Red Bull Grand Prix of The Americas

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Detta är prototypracing då det handlar om att utveckla, anpassa produkterna efter varandra.

Är det däcken eller förarna som är problemet?
Marques förklarade bra att det kräver en annan körstil och däcken har starka och svaga sidor jämfört med tidigare.

Rossi kraschade vilket är ovanligt men han medgav att det var hans fel.
Han grillade kopplingen tappade på rakan vart lite ivrig och gick in för hårt.

Dom som haft mest problem verkar Peddot som verkar haft svårt hela säsongen och gjorde ett misstag som kostade stackars Dovi en sannolik pallplats igen, krashkungen crutschlow verkar ha svårt likaså Smith som båda gjorde en synkron krasch.

Frågan är när Lorenzo ska offentliggöra att han byter sida 2017?
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Rent tekniskt sett så var det samma sak, en förare gjorde ett misstag och bromsade på sig och kraschade in i en annan så att båda åkte av banan utan att någon vann något på situationen, precis på samma sätt som när Pedrosa kraschar med Hayden och Hayden nästan förlorar mästerskapet. Att man sedan kan tycka att Iannones körning såg mer aggressiv ut, eller att han kanske hade ett motiv av att trycka sig förbi, är ju bara åsikter och inte fakta. :fakta

Jag instämmer också med tidigare talare att ingen av dem borde fått bestraffning från första början, främst för att det är straff nog att krascha ut ur racet och det var inte ett avsiktligt försök att ta ut en annan förare. Men om man ska börja ge bestraffningar för avåkningar där man drar med sig en annan förare så måste det vara konsekvent mellan alla förare och nationaliteter.

Ett bra exempel är när MM bromsade på sig och tog ut Pedrosa i Aragon 2013, MM kunde köra vidare och vinna racet och där med utöka poängställning till Pedrosa med 25 poäng. Men straffet var bara en penalty point för det och han fick behålla sina 25 poäng. Iannone fick inga mästerskapspoäng, en penalty point samt starta 3 platser längre bak i nästa race. :va


hmm, var det itne du som gnällde på att MM körde agro när han störde rossi men det e ok för iannone att köra agro? :huvet
 

1002cc

Medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Downtown
Hoj
FZR 1k
Det är helt klart så att det tas dåliga och inkonsekventa beslut i och omkring MotoGP. Två andra exempel på det är när man för några år sedan lade till en regel som sa att ingen rookie får gå direkt in i ett fabriksteam, när Marquez sedan skulle gå upp till toppklassen så ändrade dom regeln igen, varför tillämpa en regel om man inte tänker behålla den, det är bara dåligt beslutstagande!!! Konstgräs skulle man ha och sedan kommer man på att det är farligt och då tas det bort igen. Sedan är det faktum att dom tar in en sådan som Capirossi i race direction en stark indikation på att saker inte står rätt till! :fakta
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Jag förstår inte öht hur man kan jämföra dom två händelserna är det ingen som tittar på repriserna?

Pedrosa försöker inte ens komma om Dovi utan hans hoj kastar av honom i mitten på rejset i första kurvan medans Ianonne går in stenhårt i näst sista kurvan på sista varvet. Det är nästan så att jag tycker att det enda som räddar Ianonne är att han tar ut sin teamkamrat för alla fattar att han inte vill göra det.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag förstår inte öht hur man kan jämföra dom två händelserna är det ingen som tittar på repriserna?

Pedrosa försöker inte ens komma om Dovi utan hans hoj kastar av honom i mitten på rejset i första kurvan medans Ianonne går in stenhårt i näst sista kurvan på sista varvet. Det är nästan så att jag tycker att det enda som räddar Ianonne är att han tar ut sin teamkamrat för alla fattar att han inte vill göra det.

Hade det varit annorlunda om Pedrosa kört in i Dovi på sista varvet i sista kurvan?

Jag tittade flera gånger på båda händelserna och Iannones attack är inte mer offensiv än många andra attacker som skett tidigare (ett klassiskt exempel är t.ex. Rossi vs Gibernau, eller MM och VR förra året i Assen, fast där stannade VR på hjulen även om han blev avputtad från banan i sista kurvan).

Gällande Pedrosa så hade han betydligt högre fart (för hög fart) än både Lorre och Dovi in i kurvan (se on-board kameran) och om han inte hade ramlat så hade han träffat rakt i sidan på Dovi i vilket fall. Så den stora skillnaden som jag ser är att Iannone stannade på hjulen längre tills att de nästan gick i varandra och därför såg det ut som att Iannone "körde" in i Dovi, men Pedrosa bromsade omkull med längre avstånd till Dovi och därför såg det mer ut som att Pedrosas hoj "råkade" glida in i Dovi's.

Det kommer alltid finnas skillnader mellan incidenter och folk kommer ha olika åsikter, men de jag menar är att race direction är inkonsekventa i deras beslut och dessutom är bestraffningarna olika hårda från gång till gång.

Åsikter och tyckande ska inte vara orsaken till bestraffningar, för då kommer vi ser mer incidenter liknande MM och VR från förra året där man försöker smutskasta varandra för att tvinga fram bestraffningar (men det kanske genererar publicitet som attraherar nya tittar?). Själv tycker jag att klara regelbrott eller avsiktliga handlingar där personen gynnas av händelsen ska vara grund för bestraffning.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hade det varit annorlunda om Pedrosa kört in i Dovi på sista varvet i sista kurvan?

Jag tittade flera gånger på båda händelserna och Iannones attack är inte mer offensiv än många andra attacker som skett tidigare (ett klassiskt exempel är t.ex. Rossi vs Gibernau, eller MM och VR förra året i Assen, fast där stannade VR på hjulen även om han blev avputtad från banan i sista kurvan).

Gällande Pedrosa så hade han betydligt högre fart (för hög fart) än både Lorre och Dovi in i kurvan (se on-board kameran) och om han inte hade ramlat så hade han träffat rakt i sidan på Dovi i vilket fall. Så den stora skillnaden som jag ser är att Iannone stannade på hjulen längre tills att de nästan gick i varandra och därför såg det ut som att Iannone "körde" in i Dovi, men Pedrosa bromsade omkull med längre avstånd till Dovi och därför såg det mer ut som att Pedrosas hoj "råkade" glida in i Dovi's.

Det kommer alltid finnas skillnader mellan incidenter och folk kommer ha olika åsikter, men de jag menar är att race direction är inkonsekventa i deras beslut och dessutom är bestraffningarna olika hårda från gång till gång.

Åsikter och tyckande ska inte vara orsaken till bestraffningar, för då kommer vi ser mer incidenter liknande MM och VR från förra året där man försöker smutskasta varandra för att tvinga fram bestraffningar (men det kanske genererar publicitet som attraherar nya tittar?). Själv tycker jag att klara regelbrott eller avsiktliga handlingar där personen gynnas av händelsen ska vara grund för bestraffning.

I fallet DP vs AI så är det ju antagligen så att AIs ganska hårda körstil och myckna kraschande på sistone också spelar in. RD ville helt enkelt säga "Nu tar du och lugnar ner dig" ...
Pedrosa brukar snarare vara den som blir avkraschad av andra, och inte kör han så värst aggresivt heller, så i hans fall fanns det ingen direkt historia som krävde att de knäppte honom på näsan.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Här är ögonblicket när AI tappade kontrollen på sin Ducati:
vlcsnap-error974.jpg

Här är ögonblicket när DP tappade kontrollen på sin Honda:
vlcsnap-error929.jpg


Jag ser inte hur man ens måste gå så långt som att titta på tidigare beteende för att se skillnaderna i situationerna.
 

Smagatusk

Guest
Gällande Pedrosa så hade han betydligt högre fart (för hög fart) än både Lorre och Dovi in i kurvan (se on-board kameran) och om han inte hade ramlat så hade han träffat rakt i sidan på Dovi i vilket fall.

Kan du backa upp det påståendet med något? Ett klipp typ... Vad jag har sett (repris, efter repris, efter repris) så håller Pedrosa jämna steg med Dovi tills hans bakände börjar jazza. Han håller ett annat spår än Dovi, men det är också allt.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Kan du backa upp det påståendet med något? Ett klipp typ... Vad jag har sett (repris, efter repris, efter repris) så håller Pedrosa jämna steg med Dovi tills hans bakände börjar jazza. Han håller ett annat spår än Dovi, men det är också allt.

Det är bara att kika på overheaden från c:a 32s in för att se att påståendet att DP hade betydligt högre fart än AD inte stämmer.

Eller från 41s i den här, om man vill ha från officiella kanaler.
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
Det är bara att kika på overheaden från c:a 32s in för att se att påståendet att DP hade betydligt högre fart än AD inte stämmer.

Eller från 41s i den här, om man vill ha från officiella kanaler.

Precis. Det syns ganska tydligt i ditt klipp.

En fundering... När Pedrosa går in till Dovi för att be om ursäkt så är han sportsmannamässig och allt det där. Vilket jag också tycker. Men när Rossi - på sin Ducati - bautistade Stoner och sedan gick till honom för att be om ursäkt framför kamerorna så var allt bara ett spel för galleriet enligt många. Vari ligger skillnaden?
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top