Red Bull Grand Prix of The Americas

Detta är prototypracing då det handlar om att utveckla, anpassa produkterna efter varandra.

Är det däcken eller förarna som är problemet?
Marques förklarade bra att det kräver en annan körstil och däcken har starka och svaga sidor jämfört med tidigare.

Rossi kraschade vilket är ovanligt men han medgav att det var hans fel.
Han grillade kopplingen tappade på rakan vart lite ivrig och gick in för hårt.

Dom som haft mest problem verkar Peddot som verkar haft svårt hela säsongen och gjorde ett misstag som kostade stackars Dovi en sannolik pallplats igen, krashkungen crutschlow verkar ha svårt likaså Smith som båda gjorde en synkron krasch.

Frågan är när Lorenzo ska offentliggöra att han byter sida 2017?
 
Rent tekniskt sett så var det samma sak, en förare gjorde ett misstag och bromsade på sig och kraschade in i en annan så att båda åkte av banan utan att någon vann något på situationen, precis på samma sätt som när Pedrosa kraschar med Hayden och Hayden nästan förlorar mästerskapet. Att man sedan kan tycka att Iannones körning såg mer aggressiv ut, eller att han kanske hade ett motiv av att trycka sig förbi, är ju bara åsikter och inte fakta. :fakta

Jag instämmer också med tidigare talare att ingen av dem borde fått bestraffning från första början, främst för att det är straff nog att krascha ut ur racet och det var inte ett avsiktligt försök att ta ut en annan förare. Men om man ska börja ge bestraffningar för avåkningar där man drar med sig en annan förare så måste det vara konsekvent mellan alla förare och nationaliteter.

Ett bra exempel är när MM bromsade på sig och tog ut Pedrosa i Aragon 2013, MM kunde köra vidare och vinna racet och där med utöka poängställning till Pedrosa med 25 poäng. Men straffet var bara en penalty point för det och han fick behålla sina 25 poäng. Iannone fick inga mästerskapspoäng, en penalty point samt starta 3 platser längre bak i nästa race. :va


hmm, var det itne du som gnällde på att MM körde agro när han störde rossi men det e ok för iannone att köra agro? :huvet
 
Det är helt klart så att det tas dåliga och inkonsekventa beslut i och omkring MotoGP. Två andra exempel på det är när man för några år sedan lade till en regel som sa att ingen rookie får gå direkt in i ett fabriksteam, när Marquez sedan skulle gå upp till toppklassen så ändrade dom regeln igen, varför tillämpa en regel om man inte tänker behålla den, det är bara dåligt beslutstagande!!! Konstgräs skulle man ha och sedan kommer man på att det är farligt och då tas det bort igen. Sedan är det faktum att dom tar in en sådan som Capirossi i race direction en stark indikation på att saker inte står rätt till! :fakta
 
Jag förstår inte öht hur man kan jämföra dom två händelserna är det ingen som tittar på repriserna?

Pedrosa försöker inte ens komma om Dovi utan hans hoj kastar av honom i mitten på rejset i första kurvan medans Ianonne går in stenhårt i näst sista kurvan på sista varvet. Det är nästan så att jag tycker att det enda som räddar Ianonne är att han tar ut sin teamkamrat för alla fattar att han inte vill göra det.
 
Jag förstår inte öht hur man kan jämföra dom två händelserna är det ingen som tittar på repriserna?

Pedrosa försöker inte ens komma om Dovi utan hans hoj kastar av honom i mitten på rejset i första kurvan medans Ianonne går in stenhårt i näst sista kurvan på sista varvet. Det är nästan så att jag tycker att det enda som räddar Ianonne är att han tar ut sin teamkamrat för alla fattar att han inte vill göra det.

Hade det varit annorlunda om Pedrosa kört in i Dovi på sista varvet i sista kurvan?

Jag tittade flera gånger på båda händelserna och Iannones attack är inte mer offensiv än många andra attacker som skett tidigare (ett klassiskt exempel är t.ex. Rossi vs Gibernau, eller MM och VR förra året i Assen, fast där stannade VR på hjulen även om han blev avputtad från banan i sista kurvan).

Gällande Pedrosa så hade han betydligt högre fart (för hög fart) än både Lorre och Dovi in i kurvan (se on-board kameran) och om han inte hade ramlat så hade han träffat rakt i sidan på Dovi i vilket fall. Så den stora skillnaden som jag ser är att Iannone stannade på hjulen längre tills att de nästan gick i varandra och därför såg det ut som att Iannone "körde" in i Dovi, men Pedrosa bromsade omkull med längre avstånd till Dovi och därför såg det mer ut som att Pedrosas hoj "råkade" glida in i Dovi's.

Det kommer alltid finnas skillnader mellan incidenter och folk kommer ha olika åsikter, men de jag menar är att race direction är inkonsekventa i deras beslut och dessutom är bestraffningarna olika hårda från gång till gång.

Åsikter och tyckande ska inte vara orsaken till bestraffningar, för då kommer vi ser mer incidenter liknande MM och VR från förra året där man försöker smutskasta varandra för att tvinga fram bestraffningar (men det kanske genererar publicitet som attraherar nya tittar?). Själv tycker jag att klara regelbrott eller avsiktliga handlingar där personen gynnas av händelsen ska vara grund för bestraffning.
 
Hade det varit annorlunda om Pedrosa kört in i Dovi på sista varvet i sista kurvan?

Jag tittade flera gånger på båda händelserna och Iannones attack är inte mer offensiv än många andra attacker som skett tidigare (ett klassiskt exempel är t.ex. Rossi vs Gibernau, eller MM och VR förra året i Assen, fast där stannade VR på hjulen även om han blev avputtad från banan i sista kurvan).

Gällande Pedrosa så hade han betydligt högre fart (för hög fart) än både Lorre och Dovi in i kurvan (se on-board kameran) och om han inte hade ramlat så hade han träffat rakt i sidan på Dovi i vilket fall. Så den stora skillnaden som jag ser är att Iannone stannade på hjulen längre tills att de nästan gick i varandra och därför såg det ut som att Iannone "körde" in i Dovi, men Pedrosa bromsade omkull med längre avstånd till Dovi och därför såg det mer ut som att Pedrosas hoj "råkade" glida in i Dovi's.

Det kommer alltid finnas skillnader mellan incidenter och folk kommer ha olika åsikter, men de jag menar är att race direction är inkonsekventa i deras beslut och dessutom är bestraffningarna olika hårda från gång till gång.

Åsikter och tyckande ska inte vara orsaken till bestraffningar, för då kommer vi ser mer incidenter liknande MM och VR från förra året där man försöker smutskasta varandra för att tvinga fram bestraffningar (men det kanske genererar publicitet som attraherar nya tittar?). Själv tycker jag att klara regelbrott eller avsiktliga handlingar där personen gynnas av händelsen ska vara grund för bestraffning.

I fallet DP vs AI så är det ju antagligen så att AIs ganska hårda körstil och myckna kraschande på sistone också spelar in. RD ville helt enkelt säga "Nu tar du och lugnar ner dig" ...
Pedrosa brukar snarare vara den som blir avkraschad av andra, och inte kör han så värst aggresivt heller, så i hans fall fanns det ingen direkt historia som krävde att de knäppte honom på näsan.
 
Här är ögonblicket när AI tappade kontrollen på sin Ducati:
vlcsnap-error974.jpg

Här är ögonblicket när DP tappade kontrollen på sin Honda:
vlcsnap-error929.jpg


Jag ser inte hur man ens måste gå så långt som att titta på tidigare beteende för att se skillnaderna i situationerna.
 
Gällande Pedrosa så hade han betydligt högre fart (för hög fart) än både Lorre och Dovi in i kurvan (se on-board kameran) och om han inte hade ramlat så hade han träffat rakt i sidan på Dovi i vilket fall.

Kan du backa upp det påståendet med något? Ett klipp typ... Vad jag har sett (repris, efter repris, efter repris) så håller Pedrosa jämna steg med Dovi tills hans bakände börjar jazza. Han håller ett annat spår än Dovi, men det är också allt.
 
Kan du backa upp det påståendet med något? Ett klipp typ... Vad jag har sett (repris, efter repris, efter repris) så håller Pedrosa jämna steg med Dovi tills hans bakände börjar jazza. Han håller ett annat spår än Dovi, men det är också allt.

Det är bara att kika på overheaden från c:a 32s in för att se att påståendet att DP hade betydligt högre fart än AD inte stämmer.

Eller från 41s i den här, om man vill ha från officiella kanaler.
 
Last edited:
Det är bara att kika på overheaden från c:a 32s in för att se att påståendet att DP hade betydligt högre fart än AD inte stämmer.

Eller från 41s i den här, om man vill ha från officiella kanaler.

Precis. Det syns ganska tydligt i ditt klipp.

En fundering... När Pedrosa går in till Dovi för att be om ursäkt så är han sportsmannamässig och allt det där. Vilket jag också tycker. Men när Rossi - på sin Ducati - bautistade Stoner och sedan gick till honom för att be om ursäkt framför kamerorna så var allt bara ett spel för galleriet enligt många. Vari ligger skillnaden?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top