Remdrift på sporthojar, framtidens melodi?

Min senaste HD (FXR -90) med trimmad motor, körde jag 7000 mil, remmen var som ny när jag sålde den, men dreven började bli slitna. Jag körde helt utan några skydd för remmen.
Att motor o bakhjul spårar är tokviktigt när man kör med rem. HD löste det genom att montera svingen stumt i växellådan, sen gummiupphänga paketet i ramen, med intressanta vägegenskaper som följd. (Gummiupphängd sving blev resultatet!) Tänk oxo på att främre drevet blir väldigt stort vid remdrift.

Sen läste jag någonstans, tror att det var i någon MCtidning, att det optimala är kedja i oljebad.

Last edited:
En polare till mig var inne på att sätta rem på sin Tr1:a. Finns färdiga kit för det. Den skulle hålla 7-10000 mil sa dom vilket låter rätt optimistiskt. Kan tänka mig att på en sporthoj skulle nog denna livslängd minskas till minst hälften.
Men visst vore det skönt att slippa olja och spänna kedjan hela tiden, fast det finns ju sån där "Scottoiler"

Kan tänka mig att det är billigare att tillverka remmar än kedjor och det kan vara en anledning för tillverkarna att vilja byta. Sen att vi konsumenter får betala lika mycket skiter väl dom i.

Tycker svidis svar sa allt som behövs i ämnet rem + racehoj :tungan
Dom måste först få till lite smidigare lösningar om det ska bli något.
Kardan ska det va :rolleyes:

För övrigt så tycker jag att ABS och rem samt lite el-lull är najs på gata, för vi kör ju inte race på gata :näsblod

Tycker svidis svar sa allt som behövs i ämnet rem + racehoj :tungan
Dom måste först få till lite smidigare lösningar om det ska bli något.
Kardan ska det va :rolleyes:

För övrigt så tycker jag att ABS och rem samt lite el-lull är najs på gata, för vi kör ju inte race på gata :näsblod

Inte vi kanske, men de 'riktiga' sporthojjarna är ju ofta homologiseringshojjar för tävling, typ Stock 1000, Superbike, etc, och där får de inte ändra särskilt mycket i konstruktionen. Så sitter det remdrift på gathojjen misstänker jag att de måste ha det på räjshojjen också och det är de nog inte särskilt sugna på, kan inte reglementet direkt. Men jag ser inget hinder att ha det på mer 'normala' gathojjar.

Sen läste jag någonstans, tror att det var i någon MCtidning, att det optimala är kedja i oljebad.
Sådan har jag!
6500 mil på originalkedjan.
Ännu inte dags att byta.
Fulare än stryk - Snarare misshandel.
Ganska omständigt att byta utväxling.
För att inte tala om skitigt.

Drivkedjor håller utan vidare hojens livslängd.
Om de är rätt dimensionerade, hålls smorda, slipper damm.
Ingen av föregående punkter uppfylls på en normalskapt hoj.

Rem tror jag kommer även på räjshojjarna.
Vill man, så kan man konstruera för snabba utväxlingsbyten.

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back