Reglementesfrågor

Det kanske är en blivande dödssynd att inte använda RAL6024, men tror ni det går bra med RAL6029 istället? Jag har svårt att få tag i 6024 (hittade en affär i Danmark..)medans en affär 1500m bort säljer en sprayburk med 6029 :gnissla

ral6024.jpgral6029.png

*edit* Söker man på google på respektive färg, utan att jämföra dem sida vid sida, så ser de väldigt lika ut. SÅ om man endast har 6029 utan att jämföra alls, så kanske det går bra tänker jag.
 
Last edited:
Det kanske är en blivande dödssynd att inte använda RAL6024, men tror ni det går bra med RAL6029 istället? Jag har svårt att få tag i 6024 (hittade en affär i Danmark..)medans en affär 1500m bort säljer en sprayburk med 6029 :gnissla

View attachment 414901View attachment 414902

*edit* Söker man på google på respektive färg, utan att jämföra dem sida vid sida, så ser de väldigt lika ut. SÅ om man endast har 6029 utan att jämföra alls, så kanske det går bra tänker jag.

Ja! Prata med Mossberg om det blir problem! :fakta
 
Det kanske är en blivande dödssynd att inte använda RAL6024, men tror ni det går bra med RAL6029 istället? Jag har svårt att få tag i 6024 (hittade en affär i Danmark..)medans en affär 1500m bort säljer en sprayburk med 6029 :gnissla

View attachment 414901View attachment 414902

*edit* Söker man på google på respektive färg, utan att jämföra dem sida vid sida, så ser de väldigt lika ut. SÅ om man endast har 6029 utan att jämföra alls, så kanske det går bra tänker jag.

JAg köpte en burk grön färg på biltema som såg nästan-ungefär rätt ut, och ingen har klagat på det så det på min hoj, så det ska nog inte vara någon fara. :hihi
 
Det kan endast finnas en färg, RAL6024 är dess namn.
 
Last edited:
Som arbetande med vinyl kan jag ju undra varför man valt 6024. 6029 är vanligare och som Fordon påpekar enbart lite mörkare. Vilket ger bättre kontrast mot de vita sifforna... :gnissla

Å andra sidan ser man bara skillnaden om man faktiskt jobbar med färger eller har ett prov att jämföra med. :hihi
 
Hej på Er....

En fråga från en som är sugen på speedster,,,,

Funderar på att ställa upp med en Kawasaki zx7rr 1997 med fullt dåtida superbiketrim, dvs öhlins, marchesini, brembo, många kawasaki kit delar mm.

Är detta ok inom reglerna ?

Är det ok med kryssat ramnr ?

Dessa gamla fina räsermaskiner anser för nya i Classic Racing där är jag kör en Gsxr/harris från 1987....


mvh H Roos
 
Hej på Er....

En fråga från en som är sugen på speedster,,,,

Funderar på att ställa upp med en Kawasaki zx7rr 1997 med fullt dåtida superbiketrim, dvs öhlins, marchesini, brembo, många kawasaki kit delar mm.

Är detta ok inom reglerna ?

Är det ok med kryssat ramnr ?

Dessa gamla fina räsermaskiner anser för nya i Classic Racing där är jag kör en Gsxr/harris från 1987....


mvh H Roos
Om inte annat så kan du ju köra rookie med den.
 
Hej på Er....

En fråga från en som är sugen på speedster,,,,

Funderar på att ställa upp med en Kawasaki zx7rr 1997 med fullt dåtida superbiketrim, dvs öhlins, marchesini, brembo, många kawasaki kit delar mm.

Är detta ok inom reglerna ?

Är det ok med kryssat ramnr ?

Dessa gamla fina räsermaskiner anser för nya i Classic Racing där är jag kör en Gsxr/harris från 1987....


mvh H Roos

Borde väl gå bra!
 
Ska fundera. Är osäker och kluven i hela tankskumsfrågan. Tycker att det är ett problem för de som bara ska testa Speedster Cup med en reggad hoj ska tvingas trycka i tankskum samtidigt som jag gillar tanken att alla hojar som tävlar kör med tankskum.

Jag sitter här och tanken (höhö :brinnerup) slog mig att jag har glömt bort tankskummet! Och då dök det här upp i huvudet. Har du funderat något gällande detta? :Bugar

Och en allmän fråga om tankskum; är det skillnad på tankskum och tankskum? Bactor MC säljer MWR tankskum som är blåa, medans Axxon racing säljer svarta. Eller bör jag låta någon isolera kontakerna i tanken för att kunna använda explosafe? Jag kommer behöva ha i tankskummet under hela säsongen och hojen kommer ju köras mer eller mindre varje dag
 
Jag sitter här och tanken (höhö :brinnerup) slog mig att jag har glömt bort tankskummet! Och då dök det här upp i huvudet. Har du funderat något gällande detta?

Ja. Jag tänkte släppa frågan. Du får gärna använda utkasten om du vill driva frågan, men jag tänker stoppa tankskum i min hoj och lida med det (Jag ska också använda min hoj i det "civila").

Någonstans resonerar jag såhär: Tankskum är en säkerhetsfråga. Även om tankskummet är skit för oss som kombinerar gat- och banhoj så är de reglementen som rör säkerhet lite "viktigare" än några cc hit eller dit. Så jag vill spara kraft åt att ändra korkade saker eller begränsingar i reglementet vid behov. Inte driva reglementetsfrågor bara för din och min bekvämlighet ;-)

Det är fortfarande en majoritet av hojarna som är rena banhojar. Alltså, tankskum är normen.

Det man aldrig får glömma att ett reglemente är ett flytande dokument som behöver utvecklas år från år, samtidigt som det ska vara så stabilt och trovärdigt att det kan uppfattades som förståndigt av alla inblandade parter. Reglementet måste dessutom vara i samklang med de internationella reglementena så att vi kan tävla utomlands (eller ha utländska förare med i svenska tävlingar). Och att vi som förare ska delta i processen. Det viktiga är att vi aldrig ska bryta mot en regel i reglementet, om vi inte gillar regeln ska vi gemensamt ändra den.
Låter präktigt - men i en värld där alla andra bara lallar med och vi möter varandra i ädel tävlan utan förbehåll - känns det som om reglementet är en bra grej. Tänk "The Codex" i Pirates of The Caribbean...

Mest av allt skulle jag vilja skriva om hela reglementet på begriplig svenska...
 
Last edited:
Ja. Jag tänkte släppa frågan. Du får gärna använda utkasten om du vill driva frågan, men jag tänker stoppa tankskum i min hoj och lida med det (Jag ska också använda min hoj i det "civila").

Någonstans resonerar jag såhär: Tankskum är en säkerhetsfråga. Även om tankskummet är skit för oss som kombinerar gat- och banhoj så är de reglementen som rör säkerhet lite "viktigare" än några cc hit eller dit. Så jag vill spara kraft åt att ändra korkade saker eller begränsingar i reglementet vid behov. Inte driva reglementetsfrågor bara för din och min bekvämlighet ;-)

Det är fortfarande en majoritet av hojarna som är rena banhojar. Alltså, tankskum är normen.

Det man aldrig får glömma att ett reglemente är ett flytande dokument som behöver utvecklas år från år, samtidigt som det ska vara så stabilt och trovärdigt att det kan uppfattades som förståndigt av alla inblandade parter. Reglementet måste dessutom vara i samklang med de internationella reglementena så att vi kan tävla utomlands (eller ha utländska förare med i svenska tävlingar). Och att vi som förare ska delta i processen. Det viktiga är att vi aldrig ska bryta mot en regel i reglementet, om vi inte gillar regeln ska vi gemensamt ändra den.
Låter präktigt - men i en värld där alla andra bara lallar med och vi möter varandra i ädel tävlan utan förbehåll - känns det som om reglementet är en bra grej. Tänk "The Codex" i Pirates of The Caribbean...

Mest av allt skulle jag vilja skriva om hela reglementet på begriplig svenska...

Det låter ganska rimligt. Jag läste någonstans att de ska ha en livslängd på 10 år vilket borde innebära att det är lugnt om man byter tankskum varje säsong. Och om man köper de mindre kuberna på 5x5x5cm istället för de större blocken som man behöver skära eller klippa av, så bör det inte lossna småflisor.
Eller ja, det är vad jag har läst, sen får man väl hoppas på att det stämmer.
 
Det låter ganska rimligt. Jag läste någonstans att de ska ha en livslängd på 10 år vilket borde innebära att det är lugnt om man byter tankskum varje säsong. Och om man köper de mindre kuberna på 5x5x5cm istället för de större blocken som man behöver skära eller klippa av, så bör det inte lossna småflisor.
Eller ja, det är vad jag har läst, sen får man väl hoppas på att det stämmer.

Jag plockade ur skummet ur RC8:an i höstas och det var en hel del små partiklar i soppafiltret och bensinen...
 
Det finns en del problem i reglementet eftersom det i praktiken tvingar deltagaren att göra förändringar på sin hoj som sätter heltypgodkännandet ur spel vid gatkörning. Så att bara kunna komma och köra raceing med gathojen är inte ok utan omfattande ombyggnader mellan tävlingarna.
 
Det finns en del problem i reglementet eftersom det i praktiken tvingar deltagaren att göra förändringar på sin hoj som sätter heltypgodkännandet ur spel vid gatkörning. Så att bara kunna komma och köra raceing med gathojen är inte ok utan omfattande ombyggnader mellan tävlingarna.

Jag skulle inte vilja ge mig ut på en bana och tävla tillsammans med andra om vi satt på rena gathojar. Mycket hellre skaffa en banhoj eller lägga lite jobb på att knåpa bort lyktor och blinkers inför tävlingarna än attriskera att saker faller av min eller andras hojar. Det som måste reverseras innan gatkörning är ju lyktor och blinkers. Styrstopp och tankskum funkar fint vid gatkörning (fäst styrstoppen med buntband så går de lätt att klippa bort om så önskas). Uppsamlingskärl, båt och BetterWetter också. Najningarna är ju faktiskt en säkerhetsfaktor även vid gatkörning.

Jag tror inte vare sig polis eller besiktningsman skulle anmärka på att bromsar och oljedelar är najade och hänvisa till "heltypgodkännande". Ingen har gjort det hittills på mina hojar i alla fall. Ingen har heller kollat i tanken.

Eller är du ute och fiskar efter att deltagarna kan komma att köra på allmän väg med kraschkåporna kvar på hojen, utan lyktor och blinkers?
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top