Referenser när man söker jobb?!

Jo, jag vet att det nästan alltid är det när man nyanställer någon. Frågan är just hur vanligt det är att man slipper provanställningen när man byter företag.

Vanligt. Jag har haft 6 arbetsgivare och EN provanställning.

Men är det ett förtroendeingivande företag så misssgynnas du inte av en provanställning, dom vill ha dig och du får möjligheten att känna på jobbet lite INNAN du binder upp dig med uppsägningstider och sånt tjafs.

Jo, jag vet att det nästan alltid är det när man nyanställer någon. Frågan är just hur vanligt det är att man slipper provanställningen när man byter företag.

Sist jag pratade med en eventuell ny arbetsgivare som föreslog provanställning fast jag nu hade ett fast jobb svarade jag "Provanställning tror jag bara nyutexaminerade eller personer som sitter "löst" accepterar, jag gör det inte"

Blev inget jobb men inte gråter jag för det, jag har redan arbete.

Sist jag pratade med en eventuell ny arbetsgivare som föreslog provanställning fast jag nu hade ett fast jobb svarade jag "Provanställning tror jag bara nyutexaminerade eller personer som sitter "löst" accepterar, jag gör det inte"

Blev inget jobb men inte gråter jag för det, jag har redan arbete.

mm.. tänkvärt. Trygghetsaspekten är tyvär ganska viktig för tillfället.

Säkerligen så varierar det något mellan olika branscher men jag skulle inte acceptera en provanställning om jag bytte som som du gör nu. Säg till dem att du nappar om de skippar provanställningen, svårare än så är det inte.
Är det verkligen så jävla svårt att sparka folk numera så att folk vägrar hoppa över provanställning? Om en person inte sköter sig (eller når upp till förväntade krav) så är det ju bara att kicka. Nu är det ju inte så tack vare facken, för då skulle man inte behöva provanställningar. Sen så blev det mer vanligt när sossarna för några år sedan bestämde att arbetsgivaren skulle betala viss lön även för långtidssjukskrivna. Därav alla jävla "tillsvidare anställning".

Jag hade en månads provanställning på mitt förra jobb som utvecklare. Jag löste det så med chefen. Han ville egentligen ge mig 0 månader. Men då hade det kunnat bli lite snack hos de andra.

Gå dit på intervju, nämn att du har fast tjänst nu och är beredd att lämna denna för dom. Efter 6 år förstår dom nog att du är en trofast och lojal anställd. Inte samma sak som att byta efter 6 månader.

Tycker du gör helt rätt, ut på nya jaktmarker. Nya skojjiga projekt. Nytt folk Kan inte bli bättre :tummenupp

Vilka stolta chefer ni måste ha det företaget :hihi
Du ser inget konstigt i det???
Jag kan hålla med dig om att det förekommer men du kan väl inte påstå att det är en optimal situation att chefer ljuger för att få som de vill :va

Nej, jag ser faktiskt inget konstigt i det. Jag förstår skälet till att göra just det. Många chefer sitter rätt nära pension, det är oftast dessa som gör just så. De yngre är mer måna om sitt rykte.

Optimalt är det inte och jag säger inte att jag själv skulle handla likadant. Jag tror däremot inte att jag skulle slakta någon referensmässigt om han var väldigt oönskad. Men som sagt, så går det till och jag förstår de bakomliggande skälen med tanke på hur besvärligt det är att bli av med någon.

Jag pratade med en kompis igår och enligt honom får man inte ge provanställning om man anställer någon direkt från en annan fast tjänst och om arbetsuppgifterna är de samma. De enda gånger man får ge provanställning är om man anställer en arbetslös eller en person som inte har några tidigare erfarenheter av arbetsuppgifterna.... Tydligen var det inskrivet i LAS.

Däremot brukar många arbetsgivare ta sig runt det genom att hävda att just DEN tjänsten innebär andra krav än den anställdes tidigare jobb.

Jag pratade med en kompis igår och enligt honom får man inte ge provanställning om man anställer någon direkt från en annan fast tjänst och om arbetsuppgifterna är de samma. De enda gånger man får ge provanställning är om man anställer en arbetslös eller en person som inte har några tidigare erfarenheter av arbetsuppgifterna.... Tydligen var det inskrivet i LAS.

Däremot brukar många arbetsgivare ta sig runt det genom att hävda att just DEN tjänsten innebär andra krav än den anställdes tidigare jobb.

Nu vet jag inte inom vilken bransch du jobbar, men när jag läser mellan raderna får jag det till att det är relativt stor efterfrågan efter folk som dig.
Vilket jag tycker bör mynna i att arbetsgivaren erbjuder dig en tillsvidare anställning.

OM du blir erbjuden en provanställning hade jag lagt lite mer tid på att försöka pejla hur företaget går beläggning mm, så att du inte behöver gå efter dina prövo månader är slut.
Givetvis är du säker på att du klarar dina nya arbetsuppgifter med bravur så att du skulle bli utsparkad pga bristande kompetens etc. är uteslutet, eller hur.

Jag har fö. precis mitt nya anställningsavtal i handen, tillsvidare anställning utan någon provanställningstid, givetvis.
Provanställning hade jag på första anställning när jag var nyexaminerad, svunna tider.

Man ska aldrig skriva vänner eller släkt, men arbetskolegor går ju bra:)
och det ska hellst vara 3 stycken..

Provanställning kan vara förhandlingsbart, fråga. Annars är det som sagt standard med 3-6 månaders provanställning. Det är ju lika mycket för din skull som för företaget.

Angående referenser. Prata alltid med den som ni anger som referens så att det inte kommer ett samtal som en överraskning. Söker ni flera jobb så tala om detta för er referens. Tala om vilka ni söker hos och vilken typ av arbetsuppgifter det rör sig om. Fråga även er referens vad denne kommer att säga/svara om specifika frågor kommer upp.

I ansökan skriver man inte en rad om referens. Är ni intressanta så kommer ni till intervju. Går intervjun bra så frågar de efter referenser. Fråga vilken typ av referens de vill ha. Går det bra med kollegor, vänner eller gamla lärare? Eller måste det vara någon som haft dig som underställd? Hur många referenser vill de ha mm?

Ju mer information du kan få ut av din tilltänkta arbetsgivare, ju bättre kan du "coacha" dina referenser. Se till att din referens framhåller kompetens som efterfrågas mm.

I slutändan handlar det om att göra ett positivt intryck vid intervjun, samt att ha bra referenser. Helt rätt kompetens verkar inte spela lika stor roll.

Last edited:
Tack för tips å råd!
...Allt löste sig. Skrev under i morse och har sa upp mig på nuvarande vid lunch. :tummenupp

Ska bli intressant och spännande att få ta itu med ett nytt jobb!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT