RD125LC äter tändstift

Det är nog inget fel på stiften, ser ok ut. Kan vara klen gnista från tex sliten tändspole. Gnistan har svårast att hoppa vid högt varvtal/gaspådrag pga att det högre cylindertrycket då ger större resistans i luftgapet.
Du kan ju prova (som test) att gå ned lite i gap jämfört med rekommenderat i instruktionsboken, då får gnistan lättare att hoppa. Blir det bättre då så kan du misstänka klen gnista.
 
Last edited:
Åt helsike för mycket olja jag har kört 2t i hela mitt liv utan bekymmer med 1,5-2% . Ta i beaktning att jag körde 1100mil med en yz250wr på väg med samma oljemängd utan bekymmer.
Har kört dt125lc som en jäkla idiot i 16-18års aldern o hade absolut inga bekymer

Köp en kvallitets olja o använd oljepumpen så har du inga bekymer.. luktar lite moppe fucko över detta bekymmer.

Men inte är det hiskeligt jävla övermycket med 3,5%? Bättre smörjning tänker jag(borde också ge mer effekt/mindre friktion/kolvringar som tätar bättre för dom som bryr sig om det????).

Oljepumpen var inte i drift när jag köpte den och jag vet inte hur den ska ställas in med shimsbrickor osv för att få den att ge rätt flöde av olja till förgasaren. Jag har inga direkta problem med att blanda själv.

Jaja visst kan jag vara ett moppefucko. Startade tråden för att få svar från hjälpsamma och kunniga individer på detta forum och för att kanske kunna lära mig något på vägen från de som kan detta bättre. Inte svårare än så.
 
Tack Jörgen.

Ser att det finns renoveringskit och shimsbrickor på yambits. Någon som ställt in oljepumpen på en dylik maskin som kan ge råd?
 
Hej
Ungefär så betedde sig en kartingmotor för mig för länge sedan. Gick bra en stund på nytt stift men började misstända efter en stunds körning. Gick bra igen efter stiftbyte. Problemet med den var att vevlagret släppte ifrån sig små metallpartiklar som satte sig på stiftet. Den skar till slut. Efter renovering försvann problemen med misständning.
 
Har alltid tyckt att resonemanget att mer olja (premix endast nu då) skulle göra att motorn går magrare är ganska haltande. Eftersom vi inte sakta fyller motorns vevhus med olja, och ej heller fyller piporna och/eller sprutar ut all olja ur piporna så deltar ju oljan i förbränningen -åtminstone på fullast. Visst stökiometriska förhållandet kommer att skilja, men det är ju liksom inga mängder vi pratar om direkt.

Anyhow, jag har aldrig tagit hänsyn till detta någonsin i praktiken i varje fall.

Sedan kan jag bara hålla med föregående talare om oljepump. Varvtalsstyrd och med "TPS", så är det ju perfekt för både ekonomi och motor/stift. Kör också på bra olja, det är definitivt värt det.

/J
 
Den procentuella skillnaden är inte så stor, men Viscositeten i bränslet ändras beroende på hur mycket olja det är i. Det gör att bränsleblandningen blir magrare med mer olja.
En RD125 är ingen högvarvig maskin i 2 t sammanhang. 2% räcker väldigt långt.

Hade tidigare en länk till en Amerikansk sida som förklarade sambandet med varvtal och % inblandning på ett bra sätt.
Kortfattat.
500cross låga varv som man knappt vågar röra gasen 0,5-1%
tävlingsGoKart 100cc 22000rpm 6-7%
 
Jag hade en rd350 för många år sedan som betedde sig precis så. Det visade sig vara att trottlarna gick att sätta åt fel håll(180 grader) och just detta hade jag lyckats med. Hojen gick utmärkt i ett antal timmar tills den till slut gav upp. En long shot?
 
Last edited:
Är du säker på att det är stiften som ger sig? Det är inte så att du har provat att byta stift och då funkar maskinen bra en stund, men att det lika gärna kan vara att den kallnat och problemet uppkommer när den blir riktigt varm?
I så fall ligger nog problemet i CDI-boxen eller tändspolen / tändkabeln.

Men jag tycker också att det är onödigt mycket olja i blandningen. Dock har jag aldrig hört om att 3,5% oljeblandning skulle slå ut stiften på ett par mils körning.
 
Hello, jag kommer med ytterligare en infallsvinkel på problemet med släckta stift. En äldre maskin som då och då i sitt mc liv stått förvarad, samlar fukt i tanken. Med åren blir det rost, och även om det finns filter både i kranen, och på bränsleledningen tar sig små rostpartiklar förbi. Detta metall damm kortsluter stiften.
Ett enkelt sätt att kolla detta är att stoppa ned en teleskop magnet i tanken, dra efter längs botten på tanken. Syna magneten om det finns rostflagor eller rött damm.
Har du rost i tanken kan tanken rengöras med citronsyra och hett vatten. Citronsyra finns att köpa för fruktkonservering och även som rengöringsmedel. När du sköljt tanken flera gånger med den varma citronsyralösningen tvättar du med vanligt varmvatten några gånger. Avsluta med T-röd som städar bort de sista resterna av vattnet. För att säkra upp att kvarvarande rost stannar i bränslefiltret, kan du fästa en magnet på filtret.
Alkylat bensin är enligt en bekant i bränslebranchen stabilt, håller både 95 oktan MON och RON. Fungerar i Classic racing och för maskiner som jag kör enstaka gånger om året.
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top