RD125LC äter tändstift

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är nog inget fel på stiften, ser ok ut. Kan vara klen gnista från tex sliten tändspole. Gnistan har svårast att hoppa vid högt varvtal/gaspådrag pga att det högre cylindertrycket då ger större resistans i luftgapet.
Du kan ju prova (som test) att gå ned lite i gap jämfört med rekommenderat i instruktionsboken, då får gnistan lättare att hoppa. Blir det bättre då så kan du misstänka klen gnista.
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Åt helsike för mycket olja jag har kört 2t i hela mitt liv utan bekymmer med 1,5-2% . Ta i beaktning att jag körde 1100mil med en yz250wr på väg med samma oljemängd utan bekymmer.
Har kört dt125lc som en jäkla idiot i 16-18års aldern o hade absolut inga bekymer

Köp en kvallitets olja o använd oljepumpen så har du inga bekymer.. luktar lite moppe fucko över detta bekymmer.

Men inte är det hiskeligt jävla övermycket med 3,5%? Bättre smörjning tänker jag(borde också ge mer effekt/mindre friktion/kolvringar som tätar bättre för dom som bryr sig om det????).

Oljepumpen var inte i drift när jag köpte den och jag vet inte hur den ska ställas in med shimsbrickor osv för att få den att ge rätt flöde av olja till förgasaren. Jag har inga direkta problem med att blanda själv.

Jaja visst kan jag vara ett moppefucko. Startade tråden för att få svar från hjälpsamma och kunniga individer på detta forum och för att kanske kunna lära mig något på vägen från de som kan detta bättre. Inte svårare än så.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Tack Jörgen.

Ser att det finns renoveringskit och shimsbrickor på yambits. Någon som ställt in oljepumpen på en dylik maskin som kan ge råd?
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Hej
Ungefär så betedde sig en kartingmotor för mig för länge sedan. Gick bra en stund på nytt stift men började misstända efter en stunds körning. Gick bra igen efter stiftbyte. Problemet med den var att vevlagret släppte ifrån sig små metallpartiklar som satte sig på stiftet. Den skar till slut. Efter renovering försvann problemen med misständning.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Har alltid tyckt att resonemanget att mer olja (premix endast nu då) skulle göra att motorn går magrare är ganska haltande. Eftersom vi inte sakta fyller motorns vevhus med olja, och ej heller fyller piporna och/eller sprutar ut all olja ur piporna så deltar ju oljan i förbränningen -åtminstone på fullast. Visst stökiometriska förhållandet kommer att skilja, men det är ju liksom inga mängder vi pratar om direkt.

Anyhow, jag har aldrig tagit hänsyn till detta någonsin i praktiken i varje fall.

Sedan kan jag bara hålla med föregående talare om oljepump. Varvtalsstyrd och med "TPS", så är det ju perfekt för både ekonomi och motor/stift. Kör också på bra olja, det är definitivt värt det.

/J
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Den procentuella skillnaden är inte så stor, men Viscositeten i bränslet ändras beroende på hur mycket olja det är i. Det gör att bränsleblandningen blir magrare med mer olja.
En RD125 är ingen högvarvig maskin i 2 t sammanhang. 2% räcker väldigt långt.

Hade tidigare en länk till en Amerikansk sida som förklarade sambandet med varvtal och % inblandning på ett bra sätt.
Kortfattat.
500cross låga varv som man knappt vågar röra gasen 0,5-1%
tävlingsGoKart 100cc 22000rpm 6-7%
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jag hade en rd350 för många år sedan som betedde sig precis så. Det visade sig vara att trottlarna gick att sätta åt fel håll(180 grader) och just detta hade jag lyckats med. Hojen gick utmärkt i ett antal timmar tills den till slut gav upp. En long shot?
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Är du säker på att det är stiften som ger sig? Det är inte så att du har provat att byta stift och då funkar maskinen bra en stund, men att det lika gärna kan vara att den kallnat och problemet uppkommer när den blir riktigt varm?
I så fall ligger nog problemet i CDI-boxen eller tändspolen / tändkabeln.

Men jag tycker också att det är onödigt mycket olja i blandningen. Dock har jag aldrig hört om att 3,5% oljeblandning skulle slå ut stiften på ett par mils körning.
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Hello, jag kommer med ytterligare en infallsvinkel på problemet med släckta stift. En äldre maskin som då och då i sitt mc liv stått förvarad, samlar fukt i tanken. Med åren blir det rost, och även om det finns filter både i kranen, och på bränsleledningen tar sig små rostpartiklar förbi. Detta metall damm kortsluter stiften.
Ett enkelt sätt att kolla detta är att stoppa ned en teleskop magnet i tanken, dra efter längs botten på tanken. Syna magneten om det finns rostflagor eller rött damm.
Har du rost i tanken kan tanken rengöras med citronsyra och hett vatten. Citronsyra finns att köpa för fruktkonservering och även som rengöringsmedel. När du sköljt tanken flera gånger med den varma citronsyralösningen tvättar du med vanligt varmvatten några gånger. Avsluta med T-röd som städar bort de sista resterna av vattnet. För att säkra upp att kvarvarande rost stannar i bränslefiltret, kan du fästa en magnet på filtret.
Alkylat bensin är enligt en bekant i bränslebranchen stabilt, håller både 95 oktan MON och RON. Fungerar i Classic racing och för maskiner som jag kör enstaka gånger om året.
 
Nyheter
Sherco nya enduroprogram för 2025

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top