Remdrift på sporthojar, framtidens melodi?

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Idag läste jag en intressant artikel på Motorcycledaily där man talar om fördelarna med att använda remdrift istället för kedja som drivsätt.

http://www.motorcycledaily.com/08may08_chainsvbelt_p1.htm

Fördelarna är följande kontra en vanlig kedja:

  • Vikten, rem är lättare än kedja.
  • Tystare
  • Rostar inte
  • Behöver inte smörjas (stor fördel att slippa allt djävla kladd)
Själv kör jag en F800s med remdrift vilket inte är någon superräser. Men den har iaf räckt med att köra jämnt med en del 600-kubikssporthojar man träffat på. Jag slipper smörja, den går tyst och jag slipper allt slabb med att göra rent efter kedjan. Kort sagt är jag imponerad över konstruktionen och hur den fungerar.

Buell's 1125R med rätt så hyfsat med pulver använder också remdrift och i artikeln länkad ovan kan man även ta del av att Goodyears tekniker Brian Wegele anser att det inte finns någon anledning att inte använda sig utav remdrift på moderna sporthojar.

Vad tror ni, kommer viktfördelen göra att vi ser remdrivning på kommande sporthojar?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Körde Buell 1125R i helgen som var och den hade remdrift. Den verkade ju hålla för en del stryk iaf. Frågan är dock om det inte är så att remdrift kräver lite för mycket utrymme o speciallösningar som inte riktigt gör sig så väl på en sporthoj gjord för racing.
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Körde Buell 1125R i helgen som var och den hade remdrift. Den verkade ju hålla för en del stryk iaf. Frågan är dock om det inte är så att remdrift kräver lite för mycket utrymme o speciallösningar som inte riktigt gör sig så väl på en sporthoj gjord för racing.

Menar du att remdriften försämrar nedläggningsvinkeln? Är inte prio ett viktreducering på en räser?

Det är som du säger sant att remmar är bredare i konstruktionen, men jag undrar om det påverkar funktionen på en sporthoj i praktiken. Det togs dock upp i artikeln att just byta kuggar på remdrift är knöligt kontra kedja i en race-miljö.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Frågan har väl varit uppe tidigare, och det som nämnde som nackdelar då var väl bytesintervall (jämföresvis kamkedja vs kamrem på bil) och just att remmarna tenderar att bli breda om dom ska klara att överföra nån effekt.

Hur fungerar det med byte? En kedja kan man ju dela på för att få dit, vilket blir lite svårt med en rem, måste man plocka bort svingen?

Dessutom tenderar folk att vara konservativa, så jag tror kedjan kommer finnas kvar ett bra tag. =)
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Frågan har väl varit uppe tidigare, och det som nämnde som nackdelar då var väl bytesintervall (jämföresvis kamkedja vs kamrem på bil) och just att remmarna tenderar att bli breda om dom ska klara att överföra nån effekt.

Hur fungerar det med byte? En kedja kan man ju dela på för att få dit, vilket blir lite svårt med en rem, måste man plocka bort svingen?

Dessutom tenderar folk att vara konservativa, så jag tror kedjan kommer finnas kvar ett bra tag. =)

Som det stod i artikeln har ju remutvecklingen gått väldigt långt fram nu på de sista åren. Goodyear har tydligen gjort en del tester i hållbarhet. Men jag har inte de tekniska datan där tyvärr. Vore intressant att se.

På min har jag ju enkelsving så jag kan bara ta av den direkt om så krävs tippar jag. Jag vet inte hur det funkar på en med vanlig sving. Buellen har väl enkelsving med?

Jepp, men jag gillar ju tekniska bättre lösningar oavsett om folk är konservativa. :D Därför diggar jag tex nya Firebladen rejält eftersom den verkligen ser viktcentrerad ut. Sen att folk kallar den ful som stryk i parti och minut är ju bara för att de inte vet varför den ser ut som den gör. Teknik före form!

(oftast är tekniska lösningar enormt mycket snyggare ändå :D )

hade rem vart bättre för räcer så hade motogp killarna åkt med det idag.

Jämför jag motoGP med F1 så kan man ju rätt snabbt se vilka som tar till sig annourlunda nydanande tekniska lösningar på snabbaste sätt. Och det är inte tvåhjulingarna tyvärr.
 
Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Jämför jag motoGP med F1 så kan man ju rätt snabbt se vilka som tar till sig annourlunda nydanande tekniska lösningar på snabbaste sätt. Och det är inte tvåhjulingarna tyvärr.

nej motogp har väll inte vart lika teknik galet som F1 har vart under hela sin historia.. (speciellt början på 90-talet med Williams dunder bil som blev bannad innan säsongstarten 94)

men de är ju ändå där man ser de värsta cyklarna osv. sen att de går lite segare på cykelsidan är en annan sak man kan diskutera :)
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
nej motogp har väll inte vart lika teknik galet som F1 har vart under hela sin historia.. (speciellt början på 90-talet med Williams dunder bil som blev bannad innan säsongstarten 94)

men de är ju ändå där man ser de värsta cyklarna osv. sen att de går lite segare på cykelsidan är en annan sak man kan diskutera :)

Så sant så sant. :) Men jag undrar om inte mc-folk i grupp (nu generaliserar jag friskt) är så konservativa som påstås ovan. Jag menar... hur länge har vi hört hur kasst ABS är på motorcyklar när de funnits i bilvärlden sen 80-talet på vanliga bilar?

Därför tycker jag det är kul med galningar som E Buell som gör allt för att förändra den konservativa bilden. Heder åt det. :)
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Så sant så sant. :) Men jag undrar om inte mc-folk i grupp (nu generaliserar jag friskt) är så konservativa som påstås ovan. Jag menar... hur länge har vi hört hur kasst ABS är på motorcyklar när de funnits i bilvärlden sen 80-talet på vanliga bilar?

Därför tycker jag det är kul med galningar som E Buell som gör allt för att förändra den konservativa bilden. Heder åt det. :)

nej sant... kanske har å göra med att de är lagom tekniskt som de är för hobby meckarna (typ som folk här på forumet) samt att ju mindre tekniskt man har ju mindre strul, jag som nörd (data) tycker det är bra ju mindre el prylar de finns på en hoj. för de är då mindre skit som pajjar.. ju mer el ju mer problem.

kan vara sådan inställning hos folk fast andra värderingar som gör att utvecklingen stannar upp en aningen..
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
På tal om Buells tekniska lösningar så använder ju de bara saker som andra redan ratat och insett att det inte funkar för racing. Nu snackar jag bara racing och racehojar för gatbruk. Remdrift har bara en fördel och det är inget man tar hänsyn till inom racing, livslängd. Underhållsfritt? Vem bryr sig när man ändå måste riva motorn var 20:e timme. Den är bredare, krångligare att byta och ett mer obekräftat rykte är att de fjädrar vilket ger ett tapp i gasrespons - och det vill man inte ha. Och ärligt talat, en ny, blank kedja är bra mycket snyggare än en gummirem. Goodyears ingenjör vill självklart att folk ska börja använda remmar, då tjänar de pengar men för tävlingsbruk? Nejtack.
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
På tal om Buells tekniska lösningar så använder ju de bara saker som andra redan ratat och insett att det inte funkar för racing. Nu snackar jag bara racing och racehojar för gatbruk. Remdrift har bara en fördel och det är inget man tar hänsyn till inom racing, livslängd. Underhållsfritt? Vem bryr sig när man ändå måste riva motorn var 20:e timme. Den är bredare, krångligare att byta och ett mer obekräftat rykte är att de fjädrar vilket ger ett tapp i gasrespons - och det vill man inte ha. Och ärligt talat, en ny, blank kedja är bra mycket snyggare än en gummirem. Goodyears ingenjör vill självklart att folk ska börja använda remmar, då tjänar de pengar men för tävlingsbruk? Nejtack.

Intressant, Goodyear tillverkar så vitt jag vet kedjor med som de tjänar pengar på.

Viktfördelen är ju den stora fördelen i racing, eller??? Inte att det är underhållsfritt. Man jagar ju varje gram där på allt annat på hojen.

Tappet i gasrespons är vad jag förstår något som bara finns på HD-hojarna med rem. (diskuteras i övrigt hur man löst det på länken ovan). Och har man sånt kan man säkerligen fixa det med att ha elektronisk gasreglering som Yamaha har tippar jag.

Men sure, en blingblingad kedja är ju snyggare värre. Där håller jag med. :)
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Intressant, Goodyear tillverkar så vitt jag vet kedjor med som de tjänar pengar på.

Viktfördelen är ju den stora fördelen i racing, eller??? Inte att det är underhållsfritt. Man jagar ju varje gram där på allt annat på hojen.

jag visste faktiskt inte att GoodYear tillverkade kedjor, har aldrig sett nån. Vad gäller viktbesparingen så det man tjänar i vikt på remmen förlorar du på remhjulen och de ökade gyrokrafterna de medför.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag har hållit på lite med tandremmar (Hydrokopter/svävare) och dom har mycket högre krav på "alignment" och att axlarna verkligen är parallella. Dessutom kan dom snabbt förstöras om man får in "skräp" (tex is) mellan hjul och rem. En vanlig kedja är betydligt mer förlåtande.

Ett annat problem med att använda tandremmar för förbränningsmotorer är att en förbränningsmotor inte har ett konstant varvtal. Detta leder till microvibrationer som kan leda till att "gummit" släpper från "armeringen". En rem som skall klara detta bra är Gates PowerChain (har jag på hydrokopter), det finns säkert andra.

Det kommer säkert remdrift på sporthojar men min gissnig är att det måste vara något mellanting mellan kilrem och tandrem, om nu inte alla kommer att ha enkelsving :tummenupp med svingcentrum i motorns drevcentrum.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har utan framgång försökt hitta tabeller på vilka rembredder som kan vara aktuella för olika motorstyrkor.
Jag har utgått ifrån brorsans Harley och "guesstimatat" hur bred rem jag skulle behöva på ett bygge jag har i huvudet, men det vore ju kul att kunna titta i en tabell och se att man är i närheten.

Då har jag räknat på att byta rem oftare än på kromsofforna och att hålla lite koll på slitage.
Vad som är svårare att gissa sig fram till är hur gummisnoddarna klarar ryckig belastning....
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag har utan framgång försökt hitta tabeller på vilka rembredder som kan vara aktuella för olika motorstyrkor.
Jag har utgått ifrån brorsans Harley och "guesstimatat" hur bred rem jag skulle behöva på ett bygge jag har i huvudet, men det vore ju kul att kunna titta i en tabell och se att man är i närheten.

Då har jag räknat på att byta rem oftare än på kromsofforna och att hålla lite koll på slitage.
Vad som är svårare att gissa sig fram till är hur gummisnoddarna klarar ryckig belastning....
Gummisnoddarna på HD håller löjligt länge.
Visserligen inte så mycket effekt, men det är främst vridmomentet som misshandlar.
Betänk då att dessa oftast körs på hög växel.
Nog borde remmarna klara ryck!

Tycker att det låter som en utmärkt idé med rem på gatcyklar.
Mindre "svängmassa" i transmissionen, lägre ofjädrad vikt (remhjul i alu väger inte mycket) inget kladd, underhållsfritt.
Nackdelarna är (som nämnts) att en sten mellan hjulet och remmen så är remmen kaputt och lite struligare att ändra utväxling och byta rem.
Inom industrin används ofta remmar till kraftöverföring.
Stora krafter, ganska smala remmar.
Sällan man behöver byta remmar ändå.
 

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
Jag har hållit på lite med tandremmar (Hydrokopter/svävare) och dom har mycket högre krav på "alignment" och att axlarna verkligen är parallella. Dessutom kan dom snabbt förstöras om man får in "skräp" (tex is) mellan hjul och rem. En vanlig kedja är betydligt mer förlåtande.

Ett annat problem med att använda tandremmar för förbränningsmotorer är att en förbränningsmotor inte har ett konstant varvtal. Detta leder till microvibrationer som kan leda till att "gummit" släpper från "armeringen". En rem som skall klara detta bra är Gates PowerChain (har jag på hydrokopter), det finns säkert andra.

Det kommer säkert remdrift på sporthojar men min gissnig är att det måste vara något mellanting mellan kilrem och tandrem, om nu inte alla kommer att ha enkelsving :tummenupp med svingcentrum i motorns drevcentrum.

med kilrem så hade man ju löst problemet med antispinn iaf. :tungan
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Jag drömmer om en sjysst hoj med rem :Bugar

Så sjukt trött på den slammrande kedjan som måste smörjas hela tiden och geggar ner både fälg och sving.

Motorvibrationerna borde man väl kunna dämpa genom att sätta ryckutjämnaren i framkuggskivan istället för i bakhjulet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Gummisnoddarna på HD håller löjligt länge.
Visserligen inte så mycket effekt, men det är främst vridmomentet som misshandlar.
Betänk då att dessa oftast körs på hög växel.
Nog borde remmarna klara ryck!

Jo, jag har ju det tveksamma nöjet att åka med två såna mutterspridare ibland, och även om det inte är så många pållar så måste ju kraftpulserna vara rätt rejäla.

Ingen av dom jag har snackat med har kört av gummisnodden, förmodligen byts den väl på någon storservice, men efter väldigt många mil iså fall.

BMW'n med gummisnodd har väl också rejäla pulser i drivlinan kan man tänka, men hur livslängden är där vet jag inte.
Eftersom den är tänkt för lite blandkörning kan ju inte problemet med grus mellan tandhjul och rem vara så stort.

Jag tror på gummisnodd!

(jag är väl medveten om att "gummisnodd" är en nedvärderande term, men så länge jag inte har en kommer jag att referera till den som det)
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top