Redan kasst batteri?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Klonk;6326661 Låg runt 14 VAC vid tomgång o sen runt 34 vid 2500 PPM kanske. Lampan lös inte tänkte ja på. Det borde den väll ha gjort?
Min spontana tanke var: Klarade lampan verkligen 33VAC en kort stund utan att brinna av direCt ! Har funderat på Lampmetoden ända sedan jag läste om den på Lelles hemsida i nån felsökningsmanual. Och tänkt att den är väldigt smart: Kontroll av spänning och lågt motstånd i statorn samtidigt. För annars lyser inte lampan. Om lampan är hel !
Men det känns som en H4 lampa med hel och halvljus seriekopplade för 24-30Volt och ca 5A verkar vara rätt metod för att inte direkt bränna lampan.
När man testar spänning och ström från statorlindningarna
Båda mina hojar, Sprint RS och GSX1300R ger ju redan på tomgång ca 14,3 Volt över batteriet.
Och det är ju vad en lampa tål om den ska hålla 100 timmar.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...por/H4-12V-6055W-LONGLIFE-ECE-R37-2000032113/
eller om man vill vara (ganska) säker på att generatorn inte ska klara bränna av någon glödtråd med 2 seriekopplade glödtrådar, när motorn varvas upp dvs 48V , ca 145W.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...por/H4-24V-7570W-STANDARD-ECE-R37-2000032136/
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har aldrig mätt med belastning parallellt. Kommer jag ihåg rätt gav min hoj runt 85VAC obelastat. Men det verkar ju som att varven var lägre vid TS mättillfälle, så det låter som den når 50VAC vid 5K RPM.

Ja då är vi överens. Men jag trodde att Klonk hade en fungerande lampa (ej avbränd) parallelt med Voltmetern ? Men det var ju fel. Den var ju avbränd. Och då har du rätt. 33VAC var inte mycket.
Hade 70VAC med Multimeter (ingen lampa) på min SV650S vid 4000RPM.
 

Klonk

Medlem
Gick med
2 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 1999
köpte en lika dan lampa igen, och tänkte testa nu. Fast med tomgång utan choke.
Det är 0,3 ohm över lampan, och spänningen på 14 V ger ju en ström på 46,6 A. Kan detta stämma? Är det inte för högt för lampan o mina 0,5 mm2 kablar?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
köpte en lika dan lampa igen, och tänkte testa nu. Fast med tomgång utan choke.
Det är 0,3 ohm över lampan, och spänningen på 14 V ger ju en ström på 46,6 A. Kan detta stämma? Är det inte för högt för lampan o mina 0,5 mm2 kablar?

Helt normalt när man mäter motståndet med en multimeter. För då är lampan kall.
När lampan används (dvs ansluten till 14 Volt) så blir glödtråden varm och då stiger motståndet 10 till 12 gånger jämfört med kallmotståndet.
55 Watt / 12Volt lampa U*U / P = R dvs 14*14/55=3,6 Ohm
lite kontroll U/R=14/3,6=3,9A 14V * 3,9A=54,6W allt verkar stämma.
Och 3,6Ohm / 0,3 Ohm du mätte =12 stämmer bra med skillnaden i varmt och kallt motstånd.

Jag hade först mätt spänningen med enbart multimeter när motorn går på tomgång.
För har du mer än 15VAC på tomgång så finns risken att lamptråden snabbt brinner av.
När du kopplar in lampan. Kortlivad lampa.

Det var därför jag föreslog testa med en 24Voltare.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...por/H4-24V-7570W-STANDARD-ECE-R37-2000032136/
Den lyser alldeles utmärkt redan med 12 Volt. Och seriekopplar man de två glödtrådarna bör den klara upp mot ca 55 VAC innan den blir kortlivad.
Och mer än till 50 VAC behöver man inte varva motorn för att kolla att generator / stator är OK.
Att alla 3 lindningarna fungerar som dom ska.
 
Last edited:

Klonk

Medlem
Gick med
2 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 1999
Helo kära vänner! grymt att få så fina svar. Jag testade precis o kopplade in min 55W 12 lampa. Nu var tomgången lägsta. Hade nog lite choke vid förra tillfället. Lampan lös fint, och spänningen på över de tre ledarna från generatorn låg runt 13-14 V alla kombinationer. Generatorn verkar ok då. :hihi
Batterispänningen sjunker ju då ja slår på ljuset, ngn antog att det var kortis i belysningskedjan då. Borde inte en säkring gå då? Kollade över kontakterna o det såg fint ut.
Kan man konstatera att det är voltregulatorn som e kass, som en del angivit redan?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Helo kära vänner! grymt att få så fina svar. Jag testade precis o kopplade in min 55W 12 lampa. Nu var tomgången lägsta. Hade nog lite choke vid förra tillfället. Lampan lös fint, och spänningen på över de tre ledarna från generatorn låg runt 13-14 V alla kombinationer. Generatorn verkar ok då. :hihi
Batterispänningen sjunker ju då ja slår på ljuset, ngn antog att det var kortis i belysningskedjan då. Borde inte en säkring gå då? Kollade över kontakterna o det såg fint ut.
Kan man konstatera att det är voltregulatorn som e kass, som en del angivit redan?

Efter gjort samma som du på min SV650S, mätt lika volt AC från alla 3 stator lindningarna, inte kortslutning stator lindningar till jord (=motorn) / dvs högt motstånd mätt med multimetern, blev det en ny laddningsregulator som löste problemet med dålig laddning.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top