Rengöra kedjan med biltema motortvätt?

Dr.Bike

Guest
alltså bättre med en lite smutsig hoj än en blank och fin med trasiga lager....



Då är den inte exakt samma

Åhhh... *suck* :kulspruta :hoppskrat
What we have here...

Petimetär. Inte ens om du tar två skopor vatten ur SAMMA hink kan du säga att dessa två vattenvolymer är HELT identiska!
Vavava! :D :sägerunuråsmiley

Låt oss säga såhär: De är så NÄRA man kan komma så det ÄR samma... men oftast (som jag sa) med olika reningsgrad då den ena sotar mer.
Man rekommenderar t.ex INTE tändvätska i lampor just pga detta...
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Åhhh... *suck* :kulspruta :lrof
What we have here...

Petimetär. Inte ens om du tar två skopor vatten ur SAMMA hink kan du säga att dessa två vattenvolymer är HELT identiska!
Vavava! :D :vasägerunuråsmiley

Låt oss säga såhär: De är så NÄRA man kan komma så det ÄR samma... men oftast (som jag sa) med olika reningsgrad då den ena sotar mer.
Man rekommenderar t.ex INTE tändvätska i lampor just pga detta...

OK, en kvartskopp nu så det tar sig, det kan vara bra veta ifall man ska elda med den :D
 

Dr.Bike

Guest
På min cykel-racerhoj, en sån med trampor så måste man vara världigt försiktig med lösningsmedel. Kranslagren är inte täta, har man otur läcker det in o lagren pajjar efter ett tag. Finns inte den risken på motorcyklar?

Njaeij... hjullagren (som närmast liknar kranslagren) är ju kapslade.
Menar du kedjan så skulle det ju vara o-ringarnas tätning vi pratar om, och det hoppas vi ju vid alla gudar att de är täta! För annars skulle det ju komma in vatten oxå, och DET skulle vara en ÄNNU större katastrof :död

Men visst... när en o-ringskedja börjar närma sig slutet av sin levnad, så tätar inte längre o-ringarna (utslitna) och smörjmedlet de ska kapsla in ger sig av på den sista färden.... samtidigt som såklart annat (vatten/regöringsmedel) kan tränga in...och sönderfallet accelererar med kvadraten på hur fort mina pengar tar slut efter löning.
Kedjan skriker som en gris och dör... och man skulle kunna vitsa till det och kalla det för en kedjereaktion ;)

OK, en kvartskopp nu så det tar sig, det kan vara bra veta ifall man ska elda med den :D

Busgrabb... :jäs
 
Last edited:

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Ort
På loftet
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
alltså bättre med en lite smutsig hoj än en blank och fin med trasiga lager....



Då är den inte exakt samma -Harrgen


haha sa jag inte att jag är 100%????
det är jag som tillverkar både lampoljan och tändvätskan för både coop ica mfl...
och det är jag som byter screen som målar flaskorna olika...
sug på den du... :tummenupp
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Njaeij... hjullagren (som närmast liknar kranslagren) är ju kapslade.

Kan man hälla den där lampoljan i en blomspruta och duscha bakdrevet etc. när man är på macken(miljövänligt) och tvättar hojen?

haha sa jag inte att jag är 100%????
det är jag som tillverkar både lampoljan och tändvätskan för både coop ica mfl...
och det är jag som byter screen som målar flaskorna olika...
sug på den du... :tummenupp

Var ju tvungen och testa om du var säker på din sak :D
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Kan man hälla den där lampoljan i en blomspruta och duscha bakdrevet etc. när man är på macken(miljövänligt) och tvättar hojen?


Konklusionen TORDE vara glasklar vid detta laget KGK...

Eller litar du inte på Harrgen?!? :D

(jag tycker att du SKA lita på Harrgen)
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Kedjan skriker som en gris och dör... och man skulle kunna vitsa till det och kalla det för en kedjereaktion ;)

Jo, jag skriker också, kedjorna tenderar att hoppa av och låsa bakhulet när de dör.

Konklusionen TORDE vara glasklar vid detta laget KGK...

Eller litar du inte på Harrgen?!? :D

(jag tycker att du SKA lita på Harrgen)

Lugn nu, jag har bara druckit EN kopp än så länge. ;)

Det verkar som jag kan lita på Harrgen så ska testa lampoljan nästa gång :D
 
Last edited:

Badman

Snigelspår och vita knogar...
Gick med
24 Sep 2007
Ort
Ystad
Hoj
XJ 900 F -92
Lampolja is the shit ! Den enda praktiska skillnaden mellan tändvätska, fotogen och lampolja är renheten. Finessen med den dyrare lampljan är att den i stort sett är luktlös. Det saknar naturligtvis betydelse när man rengör fordon, men när man sitter i köket och pular med något smått gör det skillnad.

Vill man ha en lite fet och fin yta på det som rengörs så slår man en millidutt ATF i lampoljan.

Hela rengöringskemikaliebranchen är en cirkus av luredrejeri och humbug. Om man väl blir klok på vad som finns i den där dyra flaskan med specialrengöringsmedel så kan man många gånger köpa samma sak mycket billigare under dess rätta namn. Innehållsförteckningarna är för det mesta obegripliga, men sniffar man lite på grejjorna får man ofta en hygglig vägledning.

Jag har förövrigt kardan :rodnar
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Hela rengöringskemikaliebranchen är en cirkus av luredrejeri och humbug. Om man väl blir klok på vad som finns i den där dyra flaskan med specialrengöringsmedel så kan man många gånger köpa samma sak mycket billigare under dess rätta namn.

Vad är det för skillnad på fälgtvätt och motortvätt? Finns det något som är lika bra fast billigare?

edit: är ganska stor skillnad i pris om det ex. står Turtle på flaskan eller Q8OK
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
alltså bättre med en lite smutsig hoj än en blank och fin med trasiga lager....



Då är den inte exakt samma -Harrgen

Då är du inne på hårklyverier. Det är samma sak men lite olika renhetsgrad då man inte vill att lampolja ska osa vid förbränning.

På samma sätt som NaCl är NaCl oavsett om du köper Pro Analysi kvalitet eller om du köper den ganska smutsiga som du hittar i mataffären.
 

Badman

Snigelspår och vita knogar...
Gick med
24 Sep 2007
Ort
Ystad
Hoj
XJ 900 F -92
Vad är det för skillnad på fälgtvätt och motortvätt? Finns det något som är lika bra fast billigare?

edit: är ganska stor skillnad i pris om det ex. står Turtle på flaskan eller Q8OK

Tvättar motor gör man ju med en petroliumprodukt som fotogen, lacknafta eller kanske till och med den där lampoljan om man vill lyxa till det. En inte allt för vild gissning är att flaskan med "mototvätt" innehåller något sånt.

Fälgrengöringsmedel brukar innehålla en slurk fosforsyra. Coca Cola innehåller också fosforsyra (surhetsreglerande medel E338) så en grogg på cola och fotogen kanske funkar till fälgarna.
 

Waterboy

Bygg en bana i sthlm för helvete!
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Där det finns skog
Hoj
07 Yamaha FZ6-N Suzuki DR 650 -91
oo

Aha ja.. Nu ha jag monterat bort kedjan och gjort rent den med tjejens
kajalpenna istället:tummenupp fungerade utmärkt(lagom fet yta)

(not)

Humm, så jag får förpassa den burken med motortvätt till de dunkla ytorna
i förrådet istället:crash

Har en dunk fotogen, får bli det istället då. Jag lär väl inte skadat ringarna
efter bara en gång antar jag(fast jävligt rent blev det)

Tack för svaren!:banana
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Lampolja är bra, då det är en (iofs onödigt) fin variant av Fotogen, som oxå duger gott.
Andra bra saker är varianter på samma tema. D.v.s mildare och "snälla" petroleumprodukter som inte är uttorkande, utan är lite "feta" i sig.
Ex.vis: "White Spirit" (liknar lampolja, men något lättflyktigare, kallas oxå lacknafta) Kristallolja, Dilutin, Diesel m.fl

Undvik således: Bensin, Lösningsmedel, Aceton, Förtunning, Terpentin, Lut, Maskindiskmedel eller syra (svagare syror i olika former finns ofta i fälgrengöringsmedel).

Är verkligen Kristallolja och diesel lämpliga att tvätta en kedja med ? Min erfaren het säger att båda rengör skitbra men är kraftigt uttorkande och ganska elaka mot tätningar. Dessutom innehåller ju dagens miljödisel etanol och det är inte heller en trevlig vätska för tätningar.

Kanske inte spelar någon roll eftersom man ju alltid "oljar" in kedjan efter tvätt.

Jag jobbar nästan dagligen med tätningar och vad olika vätskor ställer till med dom.


Högtryckstvätt och tryckluft (såg jag i ett annat inlägg) känns inte som några höjdare på en kedja.


Sen är jag personligen inte övertygad om att rengöring och hur man rengör kedjan på en hoj med lite mos spelar så stor roll ur livslängs synpunkt. När det ser fördjävligt ut brukar jag köra på en inbustriavfettning (vattenbaserad) vi har och spola av med varmt vatten. Sen får det självtorka (droppa av en stund) sen drar jag på OKQ8as kedjekladd och sen får det stå ett tag. Däremellan duttar jag på lite till kladd när det ser torrt ut. Lägger alltid på kladded på insidan av kedjan.

Mitt drivpaket böt jag efter 3500 mil men inte för att kedjan verkade så värst sliten ut eller kärvade utan för att tänderna på dreven såg ut som metkrokar.

Visst jag talar lite mot mig själv (poängterar gärna hur viktigt det är med rena smörjmedel) men man är ju lite lat också och det verkar som om den mekaniska belastningen på en kedja tar ut sin rätt innan lite skit eller feltvätt sliter ut den om den bara får lite olja då och då.

Antagligen ger en ren och välsmord kedja dock mindre förluster och mer poserpoints.:)

OBS ! Jag säger inte att man inte skall rengöra kedja och drev utan tycker bara att man inte behöver ligga sömnlös om man "glömmer" det eller tvättar på "fel" sätt.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Är verkligen Kristallolja och diesel lämpliga att tvätta en kedja med ? Min erfaren het säger att båda rengör skitbra men är kraftigt uttorkande och ganska elaka mot tätningar. Dessutom innehåller ju dagens miljödisel etanol och det är inte heller en trevlig vätska för tätningar..

Aha - även diesel innehåller etanol... det var en ny kunskap för mig. Nåväl, det lär ju inte vara en fullständig katastrof pga den lilla mängden samt närvaron av den feta dieseln... men blir såklart nedputtat på listan över vilka medel man väljer i första hand...

Och kristallolja: Ja, den är oxå ff "fet" sett ur de verkligt fettfria avfettarna och lösningsmedlen, MEN, är ju ett av de "torraste" på denna "petroleum-skala" så även där då som med diesel: Kanske inte ett förstahandsval, men samtidigt ingen fullständig katastrof heller.

Visst jag talar lite mot mig själv...

Det gör du alltid... ;)
Men vi tycker om dig ändå.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Tvättar motor gör man ju med en petroliumprodukt som fotogen, lacknafta eller kanske till och med den där lampoljan om man vill lyxa till det. En inte allt för vild gissning är att flaskan med "mototvätt" innehåller något sånt.

Fälgrengöringsmedel brukar innehålla en slurk fosforsyra. Coca Cola innehåller också fosforsyra (surhetsreglerande medel E338) så en grogg på cola och fotogen kanske funkar till fälgarna.

Lyxa till det? lampoljan var ju riktigt billig jämfört med motortvätt.

http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=75984
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
diesel lämpliga att tvätta en kedja med ? Min erfaren het säger att båda rengör skitbra men är kraftigt uttorkande och ganska elaka mot tätningar. Dessutom innehåller ju dagens miljödisel etanol och det är inte heller en trevlig vätska för tätningar.
.

Det fungerar utmärkt och några tusen mil på ett drivpaket är bevis nog för mig. Sen kan man nog spendera några miljoner i ett labb och med hjälp av NASA ta fram den optimala kedjerengöraren men........
 

Dr.Bike

Guest
Nja, för oss småförbrukare(smådrickare/eldare), så kostar 1-liter White spirit exakt samma som 1-liter lampolja.

4-liters tunnan var en annan femma :D


Precis... Och till saken hör, att jag oxå köpt en såndäringa upp-pumpninigsbar duschflaska, som jag fyller från nämnda dunk (tunna!) :)
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top