Red Bull Grand Prix of The Americas

Jag såg aldrig att Pedrosa fick något straff för att han torpederade Dovi? I reprisen ser man att Pedrosa snabbt tar in på Dovi som går brett under inbromsningen, alltså Pedrosa hade högre fart än Dovi in i kurvan och trotts det valde han att ta innerspår. Hade han inte låst hjulen och ramlat så hade han med den farten med stor sannolikhet träffat Dovi i vilket fall.

Jag menar Iannone gjorde ju ganska exakt samma sak förra racet, förutom att han då höll sig på hjulen ändra fram tills att han nästan träffade Dovi, Pedrosa låste hjulen tidigare och lät hojen glida in i Dovi istället. Man kan argumentera att det finns små skillnader mellan fallen, men i båda fallen gällde det en felbedömd inbromsning (för sen bromspunkt) och sedan krock med en annan förare.

Är det bara jag som tycker att Race Direction inte är konsekventa med sina bestraffningar, vad är egentligen kriteriet som gjorde att Iannone fick straff men inte Pedrosa? Var det för att Pedrosa bad om ursäkt och var snäll direkt efter kraschen som han inte fick straff?

Vilket var ganska logiskt att han inte fick med tanke på att det inte var en överambitiöst omkörning i sista kurvan, risken var för uppenbar.

Dessutom som ni alla vet så fick Rossi en penalty point förra året för att han låg i vägen för Lorenzo under kvalet och där med sabbade ett av Lorenzos varv (denna penalty point avgjorde att VR fick starta sist i Valencia). Men när Lorenzo gjorde exakt samma sak för Rossi i Qatar detta år så fick inte Lorenzo någon penalty point. :va
http://www.autosport.com/news/report.php/id/123359

Skillnaden mellan dom 2 incidenterna är milsvid!

Lorenzo höll sig på vita linjen ut från depån medan Rossi hindrade medvetet Lorenzo sista kurvan på sista varvet.
 
[...]Mycket skönt att se DP först springa fram till Dovi och höra om han är okej/be om ursäkt innan han ens tittar efter sin egen hoj.

En av många anledningar att älska den lille spanjoren, i mina ögon otroligt stark sportsmannaanda vilket är välbehövligt just nu inom MotoGP.
 
Enligt Motomatters ska vi kanske inte vara så hårda mot Michelin ändå.

682db0e1a0cd2d71ef9b8110017d05b5.jpg


Och Pedrosa låste framhjulet när han passerade krönet så det hade kanske gått åt helvete oavsett däck.

Tråkigt race, synd att Lorre inte lyckades ta sig förbi MM i början och fördröjt det oundvikliga eller att det inte blev en längre kamp om plats 2-4.
 
Skillnaden mellan dom 2 incidenterna är milsvid!

Lorenzo höll sig på vita linjen ut från depån medan Rossi hindrade medvetet Lorenzo sista kurvan på sista varvet.

Och om du har kör MC tävling på bana så vet du att det är super ajaj:gnissla att köra på den vita linjen ut från depån, så JLO skulle fått banner för det :fakta
 
Pöjken har ett grymt självförtroende när han kör i USA. :)

Stort av Pedrosa men också stort av Dovi att ta emot ursäkten.
Stackars Dovi måste fundera på vem som ritat en måltavla på hans rygg. :(

Kan inte ens komma ihåg när Rossi DNF'ade sist? :va

Vinales kämpar sig närmare och närmare en Alien-status. :)

Annars, som många skriver, tråkigt rejs efter de första få varven.
 
Ja det här racet var verkligen inget att skriva hem om, rätt så intetsägande med massvis av uteblivna dueller.

Givetvis är det en blandning av förarmisstag och Michelins framdäck. Det jag ändå tycker är så bisarrt är att det verkar helt omöjligt för förare av absoluta toppklass att rädda ett framhjulssläpp med de här däcken, spelar liksom ingen roll hur litet det är. Försvinner fästet minsta lilla så för föraren garanterat syna marken... Hoppas verkligen de kan hitta på något till kommande race!

Alternativet är väl att föraren börjar välja Soft fram, precis som Marquez gjorde.
 
Enligt Scott Redding på instagram så tappade han fästet fram åtskilliga gånger men lyckades rädda det. Även om han typ helt sabbade sina knäpuckar/kardborren. Så helt omöjligt kanske det inte är att rädda ett framhjulssläpp :)
 
Jag har en känsla att Michelin håller på att förstöra 2016 års MotoGP..

Herr Goubert ser ut att åldrats 10 år under 2 månader, det säger dessutom en del.. :3freak

mich-worried-man-Header-640x392-290x290.jpg
 
Ja det här racet var verkligen inget att skriva hem om, rätt så intetsägande med massvis av uteblivna dueller.

Givetvis är det en blandning av förarmisstag och Michelins framdäck. Det jag ändå tycker är så bisarrt är att det verkar helt omöjligt för förare av absoluta toppklass att rädda ett framhjulssläpp med de här däcken, spelar liksom ingen roll hur litet det är. Försvinner fästet minsta lilla så för föraren garanterat syna marken... Hoppas verkligen de kan hitta på något till kommande race!

Alternativet är väl att föraren börjar välja Soft fram, precis som Marquez gjorde.

Om du tittar på alla hd-slowmotion klipp så ser du att det släpper eller rättare sagt sladdar fram som bak för samtliga. Att sen tappa fästet är en helt annan sak och dom få gånger som dom lyckas rädda den situationen brukar ju vara med på highlights resten av året.
 
Om du tittar på alla hd-slowmotion klipp så ser du att det släpper eller rättare sagt sladdar fram som bak för samtliga. Att sen tappa fästet är en helt annan sak och dom få gånger som dom lyckas rädda den situationen brukar ju vara med på highlights resten av året.

Jo jag förstår vad du menar. Dock tycker jag att de släpp som genererar krascher nu är sådana man sett dem rädda under t ex förra säsongen.

Jaja, det återstår att se om det blir kraschfest även nästa racehelg.
 
Jo jag förstår vad du menar. Dock tycker jag att de släpp som genererar krascher nu är sådana man sett dem rädda under t ex förra säsongen.

Jaja, det återstår att se om det blir kraschfest även nästa racehelg.

Jo men skillnaden mot förra året är ju just att dom kör med nya däck som dom inte känner lika bra som dom gamla. Så jag tror det är lite väl tidigt att skylla allt på däcken.
 
Man får ju ha i åtanke att hojarna generellt sett är utvecklade för däck med ganska annorlunda egenskaper än däcken de kör på nu, så det tar nog en stund att få till inställningarna för de nya däcken. MM uttryckte det hela rätt bra på Post Race Press Conference, till exempel.
 
Jo men skillnaden mot förra året är ju just att dom kör med nya däck som dom inte känner lika bra som dom gamla. Så jag tror det är lite väl tidigt att skylla allt på däcken.

Det gjorde jag inte heller, om du läser mitt inlägg ett par snäpp upp :-)
Även Rossi har gjort en bra intervju angående sin krasch.
 
Skillnaden mellan dom 2 incidenterna är milsvid!

Lorenzo höll sig på vita linjen ut från depån medan Rossi hindrade medvetet Lorenzo sista kurvan på sista varvet.

Vilken jävla chock att du eller enögde Gustav O kommer till Lorenzos försvar... :rolleyes:
 
Skillnaden mellan dom 2 incidenterna är milsvid!

Lorenzo höll sig på vita linjen ut från depån medan Rossi hindrade medvetet Lorenzo sista kurvan på sista varvet.

Och om du har kör MC tävling på bana så vet du att det är super ajaj:gnissla att köra på den vita linjen ut från depån, så JLO skulle fått banner för det :fakta

Helt rätt:tummenupp

Jag uttryckte mig fel, det var några kurvor efter depåutfarten i Quatar som detta hände.

Som gammal medioker superbikeförare från sent 70tal minns jag reglementet.
 
Jag såg aldrig att Pedrosa fick något straff för att han torpederade Dovi? ...mer text....

Håller med. Det här med bestraffningar är alldeles för godtyckligt och börjar bli för vanligt. Pedrosa ska inte ha
straf imo. Det borde inte Iannone ha fått heller, eller Rossi i fjol, eller Simoncelli efter incidenten med Pedrosa (jag är inte alls långsur...). Capirossi/Harada gav såvitt jag vet inget straff, ej heller Pedrosa/Hayden, varför ska det bli det nu? Säkerhet är bra, men inte på bekostnad av själva tävlingsmomentet.

Min poäng är att det är racing, INGEN av förarna kör på någon med flit. Om straff ska delas ut så snart någon misslyckas med att köra om på innern kommer det snart vara jätteroliga race med många omkörningar.

'It's motorcycle racing, not ballet'
 
Ni tycker alltså att Pedrosa/Dovi och AI/Dovi var precis samma sak? :glömdet

Rent tekniskt sett så var det samma sak, en förare gjorde ett misstag och bromsade på sig och kraschade in i en annan så att båda åkte av banan utan att någon vann något på situationen, precis på samma sätt som när Pedrosa kraschar med Hayden och Hayden nästan förlorar mästerskapet. Att man sedan kan tycka att Iannones körning såg mer aggressiv ut, eller att han kanske hade ett motiv av att trycka sig förbi, är ju bara åsikter och inte fakta. :fakta

Jag instämmer också med tidigare talare att ingen av dem borde fått bestraffning från första början, främst för att det är straff nog att krascha ut ur racet och det var inte ett avsiktligt försök att ta ut en annan förare. Men om man ska börja ge bestraffningar för avåkningar där man drar med sig en annan förare så måste det vara konsekvent mellan alla förare och nationaliteter.

Ett bra exempel är när MM bromsade på sig och tog ut Pedrosa i Aragon 2013, MM kunde köra vidare och vinna racet och där med utöka poängställning till Pedrosa med 25 poäng. Men straffet var bara en penalty point för det och han fick behålla sina 25 poäng. Iannone fick inga mästerskapspoäng, en penalty point samt starta 3 platser längre bak i nästa race. :va
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top