Rengöra inne i bromsen

yeltzin

Medlem
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Suzuki Sv 650 N -00
Tjosan!

ehmm.. Det började med en så enkel sak som att byta bromsklossar där bak.. Men fick inte loss pinsen som håller bromsklossarna... Så slutade med att jag var tvungen att skruva loss bromsoket, öppna och dela det, och där.. två pins som sticker rakt upp ur ena halvan.. inga problem.. :)
Två dagar, rostlösning, värme, och en hovtång behövdes innan jag till slut fick loss dem.. :)

Men nu när man ända hade allt öppet så kände jag att det var dags att byta gummiringarna, så på med tryckluften, ut med kolvarna, och ut med ringarna.. Ska stoppa i nya, men vill rengöra lite innan för det är ju fullt med skit överallt..tom där ringarna ska sitta..
har provat lite försiktigt men får knappt bort något..

Så till frågan..
Vad får man använda för kemikalier och verktyg här... Har förstått att det är känsligt för ungefär allting.. :) Speciellt grubblande är jag för det som är där gummiringarna ska sitta..

Bifogat

• broms.jpg
    broms.jpg
    38.9 KB · Visningar: 85
bara du blåser det torrt efteråt och använder lättflyktig rengöring ska det inte vara några problem, bräkleen tex... (eller biltemas elektronikrengöring)
Du kan ju börja med avfettning, bara du tvättar bort den med nåt lärrflyktigt och blåser ordentligt torrt efteråt.

Last edited:
Jag använder en Dremel(billig kopia) och en liten stålborsttrissa. Det är väldigt effektivt på sånt möck.

De ytor som är släta och som du kan komma åt kan du rengöra med smärgelduk.

Jag skulle använda en tandborste med Autosol på, och sen rengöra noggrant efteråt.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard