Rengöra kedjan med biltema motortvätt?

Waterboy

Bygg en bana i sthlm för helvete!
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Där det finns skog
Hoj
07 Yamaha FZ6-N Suzuki DR 650 -91
Köpte en burk motortvätt på biltema förra veckan, och den funkar
finfint till och göra rent kedjan. Fast kan den ta skada av det? Någon som prövat?:va
 

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
jag använder lampolja köpt på macken, torkar inte ut och tar bort skiten som en dans

Edit. kan inte säga om motortvätten är skadligt, men jag tror lampoljan är bättre iaf.
 

oskrapt

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1
Använd alltid fotogen! De min rekomendation. Både löser upp och smörjer o ringarna... En tvätt e uttorkande och antagligen skadligt...

Fotogen först, låt torka/rinna av överflödigt. Smörj sen med kedjefett och låt torka. Kör inte dorekt efter smörjning, de mer skadligt än bra för de fastnar mkt skit då :tummenupp
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Anvisning från instruktionsbok till min XL650:

"Smörjning och rengörning

Smörj var 100 mil eller oftare om kedjan verkar torr. Kedjan på denna motorcykel är utrustad med små O-ringar mellan sidolänkarna. Dessa O-ringar kan skadas vid ångtvätt, högtryckstvätt och vissa lösningsmedel. Tvätta kedjan med fotogen. Torka av den och smörj med växellådsolja SAE 80 eller 90. Vid användning av kedjespray tillse att denna är avsedd för O-ringskedjor."
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Finns det eg nån om helst anledning att tätta kedjan på en sporthoj mer än att den ska se ren ut?
Tvätt av saker brukar oftast lossa grus o andra partiklar och skölja in dom så dom sliter mer på saker enligt min erfarenhet.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Finns det eg nån om helst anledning att tätta kedjan på en sporthoj mer än att den ska se ren ut?
Tvätt av saker brukar oftast lossa grus o andra partiklar och skölja in dom så dom sliter mer på saker enligt min erfarenhet.

Smuts och sand som sätter sig i olja, speciellt klisterolja och vax, blir en ganska utmärkt slippasta om ni frågar mig. Inget jag vill ha på kedjan.

Nu brukar jag bli mobbad som militant kedjepedant bland MC-bekanta men jag avskyr när man tittar på 95% av alla kedjor på hojar som är kolsvarta med "jox" på länkarna och rullarna är spegelblanka.

Till TS:
Motortvätten är förmodligen bara en stark avfettning och den är med största sannolikhet INTE bra för o-ringarna i kedjan. Använd, som många skrivit, fotogen/lampolja istället. Bättre och billigare. Finns på Biltema eller en mack när dig.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Har hört att Diesel är minst lika bra att torka kedjan ren med..:mattias

Diesel och fotogen. same same but diffrent ;)

Det går lika bra... WD40 funkar oxo kalas men är dyrt jämförelsevis.

5-56 är aggresivare mot o-ringarna så det bör undvikas.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Skrubba rent med diesel. Blås kedjan torr med tryckluft. Torka av med trasa. Åk några hundra meter. Smörj den varma kedjan. Torka av överflöd.
 

Dr.Bike

Guest
jag använder lampolja köpt på macken, torkar inte ut och tar bort skiten som en dans

Edit. kan inte säga om motortvätten är skadligt, men jag tror lampoljan är bättre iaf.

Lampolja är bra, då det är en (iofs onödigt) fin variant av Fotogen, som oxå duger gott.
Andra bra saker är varianter på samma tema. D.v.s mildare och "snälla" petroleumprodukter som inte är uttorkande, utan är lite "feta" i sig.
Ex.vis: "White Spirit" (liknar lampolja, men något lättflyktigare, kallas oxå lacknafta) Kristallolja, Dilutin, Diesel m.fl

Undvik således: Bensin, Lösningsmedel, Aceton, Förtunning, Terpentin, Lut, Maskindiskmedel eller syra (svagare syror i olika former finns ofta i fälgrengöringsmedel).
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
desmo:jo, men är det inte värre att frigöra partiklarna och låta dom tränga mellan friktionsytor?

iden med oringskedjor är väl att oringarna ska hålla kvar fettet inne i länkarna.
Och på friktionsytorna kedja-drev sprutar man ju på ny olja vartefter den gammla försvinner, så där borde ju inte bli mycket skit kvar.

Jag kommer personligen aldrig tvätta en kedja på väghoj iaf. =)

edit: eller som jag brukar säga "om det funkar, varför försöka laga det" ;D
 

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
Lampolja är bra, då det är en (iofs onödigt) fin variant av Fotogen, som oxå duger gott.
Andra bra saker är varianter på samma tema. D.v.s mildare och "snälla" petroleumprodukter som inte är uttorkande, utan är lite "feta" i sig.
Ex.vis: "White Spirit" (liknar lampolja, men något lättflyktigare, kallas oxå lacknafta) Kristallolja, Dilutin, Diesel m.fl

Undvik således: Bensin, Lösningsmedel, Aceton, Förtunning, Terpentin, Lut, Maskindiskmedel eller syra (svagare syror i olika former finns ofta i fälgrengöringsmedel).

Tändvätska.
Efter en stunds F&U, eg. något lätt salongsberusad.., insåg jag att lampolja och tändvätska är exakt samma sak. Åtminstone enligt innehållsförteckningen.
Men lampolja kan kosta en tia mer per flaska.
Den enda uppenbara skillnaden är att det är olika typer av korkar på flaskorna.

Möjligheten finns att det finns olika ingredienser som inte står med på
innehållsförteckningen.

Har inte provat ännu, men är bra sugen. Det skulle kännas som en fantastisk
seger för min egen gnidenhet! Som att komma ett steg närmare nirvana.

:D
 

daneel

Rostig...
Gick med
9 Jul 2005
Ort
Stenungsund
Hoj
Benelli 1130 TNT
Tändvätska.
Efter en stunds F&U, eg. något lätt salongsberusad.., insåg jag att lampolja och tändvätska är exakt samma sak. Åtminstone enligt innehållsförteckningen.
Men lampolja kan kosta en tia mer per flaska.
Den enda uppenbara skillnaden är att det är olika typer av korkar på flaskorna.

Möjligheten finns att det finns olika ingredienser som inte står med på
innehållsförteckningen.

Har inte provat ännu, men är bra sugen. Det skulle kännas som en fantastisk
seger för min egen gnidenhet! Som att komma ett steg närmare nirvana.

:D

Testa att grilla med lapolja så känner du skillnaden på biffen :tummenupp

//Daneel
 

Dr.Bike

Guest
Tändvätska.
Efter en stunds F&U, eg. något lätt salongsberusad.., insåg jag att lampolja och tändvätska är exakt samma sak. Åtminstone enligt innehållsförteckningen.
Men lampolja kan kosta en tia mer per flaska.
Den enda uppenbara skillnaden är att det är olika typer av korkar på flaskorna.

Möjligheten finns att det finns olika ingredienser som inte står med på
innehållsförteckningen.

Har inte provat ännu, men är bra sugen. Det skulle kännas som en fantastisk
seger för min egen gnidenhet! Som att komma ett steg närmare nirvana.

:D

:D

HaHa! Underbart!


Och ja! De är (i princip) samma produkt. Bara det att lampoljan är lite "renare" och sotar mindre vid förbränning.

Och alla dessa (petroleum)produkter är ju från samma "familj" men är eg olika varianter pga olika "renhetsgrad/raffineringsgrad" då de ju ligger i samma stege som bensin, och kommer ut olika högt upp i crackningskolonnen vid raffineringsprocessen.

Själv köper jag B-temas 4-litersdunkar med "White Spirit".
Slå DET literpriset om du kan! :D
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Dagens ord: Crackningskolonn.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
EDIT: Här skrev jag visst några dumheter ... :rodnar
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Dagens ord: Crackningskolonn.

Jaja...svengelska... ;)
Fraktioneringstorn då!
:)

Om du påstår att fotogen och tändvätska är samma sak så har du nog druckit för mycket av den senare av de två ...

Tändvätska är vanligtvis metanol eller etanol = 1-2 kolatomer i molekylen. Fotogen har närmare ett dussin.

Använd inte tändvätska (t-sprit) på kedjan. Använd de produkter som enligt instruktionsböcker ska användas till kedjetvätt. Fotogen (lampolja) eller helt vanlig motorolja. Varför riskera att skada eventuella o-ringar med andra kemikalier?

T-sprit är INTE Tändvätska! Varning!
(möjligen menar du bränsle i vissa spritkök)

T-röd (sprit) har INGET med T-gul (tändvätska på petroleumbas) att göra!
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Finns det eg nån om helst anledning att tätta kedjan på en sporthoj mer än att den ska se ren ut?
Tvätt av saker brukar oftast lossa grus o andra partiklar och skölja in dom så dom sliter mer på saker enligt min erfarenhet.

Har du någonsin hållit en lös, otvättad kedja i handen? Vi snackar chain on viagra här ...

Länkarna blir helt stela och då säger det sig självt att de är dåligt smöjda varpå friktionen ökar = mer värme = mer slitage.

Nej, gör rent din kedja med jämna mellanrum (minst vid varje däcksbyte) så sparar du in en skaplig slant på drivpaketskostnaden. Jag har lagt 3100 mil på originalkedjan på min Thunder och såväl drev som kedja är fortfarande i mycket gott skick. :)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Om du påstår att fotogen och tändvätska är samma sak så har du nog druckit för mycket av den senare av de två ...

Tändvätska är vanligtvis metanol eller etanol = 1-2 kolatomer i molekylen. Fotogen har närmare ett dussin.

Använd inte tändvätska (t-sprit) på kedjan. Använd de produkter som enligt instruktionsböcker ska användas till kedjetvätt. Fotogen (lampolja) eller helt vanlig motorolja. Varför riskera att skada eventuella o-ringar med andra kemikalier?

Det är nog du som druckit för mycket. T-röd eller T-sprit är baserat på etanol och är givetvis inte alls bra att ha på kedjan då det torkar ut packningarna i en O-ringskedja.

Metanol på flaska är baserat på metanol och inte heller bra. Dessutom giftigt.

T-gul eller tändvätska är petroleumbaserat och är ungefär samma som lampolja.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top