Reminder till hojen

Pewo skrev:
:fattartil
Som alla vet så måste hojen låsas ibland, och en del har sitt lås på framhjulet eller bakhjulet. Som en del säkert har vart med om eller troligtvis kommer att vara med om, så tar det tvärstopp när låset tar i oket och du välter med hojen (det gör det på framhjulet iaf, egen erfarenhet) som då troligtvis får några repor som du kunde vart utan, och ibland gör man sig illa själv oxå om man hamnar under hojen :kryckor . Så jag gjorde en mig en egen reminder bestående av en st telefonsladd lite eltaip och 2 karbinhakar (c bil nedan). Gör en öggla i båda ändarna av telesladden och taipa, sätt i karbinhakarna och simsalabim. Meningen med denna pinal är att du sätter ena ändan i låset/skivan och den andra i gashantaget eller på något annat ställe som du kommer att beröra innan du åker iväg. När du känner sladden eller cr den så kommer du garanterat att tänka "visst fan låset". När du sedan inte ska använda den, häng den runt halsen och sätt fast nycklarna. Jag vet att detta inte är en "ny" grej inte så att jag uppfunnit hjulet på nytt, men nu kan du göra den själv till en billig penning (om du inte har allt redan). Och det är en billig försäkran om att inte glömma låset.

Ett bra tips tycker jag :tummenupp
Förr eller senare glömmer man skivbromslåset. Samma sak som med vurpor. Har du inte vurpat än kommer du snart göra det. :fakta

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien