RD-tråden!

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Går fortfarande att köpa så vitt jag kan se, tydligen har Jim Lomas tagit över Jollymoto och tillverkar fortfarande :tummenupp
Det var f-n inte dyrt. Nu för tiden får man ge +10k för bara ett slipon som det råkar stå akra på.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Går fortfarande att köpa så vitt jag kan se, tydligen har Jim Lomas tagit över Jollymoto och tillverkar fortfarande :tummenupp
Hmm, du har sått ett frö...

Men man kan väl inte ha både Allspeed-, Jollymoto- och orginalpipor liggande till samma hoj?! Näe, stopp o belägg!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hmm, du har sått ett frö...

Men man kan väl inte ha både Allspeed-, Jollymoto- och orginalpipor liggande till samma hoj?! Näe, stopp o belägg!
Klart man kan, omväxling förnöjer :tummenupp

Det var f-n inte dyrt. Nu för tiden får man ge +10k för bara ett slipon som det råkar stå akra på.
Då har de ändå gått upp en del sedan jag köpte mina rostfria till min gamla LC, de kostade 7000kr på den tiden inklusive VAT... Numera är priset 1100 euro, så de har gått upp med ca 60% :näsblod
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Fortfarande billigare än ett slipon till MT10. Helvetes rövarpris på det senare. Ocker luktar förbaskat illa

1663516129218.png
1663516307582.png
1663516185528.png
 

Bifogat

  • 1663516167459.png
    1663516167459.png
    30.5 KB · Visningar: 4

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Varför växla mellan sek/pund när priset är i eur?
Missade där. Rätt pris blir då strax under 11k kr för ett par jolly. Själv har jag ett par sedan länge och de köpte jag över disk hos en f.d. holländsk Yamaha-importör som huserade nånstans i östra Skåne vid gränsen mot Blekinge.

Kan rekommendera Jolly då de väger nästan ingenting och ger en fin kurva utan svackor.

1663521111122.png
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det slog mig att jag inte riktigt noterat att jag hört YPVSen jobba när man slår igång tändningen på hojen, antingen funkar den inte eller så har jag bara inte noterat det... Gick iallafall ut i garaget för att testa och den var mycket riktigt död. Började med att kolla säkringarna, de såg hela ut men tyvärr så upptäckte jag att flera av säkringshållarna var knäckta :huvet Då jag inte hade några ersättare hemma så gjorde jag en fullösning och crimpade på kabelskor på kablarna, satte en skyddande krympslang över dessa för agtt undvika kortis och satte sedan vanliga plattsäkringar i kabelskorna. Inte snyggt, men funkar förhoppningsvis. YPVSen fortfarande död dock. Efter att ha demonterat kontakterna ifrån CDIn och putsat upp dessa så fick jag liv i ventilerna, men jag vet inte om de funkar riktigt som de ska... Motorn verkar jobba trögt, de låter inte alls så rappa som jag hört på vissa filmklipp. Kan man smörja upp mekanismen på nåt sätt? Har även satt batteriet på laddning för att se om det gör någon skillnad. Är det förresten någon som vet hur många rörelser YPVSen ska göra när man slår på tändningen? Min gör två, vrider ventilen och ena hållet och sen det andra. Men så vitt jag kunnat se på diverse youtubeklipp så verkar en del göra tre? Vad är rätt? :va
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det slog mig att jag inte riktigt noterat att jag hört YPVSen jobba när man slår igång tändningen på hojen, antingen funkar den inte eller så har jag bara inte noterat det... Gick iallafall ut i garaget för att testa och den var mycket riktigt död. Började med att kolla säkringarna, de såg hela ut men tyvärr så upptäckte jag att flera av säkringshållarna var knäckta :huvet Då jag inte hade några ersättare hemma så gjorde jag en fullösning och crimpade på kabelskor på kablarna, satte en skyddande krympslang över dessa för agtt undvika kortis och satte sedan vanliga plattsäkringar i kabelskorna. Inte snyggt, men funkar förhoppningsvis. YPVSen fortfarande död dock. Efter att ha demonterat kontakterna ifrån CDIn och putsat upp dessa så fick jag liv i ventilerna, men jag vet inte om de funkar riktigt som de ska... Motorn verkar jobba trögt, de låter inte alls så rappa som jag hört på vissa filmklipp. Kan man smörja upp mekanismen på nåt sätt? Har även satt batteriet på laddning för att se om det gör någon skillnad. Är det förresten någon som vet hur många rörelser YPVSen ska göra när man slår på tändningen? Min gör två, vrider ventilen och ena hållet och sen det andra. Men så vitt jag kunnat se på diverse youtubeklipp så verkar en del göra tre? Vad är rätt? :va

Smörjning behövs inte, det löser sig självt av 2t-oljan. Jag tror det är nog så att dom kan behöva rengöras och det är svårt utan att ta lös cylindrarna.
Passa samtidigt på och kolla så att aktuatorarmen mitt i mellan dem inte börjat glappa. Glappar den så fixa bort glappet innan det blir värre.

Kanske inte är så dumt med ett par nya kolvar samtidigt.

Hur många gånger de rör sig vet jag inte men jag skulle inte oroa mig för den saken. Det ska väl närmast krävas någon ändring i programmeringen för att ändra på det.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Smörjning behövs inte, det löser sig självt av 2t-oljan. Jag tror det är nog så att dom kan behöva rengöras och det är svårt utan att ta lös cylindrarna.
Passa samtidigt på och kolla så att aktuatorarmen mitt i mellan dem inte börjat glappa. Glappar den så fixa bort glappet innan det blir värre.

Kanske inte är så dumt med ett par nya kolvar samtidigt.

Hur många gånger de rör sig vet jag inte men jag skulle inte oroa mig för den saken. Det ska väl närmast krävas någon ändring i programmeringen för att ändra på det.
Förstår, man kommer inte åt dem ifrån sidan medan allt sitter på plats? Vad jag kan se av haynesmanualen som jag fick med till hojen så ska de dras rakt ut genom "locket" där vajrarna sitter, men det kanske inte går utan att demontera alltihop?

Ska kolla glappet, tack för tipset!

Det är väl lite det jag tänker, om ifall ett fel på CDIn kan indikeras av att ventilens startcykel är fel... Vad jag förstått så syftar rörelsen till att självrengöra ventilerna, och det känns ju som att om den fungerar korrekt så skulle alla hojar ha en likadan "cleaning cycle"...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Förstår, man kommer inte åt dem ifrån sidan medan allt sitter på plats? Vad jag kan se av haynesmanualen som jag fick med till hojen så ska de dras rakt ut genom "locket" där vajrarna sitter, men det kanske inte går utan att demontera alltihop?

Ska kolla glappet, tack för tipset!

Det är väl lite det jag tänker, om ifall ett fel på CDIn kan indikeras av att ventilens startcykel är fel... Vad jag förstått så syftar rörelsen till att självrengöra ventilerna, och det känns ju som att om den fungerar korrekt så skulle alla hojar ha en likadan "cleaning cycle"...

Du kommer väl eventuellt åt halva det beror lite på från vilket håll skruven sitter, den skruv som håller ihop de två halvorna.
Jag minns inte säkert men lite vagt i minnet tror jag skruven går från mitten och utåt och i så fall kommer du inte åt något alls.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du kommer väl eventuellt åt halva det beror lite på från vilket håll skruven sitter, den skruv som håller ihop de två halvorna.
Jag minns inte säkert men lite vagt i minnet tror jag skruven går från mitten och utåt och i så fall kommer du inte åt något alls.
Åfan, verkar vara en intelligent konstruktion :hihi Jaja, jag får kika på det där och se vad man kan göra.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tog och lossade YPVS vajrarna för att kunna smörja upp dem med lite PTFE-smörj, och passade även på att rotera ventilen för hand. Kunde inte känna att den gick onormalt trögt eller hackigt, det lät ingenting när man vred på den, kändes inte som att det var något överdrivet spel... skulle beskriva det som lätt motstånd, inte som att man kunde sätta snurr på den men gick ändå ganska lätt att vrida runt den med två fingrar. Monterade ihop igen och gav mig ut på provtur, känns inte som att det blivit sämre iallafall.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Lyfte frågan på ett brittiskt RD-forum som jag är medlem på, enligt dem så ska YPVSen göra två rörelser när tändningen slås på ifall motorn stängdes av med hjälp av dödarknappen och tre rörelser om den stängs av genom att vrida om nyckeln i tändningslåset... Detta var jag bara tvungen att testa. Jag körde ju hojen en provtur igår efter att ha smort vajrarna, och jag stänger alltid av med nyckeln så då borde YPVSen utföra tre rörelser. Det gjorde den inte:
Fråga mig inte varför youtube nödvändigtvis tycker att detta klippet blir en short... Får inte ladda upp det som en normal film. Nå iallafall, som ni hör så gör YPVSen två rörelser, dvs inte så som det ska vara enligt forumfolket. Sen startade jag hojen och stängde av den med dödarknappen:

Två rörelser, dvs så som det ska var enligt forumfolket.

Efter detta provade jag att starta hojen igen, men stänga av med nyckeln:

Nu plötsligt fick den för sig att göra tre rörelser... :va Jag fattar noll, har aldrig hört den göra mer än två trots att jag alltid stänger av med nyckeln. Idag var första gången jag över huvud taget fick för mig att testa dödarknappen, och efter det fick den plötsligt för sig att göra rätt antal rörelser... Mjukvarufel? Trasig CDI? Bör man bli orolig? :va
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
YPVS står alltid vidöppen när den är klar med sin uppstartsprocess för att sedan stänga så fort man kickar igång maskinen. Troligen för att man ska kunna justera in den enkelt.
Så om man stänger av med nyckeln från tomgångsvarv så står den alltså i stängt läge och när man vrider på så kör den en extra sväng (öppna, stäng, öppna). Om man stänger av med dödaren och har tändningen på så går YPVS från stängd till öppen när motorn stannar, och således räcker det med (stäng, öppna) om man har vridit av nyckeln efter att använt dödarknappen.

Vad får dig att tro att det inte funkar som det ska? Om du kan vrida ventilen för hand utan att det hackar och bråkar eller glappsar så var nöjd! Detta är en märkligt usel konstruktion som sällan fungerar som den ska, men i ditt fall verkar göra det.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
YPVS står alltid vidöppen när den är klar med sin uppstartsprocess för att sedan stänga så fort man kickar igång maskinen. Troligen för att man ska kunna justera in den enkelt.
Så om man stänger av med nyckeln från tomgångsvarv så står den alltså i stängt läge och när man vrider på så kör den en extra sväng (öppna, stäng, öppna). Om man stänger av med dödaren och har tändningen på så går YPVS från stängd till öppen när motorn stannar, och således räcker det med (stäng, öppna) om man har vridit av nyckeln efter att använt dödarknappen.

Vad får dig att tro att det inte funkar som det ska? Om du kan vrida ventilen för hand utan att det hackar och bråkar eller glappsar så var nöjd! Detta är en märkligt usel konstruktion som sällan fungerar som den ska, men i ditt fall verkar göra det.
Det som får mig fundersam är det faktum att min har inte gjort så tidigare. Efter att jag initialt fick liv i YPVSen så gjorde den bara två rörelser, och jag stänger alltid av med nyckeln. Det skulle ju isåfall innebära att ventilen är stängd när jag stänger av, och när jag sen slår igång så gör den två rörelser dvs öppnar och stänger igen vilket alltså inte är korrekt. Nu sist gjorde den ju mycket riktigt tre rörelser, men det var först efter att jag testat en start-stopp-cykel med dödarknappen. Innan dess betedde den sig annorlunda, och det känns ju inte helt bra att den lever sitt eget lilla liv på det sättet... Men ja, det senaste är ju att den beter sig normalt så jag får väl hålla koll på den helt enkelt och se om den fortsätter att bete sig ordentligt eller om den börjar konstra igen...


Krångligt detta, min gamla LC var enklare :gnissla
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det som får mig fundersam är det faktum att min har inte gjort så tidigare. Efter att jag initialt fick liv i YPVSen så gjorde den bara två rörelser, och jag stänger alltid av med nyckeln. Det skulle ju isåfall innebära att ventilen är stängd när jag stänger av, och när jag sen slår igång så gör den två rörelser dvs öppnar och stänger igen vilket alltså inte är korrekt. Nu sist gjorde den ju mycket riktigt tre rörelser, men det var först efter att jag testat en start-stopp-cykel med dödarknappen. Innan dess betedde den sig annorlunda, och det känns ju inte helt bra att den lever sitt eget lilla liv på det sättet... Men ja, det senaste är ju att den beter sig normalt så jag får väl hålla koll på den helt enkelt och se om den fortsätter att bete sig ordentligt eller om den börjar konstra igen...


Krångligt detta, min gamla LC var enklare :gnissla
Aha! Då är jag med. Det är ju ganska enkelt att hålla koll på iofs. Man hör ju om den gör rätt antal cykler. Men att använda dödarknappen ibland är ingen dum id'e om man vill motionera och hålla igång funktionen.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top