Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Haft Biltema gel i 2 av mina gamla hojar som stått hela vintern utan underhållsladdning utan problem i flera år .
På min nya hoj fick mitt svindyra märkesbatteri för sig att koka sig själv till döds även om laddningen var ok , köpte nytt biltema gel som funkat hela sommaren även om den stog stilla 8 veckor med batteriet i kopplad utan underhållsladdning .
Möjligen jag haft tur men jag kommer nog fortfarande köpa biltema gel om jag behöver .

Hej igen! Haft tillfälle att testa nu. Satte in batteriet jag laddat med smartladdare. Polspänning: 12,98V
Isatt och påkopplat: 12,86V Med tändning påslagen, lampor tända: 12,10 V
Gick ej att starta, tände inte ens. Drog i gasen o tände pyttelite emellanåt. Efter flera försök hoppade den i gång. Polspänning: 13,55V
Lät den gå med choke tills den blev varm (98 grader visade motor tempen): 12,69V sjunkte..12,33V
Stängde av o plockade ut batteriet: 12,76V
Är det laddningsregulatorn som e kass? Borde den inte hoppat igång med frächt batteri även om den e kass?
mvh John
Och vem f är Sten Åke Lindholm då ???
Aha googlade lite ;-)
Gammal är jag men inte så gammal , bara lite snål så jag köper lite bt grejor ibland ...
Hej igen! Haft tillfälle att testa nu. Satte in batteriet jag laddat med smartladdare. Polspänning: 12,98V
Isatt och påkopplat: 12,86V Med tändning påslagen, lampor tända: 12,10 V
Gick ej att starta, tände inte ens. Drog i gasen o tände pyttelite emellanåt. Efter flera försök hoppade den i gång. Polspänning: 13,55V
Lät den gå med choke tills den blev varm (98 grader visade motor tempen): 12,69V sjunkte..12,33V
Stängde av o plockade ut batteriet: 12,76V
Är det laddningsregulatorn som e kass? Borde den inte hoppat igång med frächt batteri även om den e kass?
mvh John

TS har möjligen 4 extraljus eller handtags och sittvärme kopplat efter ljusknappen .. ...Kortis i belysningskretsen... men var?
Skickat från min iPad med Tapatalk
Kass laddningsregulator.Vad tror ni kan va felet? Att batterispänningen sjunker då jag drar på lyset vid tomgång..?
Hur mycket varvade du upp den? 33VAC låter lite. Vid 5000 RPM bör den nå över 50VAC. Kan vara att regulatorn helt enkelt inte får tillräckligt mycket kräm från statorn.*Har mätt på kontakten direkt från generatorn, med belastning. Lödde på kabel på en 12V 55W glödlampa och testade på alla tre stift. Samma AC-spänning på alla tre lindningar. Från 14 VAC till över 33VAC då ja varvade motorn. Inget fel här heller ,normalt antar ja.
Hur mycket varvade du upp den? 33VAC låter lite. Vid 5000 RPM bör den nå över 50VAC. Kan vara att regulatorn helt enkelt inte får tillräckligt mycket kräm från statorn.
Hur mycket varvade du upp den? 33VAC låter lite. Vid 5000 RPM bör den nå över 50VAC. Kan vara att regulatorn helt enkelt inte får tillräckligt mycket kräm från statorn.[/QUOTE
har inte riktigt kol på hur mkt ja varvade under 3000 RPM tror ja. Men, voltmetern visade även runt 45VAC när ja drog på lite mer. Så den hade nog gett runt 50VAC vid 5000 RPM tror ja
Vilka spänningar har du fått från statorn när den är ansluten till en 55W / 12V lampa?
De höga spänningarna är något man enligt min erfarenhet enbart får med obelastad stator.
Dvs när man mäter enbart med en AC Voltmeter. Utan någon 12V / 55W lampa parallellt med Voltmetern
Jag har aldrig mätt med belastning parallellt. Kommer jag ihåg rätt gav min hoj runt 85VAC obelastat. Men det verkar ju som att varven var lägre vid TS mättillfälle, så det låter som den når 50VAC vid 5K RPM.Vilka spänningar har du fått från statorn när den är ansluten till en 55W / 12V lampa?
De höga spänningarna är något man enligt min erfarenhet enbart får med obelastad stator.
Dvs när man mäter enbart med en AC Voltmeter. Utan någon 12V / 55W lampa parallellt med Voltmetern
Min spontana tanke var: Klarade lampan verkligen 33VAC en kort stund utan att brinna av direCt ! Har funderat på Lampmetoden ända sedan jag läste om den på Lelles hemsida i nån felsökningsmanual. Och tänkt att den är väldigt smart: Kontroll av spänning och lågt motstånd i statorn samtidigt. För annars lyser inte lampan. Om lampan är hel !Klonk;6326661 Låg runt 14 VAC vid tomgång o sen runt 34 vid 2500 PPM kanske. Lampan lös inte tänkte ja på. Det borde den väll ha gjort?
Jag har aldrig mätt med belastning parallellt. Kommer jag ihåg rätt gav min hoj runt 85VAC obelastat. Men det verkar ju som att varven var lägre vid TS mättillfälle, så det låter som den når 50VAC vid 5K RPM.
köpte en lika dan lampa igen, och tänkte testa nu. Fast med tomgång utan choke.
Det är 0,3 ohm över lampan, och spänningen på 14 V ger ju en ström på 46,6 A. Kan detta stämma? Är det inte för högt för lampan o mina 0,5 mm2 kablar?
|
|
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026
20-årige australiensaren Wi... |
|
|
Alltid redo för regn
Håll dig torr på hojen – ny... |
|
|
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours
Pressrelease från Bridgesto... |
|
|
Publikrekord under World Ducati Week
Ducati slog publikrekord un... |
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |