Reminder till hojen

eightball

Attero Dominatus
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00
:fattartil
Som alla vet så måste hojen låsas ibland, och en del har sitt lås på framhjulet eller bakhjulet. Som en del säkert har vart med om eller troligtvis kommer att vara med om, så tar det tvärstopp när låset tar i oket och du välter med hojen (det gör det på framhjulet iaf, egen erfarenhet) som då troligtvis får några repor som du kunde vart utan, och ibland gör man sig illa själv oxå om man hamnar under hojen :kryckor . Så jag gjorde en mig en egen reminder bestående av en st telefonsladd lite eltaip och 2 karbinhakar (c bil nedan). Gör en öggla i båda ändarna av telesladden och taipa, sätt i karbinhakarna och simsalabim. Meningen med denna pinal är att du sätter ena ändan i låset/skivan och den andra i gashantaget eller på något annat ställe som du kommer att beröra innan du åker iväg. När du känner sladden eller cr den så kommer du garanterat att tänka "visst fan låset". När du sedan inte ska använda den, häng den runt halsen och sätt fast nycklarna. Jag vet att detta inte är en "ny" grej inte så att jag uppfunnit hjulet på nytt, men nu kan du göra den själv till en billig penning (om du inte har allt redan). Och det är en billig försäkran om att inte glömma låset.

Bifogat

• Reminder1.jpg
    Reminder1.jpg
    77.4 KB · Visningar: 126
Verkar lite omständligt. Varför inte bara norpa en av tjejens gummisnoddar till håret och sätta på gashandtaget? Liiite enklare.

Funkar det oxå, det är inte sagt att du MÅSTE göra så som jag skrev eller hur. Det var bara ett tips

Eller ta en kylskåpsmagnet och lirka loss magneten. Sen tejpar man in den (för att inte skada hojen) och sätter den över tändningslåset såfort man låst hojen.

eller så försöker man lära sig att först ska man kolla på fram/bakhjul innan man sätter sig på hojen :tummenupp
funkade för mig när jag körde budhojen :yoparty

Själv använder jag minnet. Å andra sidan är jag inte så kommen till åren än. :tungan

Brukar väl följa med nånting som man sätter fast i nyckeln när man låst hojen,så att man ska komma ihåg låset.

Sen ska man bara komma ihåg att använda komihåg prylen.. :3freak :huvet

P@trik skrev:
Brukar väl följa med nånting som man sätter fast i nyckeln när man låst hojen,så att man ska komma ihåg låset.

Sen ska man bara komma ihåg att använda komihåg prylen.. :3freak :huvet

men om man har 2 lås så får inte alla nycklarna plats i dendär nyckelfastsättargrejen som följde med låsen... :huvet

Att glömma låset är en utomordentligt enkel metod att knäcka en bromsskiva. :fakta

Visserligen inte på nuvarande hoj men dock en guzzi, och reservdelar till lite annorlunda hojar växer inte under badkaret precis. :6surkart
Efter den högsäsongsmånaden utan frambroms kollar jag ALLTID hjulet. Å andra sidan låser jag oxå alltid så det är mer så det ingår i rutinen innan färd.

Tror nästan det är så att man gör den en gång, sen glömmer man det inte igen. Eller är det några som torskat fler än en gång? (som inte är oerhört gammal, lider av något minnesfel eller är väldigt elak)

Alla sätt är bra utom de dåliga men det verkar lite onödigt knöligt... Så här ser min knippa ut. När jag låser skivbromslåset sätter jag den röda prylen på tändningsnyckeln. Omöjligt att glömma låset på det viset.

Bifogat

• keys.jpg
    keys.jpg
    27.7 KB · Visningar: 43
Jag råkade ut för de roliga missödet att glömma låset mitt i semestern utanför ringmuren i Visby. De va riktigt pinsamt kan jag meddela när alla glodde på en som man va dum i huvet :kocko . Kom en meter på Ninjan sen tvärstopp o rätt ner i backen. Dessutom gick hållaren till växelpedalen o fotpinnen av, skitkul :huvet

Kom på en bra lösning när jag kom hem för o slippa glömma låset. Tog en bit slang o trädde på startnyckel när jag låste hojen. O sen på låsnyckeln när jag låst upp.
Funkar bra för mig. :tummenupp

EDIT: Nicke han först me samma tips :)

Långa farbron skrev:
Men om man inte har någon tjej ?? :rolleyes:
Då blir man så illa tvungen att skaffa en, vart ska man annars få hårsnoddar ifrån :fatta! . Ännu värre om man redan har en tjej som inte använder hårsnoddar :gnissla

Nicke skrev:
Alla sätt är bra utom de dåliga men det verkar lite onödigt knöligt... Så här ser min knippa ut. När jag låser skivbromslåset sätter jag den röda prylen på tändningsnyckeln. Omöjligt att glömma låset på det viset.

Tänk om den röda "hylsan" gnids/glider av i fickan... Eller om du glömmer trä den på nyckeln!!

GixxerJensa skrev:
Ännu värre om man redan har en tjej som inte använder hårsnoddar :gnissla

Har du verkligen kollat så att det är en tjej? :tungan :)

Ett par-tre gånger var jag på väg med låset i innan det small på riktigt. Efter det har jag inga problem med att komma ihåg...

Skorpan skrev:
hörde talas om en liknande historia...en kille som var på bio och när han skulle iväg så glömde han skivlåset (hojen var parkad precis utanför bion)
gissa om det måste varit pinsamt mitt inne i stan och på en helg dessutom...

Hehe, de e riktigt pinsamt. Känns som alla tittar på en o idiotförklarar en :4skrika

Den sitter hårt och skyddar också styrkronan från repor när man kör. Går inte att glömma för man måste ta av den från den nyckel man ska använda och flyttas alltid direkt till nyckel nummer två. Idiotsäkert faktiskt.

Remus skrev:
Tänk om den röda "hylsan" gnids/glider av i fickan... Eller om du glömmer trä den på nyckeln!!

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien