Ja, att någon Yamaha skulle rubba MM på denna bana vore en tämligen hygglig sensation. Ducatins kraftfulla motor (av hänsyn till känsliga forummedlemmar vägrar jag att använda skymningspressens "monstermotor") kan möjligen hjälpa Dovi och Iannone att hålla jämna steg, har lite svårt att se att Ducatis karaktär skulle vara skräddarsydd för Losail?
Egentligen kan jag tycka att det är lite konstigt - både JL och VR säger sig gilla COTA, ändå har Yamaha tidigare haft förtvivlat svårt att göra sig gällande på denna relativt nybyggda anläggning med förhållandevis slät asfalt. Är det avsaknaden av långa, svepande kurvkombinationer som tar ut sin rätt, kommer jag ihåg banan korrekt är det ju två, tre rakor och däremellan rätt knixiga partier där förarna kastar om hojen från ena sidan till den andra. Vill minnas att två av räkorna endast är åtskilda av en hårnål så Hondans bromsstabilitet och acceleration har säkert spelat in tidigare.
Jaja, spännande blir det! Att Aoyama skulle kunna ha med pallen att göra är nog att tro för mycket, men inte tror jag att det är självklart att vi ser två Yamaha där? Såväl de bägge Ducatiförarna som CC vill säkert se till att de får svettas för den äran. Innan cirkusen kommer till Europa känns det som att vi famlar lite i mörkret när det gäller styrkeförhållandena för säsongen 2015...