Referenser när man söker jobb?!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Någon som har några bra tips eller egna erfarenheter av att söka jobb trots att ni faktiskt redan har ett jobb?!

Det känns ju sådär att skicka med chefens namn och nummer som referens. Jag har ingen större lust att inviga honom i mina planer i dagsläget.

Problemet är att jag bara jobbat hos denna arbetsgivare sedan jag fick min examen och alltså inte har några andra arbetsgivare inom samma branch att nämna som referens.

Någon som har några bra tips eller egna erfarenheter av att söka jobb trots att ni faktiskt redan har ett jobb?!

Det känns ju sådär att skicka med chefens namn och nummer som referens. Jag har ingen större lust att inviga honom i mina planer i dagsläget.

Problemet är att jag bara jobbat hos denna arbetsgivare sedan jag fick min examen och alltså inte har några andra arbetsgivare inom samma branch att nämna som referens.
Det viktigaste är ju att du använder en referens som känner dig och som du litar på. Det behöver inte alls vara en nuvarande eller en gammal chef. Ta någon från plugget/universitetet, någon kompis eller varför inte din mamma.
Förklara (muntligt, inte i brev!) för din (ev.) kommande arbetsgivare att du inte vill/kan lämna din nuvarande chef som referens pga den rådande situationen, men att du återkommer med referens om dom kräver sådana.
Det viktiga med en referens är att det är någon du kan lita på och som ger dig en fördel, annars kan man skita i det!

Lycka Till!

Skriv en arbetskamrat som referens, det fungerar det med i viss mån. Eller om du har en avdelningschef nedanför din huvudchef så tar du honom istället.
Eller var ärlig och skriv det i ansökan, men ha det i åtanke att den "nya" arbetsgivaren kanske inte ser någon framtid i dig om du sviker ditt nuvarande.

Edit/ och om jag som arbetsgivare får ett samtal från ett företag där de vill fråga om en som nuvarande jobbar hos mig så kommer jag säga att det är den bästa person jag någonsin haft. Om han är kass vill säga. Och är han bra och jag vill ha honom kvar så säger jag att det är en dum jävel som åker vilken dag som helst.
Så om din arbetsgivare rekommenderar dig så vet du varför :D

Du lär ju antingen plocka bort din "nuvarande" chef från din referenslista eller prata med honom innan. Annars är det säkert inte uppskattat.

Jag har alltid tagit bort sådana referenser när jag är tveksam till huruvida personen känner "den andra" personen utan att vara informerad att jag kommer säga upp mig. Jag vill ha allt klart med det "nya" jobbet innan jag inviger nuvarande chef i mina planer.

Gick det att förstå? :va

Kan du inte bara fråga om du får använda honom som referens då? Det har jag gjort med mina tidigare chefer och det har aldrig varit några problem. Omsättning på folk är ju naturligt, de kan ju inte räkna med att du ska vara där hela livet eller?

och om jag som arbetsgivare får ett samtal från ett företag där de vill fråga om en som nuvarande jobbar hos mig så kommer jag säga att det är den bästa person jag någonsin haft. Om han är kass vill säga. Och är han bra och jag vill ha honom kvar så säger jag att det är en dum jävel som åker vilken dag som helst.

Du har inte tänkte på att just det beteendet gör att du kommer att bli uppringd allt fler ggr. eftersom dina medarbetare tycker att du är en jävla idiot. Ditt ord bland branchkollegor väger allt mindre eftersom du varmt rekommenderar dåliga arbetare. Snart så kommer din dumhet tillbaka och biter dig i arslet. Jag hoppas att det blir snart.

Till Korvgubben, Tala med din nuvarande chef och säg att du sökt ett nytt jobb som du tycker verkar vara spännande,och att du vill ha honom som referens. Det brukar om inte annat resultera i högre lön.
Vill du inte ange honom som referens så kan medarbetare och lärare, kanske kursinstruktörer etc. vara din lösning om du nu måste ha en referens.

En referens behöver inte alls vara nuvarande chef. En eller flera kollegor går utmärkt, liksom också "gamla" referenser. Jag tror de flesta arbetsgivare också förstår situationen om du inte vill inviga din chef i planerna riktigt än.

Du har inte tänkte på att just det beteendet gör att du kommer att bli uppringd allt fler ggr. eftersom dina medarbetare tycker att du är en jävla idiot. Ditt ord bland branchkollegor väger allt mindre eftersom du varmt rekommenderar dåliga arbetare. Snart så kommer din dumhet tillbaka och biter dig i arslet. Jag hoppas att det blir snart.

Det har aldrig slagit mig då det är omöjligt att tycka att jag är en idiot :D
Det var mer ett exempel på hur det fungerar i verkliga livet där folk vet vad det kostar att utbilda folk mm. Det varierar givetvis mellan olika branscher men överlag så finns det INGEN arbetsgivare som rekommenderar en dyrbar medarbetare åt en konkurrent.
Och med mig som arbetsgivare slutar man inte, antingen trivs man och stannar eller så får man kicken :D

Ps: jag är för tillfället inte arbetsgivare så det är lite flame ja...

Svaret på frågan är...

*spänd tystnad*

*trumvirvel*

"Referenser lämnas vid förfrågan".

Så enkelt. Är de nog intresserade för att vilja ha referenser så frågar de efter dem. Då skickar man referenserna. Tror man att det ställer till problem om de ringer nuvarande chef förklarar man det och lämnar inte honom/henne som referens. Förstår de inte att man inte vill bränna sina broar innan man har ett konkret erbjudande är de inte värda att ha som arbetsgivare ändå.

Men hur gör man med referenser som är tex gamla chefer som man hade för 5-6 år sedan. Det är ju knappt så dom kommer ihåg mig. Känns bara så dumt och ringa upp dom nu och fråga om dom kan vara referenser. Och värst är ju att dom kanske inte säger samma sak som står i CV:et :huvet

Men hur gör man med referenser som är tex gamla chefer som man hade för 5-6 år sedan. Det är ju knappt så dom kommer ihåg mig. Känns bara så dumt och ringa upp dom nu och fråga om dom kan vara referenser. Och värst är ju att dom kanske inte säger samma sak som står i CV:et :huvet

Därför lämnar man bara "säkra" referenser, svårare än så är det inte. Bättre att du anger tex en skiftledare som du har jobbat med än en chef som du har träffat en gång i månaden bara.

Edit/ och om jag som arbetsgivare får ett samtal från ett företag där de vill fråga om en som nuvarande jobbar hos mig så kommer jag säga att det är den bästa person jag någonsin haft. Om han är kass vill säga. Och är han bra och jag vill ha honom kvar så säger jag att det är en dum jävel som åker vilken dag som helst.

Gör man sådär kan man hamna ordentligt i klistret. Bara så att du vet.

Ehhh, nej det kan man inte. Och kom inte och säg nåt annat.

Nähä. Skitsamma då. Det kan man inte alls. Jag har bara hört det från en arbetsrättsjurist så det kan inte vara sant.

Edit: Sen är det inte förenligt med moral eller sunt förnuft heller.

Inte förenligt med moral (dock med sunt förnuft på en sträng arbetsmarknad) men det är inte mycket annat som är heller om vi ska följa efter bibeln.
Du menar att man kan åka dit för förtal men det är MYYYYCKET långsökt. Sen ska det finnas bevis för det hela (inspelade samtal?) och väl i rätten så ska det hålla för åklagaren att du "medvetet talade skit om denna person för att få behålla honom". Då säger du att han faktiskt är en dålig medarbetare men att du gav honom en chans till.
Du ser själv att det inte stämmer? Jurister är precis som ingenjörer, rena teoretiker som sällan lyckas med det praktiska.

Inte förenligt med moral (dock med sunt förnuft på en sträng arbetsmarknad) men det är inte mycket annat som är heller om vi ska följa efter bibeln.
Du menar att man kan åka dit för förtal men det är MYYYYCKET långsökt. Sen ska det finnas bevis för det hela (inspelade samtal?) och väl i rätten så ska det hålla för åklagaren att du "medvetet talade skit om denna person för att få behålla honom". Då säger du att han faktiskt är en dålig medarbetare men att du gav honom en chans till.
Du ser själv att det inte stämmer? Jurister är precis som ingenjörer, rena teoretiker som sällan lyckas med det praktiska.

Nej, jag menar att man kan åka dit för osant intygande eller nånting sånt, om man ljuger ihop bra saker om en anställd för att bli av med denne (eller varför man nu gör det). Inte förtal.

Spank You All! :tummenupp

Det blir en rad med "referenser lämnas vid förfrågan" och så får jag ringa upp mottagaren och förklara att jag inte är stromförtjust i att underminera min sits på nuvarande företag innan jag fått något konkret.

Jag kan ju bara tala för mig själv men jag skulle vara väldigt skeptisk till att anställa någon som söker jobb bakom ryggen på sin nuvarande arbetsgivare om det inte finns VÄLDIGT GODA skäl till detta.

Det viktigaste är ju att du använder en referens som känner dig och som du litar på. Det behöver inte alls vara en nuvarande eller en gammal chef. Ta någon från plugget/universitetet, någon kompis eller varför inte din mamma.

Personligen tycker jag det är bättre att inte lämna någon referens alls och förklara varför, att man inte har någon relevant arbetslivserfarenhet att lämna referenser ifrån, än att lämna en kompis eller mamma som referens. Det framstår i mina ögon bara som oseriöst.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back