Referenser när man söker jobb?!

Jag kan ju bara tala för mig själv men jag skulle vara väldigt skeptisk till att anställa någon som söker jobb bakom ryggen på sin nuvarande arbetsgivare om det inte finns VÄLDIGT GODA skäl till detta.

Jag tror det är regel snarare än undantag. Du vill inte hamna på kant med din arbetsgivare i onödan om du inte börjar sondera terrängen enbart för att kunna höja din lön eller något annat.

Om din chef får reda på att du sökt andra tjänster är risken stor att du hamnar på svarta listan. Plötsligt får du inga löneökningar värda namnet. Du får bara de sämsta semesterveckorna beviljade. Du får inte delta i några roliga projekt. Du får helt enkelt ett helvete på jobbet och det är ingen höjdare om man då inte får den nyan tjänst man söker. Alltså väntar man med att underrätta arbetsgivaren tills det hela är klart. Därefter har man ju ändå två-tre månaders uppsägningstid men med en ny anställning klar kan man bita ihop i två månader.

Sedan jag började här har ca 10 kollegor på olika avdelningar slutat och gått till andra företag. Jag tror ingen av dem har meddelat arbetsgivaren innan deras nya tjänster varit spikade.

Jag kan ju bara tala för mig själv men jag skulle vara väldigt skeptisk till att anställa någon som söker jobb bakom ryggen på sin nuvarande arbetsgivare om det inte finns VÄLDIGT GODA skäl till detta.

Jag fattar ingenting, jag känner ingen som meddelat sin befintliga arbetsgivare om konkreta jobb-bytarplaner.

Någon som har några bra tips eller egna erfarenheter av att söka jobb trots att ni faktiskt redan har ett jobb?!

Det känns ju sådär att skicka med chefens namn och nummer som referens. Jag har ingen större lust att inviga honom i mina planer i dagsläget.

Problemet är att jag bara jobbat hos denna arbetsgivare sedan jag fick min examen och alltså inte har några andra arbetsgivare inom samma branch att nämna som referens.

Det är väl fullständigt självklart att du kan söka jobb fast du har en anställning någon annanstans
Jag har ett nytt Jobb och döljde aldrig mina ambitioner, om din nya arbetsgivare vill behålla dig har du ett nytt förhandlingsläge.

Lycka till :)

Personligen tycker jag det är bättre att inte lämna någon referens alls och förklara varför, att man inte har någon relevant arbetslivserfarenhet att lämna referenser ifrån, än att lämna en kompis eller mamma som referens. Det framstår i mina ögon bara som oseriöst.
Du missade ironin :rolleyes: i de 2 sista exemplen. Vad jag menade var att ordet "referens" måste finnas med i anmälan! Annars kommer du inte ens på intervju. I ett första brev/mail är det bäst att skriva "Referenser lämnas vid förfrågan"!

Sedan jag började här har ca 10 kollegor på olika avdelningar slutat och gått till andra företag. Jag tror ingen av dem har meddelat arbetsgivaren innan deras nya tjänster varit spikade.
Prata med dom! Där kanske du har en framtida referens att lämna till det nya företaget! :tummenupp

... .

Va?? Det är självklart att man inte vill att den nuvarande arbetsgivaren vet att man är ute på marknaden. På vilket sätt gynnas man av att chefen vet att man vill bort? Det finns ju gränser på hur ärlig man ska vara.

Att lämna pålitliga kollegor som referenser har varit lösningen för mig och jag vet ju att vissa företag tar MYCKET allvarligt på den biten. Min nuvarande arbetsgivare antställer enbart nyutbildade utan att ha kontaktat referenser, ALLA som som haft någon kontakt med arbetsmarknaden SKA bifoga referenser. Så att bara skita i det låter som en dålig ide...

Varför är jag inte förvånad?

Inte en jävla aning, kan det vara för att du bor i trångsund?

På vilken nivå är det sunt förnuft att handla som du beskriver?
Ja du, läs igen så kanske du fattar (eller inte). Om du har utbildat en anställd och lagt ner tid och pengar på den personen så vill du inte bli av med den. Varför skulle du då lägga goda vitsord för honom så att han får en annan tjänst? Men hur som helst, om personen ifråga har sökt andra jobb så är det du som arbetsgivare som inte har lyckats då man vill att sina anställda ska trivas och jobba kvar.
Och jag trode vi snackade om att lämna namn till en referens och inte ett helt jävla intyg? För jag kan hålla med om att det är jävligt dumt att hitta på grejjer på papper, det gör man inte. Där håller man en låg ton och bara en sån grej får en annan arbetsgivare att inte bli imponerad= du behåller personalen.
Nu skriver jag inte som en anställd, för jag hoppas att min nuvarande chef inte beter sig så mot mig när jag ska söka mig vidare. Men tyvärr så är det så här det fungerar.

Skeebum, du vet väl att det finns undantag även om de är jävligt få :D

Har suttit i samma sits... Det du gör är att du nämner att kontakt med referens ska ske efter kontaktande av dig...
Dom vill nog prata med dig först så då nämner du bara detta för dem under intrvjun. är de så pass intresserade att de vill ha dig och de kontaktar din referens och du inte ljugit för hårt så lär det knappast spela roll då du kommer byta jobb?

Varför är jag inte förvånad?

På vilken nivå är det sunt förnuft att handla som du beskriver?

På den nivån att du tar chansen att bli av med en jobbig person när du får den.

Precis så här går det väldigt ofta till i företaget jag jobbar i. Ser inget konstigt i det.

Någon som har några bra tips eller egna erfarenheter av att söka jobb trots att ni faktiskt redan har ett jobb?!

Det känns ju sådär att skicka med chefens namn och nummer som referens. Jag har ingen större lust att inviga honom i mina planer i dagsläget.

Problemet är att jag bara jobbat hos denna arbetsgivare sedan jag fick min examen och alltså inte har några andra arbetsgivare inom samma branch att nämna som referens.

är det ett seriöst företag du söker hos bör du ha med det nuvarande företaget som referens och peka mot att det är där du arbetar nu. Det är oftast positivt om du vill lämna ett företag mot ett annat i samma branch.

Du har oavsett som jag antar,en månads uppsägningstid. Och då kan det bli lite problem om jobbet du söker behöver ha dig med kort varsel.

Dom kommer inte ringa din referens innan dom tagit kontakt med dig såklart. Tar dom kontakt med dig betyder det att dom är intresserade, i det skedet förklarar du situationen. Jag har själv gjort så och lyckats.

är det ett seriöst företag du söker hos bör du ha med det nuvarande företaget som referens och peka mot att det är där du arbetar nu. Det är oftast positivt om du vill lämna ett företag mot ett annat i samma branch.

Du har oavsett som jag antar,en månads uppsägningstid. Och då kan det bli lite problem om jobbet du söker behöver ha dig med kort varsel.

Dom kommer inte ringa din referens innan dom tagit kontakt med dig såklart. Tar dom kontakt med dig betyder det att dom är intresserade, i det skedet förklarar du situationen. Jag har själv gjort så och lyckats.

Jag ringde först och sa att jag skulle skicka min CV men att jag valde att utelämna referens men att de självfallet kunde få referenser OM de efterfrågade dem.

Jag skrev däremot vilket företag jag jobbade på och vad vi gör och vad jag gör. Men jag utelämnade som sagt chefens namn och direktnummer.

Vad det gäller uppsägningstiden så hoppas jag inte att den ställer till några problem OM jag blir aktuell för det nya företaget. Jag har nämligen inte sökt någon utanonserad tjänst utan har gjort en chansning och kontaktat dem efter att ha fått tipset att de överväger att rekrytera folk med ungefär min kompetens. Så med lite tur "skapar" de en tjänst åt mig och då utan krav på att jag ska kunna börja direkt.

Jag ringde först och sa att jag skulle skicka min CV men att jag valde att utelämna referens men att de självfallet kunde få referenser OM de efterfrågade dem.

Jag skrev däremot vilket företag jag jobbade på och vad vi gör och vad jag gör. Men jag utelämnade som sagt chefens namn och direktnummer.

Vad det gäller uppsägningstiden så hoppas jag inte att den ställer till några problem OM jag blir aktuell för det nya företaget. Jag har nämligen inte sökt någon utanonserad tjänst utan har gjort en chansning och kontaktat dem efter att ha fått tipset att de överväger att rekrytera folk med ungefär min kompetens. Så med lite tur "skapar" de en tjänst åt mig och då utan krav på att jag ska kunna börja direkt.

Ja du gör helt klart rätt i att ta den changsningen med att dom öppnar en tjänst åt dig. Har du spetskompetens så lär det inte bli några problem.
Ja, ringa först är faktiskt det bästa. Du har ju ett försättsbrev som du bifag din cv i. Där förklarar du ju din situation. Att du är anställd på ett företag men vill gå vidare, och du undrar hur arbetsmöjligheterna ligger till på företaget du söker osv osv. Förklarar du det så att du jobbar på ett företag men känner att du står stilla så är det inga problem.

Inte en jävla aning, kan det vara för att du bor i trångsund?

Ja som namnet antyder så är vi väl lite trångsynta här :tummenupp

Om du har utbildat en anställd och lagt ner tid och pengar på den personen så vill du inte bli av med den.

Korrekt :fakta

Varför skulle du då lägga goda vitsord för honom så att han får en annan tjänst?

Om personen är kompetent så bör han/hon väl få vitsord efter det, eller?
Känns som ett förbannat dåligt ledarskap att "svartmåla" en anställd bara för att få behålla honom/henne.
Är du låt säga mellanchef på ett hyggligt stort företag så har du garanterat minskat dina möjligheter till karriär om du använder ditt sätt.
Att det svider att bli av med en medarbetare du satsat på håller jag dock med dig om till 100 %.

På den nivån att du tar chansen att bli av med en jobbig person när du får den.

Finns andra sätt än att sabotera ditt eget rykte :fakta

Precis så här går det väldigt ofta till i företaget jag jobbar i. Ser inget konstigt i det.

Vilka stolta chefer ni måste ha det företaget :hihi
Du ser inget konstigt i det???
Jag kan hålla med dig om att det förekommer men du kan väl inte påstå att det är en optimal situation att chefer ljuger för att få som de vill :va

Last edited:
Vilka stolta chefer ni måste ha det företaget :hihi
Smarta också. Glöm inte att de måste vara väldigt smarta som har listat ut att det aldrig kommer till personalens kännedom :D

Så befängt det hela.

Om personen är kompetent så bör han/hon väl få vitsord efter det, eller?
Känns som ett förbannat dåligt ledarskap att "svartmåla" en anställd bara för att få behålla honom/henne.
Är du låt säga mellanchef på ett hyggligt stort företag så har du garanterat minskat dina möjligheter till karriär om du använder ditt sätt.
Att det svider att bli av med en medarbetare du satsat på håller jag dock med dig om till 100 %.

Nu syftade jag först och främst på om det helt plötsligt ringer en snubbe och säger; "hej, mr X på ditt företag har sökt en tjänst hos oss och har angett dig som referens och nu undrar vi vad du har att säga om honom". Om personen ifråga då har valt att inte meddela dig om att han söker nytt jobb så skulle jag nog knappast dra mig för att säga att han är riktigt kass och opålitlig. Dock inget jag skulle skriva i ett brev.
Men sen finns det nog olika tillfällen där man väljer att agera olika. Men slutsatsen är den att när man kan spara pengar så gör man det. Så är dagens samhälle.

Exakt, anställda pratar ju aaaaldrig om sina chefer :D

Och chefer emellan vet säkerligen att man inte lyssnar speciellt ofta på de anställdas gnäll :hihi Så tror jag iaf att det är på de större företagen, min erfarenhet är lite åt det hållet iaf.

Last edited:
...de verkar vilja ha mig till intervju. Frågan är:
- Hur göra med provanställning?

Jag har ju fast tjänst nu sedan snart 6 år. Det känns ju rätt riskabelt att plötsligt vara provanställd. För att samanfatta situationen känns det inte riktigt värt en provanställning. Är det vanligt att man får en fast tjänst på en gång?

...de verkar vilja ha mig till intervju. Frågan är:
- Hur göra med provanställning?

Jag har ju fast tjänst nu sedan snart 6 år. Det känns ju rätt riskabelt att plötsligt vara provanställd. För att samanfatta situationen känns det inte riktigt värt en provanställning. Är det vanligt att man får en fast tjänst på en gång?

Det är alltid provanställning i 6 månader eller mindre, på mitt förra jobb hade jag 3 månader provanställning.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman