Jag kan ju bara tala för mig själv men jag skulle vara väldigt skeptisk till att anställa någon som söker jobb bakom ryggen på sin nuvarande arbetsgivare om det inte finns VÄLDIGT GODA skäl till detta.
Jag tror det är regel snarare än undantag. Du vill inte hamna på kant med din arbetsgivare i onödan om du inte börjar sondera terrängen enbart för att kunna höja din lön eller något annat.
Om din chef får reda på att du sökt andra tjänster är risken stor att du hamnar på svarta listan. Plötsligt får du inga löneökningar värda namnet. Du får bara de sämsta semesterveckorna beviljade. Du får inte delta i några roliga projekt. Du får helt enkelt ett helvete på jobbet och det är ingen höjdare om man då inte får den nyan tjänst man söker. Alltså väntar man med att underrätta arbetsgivaren tills det hela är klart. Därefter har man ju ändå två-tre månaders uppsägningstid men med en ny anställning klar kan man bita ihop i två månader.
Sedan jag började här har ca 10 kollegor på olika avdelningar slutat och gått till andra företag. Jag tror ingen av dem har meddelat arbetsgivaren innan deras nya tjänster varit spikade.