Regler kolfibertank

  • Thread starter Thread starter IO
  • Start date Start date

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Läste i Svemo motorkalender och hittade inte något om regler gällande kolfibertank.
Har förståt att det inte är tillåtet med kolfibertank (om de inte är gjorda med dubbla lager), stämmer det?

Men ändå, skulle dessa vara tillåtna?
http://www.eti-fuelcel.com/
 
3.1.10.4:
Bränsletanken får inte vara tillverkad i kol-, armid- eller glasfiber. Gäller endast icke homologiserad tank.

Vet inte hur man ska tolka den regeln. Min hoj är ju homologiserad, innebär det att jag får ha tex kolfibertank eller menar det (men skrivit fel) att det bara är okej på rena räsers som inte är homologiserade :va
 
3.1.10.4:
Bränsletanken får inte vara tillverkad i kol-, armid- eller glasfiber. Gäller endast icke homologiserad tank.

Vet inte hur man ska tolka den regeln. Min hoj är ju homologiserad, innebär det att jag får ha tex kolfibertank eller menar det (men skrivit fel) att det bara är okej på rena räsers som inte är homologiserade :va

Antar det betyder om hojen inte hade det orginal :va

Vad är armid? Gäller det Kevlar/epoxy då. Kan tänka mig dessa håller bättre än vissa tankar gjorda i stål eller aluminium.
 
3.1.10.4:
Bränsletanken får inte vara tillverkad i kol-, armid- eller glasfiber. Gäller endast icke homologiserad tank.

Vet inte hur man ska tolka den regeln. Min hoj är ju homologiserad, innebär det att jag får ha tex kolfibertank eller menar det (men skrivit fel) att det bara är okej på rena räsers som inte är homologiserade :va

Tanken måste vara homologiserad, dvs sitta standard på hojen,så tolkar jag det.

Racers är ju racers, där tror jag inte det är några hinder, många som kör med kolfibertankar där.
 
alltså, sitter det en kolfibertank på hojen från början får du ha den kvar.
annars får du inte ha kolfibertank.(eller annan komposit-tank etc)
aramid = kevlar
tex en Bimota SB8 har tank i oarmerad plast, den får man tävla med.
ditt val är orginal eller alutank.

regeln finns för att kolfibertankar mkt lätt kan spricka vid en vurpa om den är av lägre kvalitet, och att säkerställa om den är bra eller inte anser inte svemo (uem fim) att gemne man kan bedömma, vilket jag tycker stämmer bra.

så kallade sömlösa kevlarförstärkta kolfibertankar är dock mkt säkra.

vill du spara vikt så är ett tips att låta en firma (eller kunnig person) tillverka en alutank i enklare form som rymmer tillräcklig volym, och sedan köra med ett glasfiberskal utanpå.(finns att köpa, alutank i samma form som orginaltanken är svindyr)
notera dock att du endast får göra detta i vissa klasser, eftersom superbike, supersport, superstock på denna punkt skall vara som homologiserad.

gällande tanken i din länk så skulle den säkerligen hålla bra, men faller under regeln.
 
Last edited:

En massa bra info...

Tackar för klargörandet. :tummenupp

Förstår att regeln kom till för några år sedan efter ett antal olyckor i WSBK och BSBK. Finns ett par ganska spektakulära bilder från dessa men har tyvärr slarvat bort dem.
 
Okej, då är jag med!

Förstår att regeln kom till för några år sedan efter ett antal olyckor i WSBK och BSBK. Finns ett par ganska spektakulära bilder från dessa men har tyvärr slarvat bort dem.
Du kanske tänker på den här med Haga?

large_tbl_noticias_fichero_imagenes_1591.jpg
 
Last edited:
Tackar för klargörandet. :tummenupp

Förstår att regeln kom till för några år sedan efter ett antal olyckor i WSBK och BSBK. Finns ett par ganska spektakulära bilder från dessa men har tyvärr slarvat bort dem.

mja, regeln är nog äldre än så, iaf äldre än Haga bilden.
 
Last edited:
Jepp det var bilden jag tänkte på :)



Men är inte Haga incidenten pga. kolfibertank då?
Eller fanns inte de reglerna i WSBK?

troligen ja, och regeln fanns då men om jag minns rätt så är WSBK undantaget från regeln..
anyone?
 

Vad är armid? Gäller det Kevlar/epoxy då. Kan tänka mig dessa håller bättre än vissa tankar gjorda i stål eller aluminium.

Med "armid" menar man sannolikt aramid, dvs namnet på den fiber som DuPont tog fram strax efter 1:a världskriget under handelsnamnet Kevlar.
Det gjorde man för att hitta ett alternativ till Michelins stålkord som användes i deras däck.

Matrismaterialet bidrar inte så mycket till hållfastheten utan väljs med tanke på vilken miljöpåkänning produkten förväntas få. De kan vara epoxy, men också polyester eller liknande. När jag tillverkat kolfiberdetaljer till mig själv så har jag använt epoxy eftersom öppentiden och kompatibiliteten mot släppmedlet jag haft, har passat mig.

Aramid används gärna ihop med kolfiber eftersom kolfiber inte tål tryckpåkänningar, vilket aramid gör.

Det är inte så förvånande om Svemo skriver "armid". Själv har jag aldrig kommit på dem med att besitta någon större teknisk kunskap ...
 
Nyheter
Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

  Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top