skulle kännas som en fantastisk
seger för min egen gnidenhet! Som att komma ett steg närmare nirvana.

:D

Till din stora glädje så kan jag meddela dig att lampolja och tändvätska är exakt samma sak bara att flaskorna målas olika och lampoljan inte behöver insatts i korken!
¨
är 100% säker så ifrågasätt mig inte :yoparty

Till din stora glädje så kan jag meddela dig att lampolja och tändvätska är exakt samma sak bara att flaskorna målas olika och lampoljan inte behöver insatts i korken!
¨
är 100% säker så ifrågasätt mig inte :yoparty

Hmm, tyckte precis att Dr.Bike skrev något annat men jag har inte fått kaffe ännu ...

På min cykel-racerhoj, en sån med trampor så måste man vara världigt försiktig med lösningsmedel. Kranslagren är inte täta, har man otur läcker det in o lagren pajjar efter ett tag. Finns inte den risken på motorcyklar?

Hmm, tyckte precis att Dr.Bike skrev något annat men jag har inte fått kaffe ännu ...

Inte annat... utan att: "Lampolja brukar vara renare...och ryka mindre"

Ta nu ditt kaffe - och: :hördu VAKNAAAAAA!

;)

Last edited:
På min cykel-racerhoj, en sån med trampor så måste man vara världigt försiktig med lösningsmedel. Kranslagren är inte täta, har man otur läcker det in o lagren pajjar efter ett tag. Finns inte den risken på motorcyklar?

alltså bättre med en lite smutsig hoj än en blank och fin med trasiga lager....

Inte annat... utan att: "Lampolja brukar vara renare...och ryka mindre"

Då är den inte exakt samma -Harrgen

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...