RD-tråden!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Aha! Då är jag med. Det är ju ganska enkelt att hålla koll på iofs. Man hör ju om den gör rätt antal cykler. Men att använda dödarknappen ibland är ingen dum id'e om man vill motionera och hålla igång funktionen.
Jag får hålla koll helt enkelt och se om den beter sig eller om det blir något knas :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det här trillade in idag :banana :yoparty

20221001_173911.JPG

Hittade detta begagnade men aldrig monterade och helt kompletta Athena 392cc kit avsett för banshee på Ebukten för en bra bit under nypris, för bra för att inte passa på med andra ord :hihi Ropade även in ett par äkta Mikuni 28mm Flatslide förgasare, kanske lite i minsta laget sett till potentiell maxprestanda men de har fått väldigt fina omdömen för sin gasrespons och karaktär och det tror jag kommer passa bra för gatåka. Athenakitet ska gå att köra med original 26mm rundtrottelförgasare om man går upp i bestyckning, och dessa 28mm flatisar ska vara goda för upp till 70 hästar vilket jag inte tror att jag kommer i närheten av oavsett så förgasarna blir nog inte den begränsade faktorn. Kan bli kul detta! :banana En bonus är också att jag får säga hejdå och fuckoff till YPVSen :FU
 
Last edited:

R-Oil

Spring start, tillbaka flyttat och clip on.
Gick med
1 Jan 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha TZR 125 TURBO, Yamaha TZ 250 4TW, Yamaha RD 350 YPVS, Yamaha TZR 392, Yamaha RD 421, Yamarilla 421, Aprilia RS 250x6, Aprilia RSV Mille, Aprilia RSV Tuono 1127 och några till i olika status.
Det här trillade in idag :banana :yoparty

View attachment 477001

Hittade detta begagnade men aldrig monterade och helt kompletta Athena 392cc kit avsett för banshee på Ebukten för en bra bit under nypris, för bra för att inte passa på med andra ord :hihi Ropade även in ett par äkta Mikuni 28mm Flatslide förgasare, kanske lite i minsta laget sett till potentiell maxprestanda men de har fått väldigt fina omdömen för sin gasrespons och karaktär och det tror jag kommer passa bra för gatåka. Athenakitet ska gå att köra med original 26mm rundtrottelförgasare om man går upp i bestyckning, och dessa 28mm flatisar ska vara goda för upp till 70 hästar vilket jag inte tror att jag kommer i närheten av oavsett så förgasarna blir nog inte den begränsade faktorn. Kan bli kul detta! :banana En bonus är också att jag får säga hejdå och fuckoff till YPVSen :FU
Detta är vad du kan vänta dig om du inte monterar en programmerbar tändning och expansionskammare.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jo, jag har sett den där kurvan. Det är ju ingen dålig ökning man får bara med Big-bore kitet... Men sen är det klart att Banshee original har ju inte YPVS, så det är väl kanske inte riktigt jämförbart rakt av. På en RD vinner man kanske en del på topp tack de större burkarna, men sen tappar man nog lite i undre halvan av registret genom att ta bort avgasventilerna. Tändning får jag se om jag upplever att det behövs eller inte, däremot expansionskammare har jag ju redan för vad jag förstått så ska det gå att använda RD350-expansionskammare med en adapterfläns mot cylindrarna på något vänster... Jag får kolla när jag väl får grejerna monterade och se vad det kan bli av det helt enkelt :)
 

R-Oil

Spring start, tillbaka flyttat och clip on.
Gick med
1 Jan 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha TZR 125 TURBO, Yamaha TZ 250 4TW, Yamaha RD 350 YPVS, Yamaha TZR 392, Yamaha RD 421, Yamarilla 421, Aprilia RS 250x6, Aprilia RSV Mille, Aprilia RSV Tuono 1127 och några till i olika status.
Jo, jag har sett den där kurvan. Det är ju ingen dålig ökning man får bara med Big-bore kitet... Men sen är det klart att Banshee original har ju inte YPVS, så det är väl kanske inte riktigt jämförbart rakt av. På en RD vinner man kanske en del på topp tack de större burkarna, men sen tappar man nog lite i undre halvan av registret genom att ta bort avgasventilerna. Tändning får jag se om jag upplever att det behövs eller inte, däremot expansionskammare har jag ju redan för vad jag förstått så ska det gå att använda RD350-expansionskammare med en adapterfläns mot cylindrarna på något vänster... Jag får kolla när jag väl får grejerna monterade och se vad det kan bli av det helt enkelt :)
Ed Toomey säljer flänsar för svetsning/anpassning av befintliga pipor.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ed Toomey säljer flänsar för svetsning/anpassning av befintliga pipor.
Smutt, då ska det säkert inte bli några problem. Tack för tipset :tummenupp De såg ju inte överdrivet svåra ut att tillverka så man kanske lika gärna kan svarva ett par själv...

Men ja, de verkar ju inte direkt gå dåligt med detta big-bore kit monterat :skrämd :yoparty :banana
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Några timmar kvar på RD 500 instruktionsbok-aktionen.
Ni är ju några stycken som har en 500, men kanske ingen handbok så TJÖÖP!! :banana
 

RRRRR

Medlem
Gick med
14 Aug 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Honda CBR1000RR
Några timmar kvar på RD 500 instruktionsbok-aktionen.
Ni är ju några stycken som har en 500, men kanske ingen handbok så TJÖÖP!! :banana
Nej sälj inte instruktionsboken. Köp istället en hoj till den. Du saknar väl en RD500 i din samling?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har en också plus dubbla omgångar kopierade papper från en verkstadshandbok, en inplastade i pärm, plus en bunt lösa sidor som hamnat i oordning.
Har ingen 500 kvar och kommer knappast köpa någon heller med dagens priser.


IMG_20221217_115814.jpg
IMG_20221217_115956_HDR.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nej sälj inte instruktionsboken. Köp istället en hoj till den. Du saknar väl en RD500 i din samling?
Haha, det vet väl du som var och kollade över den lilla skocken? Men det kanske är så man ska börja - först skaffa alla broschyrer och handböcker, sen går man på hårdvaran! :hihi

Visst skulle en 500:a va kul att ha, men det skulle man ha kommit på för tio-femton år sen innan de blev så dyra. Får nöja mig med att ha lånat en, det var en fin dag! :)
 

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
Det finns en RD500 till salu för hugade spekulanter!!!
Kan börja med att det inte är något jag själv äger, men har fått erbjudande att köpa.
Tyvärr måste jag själv avstå fast det svider att medge det.
Det är en årsmodell 85 med röd/svart färgsättning som gått 3300 mil.
Skall se om jag kan fixa till en liten bild på den också.

Den är till salu på grund av att nuvarande ägare fått bekymmer med balansen.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det finns en RD500 till salu för hugade spekulanter!!!
Kan börja med att det inte är något jag själv äger, men har fått erbjudande att köpa.
Tyvärr måste jag själv avstå fast det svider att medge det.
Det är en årsmodell 85 med röd/svart färgsättning som gått 3300 mil.
Skall se om jag kan fixa till en liten bild på den också.

Den är till salu på grund av att nuvarande ägare fått bekymmer med balansen.
Pris?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top