Rengöra kedjan med biltema motortvätt?

Waterboy

Bygg en bana i sthlm för helvete!
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Där det finns skog
Hoj
07 Yamaha FZ6-N Suzuki DR 650 -91
Köpte en burk motortvätt på biltema förra veckan, och den funkar
finfint till och göra rent kedjan. Fast kan den ta skada av det? Någon som prövat?:va
 
jag använder lampolja köpt på macken, torkar inte ut och tar bort skiten som en dans

Edit. kan inte säga om motortvätten är skadligt, men jag tror lampoljan är bättre iaf.
 
Använd alltid fotogen! De min rekomendation. Både löser upp och smörjer o ringarna... En tvätt e uttorkande och antagligen skadligt...

Fotogen först, låt torka/rinna av överflödigt. Smörj sen med kedjefett och låt torka. Kör inte dorekt efter smörjning, de mer skadligt än bra för de fastnar mkt skit då :tummenupp
 
Anvisning från instruktionsbok till min XL650:

"Smörjning och rengörning

Smörj var 100 mil eller oftare om kedjan verkar torr. Kedjan på denna motorcykel är utrustad med små O-ringar mellan sidolänkarna. Dessa O-ringar kan skadas vid ångtvätt, högtryckstvätt och vissa lösningsmedel. Tvätta kedjan med fotogen. Torka av den och smörj med växellådsolja SAE 80 eller 90. Vid användning av kedjespray tillse att denna är avsedd för O-ringskedjor."
 
Finns det eg nån om helst anledning att tätta kedjan på en sporthoj mer än att den ska se ren ut?
Tvätt av saker brukar oftast lossa grus o andra partiklar och skölja in dom så dom sliter mer på saker enligt min erfarenhet.
 
Finns det eg nån om helst anledning att tätta kedjan på en sporthoj mer än att den ska se ren ut?
Tvätt av saker brukar oftast lossa grus o andra partiklar och skölja in dom så dom sliter mer på saker enligt min erfarenhet.

Smuts och sand som sätter sig i olja, speciellt klisterolja och vax, blir en ganska utmärkt slippasta om ni frågar mig. Inget jag vill ha på kedjan.

Nu brukar jag bli mobbad som militant kedjepedant bland MC-bekanta men jag avskyr när man tittar på 95% av alla kedjor på hojar som är kolsvarta med "jox" på länkarna och rullarna är spegelblanka.

Till TS:
Motortvätten är förmodligen bara en stark avfettning och den är med största sannolikhet INTE bra för o-ringarna i kedjan. Använd, som många skrivit, fotogen/lampolja istället. Bättre och billigare. Finns på Biltema eller en mack när dig.
 
Har hört att Diesel är minst lika bra att torka kedjan ren med..:mattias

Diesel och fotogen. same same but diffrent ;)

Det går lika bra... WD40 funkar oxo kalas men är dyrt jämförelsevis.

5-56 är aggresivare mot o-ringarna så det bör undvikas.
 
Skrubba rent med diesel. Blås kedjan torr med tryckluft. Torka av med trasa. Åk några hundra meter. Smörj den varma kedjan. Torka av överflöd.
 
jag använder lampolja köpt på macken, torkar inte ut och tar bort skiten som en dans

Edit. kan inte säga om motortvätten är skadligt, men jag tror lampoljan är bättre iaf.

Lampolja är bra, då det är en (iofs onödigt) fin variant av Fotogen, som oxå duger gott.
Andra bra saker är varianter på samma tema. D.v.s mildare och "snälla" petroleumprodukter som inte är uttorkande, utan är lite "feta" i sig.
Ex.vis: "White Spirit" (liknar lampolja, men något lättflyktigare, kallas oxå lacknafta) Kristallolja, Dilutin, Diesel m.fl

Undvik således: Bensin, Lösningsmedel, Aceton, Förtunning, Terpentin, Lut, Maskindiskmedel eller syra (svagare syror i olika former finns ofta i fälgrengöringsmedel).
 
desmo:jo, men är det inte värre att frigöra partiklarna och låta dom tränga mellan friktionsytor?

iden med oringskedjor är väl att oringarna ska hålla kvar fettet inne i länkarna.
Och på friktionsytorna kedja-drev sprutar man ju på ny olja vartefter den gammla försvinner, så där borde ju inte bli mycket skit kvar.

Jag kommer personligen aldrig tvätta en kedja på väghoj iaf. =)

edit: eller som jag brukar säga "om det funkar, varför försöka laga det" ;D
 
Lampolja är bra, då det är en (iofs onödigt) fin variant av Fotogen, som oxå duger gott.
Andra bra saker är varianter på samma tema. D.v.s mildare och "snälla" petroleumprodukter som inte är uttorkande, utan är lite "feta" i sig.
Ex.vis: "White Spirit" (liknar lampolja, men något lättflyktigare, kallas oxå lacknafta) Kristallolja, Dilutin, Diesel m.fl

Undvik således: Bensin, Lösningsmedel, Aceton, Förtunning, Terpentin, Lut, Maskindiskmedel eller syra (svagare syror i olika former finns ofta i fälgrengöringsmedel).

Tändvätska.
Efter en stunds F&U, eg. något lätt salongsberusad.., insåg jag att lampolja och tändvätska är exakt samma sak. Åtminstone enligt innehållsförteckningen.
Men lampolja kan kosta en tia mer per flaska.
Den enda uppenbara skillnaden är att det är olika typer av korkar på flaskorna.

Möjligheten finns att det finns olika ingredienser som inte står med på
innehållsförteckningen.

Har inte provat ännu, men är bra sugen. Det skulle kännas som en fantastisk
seger för min egen gnidenhet! Som att komma ett steg närmare nirvana.

:D
 
Tändvätska.
Efter en stunds F&U, eg. något lätt salongsberusad.., insåg jag att lampolja och tändvätska är exakt samma sak. Åtminstone enligt innehållsförteckningen.
Men lampolja kan kosta en tia mer per flaska.
Den enda uppenbara skillnaden är att det är olika typer av korkar på flaskorna.

Möjligheten finns att det finns olika ingredienser som inte står med på
innehållsförteckningen.

Har inte provat ännu, men är bra sugen. Det skulle kännas som en fantastisk
seger för min egen gnidenhet! Som att komma ett steg närmare nirvana.

:D

Testa att grilla med lapolja så känner du skillnaden på biffen :tummenupp

//Daneel
 
Tändvätska.
Efter en stunds F&U, eg. något lätt salongsberusad.., insåg jag att lampolja och tändvätska är exakt samma sak. Åtminstone enligt innehållsförteckningen.
Men lampolja kan kosta en tia mer per flaska.
Den enda uppenbara skillnaden är att det är olika typer av korkar på flaskorna.

Möjligheten finns att det finns olika ingredienser som inte står med på
innehållsförteckningen.

Har inte provat ännu, men är bra sugen. Det skulle kännas som en fantastisk
seger för min egen gnidenhet! Som att komma ett steg närmare nirvana.

:D

:D

HaHa! Underbart!


Och ja! De är (i princip) samma produkt. Bara det att lampoljan är lite "renare" och sotar mindre vid förbränning.

Och alla dessa (petroleum)produkter är ju från samma "familj" men är eg olika varianter pga olika "renhetsgrad/raffineringsgrad" då de ju ligger i samma stege som bensin, och kommer ut olika högt upp i crackningskolonnen vid raffineringsprocessen.

Själv köper jag B-temas 4-litersdunkar med "White Spirit".
Slå DET literpriset om du kan! :D
 
Last edited:
Dagens ord: Crackningskolonn.
 
EDIT: Här skrev jag visst några dumheter ... :rodnar
 
Last edited:
Dagens ord: Crackningskolonn.

Jaja...svengelska... ;)
Fraktioneringstorn då!
:)

Om du påstår att fotogen och tändvätska är samma sak så har du nog druckit för mycket av den senare av de två ...

Tändvätska är vanligtvis metanol eller etanol = 1-2 kolatomer i molekylen. Fotogen har närmare ett dussin.

Använd inte tändvätska (t-sprit) på kedjan. Använd de produkter som enligt instruktionsböcker ska användas till kedjetvätt. Fotogen (lampolja) eller helt vanlig motorolja. Varför riskera att skada eventuella o-ringar med andra kemikalier?

T-sprit är INTE Tändvätska! Varning!
(möjligen menar du bränsle i vissa spritkök)

T-röd (sprit) har INGET med T-gul (tändvätska på petroleumbas) att göra!
 
Last edited:
Finns det eg nån om helst anledning att tätta kedjan på en sporthoj mer än att den ska se ren ut?
Tvätt av saker brukar oftast lossa grus o andra partiklar och skölja in dom så dom sliter mer på saker enligt min erfarenhet.

Har du någonsin hållit en lös, otvättad kedja i handen? Vi snackar chain on viagra här ...

Länkarna blir helt stela och då säger det sig självt att de är dåligt smöjda varpå friktionen ökar = mer värme = mer slitage.

Nej, gör rent din kedja med jämna mellanrum (minst vid varje däcksbyte) så sparar du in en skaplig slant på drivpaketskostnaden. Jag har lagt 3100 mil på originalkedjan på min Thunder och såväl drev som kedja är fortfarande i mycket gott skick. :)
 
Om du påstår att fotogen och tändvätska är samma sak så har du nog druckit för mycket av den senare av de två ...

Tändvätska är vanligtvis metanol eller etanol = 1-2 kolatomer i molekylen. Fotogen har närmare ett dussin.

Använd inte tändvätska (t-sprit) på kedjan. Använd de produkter som enligt instruktionsböcker ska användas till kedjetvätt. Fotogen (lampolja) eller helt vanlig motorolja. Varför riskera att skada eventuella o-ringar med andra kemikalier?

Det är nog du som druckit för mycket. T-röd eller T-sprit är baserat på etanol och är givetvis inte alls bra att ha på kedjan då det torkar ut packningarna i en O-ringskedja.

Metanol på flaska är baserat på metanol och inte heller bra. Dessutom giftigt.

T-gul eller tändvätska är petroleumbaserat och är ungefär samma som lampolja.
 
*/ ?>
Nyheter
Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

Back
Top