re: Kawa zx6r 2006 - ta ut batteriet?

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
re: Kawa zx6r 2006 - ta ut batteriet?

Min kompis skulle behöva få sitt batteri laddat (och det är jag som får hjälpa honom, eller göra allt om man så säger...)

12810104_10207171254333820_1878478956_o.jpg
Det här stötte jag på när jag tog bort sadeln. Jag antar att dom förväntar väl sig inte att man skall plocka bort tankfästet för o komma åt batteriet?
12823135_10207174400812480_1677220150_o.jpg
Är detta rätt väg o gå? batteriet sitter ju i den där plasbaljan
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Lossa tanken, tar max 5 min. Är 2 skruvar i fronten av tanken som du lossar, sen viker du bak tanken som på ett gångjärn och lossar sedan snabbkontakterna på bränslepumpen, en för bränsle och en för el. Sedan lossar du de 2 skruvarna på tankfästet.

Totalt 4st skruvar att lossa
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Lossa tanken, tar max 5 min. Är 2 skruvar i fronten av tanken som du lossar, sen viker du bak tanken som på ett gångjärn och lossar sedan snabbkontakterna på bränslepumpen, en för bränsle och en för el. Sedan lossar du de 2 skruvarna på tankfästet.

Totalt 4st skruvar att lossa
Är det verkligen 2 där framme? ja kunde bara hitta en i center :va

Har en tanke. lossa skruvarna (skruven?) fram, sedan de 2 till tankfästet o bara lyft upp lite medans den andra får pilla batteri så slipper man koppla ur något, men detta är "rätt sätt" att göra det på?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Är det verkligen 2 där framme? ja kunde bara hitta en i center :va

Har en tanke. lossa skruvarna (skruven?) fram, sedan de 2 till tankfästet o bara lyft upp lite medans den andra får pilla batteri så slipper man koppla ur något, men detta är "rätt sätt" att göra det på?

Blanda nog ihop med en annan hoj haft för många, 636'an har ju en plastkåpa fram på tanken. Men du måste iaf lossa tanken för att lyfta ur batteriet, och lossa bränsleslangen och kontakten på bränslepumpen, är bara meckigt om nån ska försöka fippla ut batteriet medans nån annan lyfter.

edit: är det bara en skruv fram går det ju 25% snabbare ;) möjligt det sitter några kåpskruvar i sidan av tanken också så kika att den är fri innan du lyfter
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Blanda nog ihop med en annan hoj haft för många, 636'an har ju en plastkåpa fram på tanken. Men du måste iaf lossa tanken för att lyfta ur batteriet, och lossa bränsleslangen och kontakten på bränslepumpen, är bara meckigt om nån ska försöka fippla ut batteriet medans nån annan lyfter.

edit: är det bara en skruv fram går det ju 25% snabbare ;) möjligt det sitter några kåpskruvar i sidan av tanken också så kika att den är fri innan du lyfter

Okej, får kolla på detta :) men man måste ta bort den där biten som tanken sitter fast i om jag förstår det rätt?(finns 1 skruv på var sin sida om ramen med insex skruv som håller metal (alu?) biten). sen lyfter man bara bat rakt upp
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Okej, får kolla på detta :) men man måste ta bort den där biten som tanken sitter fast i om jag förstår det rätt?(finns 1 skruv på var sin sida om ramen med insex skruv som håller metal (alu?) biten). sen lyfter man bara bat rakt upp

Har inte kvar min 636'a och har sämre minne än jag vill erkänna för migsjälv ;) men har nåt svagt minne att det fanns en lång insex-skruv på varje sida som höll fast tanken om det är dem du menar. Du kommer säkert få svar imorgon från nån som har en 636 att titta på, eller så kan du ju luska fram en verkstadsmanual, men jag hade av min tank flera ggr iaf och minns det var ganska lättskruvat. Sorry om jag gjorde dig mer förvirrad ;)
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Har inte kvar min 636'a och har sämre minne än jag vill erkänna för migsjälv ;) men har nåt svagt minne att det fanns en lång insex-skruv på varje sida som höll fast tanken om det är dem du menar. Du kommer säkert få svar imorgon från nån som har en 636 att titta på, eller så kan du ju luska fram en verkstadsmanual, men jag hade av min tank flera ggr iaf och minns det var ganska lättskruvat. Sorry om jag gjorde dig mer förvirrad ;)
Nejdå =) Tanken löser jag, var bara sugen på om de fanns en lättare väg o gå eller om det är den rätta vägen :tummenupp
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Det är den rätta/lätta vägen. Börja med att lossa kontakten till bensinpumpen, lossa sedan skruven fram, lyft upp, lossa slangens snabbkoppling, lossa de 2 skruvarna som håller i plattan som tanken sitter i, lyft bort tanken. Mindre än 2 min jobb :)
 

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Är man två st går det att en lyfter tanken och en tar bort batteriet så slipper man lossa slangar och kablar som går till tanken

Du behöver nog kanske även lossa den plattan som är "fästet" till tanken i bakkant för att få upp batteriet om det inte går att krångla ut det ändå
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Är man två st går det att en lyfter tanken och en tar bort batteriet så slipper man lossa slangar och kablar som går till tanken

Du behöver nog kanske även lossa den plattan som är "fästet" till tanken i bakkant för att få upp batteriet om det inte går att krångla ut det ändå
Den plattan måste man nog ta bort, det verkar som att den sitter o spärrar batteriet från att komma någon vart, framför batteriet så kommer throttlarna (väldigt tätt inpå)

Men tack för alla fina svar :) detta ska nog lösa sig :tummenupp
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Beror väl på hur man ser det. I en hoj ska man ju få in en massa grejor på väldigt litet utrymme och då är det näst intill omöjligt att få allt lätt åtkomligt.

På den TDM 850 -00 som jag hade så var man om jag inte misminner mig tvungen att demontera hela fjädringspaketet till bakhjulet för att få ut batteriet. Dvs man var tvungen att hissa upp hojen. (Om man inte istället valde att montera ur hela motorn för att ta batteriet åt det hållet.
Så att man klarar sig undan med att bara demontera tanken låter som bonus i den jämförelsen.

Men blir helt enkelt tvungen att sätta saker ivägen för varandra när det blir så trångt som det är på en hoj.

På VFR:en tror jag att man kan byta batteriet utan att demontera något men då är det andra saker som blir väldigt jobbiga att komma åt istället.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
sådär ja, de va inte så svårt. men de krävdes en del skruvande.
1skruv fram, tank
2skruvar nedre delen av tanken (genom ramen)
3skruvar till kåporna runt sadeln
2skruvar till sadeln
1skruv tank-plattan den sitter på (den genomgående bulten)
4skruvar på plattan för o få loss den. sedan lyfte ja lätt på tanken nära förar sadeln, skruvade loss plus o minus polen och lyfte ut batteriet
Tog lite längre än 5 minuter just för att man stod o funderade lite på hur man skulle gå till väga men de gick fint :)
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
12018692_10207180710890228_1248303963_o.jpg

Kan detta förklara varför kompisens hoj går väldigt varm? ;)

Den är dock på Low i kylarvätska men vart kan man hitta ett sådant lock tror ni?
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
När går den varm? När den står stilla eller vid körning?

han snittar ca 105-110 vid körning under sommaren på landsväg, motorväg så går den ner en aning, i stadstrafik har vi uppnått "high" (var väl en 25 grader ute och vi körde i rusningen), då stannade vi o lät den kyla sig, trodde de va något fel på kylcirkulationen så vi tänkte lämna in den nu i början av säsongen på kawa, men frågan är om de skulle kunna vara så enkelt att om den står på low utan kylaresevoars locket så kanske den kan förklara ett o annat?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Kolla nivån i själva kylaren, är det fullt där är det nog nåt annat problem, men saknas det vätska i kylen är det en trolig orsak. Min 636 har jag för mig låg på runt 70 grader landsvägskörning så 105 är defenitivt för högt om du inte sitter fast i en bil-kö (varför man nu skulle fastna med en MC)
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Kolla nivån i själva kylaren, är det fullt där är det nog nåt annat problem, men saknas det vätska i kylen är det en trolig orsak. Min 636 har jag för mig låg på runt 70 grader landsvägskörning så 105 är defenitivt för högt om du inte sitter fast i en bil-kö (varför man nu skulle fastna med en MC)

Jag ska testa o lufta hans kylare (antar de e så man kollar så att kylaren är fylld), vi har som sagt inte tillgång till någonting annat än förvaringsplats eller så är det verkstaden nästa och han vill nog gärna komma undan så billigt som möjligt (och jag är faktiskt sugen på att lära mig meka mer hoj). Är det svårt? Lätt? att kolla kylaren om man bara har biltemas bits-mejsel med olika bits, fastna nyklar och lednycklar (8-19mm) och en tång som verktygs basis?
Vätskan i kylebehållaren är Blå, då kan jag använda blå glykol antar jag men även gul/grön?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Jag ska testa o lufta hans kylare (antar de e så man kollar så att kylaren är fylld), vi har som sagt inte tillgång till någonting annat än förvaringsplats eller så är det verkstaden nästa och han vill nog gärna komma undan så billigt som möjligt (och jag är faktiskt sugen på att lära mig meka mer hoj). Är det svårt? Lätt? att kolla kylaren om man bara har biltemas bits-mejsel med olika bits, fastna nyklar och lednycklar (8-19mm) och en tång som verktygs basis?
Vätskan i kylebehållaren är Blå, då kan jag använda blå glykol antar jag men även gul/grön?

Nu var det detdär med minnet igen, men kan du plocka av tanken kan du lätt kolla vätskenivån i kylaren. Locket sitter på högersidan om kylaren, har för mig det är nån svart liten plastkåpa man ska plocka bort. Sitter du på hojen så har du den typ under högerhanden. Under där finns locket till kylaren.

Angående kylarvätska så finns det tyvärr ingen färgstandard, utan etylen-glykol kan vara gul/röd/blå/grön och tyvärr kan även propylen-glykol vara i olika färger. Etylen är dock absolut vanligast och de flesta etylen-glykoler går att blanda med varandra även om man ska undvika att blanda long-life med "vanlig". Men det säkraste kortet är ju att byta all vätska, det näst säkraste är att köpa blå etylenglykol på biltema då den troligtvis är blandbar med den blåa du har i
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag ska testa o lufta hans kylare (antar de e så man kollar så att kylaren är fylld), vi har som sagt inte tillgång till någonting annat än förvaringsplats eller så är det verkstaden nästa och han vill nog gärna komma undan så billigt som möjligt (och jag är faktiskt sugen på att lära mig meka mer hoj). Är det svårt? Lätt? att kolla kylaren om man bara har biltemas bits-mejsel med olika bits, fastna nyklar och lednycklar (8-19mm) och en tång som verktygs basis?
Vätskan i kylebehållaren är Blå, då kan jag använda blå glykol antar jag men även gul/grön?

Färgen på kylarvätskan/glykolen betyder just ingenting.
Och om det är ett tag sedan kylarvätskan blev bytt kan ni passa på att göra det när ni ändå är där och bökar. Kostar inte mycket och är hyfsat lätt.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top