Red Bull Grand Prix of the Americas - MotoGP runda 2.

Känns som det börjar utkristallisera sig som front tire issue för Yamaha. Finns det en rimlig förklaring till att vissa sliter hårdare på däcken?
 
Känns som det börjar utkristallisera sig som front tire issue för Yamaha. Finns det en rimlig förklaring till att vissa sliter hårdare på däcken?
När det gäller Yamaha anses det i allmänna termer handla om att den är designad för rundare spår och hög kurvhastighet, att jämföra med Hondas "stop and go" där förarna bromsar sent och hårt in i sväng, vänder runt och går på gas medan hojen rätas upp blixtsnabbt.

Yamahan anses inte ha (haft) samma bromsstabilitet och ligger länge i kurvan, förarna ökar successivt gas när nedlägget fortfarande är stort vilket sliter på däckens yttersta kant.

Du kanske kan säga att Yamaha är designad med en 600-filosofi, Honda (och Ducati) mer som en literklubba? Om man så vill...
 
Känns som det börjar utkristallisera sig som front tire issue för Yamaha. Finns det en rimlig förklaring till att vissa sliter hårdare på däcken?

Det ligger nog något i det.
Tror motogp-kommentatorerna nämnde att JL's däck var rätt slitet också.
Dock inte lika som Rossis.
De spekulerades om att det ,delvis, var pga Rossis vikt.
Vet dock inte hur Tech3'ornas däck såg ut efter. :va
 
När det gäller Yamaha anses det i allmänna termer handla om att den är designad för rundare spår och hög kurvhastighet, att jämföra med Hondas "stop and go" där förarna bromsar sent och hårt in i sväng, vänder runt och går på gas medan hojen rätas upp blixtsnabbt.

Yamahan anses inte ha (haft) samma bromsstabilitet och ligger länge i kurvan, förarna ökar successivt gas när nedlägget fortfarande är stort vilket sliter på däckens yttersta kant.

Du kanske kan säga att Yamaha är designad med en 600-filosofi, Honda (och Ducati) mer som en literklubba? Om man så vill...

Verkade så och Ducati kunde köra mycket tightare spår än Rossi.
Dovi hade medelhårda däcket fram.

På min tid kunde man köra med samma framdäck en hel säsong..

Rossis däck efter Austin
 

Bifogat

  • BlMZ08HIYAElSFc.jpg
    BlMZ08HIYAElSFc.jpg
    35.8 KB · Visningar: 87
Verkade så och Ducati kunde köra mycket tightare spår än Rossi.
Dovi hade medelhårda däcket fram.

På min tid kunde man köra med samma framdäck en hel säsong..

Rossis däck efter Austin

Var det Austin förra året som rossi slaktade framdäcket ännu värre än sådär, eller var det nåt helt annat race? :) Känner igen slitaget iaf.
 
Vattnet måste sannerligen ha dykt upp från ingenstans och dessutom på nolltid. Det upptäcktes ju först då säkerhetsbilen åkte runt banan, cirka tre minuter innan uppvärmningsvarvet. Då stod ju förarna redan på griden och måste rimligtvis ha kört sightingvarvet en kvart tidigare, utan att upptäcka något vatten...? Att de pommes frites feta amerikanska flaggvakterna missar en sådan sak är väl föga förvånande, men förarna...? Inte troligt.

Jag har för mig att Nicky Hayden sa att han sett vattnet på sighting varvet och tänkt att de där får jag se upp för första varvet. Kanske rann till ytterligare vatten senare dock.
 
Hur går det ens att köra med det där däcket? Det är ju slitet ned till fälgen, det är ju precis att fälgen inte går i backen! :brinnerup
ja, kommer jag ihåg rätt var det väl redan på åttonde-nionde varvet som Rossi började tappa tempo i f t medtävlarna efter att ha jagat sig uppåt i fältet från en medioker startposition/start. Sedan gick det ännu raskare bakåt genom fältet, hade medtävlarna bara hållit sig på hjulen i lite större omfattning vete tusan vilken placering VR fått. Men Rossi var inte ensam, det var väl detta rejs CC gick in och bytte bakdäck?

Det är konsten att hålla det tempot trots att ostarna ser ut på det viset som gör mig övertygad om att utomjordingar finns och rullar omkring på vår jord...:3freak
 
ja, kommer jag ihåg rätt var det väl redan på åttonde-nionde varvet som Rossi började tappa tempo i f t medtävlarna efter att ha jagat sig uppåt i fältet från en medioker startposition/start. Sedan gick det ännu raskare bakåt genom fältet, hade medtävlarna bara hållit sig på hjulen i lite större omfattning vete tusan vilken placering VR fått. Men Rossi var inte ensam, det var väl detta rejs CC gick in och bytte bakdäck?

Det är konsten att hålla det tempot trots att ostarna ser ut på det viset som gör mig övertygad om att utomjordingar finns och rullar omkring på vår jord...:3freak

De som kör fort på sådana sulor gör det för de Hela tiden kör på greppgränsen och följer därför bara med när däcket tappar grepp, hade dom inte kört på absoluta gränsen hade de tappat rejält mer när det helt plötsligt inte finns grepp för en miss och de blir varse om hur dåligt fästet är, om dom fixar det. .:)
 
De som kör fort på sådana sulor gör det för de Hela tiden kör på greppgränsen och följer därför bara med när däcket tappar grepp, hade dom inte kört på absoluta gränsen hade de tappat rejält mer när det helt plötsligt inte finns grepp för en miss och de blir varse om hur dåligt fästet är, om dom fixar det. .:)

Rossi hade ett väldigt bra svar till hur han kände när han körde årets race. Han sa under utfrågningen efter presskonferensen att han under hela racet fick ta det försiktigt, han visste från börja att han aldrig kunde köra till 100% för då skulle de slitas för snabbt. Ganska tidigt i racet började han känna hur däcket började rulla upp sig utmed kanten när han hade som störst lutningsvinkel och att han efter det fick "hantera" situationen så gått det gick för att inte förvärra det allt för mycket.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top