Reglemente för hälsning i trafiken!

Blinka med helljuset

Det är en vanlig varning ute i Europa så den funkar bra. Samma sak som klappa katten forsätt med dem eller börja. Om jag såg någon som gjorde dessa signaler skulle jag klart sakta ner.

//Dafe

Varför inte som polisen själv brukar göra? Sänka handen upp-och-ner för att visa att man ska sänka hastigheten.

Jag håller med, det är det enda tecknet man bör använda!

Är man uppe med fingret och simulerar saftblandare kan ju andra tro att det är helikoptrar man skall hålla utkik efter. Eller att personen vill att man skall göra en u-sväng eller nåt...

Ja, "klappa katten" är det tecken jag själv använt och stött på ute i trafiken..
Alltså höja och sänka vänsterhanden, ungefär som när man klappar en katt..

Ja just de ja :tummenupp Tror nog dom flesta fattar de faktist :)

**BostonGurka Hur ska man hälsa på MC-poliser?
Med "skära halsen" lr? **

Haha...inte ens det får dom från mig.... Det recker med ett finger:D

Helljus funkar väl alltid, bil, lastbil och MC. Känns lite overkill att MC-piloter skulle ha en egen "varningssignal". Min åsikt......

Hej allihop!
Varning: Dra höger hand tydligt över halsen, från vänster till höger. Som om du skar halsen av dig :död

Vad sägs?

Kanske inte det bästa valet av tecken (som andra redan sagt), men jag gillar grundidén. Ett bra tecken görs med vänsterhanden och kräver inga rörelser tycker jag. Ingen av mina hojar har ljustuta(importhojar)

Sen kan jag ju bara säga, att jag kommer inte att varna folk om Polisen står där dom skall stå, typ vid 30- ,50- sträckor utanför skolor, och liknande platser, eller om den mötande hojåkaren kör som en idiot.

Men.....ibland står ju Polisen bara för taskigt placerade. T.ex. den där f.d. 70 vägen som blev 50 i förra veckan för att grannen/milöpartisten klagade. Vägen har hur bra sikt som helst och håller nästan motorvägsklass med skilda körfält Det finns hur många såna vägar som helst här i Sthlm området Eller när de står på ett öppet fält mitt ute i ingenstans, bakom fältets enda buske och lurar med en laserpicka. Att folk ska behova åka fast i såna här situasioner....:tummenner

Vinkning med handflatan neråt är väl redan upptaget !? 'Sänk farten', Det tecknet kan man ju villje ge av andra skäl typ: Lekande barn på vägen, grus på vägen eller annan fara

Mitt förslag är (precis som i förra tråden) tummen ner med vänsterhanden(:tummenner ) = Se upp för poliskontroll.

Det är mina mina 2 cent

Last edited:
jag har sett allt från folk som vinkar neråt med handen att man ska sänka farten, till den jag själv använder för potatisvarning, roterar med handen ovanför hjälmen..

Man fattar, o gör man inte de så e de bara att ge stiftet,,, eller?:D

polistecken "sänka hastighet"!

Varför inte som polisen själv brukar göra? Sänka handen upp-och-ner för att visa att man ska sänka hastigheten.

Just precis! Samt blinka med helljus (först). En sportbilsförare räddade mig nyligen på det sättet! Inte en chans att missförstå! :tummenupp

Jag håller med, det är det enda tecknet man bör använda!

Är man uppe med fingret och simulerar saftblandare kan ju andra tro att det är helikoptrar man skall hålla utkik efter. Eller att personen vill att man skall göra en u-sväng eller nåt...

*ASG* Det trodde jag iallafall....inte att det var en helikopter men att vi skulle göra en u-sväng...jag och några till körde lite för fort i Malmö och plötsligt började han som låg sidan om mig att veva rundor med pekfingret....tittade bakåt och såg att de andra två var borta....aha tänkte jag, vi ska göra en u-sväng och hämta upp dem. :D

Nu vet jag vad signalen betyder....:tuttar

*ASG* Det trodde jag iallafall....inte att det var en helikopter men att vi skulle göra en u-sväng...jag och några till körde lite för fort i Malmö och plötsligt började han som låg sidan om mig att veva rundor med pekfingret....tittade bakåt och såg att de andra två var borta....aha tänkte jag, vi ska göra en u-sväng och hämta upp dem. :D

Nu vet jag vad signalen betyder....:tuttar

Men så är du ju brewd också.. :rolleyes:

För det första måste dom ha en rondell för att vända om, sen ungefär en km för att komma upp i 90km/h och nånstans däremellan har dom hunnit lägga hojen.

:D :rofl :hihi

Last edited:
Jag tycker vi, istället för att använda nån av de mer accepterade tecknen - 'klappa kattjäveln' och 'juicemixern' - kan dra upp hojen på slangen, ställa oss på sadeln och dansa lambada. Det tycker jag är ett tydligt och bra tecken för att visa att snüten står om hörnet. :tummenupp

Jag tycker vi, istället för att använda nån av de mer accepterade tecknen - 'klappa kattjäveln' och 'juicemixern' - kan dra upp hojen på slangen, ställa oss på sadeln och dansa lambada. Det tycker jag är ett tydligt och bra tecken för att visa att snüten står om hörnet. :tummenupp

När jag har sett dig göra det så kan jag överväga att försöka....:tummenupp

Ojk, jag ger mig!
Polisens "höja o sänka handen"-tecken är nog bättre än min ursprungsidé :)
Dock var den mest till för att skapa debatt..

vill man varna så kan man väl göra de hur man vill, bara man gör nånting :) fattar man inte så får man väl skylla sig själv..

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back