Reglemente för hälsning i trafiken!

F1eX

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2006
Hoj
Honda VFR -00 - såld, Yamaha XJ6 -09
Hej allihop!
Läste på ett annat forum att MC-åkare från början vinkade till varandra för att visa att det inte fanns någon polis i närheten.
Detta har övergått till en mer allmän hälsning som absolut inte är fel, utan mycket trevlig.
Men!
Skulle vi Mc folk kunna styra upp ett reglemente för en allmän hälsning (som också visar att kusten- såvitt man vet- är fri), och en "polisvarning"-hälsning?

Mitt förslag är:
Allmän: en enkel vink eller handlyfting
Varning: Dra höger hand tydligt över halsen, från vänster till höger. Som om du skar halsen av dig :död

Vad sägs?
Edit: Givna förslag är mest för att dra igång debatten, missade att säga det från början...

Last edited:
svårt

Är det inte enklare att bara hälsa?

Har man problem med poliskontroller kanske man inte ska köra hoj?
:)

Hej allihop!
Läste på ett annat forum att MC-åkare från början vinkade till varandra för att visa att det inte fanns någon polis i närheten.
Detta har övergått till en mer allmän hälsning som absolut inte är fel, utan mycket trevlig.
Men!
Skulle vi Mc folk kunna styra upp ett reglemente för en allmän hälsning (som också visar att kusten- såvitt man vet- är fri), och en "polisvarning"-hälsning?

Mitt förslag är:
Varning: Dra höger hand tydligt över halsen, från vänster till höger. Som om du skar halsen av dig :död

Vad sägs?

Jag tycker man ska ouuuuuila som hälsning, gärna ståendes på ett ben med varningsblinkersen påslagen..

eller.... Heja endast om kusten är klar dvs. ingen bråte/djur, annan skit på vägen eller polis vid sidan av.

om man ska göra någon form av hälsning för någonting mer än "hej", är det väl en blinkning med helljuset som säger "kan finnas en polis snart" ? detta vet jag iaf att flera använder innom den fyrhjuligatransporten.

Bra idé, jag är på! Nu gäller det bara att få 2 miljoner andra svenskar att hänga på också, men vi är ju 2 st, så då borde det ju matematiskt sett gå dubbelt så fort att övertala folk! :tummenupp

Ironimode OFF: Jag tror inte en enstaka person kan få ett land att ändra hälsning, men lycka till! Det lär du behöva..

Last edited:
Om vi nu antar att man inte läst detta "reglemente" då, vilket väldigt många hojåkare inte kommer att göra...

Jag kan ju säga att om jag (utan att ha läst detta) skulle möta någon som gjorde en dylik skära-halsen-gest, så skulle jag antagligen försöka få till stånd ett klargörande, möjligen genom att fatta tag i verderbörandes krage och lyfta upp honom en bit tills klargörandet kom.

Visserligen är jag 2 meter och i en rätt hög viktklass, men jag är säker på att det finns både större och starkare individer än jag, och som också är betydligt mindre förlåtande. :)

Så jag gör tummen ner för det förslaget. :arsele

Hej allihop!
Men!

Mitt förslag är:

Vad sägs?

Sen låter det inte så intelligent att använda sig av högerhanden för att utföra sina hälsningar/varningar med. :näsblod

Själv så brukar jag (Om blåbär e på vägen) singnalera med vänster hand, med handflatan neråt o sänka några gånger. Brukar göra så med bil elr lastbil.
Men att skära halsen av en uppfattas nog helt FEL...

jag vet att tidigare inom bla. transportbranchen användes blinkning m helljus & 2 fingrar upp (som peacetecken ungefär, fast m. handflatan vänd inåt) som skulle symbolisera de 2 "safteblandarna" polisen hade på taket.
Rätt smart faktiskt!

jag vet att tidigare inom bla. transportbranchen användes blinkning m helljus & 2 fingrar upp (som peacetecken ungefär, fast m. handflatan vänd inåt) som skulle symbolisera de 2 "safteblandarna" polisen hade på taket.
Rätt smart faktiskt!

Vet att folk brukar köra med att man viftar i en liten cirkel med pekfingret uppåt för att härma saftblandarna också. Själv gör jag som FreddieFreak.

Varför inte som polisen själv brukar göra? Sänka handen upp-och-ner för att visa att man ska sänka hastigheten.

För ett antal år sedan var det en äldre herre som vinkade med sin kratta åt mig.. trodde jag tills jag såg att han kastade den efter mig..så det kan va ett tecken att sakta ned..

Jag tror mer på saftblandaren, tydligare.

Minska/klappa katten syns bara framifrån och från vänster. Inte alla som fattar vad man menar heller.

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back